Puţini însă cunosc pătimirile,
chinurile inimaginabile la care a fost supus ani în şir în închisorile
comuniste. Numai şi numai pentru că în timpurile acelea de restrişte
forţele oculte ale represiunii erau interesate să scoată cu orice preţ,
din pământ din iarbă verde, “duşmani înrăiţi ai regimului” spre a-şi
justifica ororile şi crimele săvârşite împotriva poporului român.
Când l-am rugat să-şi depene
amintirile din anii de închisoare şi cum credinţa în Dumnezeu l-a ajutat
să supravieţuiască, ne-a refuzat cu eleganţa-i caracteristică, pe motiv
că alţi părinţi au suferit chinuri şi mai îngrozitoare decât el şi nu
s-au plâns, n-au făcut-o pe martirii. Dar la insistenţele noastre
repetate a acceptat să dezvălui câte ceva din infernul prin care a
trecut. Ceea ce ne-a bucurat nespus de mult. Pentru că ne-a oferit
posibilitatea să argumentăm cu un caz, dintr-un număr impresionant,
felul în care Biserica noastră a plătit, prin slujitorii ei, dreptul la o
afirmare liberă, şi mai cu seamă să arătăm, din perspectiva unei
cumplite experienţe de viaţă, cât de puternic poate fi omul atunci când
în întreaga lui fiinţă stă sub luminarea credinţei.
Întrucât întâmplările şi trăirile
din închisoare ale părintelui Iustin Pârvu sunt multe şi cutremurătoare şi nu
pot fi epuizate în coloanele unui singur articol, ne-am gândit să le
reproducem în foaia “Credinţa neamului”, sub forma unui serial purtând
titlul PĂTIMIRILE UNUI MONAH, în nădejdea că cititorii vor avea
curiozitatea şi răbdarea să-l urmărească până la capăt.
Înainte de a trece la derularea
faptelor şi întâmplărilor anunţate, ne simţim datori să inserăm câteva
date din biografia părintelui Iustin Pârvu , spre o mai bună edificare a
identităţii sale.
Părintele Iustin Pârvu a văzut lumina zile
cu 71 de ani în urmă, în comuna Poiana Teiului, jud. Neamţ. Cultul
credinţei din familie, ca şi eforturile mamei sale, care era foarte
evlavioasă, l-au îndemnat încă din fragedă tinereţe să se consacre
vieţii monahale. Intră la schitul Durău unde ajunge călugăr. În 1938, pe
când avea 18 ani, pleacă să urmeze cursurile seminarului Teologic de la
Roman. În 1939 se transferă la Seminarul monahal de la Mănăstirea
Cernica, de lângă Bucureşti. Aici stă până în 1942, când acest seminar
se desfiinţează. Revine la Roman unde îşi continuă studiile până în luna
mai 1948, când este arestat, cercetat şi condamnat la ani mulţi şi grei
de închisoare.
După eliberarea sa din închisoare
s-a stabilit la Mănăstirea Secu. A venit apoi la Mănăstirea Bistriţa, de
unde, la începutul acestui an s-a retras la Mănăstirea Secu.
Red.
Zece zile în podul securităţii
Mi-amintesc că pe la începutul lunii mai
a anului 1948, pe când eram în ultimul an de studii la seminarul de la
Roman, pe neaşteptate am fost înşfăcat de nişte vlăjgani şi împreună cu
încă cinci colegi, am fost înghesuit într-o maşină şi dus sub ameninţare
la securitate. Totul s-a produs atât de repede, de năucitor, încât pe
moment n-am realizat ce se întâmplă cu mine. Ba mai mult, mi-am zis în
sine cu naivitate că la mijloc nu poate fi decât o eroare, întrucât nu
mă ştiam culpabil cu ceva.
La Securitate, cum toate încăperile erau
ticsite cu arestaţi, între care preoţi, avocaţi, medici, profesori,
elevi de la alte şcoli din oraş, iar dispoziţia era ca cei aduşi acolo
să stea într-o izolare totală spre a nu putea comunica unul cu altul,
alături de colegii mei am fost urcat în podul unei clădiri, culcat cu
faţa în jos şi pus sub supravegherea a trei haldăi care ţineau
pistoalele automate aţintite asupra noastră. Nu aveam voie să facem nici
o mişcare, darămite să vorbim.
Pentru necesităţi, sub ameninţarea
percuţiei trăgaciului eram scoşi afară, câte unul, dar obligaţi să
privim numai în pământ, fără putinţa de a întoarce capul spre dreapta
sau spre stânga.
În podul securităţii, cu faţa în jos, am
stat zece zile, într-un întuneric înfricoşător, străpuns de lumina
palidă a unei lumânări şi de înjurăturile spurcate ale haidamacilor care
ne păzeau, atunci când li se părea că schiţăm vreo mişcare. Căci nu e
uşor să stai ca un răstignit, zile şi nopţi în şir, cu faţa în jos, să
nu poţi face cea mai neînsemnată şi inofensivă mişcare. Ţin minte că
timpul detenţiei în pod a fost un timp de coşmar, de suferinţă şi
deznădejde, un timp care mi s-a părut cât veşnicia, căci am trăit
senzaţia că nu va mai lua sfârşit.
Un personaj odios
După zece zile de penitenţă încordată,
securiştii au început să-şi dea arama pe faţă, respectiv să ne
ancheteze. Unul câte unul eram coborâţi din pod şi duşi în nişte camere
unde ni s-au pus tot felul de întrebări, când insinuante, când
provocatoare, când mieroase, când ameninţătoare. Anchetatorii, oameni cu
experienţă în chinuirea semenilor, se dădeau la tot felul de
mârşăvenii, fără teama că vor fi traşi la răspundere sau că încalcă cele
mai elementare reguli ale respectului faţă de om.
Dacă te încăpăţânai în muţenie sau
căutai să-ţi demonstrezi nevinovăţia, erai imediat dat pe mâna
haidamacilor specializaţi în bătăi şi torturi crunte. Aceştia aveau o
adevărată plăcere să te chinuie, să te supună la cele mai cumplite
suplicii fizice, până îţi pierdeai cunoştinţa. Când constatau că nu mai
eşti în simţiri, începeau să toarne găleţi cu apă pe tine până îţi
reveneai, după care te luau din nou în primire cu o furie sporită.
Dar nu despre aceste grozăvii vreau să
vă povestesc, ci despre un anume Constantin Doina, un individ sinistru,
un provocator odios, care a făcut mult rău la viaţa lui băgând mulţi
oameni nevinovaţi în iadul puşcăriilor. Ştiu toate acestea acum, după ce
am aflat cine a fost şi cu ce s-a îndeletnicit această creatură, însă
atunci, în 1948, când l-am cunoscut, l-am considerat un om de bună
credinţă, sincer interesat de soarta neamului românesc şi de aceea m-am
lăsat înşelat de momelile sale.
Constantin Doina, în 1941, după
înăbuşirea rebeliunii legionare de către generalul Ion Antonescu a fost
condamnat la ani grei de închisoare pentru participarea activă la
această mişcare, precum şi la alte blestemăţii. După ce comuniştii, cu
sprijinul baionetelor sovietice pun mâna pe putere, Constantin Doina
este eliberat din închisoarea Aiudului cu condiţia de a fi colaboratorul
Securităţii. Om fără scrupule, fără Dumnezeu, Doina ca să-şi salveze
pielea, îşi vinde diavolului sufletul şi aşa această secătură a început
să frecventeze diferite medii, să incite pe unul, să mintă pe altul, să
creeze, chipurile, o “rezistenţă” împotriva noilor autorităţi. Care cum
cădea în plasa urzelilor sale necurate, imediat era denunţat la
Securitate şi luat în vizor ca element duşmănos. Mai cu seamă că la acea
vreme trebuia să se demonstreze cu orice preţ teoria ascuţirii luptei
de clasă a tătucului Stalin.
În periplurile sale viclene,
înşelătoare, Doina a venit şi pe la noi la seminar, pozând în chip de
victimă şi incitându-ne la nesupunere deschisă faţă de autorităţile
comuniste care, după spusele sale, au zilele numărate, întrucât poporul
este gata să le răstoarne şi să izgonească de la putere. Ca român, ca
tânăr crescut în frica lui Dumnezeu, în iubirea şi dăruirea pentru
libertatea, unitatea şi neatârnarea neamului, nu am rezistat tentaţiei
de a da curs favorabil cererii insistente a acelui Doina de a-mi da
adeziunea la cauza eliberării poporului român de sub tirania comunistă.
Ca mine au procedat şi alţi colegi, care au împărtăşit aceeaşi soartă.
E lesne de înţeles că făcând acest lucru
mi-am semnat sentinţa, am apărut deodată ca adversar de temut al
comunismului care trebuia anihilat. Nu mi-ar fi părut rău dacă aş fi
organizat vreo acţiune “subversivă”, dacă aş fi participat la vreo
luptă. Chiar dacă nu am făcut nimic din toate acestea, pentru securişti
simplul fapt că mi-am pus semnătura pe o hârtie pe care tot el o
redactase a fost de ajuns ca să mă înhaţe, să mă învinuiască şi să mă
dea pierzaniei.
Spre a ne duce în eroare în timpul
anchetei, după o regie bine pusă la punct, între arestaţi şi anchetaţi a
apărut şi Doina, care din când în când trăgea cu coada ochiului către
mine şi-mi făcea semne discrete să fiu tare, să nu cedez. La câţiva ani,
unii deţinuţi care au avut şansa de a ieşi mai repede de după gratii,
l-au întâlnit la Iaşi pe Doina purtând cu trufie uniformă cu epoleţi şi
petliţe albastre, dovada că bunii lui stăpâni l-au răsplătit pentru
“serviciile” făcute, practic pentru crima de genocid.
Supliciile de la Suceava
După terminarea anchetei la Roman,
împreună cu ceilalţi deţinuţi am fost transferat la închisoarea de la
Suceava, o închisoare mare, amenajată după toate preceptele
bestialităţii. Aici, după estimarea mea, erau peste 800 de deţinuţi din
nordul Moldovei, Iaşi, Bacău, Neamţ. Cei mai mulţi dintre ei erau
studenţi, elevi, avocaţi, preoţi, în parte victime ca şi mine ale
diversiunii regimului autoritar comunist.
Din câte mi-am dat seama aici am fost
aduşi pentru confruntare şi îngroşarea dosarelor cu noi “probe”. Cei din
Roman erau puşi faţă în faţă cu cei din Iaşi ori Piatra-Neamţ pentru a
se acuza reciproc, în virtutea aceloraşi înscenări.
În timpul anchetelor care se desfăşurau
numai noaptea, eram chinuiţi până la epuizare şi constrânşi să
recunoaştem că ne facem vinovaţi de activitate contrarevoluţionară, şi
în consecinţă să spunem cu cine am acţionat şi unde sunt armele şi
depozitele de muniţie de care ne-am folosit.
Camerele de anchetă aveau alături camere
de tortură. Ancheta la Suceava începea după ce treceam în prealabil
prin camera de tortură, unde eram bătuţi şi schingiuiţi până ţâşnea
sângele din trupurile noastre. La Suceava bătaia era socotită că nu şi-a
atins scopul dacă cel lovit nu urla de durere. Şi cu cât urla mai tare,
cu atât bătaia se înteţea, devenea mai cruntă. Prin asta se voia
impresionarea celor ce urmau să vină la rând în moara gealaţilor.
Alteori, noi, care ne găseam acolo, eram
luaţi din camere şi bătuţi din sadismul temnicerilor. Căci adesea se
întâmplă ca unii din oamenii închisorii să vină înfierbântaţi de băutură
din oraş şi să-şi verse zelul animalic, instinctele primare, asupra
făpturilor noastre, ajunse în urma atâtor suferinţe nişte biete schelete
umblătoare. Uneltele preferate cu care haldăii închisorii ne zvântau în
bătăi erau vergile metalice şi bastoanele de cauciuc de mărimea cozilor
de sapă şi târnăcop.
Dar uneori nu se mulţumeau numai să ne
bată, ci recurgeau şi la practici nemiloase de tortură. Ne introduceau
ace sub unghii sau ne băgau câte două-tei minute în etuvele de
deparazitare puternic încinse. Iar când ne scoteau de acolo, sufocaţi de
căldura aceea îngrozitoare, turnau apă rece peste noi “ca să ne
răcorim”. Aşa au contactat cei mai mulţi dintre noi pneumonii, T.B.C.,
şi s-au prăpădit înainte de vreme. Dacă stau şi mă gândesc bine, numai o
minune s-a întâmplat cu mine de am scăpat cu viaţă din cumplitele
încercări prin care am trecut.
Continuare la Manastirea
Petru Voda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu