Cu părintele Benedict Ghiuş la mănăstirea Antim s-a
impus în cultura teologică un veritabil stil de înduhovnicire. Dacă Sandu
Tudor, întemeietorul mişcării Rugului
Aprins, a excelat cu firea sa vulcanică, Alexandru Mironescu a adus în
interiorul grupului împletirea ştiinţei cu religia, Benedict Ghiuş a fost „omul
blândeţii.“
Câteva amintiri despre
sfinţia sa ne sunt oferite de Gheorghe Vasilescu în volumul memorialistic Benedict
Ghiuş, duhovnicul inimii. Exegetul ne mărturiseşte că provenea dintr-o
familie „de o rară puritate sufletească, gospodari harnici şi pricepuţi.“[1]
Tinzând din copilărie spre o viaţă ascetică, s-a înscris la Seminarul Teologic
„Sfântul Andrei“ din Galaţi. În anul 1926 l-a absolvit ca Şef de promoţie,
continuându-şi studiile la
Facultatea de Teologie din Bucureşti. După încheierea
primului an universitar, a primit din partea Patriarhului Miron Cristea o bursă
la „Facultatea de Teologie catolică a Universităţii din Strasbourg, unde a
reluat cursurile de la capăt, vreme de cinci ani, până în 1932.“[2]
Definitivându-şi studiile, s-a înscris la doctorat. Revenit în ţară, în anul
1934 intră în monahism, fiind rânduit „diacon la Catredala mitropolitană
din Chişinău.“[3] Începe să publice
numeroase articole în revistele Misionarul şi Luminătorul din
Chişinău, Însemnări creştine de la Bălţi şi în foile Glasul Monahilor,
Cuvânt Bun.“[4] Încă de la început
Mitropolitul Tit Simedrea a văzut în tânărul teolog „un element de înaltă
valoare teologică, de o superioară moralitate şi de o corectitudine
desăvârşită.“[5]
În 1935 pleacă în
Germania, la Academia
monahală de la mănăstirea benedictină Maria-Laach.[6]
Revenit în ţară, în 1936, Mitropolitul Gurie Grosu al Basarabiei îl hirotoneşte
preot. Vlădica, recunoscându-i valoarea, îl desemnează profesor la seminarul
din Chişinău.
(...)După ce România a
pierdut Basarabia şi Bucovina de Nord, s-a refugiat la Bucureşti, fiind primit
în obştea mănăstirii Antim. Nemulţumit de strămutarea Facultăţilor de Teologie
din Chişinău şi Cernăuţi în România, în urma pierderii teritoriale, redacterază
un Memoriu Ministerului Educaţiei Naţionale, prin care solicită înfiinţarea
unei înalte instituţii „de cultură creştină pentru monahi“. În ciuda demersurilor
efectuate Memoriul a fost respins.
Monahismul românesc se dorea marginalizat şi în nici un caz ideea de
constituire a unei „pepeniere monahale de cultură teologică superioară, în care
pe lângă o formaţiune de ştiinţă teologică, monahii noştri să dobândească o mai
completă echipare duhovnicească şi misionară“[7],
nu încânta pătura politică din ţară.
La 13 ianuarie 1944
Benedict Ghiuş, în urma voturilor din cadrul Sfântului Sinod este ales Episcop
al Hotinului. Dar Mihai Antonescu refuză să semneze actul de ridicare în
scaunul Episcopal. Pentru a trece mai uşor peste această situaţie, destul de
neplăcută, acceptă propunerea Episcopului Andrei Magier de a preda la Seminarul Teologic
din Arad.
În anul 1945 revine la
mănăstirea Antim şi participă la un concurs de ocuparea postului de asistent
universitar la catedra de Teologie - Ascetică şi Mistică. Precizăm că
profesorul titular al cursului „Ascetică şi Mistică“ era Nichifor Crainic.
Intenţându-i-se proces lui Nichifor Crainic, Benedict Ghiuş va susţine între anii
1945-1946 şi cursurile distinsului gândirist.
Rugul Aprins - demers cultural cu
scop soteriologic
Cu Sandu Tudor,
iniţiatorul mişcării Rugului Aprins,
părintele Benedict Ghiuş avusese primul contact la Chişinău, cunoscându-l
prin intermediul Mitropolitului Tit Simedrea. Încă de la început între cei doi
s-a înfiripat o adevarată prietenie.
Amintim că în anul 1945
un grup de intelectuali şi câţiva clerici, „investiţi cu sacerdoţiul
conştiinţei“[8] – după accepţiunea lui André
Scrima, au format mişcarea Rugul Aprins.
„Aceşti oameni aveau încă sensul esenţial al onoarei. (…) Erau fundamental
liberi, străini oricărei idei de capitulare, capabili să spună nu.“[9]
Astfel, în mijlocul Bucureştiului, lângă Palatul Poporului, în care se duceau
lupte acerbe pentru impunerea ideologiei socialiste „Sandu Tudor făcea saltul
de la planul politic la cel spiritual, cerând tuturor, indiferent de opţiunile
lor politice, să se înarmeze cu armele Sfântului Duh“[10].
În acest context „Rugul
Aprins devine un fenomen de atitudine împotriva noilor stăpâni“[11]. În ordine cronologică asociaţia a trecut prin mai
multe etape. Între anii 1943-1945, moment în care se desfăşoară simpozionul de
la Cernăuţi, organizat de Mitropolitul Tit Simedrea, are loc o primă etapă
pregătitoare. Apoi, 1945-1948, perioada consolidării grupului şi programului
cultural desfăşurat în cadrul mănăstirii Antim, în care liderul oamenilor de
cultură era Sandu Tudor şi cel al monahilor Benedict Ghiuş. Între 1949-1952,
când Sandu Tudor a suferit prima detenţie, grupul monahal, la ordinul
Patriarhului Iustinian, a fost mutat la mănăstirea Neamţ, moment în care
conferinţele s-au desfăşurat într-un cadru intim. După 1952 şi până la
arestararea liderilor în 1958, într-un cadru mult mai restrâns, membrii se vor
reîntâlni la domiciliile laicilor: Alexandru Mironescu, Vasile Voiculescu, Barbu Slătineanu, Cornelia şi
Dinu Pillat.
Cu aprobarea Prefecturii
Capitalei şi binecuvântarea Patriarhului Nicodim, la aceştia adăugându-se şi
ospitalitatea părintelui stareţ Vasile Vasilache, începând cu anul 1944, la
mănăstirea Antim „duminică de duminică, după-amiaza, de la orele 17, se
desfăşurau «la lumina zilei», în sala bibliotecii, conferinţe publice cu
subiect apologetic-mistic.“[12]
În
cadrul asociaţiei Rugul Aprins, încă de la început, s-a
putut observa coexistenţa a două grupuri, unul format din călugări preocupaţi
de noile direcţii spirituale şi un grup laic non-conformist, care milita pentru
menţinerea vechilor ideologii tradiţionaliste.
Pentru prima oară în
cercul de la Antim, grupul monahal a realizat traducerea unor scrieri mistice
din spiritualitatea rusă din secolele XVIII-XIX, care, după ce au fost citite
în cadrul unor conferinţe publice, au circulat printre participanţii la
întruniri sub formă de samizdat. André Scrima, în Timpul Rugului Aprins,
menţionează scrierile „lui Tihon din Zadonsk sau Ignatie Briancianinov. (Aparte
ar trebui menţionate excepţionala traducere a lucrării lui Pavel Florenscki, Stâlpul şi întărirea Adevărului, ca şi
«reeditarea» Scrierilor lui Isaac Sirul. (...) În cadrul conferinţelor
impresiile au fost nuanţate: simetric declinului artei bisericeşti ruse din
secolele XVIII-XIX, se făcea simţit şi în domeniul doctrinei un soi de «baroc rus». Neatinsă rămăsese doar
tradiţia filocalică, restituită de Paisie Velicicovski şi transpusă, de pildă,
în forme narative criptate ca acele Povestiri
ale pelerinului rus, a căror versiune franceză tocmai apărea în Occidentul
de atunci.“[13]
Grupul literar se ocupa
cu îndeplinirea unor sarcini, riguros stabilite de către Sandu Tudor. Astfel,
„în fiecare joi seara ne adunam în salonul stăreţiei unde făceam să lumineze
tainic izbăvirea de năpastă în creaţii literare şi filozofice, muzicale şi
artistice“[14]. Dintre oamenii de
cultură care formau acest grup literar îi amintim pe: Ion Marin Sadoveanu
(dramaturg), Vasile Voiculescu (poet, scriitor şi medic), dr. Paul Sterian
(economist), dr. Gheorghe Dabija (medic), prof. univ. dr. Anton Dumitriu
(sociolog), prof. univ. dr. Alexandru Mironesc (fizician).
Părintele stareţ Vasile
Vasilachi, în urmă cu câţiva ani, într-un amplu articol rememora acele vremuri.
„Cu bucurie amintim de marele scriitor şi om de teatru Ion Marin Sadoveanu,
care ne citea din meditaţia sa dramatică Martirajul Sfântului Ioan
Botezătorul. Parcă-i văd foile cu scris mărunt şi apăsat de peniţă. Alteori
venea Dr. Vasile Voiculescu şi ne aducea creaţiile sale poetice. Dr. Dabija de
la Facultatea de Medicină ne vorbea despre ultimile descoperiri medicale. Apoi
Arhimandritul Mitrofor Haralambie Vasilachi, fratele nostru care prezenta
disertaţii filozofice despre adevărul absolut. Profesorul Anton Dumitriu vorbea
despre limitele gândirii logice şi euclidiene. Profesorul Alexandru Mironescu
analiza problematica morală a contemporaneităţii. Paul Sterian ne cucerea cu
revelaţiile sale patristice, dezvăluind comori din cugetările Sfinţilor
Părinţi. Mircea Vulcănescu, încă tânăr, excela ca filozof şi scriitor. Sandu
Tudor fost ziarist şi polemist de duritate laică, aducea magia noilor sale
poezii de pocăinţă, speranţa în Cel de Sus şi lirism în care cuprindea
speranţele întregului popor năpăstuit. (...) Arhimandritul Benedict Ghiuş ne
aducea sensibilităţile găsite de el în cărţile cele duhovniceşti. Atunci am
avut bucuria şi eu - Vasile Vasilachi -
să prezint câteva capitole din lucrarea noastră, tipărită mai târziu, Doctorie sufletească pentru toate durerile.
Printre cei tineri se remarcau părinţii Sofian Boghiu, Felix Dubneac, fratele
Andrei Scrima şi alţii.“[15]
Un accent deosebit se punea pe organizarea şi culegerea informaţiilor,
conferinţele nu erau organizate superficial ele necesitând „pregătiri serioase
ale participanţilor pe căile desăvârşirii mistice.“[16]
De exemplu, Paul Sterian
în două conferinţe, „Sfânta muceniţă Anastasia e izbăvitoare de otravă“ şi „Războiul nevăzut al lui Paisie cel Mare“, cu ajutorul unor imagini alegorice,
a reuşut să evidenţieze câteva aspecte ale politicii socialiste. Antonie
Plămădeală consideră că Paul Sterian, care ocupase diferite funcţii în
Ministerul Economiei, nefiind străin de mişcările politice din ţară, cu
ajutorul celor două conferinţe a căutat să pregătească auditoriul în faţa noii
opresiuni. „Sfânta muceniţă Anastasia e
izbăvitoare de otravă. Ce era otrava? Otrava nu era decât o ideologie,
nouă, atee, care se instala atunci. Sau Războiul nevăzut al lui Paisie cel
Mare. E vorba de alt Paisie decât cel de la Neamţ. O carte întreagă compusă
de Paul Sterian, era vorba de un război nevăzut, care era, care exista şi în
care se luptau două ideologii.“[17]
Mihai Rădulescu, student
în acele vremuri la Litere, venea adeseori să asiste la prelegerile organizate
la Antim. Într-un articol aminteşte şi el de această conferiţă, care de fapt
oferea auditoriului un mesaj, oarecum ecriptat. „Nu pot uita adâncimea analizei
psihologice în care a înfăţişat viaţa sfintei mare mucenice Anastasia Fecioara,
izbăvitoarea de otravă, pe care Biserica noastră o sărbătoreşte la 22
decembrie.“[18]
Dar, Paul Sterian excela
nu numai în eseuri existenţialiste „el era un mecena“- după cum îl numeşte
părintele Vasile Vasilachi, stareţul mănăstirii din acea vreme. „Într-adevăr,
de la el veneau daruri bogate pentru mănăstire şi pentru premii scriitoriceşti,
pentru zidiri şi înzestrări.“[19]
Alături de aceste
desfătări literare aveau loc şi meditaţi christianice. Arhimandritul Haralambie
Vasilachi excela în „cursuri de îndrumări mistice de pildă prelegerile (...) De
vorbă cu noi înşine ori Frumuseţile adevărului însuşi, cuprinzând
meditaţii filozofice şi teologice.“[20]
Antonie Plămădeală în
monografia Rugul Aprins precizează că
însuşi Tudor Vianu a susţinut la Antim câteva conferinţe care purtau titlul:
„Isihasmul“, „Iisus Logos Întrupat“, „Păcatul originar“, „Scena şi altarul“.
Sandu Tudor „cu suflul lui liric,
polemizând pe teme creştine“[21], manifesta predilecţie pentru tratrea unor
teme de factură mistică. De-a lungul prelegerilor: „Rugăciunea inimii“, „Exegeza smochinului blestemat“ şi „Medaliaoane ale unor mari isihaşti“, penelul tudorin, în spiritul său inconfundabil, a
căutat să pătrundă în miezul tainelor christice.
După conferinţă se
obisnuia ca oricine din sală să pună întrebări în legătură cu subiectul
prezentat. Răspundea
conferenţiarul sau o altă persoană, bine informată, din sală. Sub forma aceasta se fixa în mintea
auditorului subiectul dezbătut.
Bartolomeu Valeriu Anania
în Memorii acordă un spaţiu generos
prezentării „poetului isihast“ Vasile Voiculescu. În acei ani scriitorul lucra la Ultimile sonete… De fiecare dată când venea la Antim aducea cu sine
câte un sonet. După ce-l citea în sala
bibliotecii căuta să afle păreri despre creaţia sa, răspunzând totodată şi
întrebărilor venite din partea auditoriului.
Într-o conferinţă Ion
Barbu, bun prieten cu Sandu Tudor, a prezentat auditoriului „în manuscris,
traducerea în curs a lui Richard al III-lea.“[22]
Prelegeri despre ultimile
descoperiri ştiinţifice au susţinut „fizicienii şi matematicienii precum
Octavian Onicescu, Mihail Necule, dr. Plăcinţeanu, Valentin Poenaru, acesta din
urmă acum la Universitatea din Paris“[23]
şi nu în ultimul rând distinsul savant Alexandru Mironescu.
În
zilele săptămânii, după slujbele de seară, celor prezenţi li „se explicau pe
larg cele şapte laude ale Bisericii, cu accentul pe Vecernie şi Utrenie şi
tălmăcirea Psalmilor. Un accent deosebit se punea pe explicarea Sfintei
Liturghii. Astfel, în fiecare zi din săptămână, de pildă lunea, era prezentată
Sfânta Liturgie cu simbolismul ei tradiţional, marţea, din punct de vedere
muzical, miercurea viziunea iconografică a Liturghiei, joia prezentarea mistică
a Liturghiei.“[24]
Pentru cei înclinaţi spre
alte discipline organizau concursuri, pe care Sandu Tudor împreună cu Paul
Sterian le sponsoriza cu sume importante de bani. Astfel, muzica şi pictura
bizantină nu au fost omise din atenţia cercului de la Antim.
Iată ce notează cu
privire la acest aspect părintele stareţ Vasile Vasilachi „Am avut bucuria să
dăm premiu de multe milioane (în banii de atunci, bine înţeles) compozitorului
Paul Constantinescu pentru Oratoriile sale Bizantine, creaţii unice nu numai în
muzicologia românească, dar şi în întreaga Ortodoxie. Aceste Oratorii de faimă europeană au fost
interpretate la Ateneul Român, în primă audiţie, de Orchestra Filarmonică din
Bucureşti dimpreună cu societatea corală România, dirijată de Profesorul
Nicolae Lungu. Astfel, la 3 martie 1946, a fost prezentat oratoriul Patimile
în învierea Domnului, dirijată de însuşi George Enescu, iar la 24 decembrie
1947, oratoriul Naştere Domnului, dirijat de Constantin Silvestri.“[25]
Paul Constantinescu a
compus, în cinstea mişcării Rugului
Aprins, un antifon intitulat Rugăciunea inimii. Această deosebită
lucrarea corală, după cum ne informează Antonie Plămădeală, a fost înmânată în
original lui Sandu Tudor. „Cred că a fost cântat doar de corul bărbătesc al
călugărilor de la Antim. Intenţia a fost de a da un fel de imn al Mişcării
Rugului Aprins“[26].
Nici arta scară nu a fost
omisă din atenţia liderilor. „Altădată
s-a ţinut un concurs pentru icoane ortodoxe la care au participat mulţi pictori“[27].
Cel care a câştigat concursul a fost părintele Sofian Boghiu, care a pictat o
icoană a Rugului Aprins.
Precizăm că juriul
concursurilor amintite a fost format din sculptorul Mac Constantinescu,
Alexandru Mironescu, Sandu Tudor şi istoricul de artă I. D. Ştefănescu., iar
„premiile în bani erau ca întotdeauna asigurate de Paul Sterian şi de Sandu
Tudor“[28].
Antimul era frecventat şi
de un grup de generali, printre care îi amintim pe: „Gheorghe Stratilescu,
Gheorghe Iorgulescu, Ioan Toma, Constantin Manolache.“[29]
După cum se poate observa
din succinta prezentare a câtorva momente „Rugul
Aprins nu este o invenţie literar-politică: el vine din orizontul originar
al Revelaţiei (…) şi, ca atare, el era cel care deschidea acest orizont“[30] - André Scrima.
Benedict Ghiuş - liderului grupului monahal
André Scrima, în volumul Timpul Rugului Aprins, a acordat un
amplu spaţiu prezentării „liderului grupului monahal“, Benedict Ghiuş. Exegetul
îşi manifestă indignarea că sfinţia sa „a suferit ostilitatea absurdă a
ierarhiei bisericeşti şi chiar a celei politice (între anii 1940-1944), a fost
ţinut deoparte, blocat.“[31]
În pofida multiplelor piedici Sfânta Liturghie şi „predicile l-au adâncit şi,
într-un anumit fel, l-au păstrat pentru un destin diferit: l-am putea numi,
succint, duhovnicesc.“[32]
Pentru a susţine această
ipoteză André Scrima evocă un fragment dintr-o omilie rostită de distinsul
părinte: „«Nimeni nu părăsteşte ortodoxia pentru că a epuizat-o.» Şi, urmând
imediat, cu o coerenţă logică străbătând, ca printr-o chiasmă, îndărătul celor
spunse: «Cea mai cumplită persecuţie împotriva Bisericii este nevrednicia
propriilor ei slujitori.»“[33]
Cu ajutorul acestor cuvinte, pline de înţelesuri, duhovnicul cu multă
subtilitate, intuind apropierea ateismului de sorginte socialist, trăgea două
semnale de alarmă. Prin urmare, în acele vremuri tulburi „se putea întrezări,
posibilitatea închiderii căilor spre înlăuntrul tradiţiei spirituale.“[34]
Altădată lepădând
pietatea, cu ajutorul cuvintelor evanghelice, în chip profetic de la amvon
atrăgea atenţia: „Vai vouă ... că aţi luat cheia cunoştinţei, ... că închideţi
împărăţia cerurilor înaintea oamenilor. Voi înşivă nu intraţi şi pe cei ce vor
să intre nu-i lăsaţi.“ (Luca 11, 52; Matei 23, 14). Cu ajutorul acestor cugetări „eram invitaţi
să deprindem dificiliul exerciţiu al adevărurilor ce alungă amăgirile
încântării de sine, recunoştinţa noastră a rămas vie pentru atare dăruire,
trezitoare, de cuvânt.“[35]
După ce părintele
Benedict Ghiuş a fost numit stareţ al mănăstirii Antim, în noua funcţie „s-a
străduit să dea coeziune şi un chip propriu acestei comunităţi cu structură
aparte. (...) Oscilând uneori între timiditate şi rigoare, el a fost, de la un
capăt la altul al experienţei Antimului, duhovnicul, sfătuitorul,
interlocutorul intelectual calificat pentru căutătorii de sens ai acelei
perioade.“[36]
În anul 1949 Facultatea
de Teologie din Bucureşti s-a separat de Universitatea din Bucureşti. În urma
acestei desprinderi şi a schimbărilor politice din ţară, în programa şcolară
s-au introdus noi materii pentru ca altele să fie scoase definitiv. Discipina „Ascetică şi Mistică“, fără nici o explicaţie, a fost scoasă din programa
universitară. În urma acestei restructurări, Benedict Ghiuş şi-a încheia scurta
carieră în mediul universitar. Cu toate acestea, în cadrul mişcării de renaştere
neobizantine Rugul Aprins părintele a
fost „interlocutorul intelectual calificat pentru căutătorii de sens.“[37]
Arestarea părintelui Benedict Ghiuş
În 1949 activitatea Rugului Aprins fiind scoasă în afara
legii Benedict Ghiuş împreună cu ceilalţi monahi din cadrul mănăstirii sunt
mutaţi la mănăstirea Neamţ. După câţiva ani a revenit la Bucureşti fiind primit
în obştea mănăstirii Plumbuita.
După câţiva ani, pe data
de 14 iunie 1958 este arestat. Dosarul său penal de la A.C.N.S.A.S. îl găsim în volumul
1, cuprinzând filele 177-250. În urma torturilor fizice şi psihice, a „recunoscut“
aşa numitele „crime comise“ în trecut. Benedict Ghiuş le-a mărturisit
anchetatorilor că în anul 1955
a avut loc o întânire cu Sandu Tudor, care i-a cerut „să
se ocupe de un grup de tineri studenţi bucureşteni, doritori să aprofundeze
căile credinţei.“[38]
În continuare redăm un fragment din declaraţia „inculpatului“, consemnată de
anchetator: „După ce am acceptat propunerea lui Sandu Tudor de a mă ocupa de
educaţia religioasă a unor elemente intelectuale din rândurile tineretului,
cunoscute de el, au venit la mine trimişi de acesta o serie de tineri studenţi.
(...) Cu aceste elemente am organizat întruniri la domiciliul meu, cât şi la
domiciliul profesorului Mironescu Alexandru şi la mănăstirea Plumbuita.
Precizez că întrunirile de la domiciliul lui Mironescu Alexandru şi de la
mănăstirea Plumbuita au fost organizate de Sandu Tudor şi la o parte din acele
întruniri am participat şi eu.“[39]
În următoarea
declaraţie, pentru a înlătura orice urmă de suspiciune, lăsând să se întrevadă o transparenţă
totală, dă anchetatorului câteva amănunte cu privire la programul respectat la
mănăstirea Plumbuita, unde s-au desfăşurat o parte din întâlniri.
(...)Cu privire la
conferinţele de la Antim, la data de 26 septembrie 1958, procurorul consemnează
în procesul verbal: „În cadrul întâlnirilor ţinute, au discutat pe lângă
probleme de ordin mistic-religios şi o serie de probleme politice, făcând
comentarii duşmănoase la adresa regimului democrat din ţară. În aprilie 1948,
activitatea acestui grup a fost interzisă prin lege, însă Ghiuş Benedict a
continuat să menţină legătura cu membrii grupării, iar în cursul anului 1955
şi-au reluat activitatea în mod subversiv, constituind un grup clandestin format
din elemente recrutare în special din rândul studenţilor, cu care a organizat
şi ţinut întâlniri subversive, atât la domiciliul său, cât şi la Mironescu
Alexandru, precum şi în paraclisul mănăstirii Plumbuita din Bucureşti. În
cadrul acelor întâlniri subversive, Ghiuş Benedict, Sandu Tudor şi ceilalţi au
făcut membrilor grupării o educaţie naţionalistă, antidemocrată şi au purtat o
serie de discuţii duşmănoase, făcând agitaţie contrarevoluţionară împotriva
orânduirii de stat democrat-populară din R. P. R. De asemenea, Ghiuş Benedict a
luat parte la mai multe întruniri clandestine ce au avut loc la domiciliul lui
Mironescu Alexandru, în cadrul cărora au ascultat emisiile posturilor de radio
imperialiste şi au făcut comentarii duşmănoase împotriva regimului
democrat-popular, preconizând schimbarea acestuia ca urmare a unei intervenţii
ce trebuia să survină din partea puterilor imperialiste, restaurându-se
orânduirea capitalistă.“[40]
Astfel, anumite
evenimente, care au făcut parte din viaţa „inculpatului“, au fost prezentate
sub forma unor „delicte grave“. După ce a evocat încălcarea noului Cod Penal,
anchetatorul a trecut la transformarea călugărului într-un infractor care
„făcea agitaţie“ şi mergea la „întruniri subversive“.
Benedict Ghiuş, după
Sandu Tudor şi Adrian Făgeţeanu, a primit cea de-a treia pedeapsă, dacă avem în
vedere numărul de ani de încarcerare, adică optsprezece ani de temniţă grea. A
trecut prin închisorile Jilava, Aiud, ca în cele din urmă, la 16 mai 1962, să
fie transferat la Ostrov,
în Balta Brăilei, unde a lucrat la muncile agricole. De-a lungul anilor de detenţie Benedict Ghiuş
s-a reîntâlnit şi cu alţi colegi de la Antim. Părintele Sofian Boghiu, cu care
a stat în celulă timp de doi ani de zile, ne mărturiseşte că „părintele Benedict,
luminos la chip, s-a impus de la început prin cuvântul său blând, convingător
şi înţelept, ca o mare mângâiere pentru toţi cei de faţă – civili, ofiţeri,
preoţi, medici, monahi, tineri şi vârsnici – încât uitam cu totul de mizeria în
care ne aflam“[41].
În urma decretului
Benedict Ghiuş a fost eliberat pe data de 25 iunie 1964. După ce vreme de
câţiva ani va săvârşi serviciul religios la Catedrala Patriarhiei, în 1974 se retrage la Mănăstirea
Cernica căutând o mai mare însingurare.
Dornic de a lăsa posterităţii
un text religios cât mai aproape de slova originală, se apucă să traducă din
nou Proloagele. „În cinci ani de
stăruinţă, a terminat de transcris cu litere latine şi de diortosit, îndreptând
pe unde trebuia, cele patru volume mari de Proloage, tipărite la Mănăstirea
Neamţ, între anii 1854-1856, în alfabet chirilic.“[42]
Textul avea să vadă lumina tiparului, postum, în anul 1991.
La data de 12 iunie 1990
părintele Benedict Ghiuş trece la cele veşnice, la vârsta de optzeci şi cinci
de ani, stingându-se „ca o lumânare de ceară curată, arzând el însuşi, luminând
(...) pe mulţi atât prin cunoştinţele sale, dar mai ales prin exemplul vieţii
sale jertfelnice“[43].
Întreaga sa viaţă a stat
sub semnul discreţiei. Înclinăm că credem că acest cuvânt i se potriveşte cel
mai bine celui care a fost un model de altruism. La înmormântarea sa, părintele
Sofian Boghiu va rosti câteva cuvinte: „Oriunde se afla, totdeauna era cu
zâmbetul pe buze şi cu multă pace în inimă, ca rod binecuvântat al rugăciunii
neîncetate, pe care o practica cu adevărat. Când mă întorceam acasă, la
Mănăstirea Antim, purtam în memorie chipul său luminos şi blând, iar în inimă
duceam prospeţimea cuvintelor sale, de mult folos duhovnicesc“[44].
Cine l-a cunoscut, şi nu au fost puţini, au văzut pe chipul părintelui Benedict
Ghiuş o urmă a luminii divine, care
în taină a reuşit să ardă în duhul Rugului
Aprins.
Dr. Camelia SURUIANU
[1] Gheorghe Vasilescu, Benedict Ghiuş
duhovnicul inimii, Editura România Creştină, Bucureşti, p. 17.
[2] Ibidem., p. 20.
[4] Ibidem., p. 32.
[5] Ibidem., p. 32.
[7] Gheorghe Vasilescu, Benedict Ghiuş
duhovnicul inimii, Editura România Creştină, Bucureşti, p. 34.
[8]André Scrima, Timpul Rugului
Aprins, Maestrul spiritual în tradiţia răsăriteană,
Editura Humanitas, Bucureşti, 2000, p. 163.
[9] Ibidem., p. 160.
[10] George Enache, Un mare duhovnic văzut
prin ochii Securităţii părintele Adrian Făgeţeanu mărturisitorul, Rost, numărul
42-43, august-septembrie 2006.
[11] Artur Silvestri, Modelul “omului mare”, zece « Convorbiri de amurg » cu
Antonie Plămădeală urmate de « Douăzeci şi opt de scrisori de
altădată », Editura Carpathia Press, 2004, Bucureşti, p. 14.
[14] Vasile Vasilachi, Rugul Aprins. Cercul
literar – cultural de la Mănăstirea Antim din Bucureşti, în Calendarul
Credinţa, The Faith, Detroit, 1992, pp. 66-71.
[15] Idem.,
[16] Idem.,
[17] Antonie Plămădeală, Rugul Aprins, ed. cit., p.
30.
[18]Mihai Rădulescu, Cuvântul lui Dumnezeu în puşcărie. IV. Preludiu la Rugul Aprins, în Vestitorul
Ortodoxiei , iulie, 1993.
[19] Vasile Vasilachi, op. cit.,
[20] Idem.,
[21] Idem.,
[22] Gheorghe Vasilescu, Benedict Ghiuş
duhovnicul inimii, ed. cit., p. 51.
[23] Antonie Plămădeală, op. cit., p. 16.
[24] Sofian Boghiu, Duhovnici români contemporani, Ediţie îngrijită de Ioana Iancovescu
şi Constanţa Costea, Editura Bizantină, Bucureşti, 2007, p. 28.
[25] Vasile Vasilachi, op. cit., p. 69.
[26] Antonie Plămădeală, op. cit., p. 16.
[27] Vasile Vasilachi, op. cit., p. 69.
[28] Antonie Plămădeală, op.
cit., p. 15.
[29] Ibidem., p. 16.
[33] Idem.,
[34] Idem.,
[35] Idem.,
[36] Idem.,
[37] Gheorghe Vasilescu, op. cit., p.
52.
[39] George Enache, Părintele Benedict Ghiuş sau despre a îndura suferinţa cu blândeţe,
în Rost, nr. 47-48, ianuarie-februarie 2007.
[40] Idem.,
[41] Gheorghe Vasilescu, op. cit., p. 9.
[42] Ibidem., p. 57.
[43] Sofian Boghiu, Aducere aminte despre părintele Benedict Ghiuş, în Gheorghe
Vasilescu, Benedict Ghiuş duhovnicul
inimii, Editura România Creştină, Bucureşti, p. 11.
[44] Idem.,
ÎN NUMELE RELIGIEI UNIVERSALE, MIŞCAREA NOUA EPOCĂ [New Age] INTERZICE TOATE SIMBOLURILE RELIGIOASE LA JOCURILE OLIMPICE DE LA LONDRA (2012)
RăspundețiȘtergerehttp://graiulortodox.wordpress.com/?p=4092&preview=true