Motto: Maniati-va si nu gresiti; soarele sa nu apuna peste mania voastra. Nici nu dati loc diavolului. (Ef. 4: 26-27)
Preot Gheorghe Calciu, 1 ianuarie 2002
Din
experienta personala si din experienta mea de duhovnic si de observator
al societatii, constat ca unul din pacatele endemice ale societatii de
astazi este mania. Pacatul acesta poate avea aspecte personale, dar si
aspecte de grup. Pentru ca una este mania individului si alta este mania
popoarelor care poate duce la razboaie distrugatoare, mai mult sau mai
putin indelungate, dar purtate cu o cruzime pe care tehnica secolelor
trecute nu o putea performa. Aceste razboaie moderne pot schimba
geografia si demografia lumii si, fara indoiala, harta ei politica,
favorizand instalarea unor regimuri dictatoriale mondiale.
Mania
personala transforma inima omului dintr’o locuinta a Sfantului Duh
intr’o casa demonica, pentru ca ea schimba structura duhovniceasca a
sufletului orientandu-l spre zonele intunecate ale fiintei umane.
Istoria cunoaste evenimente dezastruoase iscate din manie si intaplari
tragice cauzate de manii navalnice care creaza regrete si desnadejdi in
cel care s’a lasat cuprins de ele.
Sfanta
Scriptura se preocupa foarte intens de problema maniei, desi, luand in
consideratie posibilitatea relatiilor din timpurile mai vechi, intelegem
ca motivele de maniere erau mai putin frecvente decat in vremea
noastra, cand fiintele, prin cresterea densitatii populatiei si prin
mijloacele de comunicare, restrang la minimum spatiul securitatii
personale. Dar, fara indoiala ca aparitia maniei sta, in cea mai mare
masura, in ispitirea pe care diavolul o incearca asupra noastra, stiind
ca mania intuneca mintea si inarmeaza limba si mana cu violente care
ranesc grav.
In
Vechiul Testament, din cauza multelor pacate ale poporului iudeu,
Dumnezeu se mania pe el si starnea navala neamurilor peste Israel, pe
care il biruiau si, eventual, il duceau in robii mai lungi sau mai
scurte, pentru ca, dupa pocainta indelungata si sub sfichiul
proorocilor, Evreii sa se intoarca la credinta adevarata si Dumnezeu
sa-i repuna in starea in care fusesera inainte de pacat.
Nu
vom urmari aceste manii ale lui Dumnezeu, Vechiul Testament este plin
de ele. Pe noi ne intereseaza mania ca pacat oemnesc si urmarile ei in
planul personal si social.
In
Geneza, la capitolul 34, este o pricina de manie a fiilor lui Iacov:
Dina, fiica lui Iacov si a Liei a fost necinstita de fiul fruntasului
din cetatea Salem. Acest fapt a starnit mania fiilor lui Iacov care au
decis sa se razbune, desi tanarul cu pricina a cerut-o pe Dina de
nevasta.
Locul
unde se asezase Iacov, nu departe de cetatea Salem, era foarte
convenabil din toate punctele de vedere pentru familia lui. Dar fii sai
s’au aprins de manie si de dorinta de razbunare. Cand tanarul din Salem a
cerut mana Dinei, fratii sai i-au spus cu viclenie ca ar fi o rusine
pentru ei sa-si marite sora dupa niste netaiati imprejur si au cerut ca
toti cei de parte barbateasca din cetate sa se taie imprejur, ceea ce
mai marele cetatii a acceptat. Dupa doua zile, cand totii cei de parte
barbateasca din cetate erau suferinzi, fiii lui Iacov au intrat noaptea
in cetate cu servitorii si au taiat pe logodnic si pe tatal sau cu sabia
si pe toti barbatii. Apoi au jefuit cetatea de toate averile si au dus
in robie pe femei si pe copii. Astfel, sub impulsul maniei, ei au
folosit legamantul sacru al lui Avram cu Dumnezeu, (taierea imprejur) ca
o viclenie prin care sa-si implineasca razbunarea, nesocotind cele
sfinte pentru satisfactia lor persoanala. Cand Iacov a aflat, a spus
fiilor sai:
“Mare
tulburare mi-ati adus, facandu-ma urit in fata tuturor locuitorilor
tarii acesteia, inaintea Canaaneilor si a Ferezeilor…” (Facere 34: 30)
Si
a trebuit Iacov sa plece cu toti ai sai si cu toate averile, din locul
acela in care voia sa mai ramana, din cauza maniei necontrolate a fiilor
sai, lasand in urma o cetate jefuita si cu barbatii ucisi, urmariti de
ura si de mania locuitorilor tinutului aceluia.
Aceasta
interventie a diavolului in aprinderea maniei fiilor lui Iacov si, ca
urmare, in locuitorii tinutului, era spre implinirea drumului catre
pamantul fagaduit. Sensul acestei istorii este ca tot ce se intampla
este in cadrul vointei lui Dumnezeu, prin care El ne comunica ceva sau
ne mana spre ceva pe care trebuie sa-l indeplinim, dar aceasta nu
inseama ca pacatul maniei ramane nepedepsit.
Crestinul
insa nu trebuie sa se manie. El stie ca Dumnezeu vegheaza asupra lui si
ca nici un fir din parul sau nu cade fara stirea Domnului.
In
relatia cu semenii, el trebuie sa-si tempereze mania, pentru ca
Mantuitorul nu S’a maiat asupra celor care Il batjocoreau si L-au
rastignit. Ne vom mania noi asupra semenului nostru stiind ca el este
chipul lui Dumnezeu? Oare vom rosti noi impotriva lui cuvinte de manie,
daca ne-a facut ceva, stiind bine ca asemenea i-am facut si noi lui, sau
altuia, ba inca si mai rau?
Omul
de astazi traieste intr’o presiune atat de apasatoare, incat nervii lui
sunt tensionati la maximum si orice pricina ivita ridica in noi mania
care este un pacat. O pricina de manie o constituie copilul care nu ne
asculta, sau sotul ori sotia fiindca ne contrazice; soferul care ne taie
calea cu masina lui, sau numai ni se pare ca ne-a taiat-o, ne da o
pricina de aprindere a maniei. Chiar daca, printr’o stapanire de sine,
mania noastra nu se exprima in afara, sau nu este auzita de cel ce ne-a
“provocat-o”, ea constituie un pacat, pentru ca ne strica sufletul si
inima. Este o actiune impotriva noastra insine, sub ispitirea diavolului
maniei.
Mantuitorul ne previne in termeni duri in privinta maniei care naste conflicte verbale si folosirea unor cuvinte jignitoare:
“Eu
insa va spun voua ca oricine se manie pe fratele sau va fi vrednic de
osanda; si cine va zice fratelui saraca, vrednic va fi de judecata
sinedriului; iar cine-i va zice: nebune, vrednic va fi de gheena
focului.” (Mt. 5: 22)
Vedeti
dar ca nu numai exprimarea in afara este sanctionata de Iisus, ci chiar
si numai mania gandita. Pentru ca nimeni nu gandeste rau fara a-si
strica inima in care Dumnezeu ar trebui sa locuiasca; cine gandeste
manie impotriva fratelui sau, rupe o legatura sacra dintre el si acesta,
legatura care se reface greu, fiindca diavolul maniei, odata ce ti-a
patruns in inima, nascoceste numeroase argumente in favoarea ta spre a
te opri de la impacare. In Epistola sa catre Efeseni, Sf. Apostol Pavel
da o serie de sfaturi locuitorilor cetatii Efes si insista in mod
special pe pacatul maniei. Citatul de la inceputul scrierii noastre este
din aceasta epistola. Stiind ca omul se manie din multe pricini si ca
aceasta manie are tendinta de a ramane in inima omului si de a se
transforma in ura, sau macar de a sapa o prapastie intre noi si
subiectul maniei, Apostolul ne sfatuieste sa nu apuna soarele peste
mania noastra. In felul acesta, scopul maniei care are tendinta de a
dura si de a se transforma in pacat permanent, se spulbera si nu mai
constituie un pacat capital.
Ma
intereseaza pacatul maniei ca un pacat zilnic pe care il savarsim fata
de cei apropiati noua, fata de casnicii nostri, fata de prieteni, colegi
si fata de strainul anonim de care ne lovim pe strada, intamplator.
Mania de o clipa, exprimata prin cuvinte aprinse fata de sotie sau de
sot, raneste un punct sensibil al relatiei dintre cei doi soti. In taina
nuntii, mirele este simbolul lui Iisus, iar mireasa este Biserica. Sf.
Apostol Pavel, in Epistola sa catre Efeseni, Apostol care se citeste la
slujba cununiei, in acest sens vorbeste despe familie, ca despre o
biserica familiala, in care mirele iubeste pe mireasa cu dragostea cu
care Iisus iubeste Biserica, iar mireasa iubeste pe mire cu dragostea cu
care Biserica iubeste pe Hristos.
Daca
sotii ar cugeta, in cursul convietuirii lor, la casnicia lor ca la
relatia dintre Hristos si Biserica, peste maniile lor nu ar apune
niciodata soarele, nu ar mai fi despartiri si copiii familiilor nu ar
mai fi livrati institutiilor de stat sau particulare, ca niste obiecte
uzate de care cei doi, separati prin pacatul maniei care nu s’a stins la
apusul soarelui, nu mai au nevoie, iubirea lor de familie devine un
cuvant caduc, care nu mai conteaza in fata demonului care i-a luat in
stapanire temeinica. Un cuvant spus la manie raneste tot atat de grav ca
si o lovitura fizica. Daca cel ce a ranit nu repara paguba
duhovniceasca, incet-incet, o prapastie se sapa intre cei doi, o raceala
mortala omoara sentimentul iubirii si al respectului datorat de soti
unul altuia; timpul.adanceste prapastia si o largeste si, mai tarziu,
foarte greu se vor putea arunca punti peste ea, cu mari eforturi si cu
suferinte.
Am
vazut familii care s’au despartit dupa ani lungi si destul de buni
convietuiti impreuna, spre durerea copiilor lor, care, poate, erau deja
casatoriti, la randul lor si am vazut familii fericite care s’au
despartit la scurta vreme, tot din cauza maniei de durata, lasand copiii
mici sa le creasca in frustare si confuzie, neintelegand cine este
tatal sau cine este mama, iar, mai tarziu, pe baza exemplului parintesc,
ne mai considerand casatoria o legatura eterna, asemenea celei dintre
Hristos si Biserica.
Am
vazut frati care in tara s’au iubit si, ajungand in America, sub
presiunea instrainarii, sau a dificultatilor de adaptare, s’au
despartit, ramanand dusmani de moarte, pentru ca mania lor a izbucnit
inversunata in cuvinte tari si pentru ca au lasat sa apuna soarele peste
ea.
Un
proverb arab spune ca, atunci cand te superi, sa numeri pana la zece,
iar daca ta manii, numara pana la o suta. Nu stiu cat de eficace este
solutia aceasta, pentru ca nu are in ea nici un element mistic, ci face
apel numai la ratiune pentru moderarea exprimarii in afara a maniei, dar
eu sfatuiesc pe penitentii mei ca, inainte de a-si exprima mania, fie
prin vorbe sau gesturi, fie numai mental, sa rosteasca de trei sau de
cinci ori: “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe
mine pacatosul/pacatoasa.” Si chiar daca, sub apasarea maniei, rostesc
rugaciunea repede si fara atentie, sa se concentreze cu smerenie asupra
cuvantului pacatos/a si mania lor se va potoli. Multi din ei au reusit
s’o faca si viata lor de relatie familiala, cu semenii si chiar numai cu
ei insisi, s’a schimbat foarte mult in bine.
Toate
conflictele din lumea aceasta isi au originea in mania nepotolita. Unul
este manios si raneste pe celalalt, care raspunde mai violent si mai
puternic. Acest lant inceput nu mai poate fi oprit decat prin apelul la
rugaciune, dar la rugaciunea adevarata. Schimbati termenii ecuatiei
acesteia si puneti, in loc de indivizi, grupuri sau popoare si veti
realiza dimensiunea imensa a dezastrului provocat de manie.
In
acest timp al Nasterii Mantuitorului si al Botezului Sau pentru iesirea
la propoveduire, incercati sa puneti o stavila ferma in fata demonului
maniei. Puneti-va straja gurii si schimbarea gandirii rele sub impulsul
maniei si viata voastra interna se va transforma. Binecuvantarea
Domnului va lucra in inima voastra, limba nu va va mai fi atat de
ascutita si rugaciunea lui Iisus rostita la rastimpurile necesare, va va
face sa intelegeti ca sunteti pacatosi, oprindu-va de la exteriorizarea
maniei sau de la pastrarea ei in minte si inima.
Numele
lui Iisus este dulce la rostit, isgoneste demonii si aduce ingerii
inapoi, in inima, in minte si in blandetea purtarii fata de ceilalti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu