(Sf. Ap. PAVEL - Epistola către
Romani, 1,1-5)
„Poporul Român e una din minunile lui
Dumnezeu în marşul Lui pe pământ.”
(Filosoful mărturisitor
creştin-ortodox PETRE ŢUŢEA)
TAINA SUFERINŢEI ŞI A JERTFEI
Suferinţa creştin-ortodoxă este consubstanţială cu omul creştin şi
este una din marile virtuţi dumnezeieşti în care rodesc toate celelalte între
care Jertfa divină.
Un răspuns mulţumitor cu privire la suferinţă
n-a venit din nici o parte a unui sistem moral, filosofic ori religios, fiindcă
au confundat suferinţa de esenţă divino-creştină, cu durerea ca nevoinţă
biologică, ca o necesitate psihologică (boală, patimă, depresie, închipuire,
deprimare, amăgire, înşelare,etc.).
Suferinţa zămisleşte Jertfa în care se întrupează Trinitatea
virtuţiilor: credinţa, nădejdea şi
dragostea.
În societatea atât de precară
şi foarte turmentată de astăzi, Durerea
şi-a extins deputăţia desculţă şi
despletită a dramei hegemonico-democratice, prin pârghiile ei de putere:
deismul, diabolismul, desperarea,
depresia, dezgustul, decadenţa, declinul, descompunerea, demenţa, delirul, debilitatea,
deficienţa, digresiunea, degenerarea, delapidarea, delicvenţa, demagogia, demolarea,
demonstraţia, demoralizarea,
denaturarea, denigrarea, denivelarea, descumpănirea, deportarea, despotismul,
destrăbălarea, desuetudinea, dezmăţul, deşertăciunea, detractarea, detronarea,
devalizarea, devastarea, devierea, dezaxarea, dezbinarea, dezastrul,
despuierea, dezechilibrul, dezertarea, dezinteresul, dezmoştenirea,
deznaţionalizarea, dezolarea, dezonorarea, dezorganizarea, dezrădăcinarea,
dezunirea, dialectica, dictatura, dilema, discreditarea, discriminarea,
disimularea, disjuncţia, dispariţia, dispreţul, diversiunea, divertismentul,
divorţul, dizgraţia, dobânda, dobitocia, doctrina, dosarul, dosirea, dresura,
drogul, duba, duduia, duhoarea, duplicitatea, durerea, duşmănia, etc.
Suferinţa şi Jertfa
Mântuitorului nostru Iisus Hristos este izvorul celor şapte râuri ale
durerii şi suferinţei creştinului: vrăjmaşul, oamenii, firea personală
căzută, suferinţa îngăduită de
Dumnezeu ca putinţă a jertfei noastre, suferinţa
acceptată de noi ca măsură a credinţei noastre, suferinţa din iubirea pentru semenul nostru, suferinţa Crucii sau jertfa ca împlinire şi dăruire întru dragostea
de Dumnezeu şi de Neam.
Suferinţa este un dar-virtute de la Dumnezeu, iar durerea este un
împrumut de la cel vrăjmaş şi de la oameni.