(…) Ca şi acum 1935 de ani, împărăţiile fac numărătoarea şi
împărţirea seminţiilor pământului. Dar, între oameni nu e nici pace, nici bună învoire! Fiecare se
numără şi îşi numără vecinul. Corăbiile încrucişează încărcate întinsul mărilor,
caravanele străbat pustiurile, pe munţi se văd focurile taberelor. Timpul pare a sta în cumpănă. Un semn de nedumerire şade
întins peste ape. Se aşteaptă îngânarea tunurilor…
Şi totuşi, nu sunt nici 20 de ani de când omenirea – ieşită din cel mai
crunt măcel pe care l-a pomenit lumea de când este, secătuită de vlaga celor
mai frumoase trupuri de feciori, semănate peste toate brazdele pământului –
jurase să sfârşească pentru totdeauna cu silnicia ca mijloc de împlinire a
năzuinţelor colective. Să fi fost cuminţenia cea de pe urmă sau să fi fost istovirea?
Fapt e că, peste potopul de ruini, a strălucit, o clipă în zare, curcubeul. Şi
arcurile de triumf au părut că primesc pe învingătorii „celei
din urmă biruinţe“. Elan generos sau
naivitate, ori poate chiar ipocrizie completă, ce a rămas din acest pământ?
Amintirea unei nădejdi neîmplinite, a unei tinereţi prea devreme irosite.
N-au trecut 20 de ani şi, peste generaţia celor căliţi în fier deodinioară,
s-a ridicat altă generaţie neîncercată, gata să arunce iarăşi sorţii. Lumea şi-a uitat de
jurământ. Chingile vechei [teorii] malthusiene trag astăzi iarşi spre vâltoare
batalioane răbdării. Strigătul lor ar fi: „pâine“, „pace“. Dar când pâinea
e ameninţată, cum să stea omul locului?
Ca şi acum
20 de ani, ca şi acum peste o mie nouă sute, Crăciunul anului 1935 e o zi de judecată. Nu
e în joc numai stăpânirea apelor, a văzduhului şi a pământurilor. Nici chiar
supremaţia unei rase, a unei aşezări sau a unei civilizaţii. În joc e
însăşi ideea de om, chipul lui de fiinţă cugetătoare liberă, aşezată la cheia de boltă a
creaţiei, sortit să trăiască printre semeni, comunicând prin
înţelesuri şi împărtăşindu-se din folosirea aceloraşi unelte, pentru împlinirea
poftelor şi pus, astfel, între automatismul mecanic al aservirii şi incoerenţa
anarhică a libertăţii, să strălucească chipul înţelepciunii şi al măsurii. Reuşi-vor uneltele omului,
creaţiile lui, cu poftele nemăsurate şi ambiţiile pe care le nălucesc, lipsite
de frâul pe care îl constituie vedenia întregului din care fac parte, să pună
stăpânire pe om şi să se întoarcă împotrivă-i, dislocându-l din centrul
creaţiei şi smintindu-l din propria lui „condiţie umană”, adică, făcându-l
„neom”? Sau izbuti-va
omul, în ceasul al unsprezecelea, să îşi regăsească marginile şi, odată cu ele,
echilibrul stării sale? E o întrebare obsedantă, deschisă limpede de câteva
sute de ani, şi poate o întrebare legată de esenţa fiinţei lui, de ceea ce s-ar
numi „aventura umană“. La răscrucea atâtor întrebări, Crăciunul anului
1935, Crăciunul
de totdeauna, străluceşte chipul Pruncului Dumnezeiesc, născut în staul, gol,
spre mirarea înţelepţilor, spaima păstorilor şi mânia Irozilor.
(…) În faţa acestei deznădejdi a sufletului omenesc rămas de sine şi văduvit
de Dumnezeu, de bucurie, Biserica, creştinii lumii întregi răspund, din toate vremurile, cu un fapt, cu unul singur: Crăciunul… Şi, tocmai acestei strădanii,
a cărei culme, pentru noi, creştinii, este Maica
Domnului, acest suspin al firii după mântuire – îi răspunde, nu ca un
ţel, dar ca o împlinire, însemnătatea zilei de Crăciun.
În ea,
aşteptarea omenirii întregi şi-n omenire, a fiecăruia din noi, aşa cum suntem,
cu patimile noastre, cu păcatele şi cu minciunile noastre, îşi află un răspuns,
o dezlegare. E semnul că strădania noastră nu e în zadar, că nu în zadar năzuim către
mai bine. Că
strădania noastră s-a auzit la cer şi că nu mai suntem de acum sortiţi risipei,
că glasul a aflat răspuns la Scaunul Domnesc, că, în sfârşit, vom avea parte de
dreptate. Spre asta năzuieşte, de o mărturiseşte sau nu o mărturiseşte, toată
străduinţa omenească. Sterpi suntem
toţi prin firea noastră şi robi suntem toţi prin fire. Ne robim tuturor; ne robim
ţelurilor făptuirii noastre, ne măcinăm în luptă cu puterile lumeşti,
să-nfăptuim visurile care ne-au robit; ne robim şi nouă înşine, şi unii altora,
numai şi numai ca să avem parte de-mplinire. Ba, chiar şi atunci când, mândri,
revoltaţi, asemeni lui Spartacus, vrem să ne azvârlim lanţurile şi să fim, nu facem decât să ne
schimbăm robia.
Şi iată că, dintr-o
dată, avem semn: că stârpiciunea noastră şi-a aflat limanul, că goliciunea noastră
şi-a aflat îmbrăcăminte, că năzuinţa noastră şi-a aflat întruchipare, că s-a
născut Domnul nostru adevărat, care ne va face dreptate.
… Ţie, aşadar, căruia ţi-a murit ce
ţi-a fost drag, ţie, căruia ţi
s-a stricat jucăria, ţie, celuia care te vezi păcătos, bicisnic, ţie, celuia care
ai ucis atâtea lucruri sfinte, ţie, pe care viaţa te-a zdrobit şi pe care te paşte
deznădejdea, iată că ţi s-a născut prunc. Ţie. Acesta a venit, anume pentru tine, ca să îţi zică să
nu fii întristat, să vindece rănile tale, să şteargă lacrimile tale, să-ţi
spună că, la El, nimic din tot ce avu preţ nu are moarte; că strădania ta nu va fi zadarnică; că ruga ta s-a auzit la
cer; că El a venit să mântuie tocmai ceea ce
era pierdut.
La El ai să recapeţi curăţia, ai să
redobândeşti gustul de viaţă, ai să te afli iar întreg, pe tine însuţi
strălucitor, împlinit până la statul fiinţei tale adevărate, cu tot ce ai
încercat, tot ce n-ai izbutit şi ai
să vezi că la El nu e pentru nimic
moarte, ci numai Înviere, Bucurie, Strălucire şi Viaţă fără de sfârşit.
O, dacă ar
putea, numai, ochii tăi, ochii mei, să vadă
Bucuria îndurării Sale. Poate că am orbi, de bucurie“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu