27.1.10

Imunizarea cu Eminescu

În ultimele zile se vorbeşte tot mai mult despre pandemia de gripă porcină. O fi, n-o fi, Dumnezeu ştie. Dar nu despre ea vreau să vorbesc, ci de o altă pandemie, după părerea mea mult mai gravă, cu atât mai mult cu cât e veche, eu aproape că m-am născut cu ea. Este vorba despre campania deşănţată dusă împotriva lui Eminescu. Mi-e greu să aud în jurul meu „m-am săturat de Eminescu”, „nu-mi veniţi cu siropuri á la Eminescu” ş.a., venite chiar din partea unora dintre profesorii mei. Efectul de bumerang funcţionează perfect: toate acestea m-au trimis către „victimă”, aşa cum era firesc. De ce ne mai este teamă de Eminescu? De ce numai de Eminescu? N-am auzit, spre exemplu, nicio remarcă negativă la adresa lui Sadoveanu. Nu că mi-aş fi dorit, Doamne fereşte. Dar de ce nu trebuie să mai citim noi Eminescu?
Ar fi foarte interesant dacă la o astfel de întrebare am avea de răspuns la olimpiadele de limba română, în loc să fim nevoiţi să studiem „organul voinico-receptor” al lui Cărtărescu. Dar ce vorbesc eu despre un subiect Eminescu, când nici măcar olimpiada în sine, de zeci de ani numită „Concursul naţional de limba şi literatura română Mihai Eminescu”, nu se mai numeşte astfel. „Toate-s vechi şi nouă toate - îmi spun părinţii mei. Citeşte-l pe Eminescu şi vei înţelege de ce ţi se spune că nu trebuie să-l citeşti”.
Interesant şi foarte provocator îndemnul. Eu l-am urmat, dacă pot spune astfel. De fapt, îl urmez, sper, şi de acum înainte. Şi, culmea, mă apucă brusc revolta. Ce se întâmplă cu şcoala românească? Şi-a pierdut rolul de edu-cator? Sau educaţia şi-a modificat coor-donatele? Unde ne sunt profesorii? Au luat şi ei calea exilului “intelectual” ? De data aceasta chiar nu mai înţeleg nimic!
În aceste circumstanţe, lansez şi eu, la rândul meu, un apel colegilor de generaţie. Dacă tot e pandemie, de data aceasta cât se poate de serioasă, de subcultură, de anticultură, de spirit manelist, haideţi să ne vaccinăm cu Eminescu! Are efecte garantate nu numai împotriva celor mai sus menţionate, ci şi a indolenţei, a lenei, a prostiei, a antiromânismului, a ateis-mului, a minciunii, a laşităţii, a... nu este, oare, suficient? Mai pot spune şi altele, dar mai bine haideţi să facem coadă la bibliotecă, acolo se găseşte vaccinul. În cazul în care se observă ceva simptome, se poate folosi şi în caz de boală deja contactată, căci e un panaceu universal. Şi e gratis. Nici măcar pe statul român aflat în plină criză economică nu l-ar afecta foarte tare. Ba dimpotrivă, ar căpăta şi el o Coloană (vertebrală) Infinită. Sau tocmai aceasta este problema?!...
Mă iertaţi, nu vreau să pară că glumesc pe seama lui Eminescu. Îmi exprim doar revolta, în felul meu, faţă de o atitudine pe care nu o înţeleg. Căci pentru mine, astăzi, la 160 de ani de la răsăritul său pe bolta sfântă a cerului românesc, Eminescu este dovada vie a demnităţii, unicităţii şi credinţei noastre!

Să fim sănătoşi întru Eminescu!


Ioana PALAS
Colegiul Naţional de Informatică
„Grigore Moisil”, Braşov

3 comentarii:

  1. Mi-a placut tare mult! Cati dintre noi fac lucrurile pe care le-ai precizat mai sus? Cati il citesc pe Eminescu sau macar cati incearca sa il citeasca?
    Dupa parerea mea, societatea actuala si tehnologia stopeaza accesul la cultura.

    P.S: Eu am o mare dilema. De ce exista detractori? In cazul lui Eminescu sunt destui. Lucrul acesta il fac din mandrie, dintr-o superioritate pe care si-o insusesc doar ei sau din ce? Din invidie? Pentru mine ramane un mister. Poate imi dai tu un raspuns. Felicitari pentru articol!

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu nu m-am săturat de Eminescu şi “Susţin restaurarea casei lui Eminescu din Văratec”.

    Vezi http://milikas.wordpress.com/2010/01/28/%e2%80%9csustin-restaurarea-casei-lui-eminescu-din-varatec%e2%80%9d/

    RăspundețiȘtergere
  3. De ce exista detractori? Mi-e greu sa raspund la aceasta intrebare, dar asa cum observa eminescologii nostri, exista o periodicitate a contestarii lui Eminescu. Cred ca, din cand in cand, este testata rezistenta noastra spirituala. Oare cum se mai afla romanii acestia?, se intreaba vrajmasii nostri.
    Din mandrie il ataca numai frustatii sau cei care vor sa fie bagati in seama, ca, de!, ei sunt cei care l-au atacat pe Eminescu.
    Iti multumesc pentru felicitari, dar si pentru observatia ta pertinenta, pe care n-am postat-o pe blog din motive subiective. Intelegi tu!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails