1. Introducere
A scrie despre martiri și teroare în
România este un mare curaj, întrucât nu cred că cineva se pricepe cu
adevărat la martiri iar dacă nu ai trăit nici vremurile de martiraj și
teroare, atunci poți fi atins, cu siguranță, de o umbră de impostură[1].
1.1. Motivația titlului
Personal doresc să cunosc adevărul istoric recent al României, care a dat ”nor de mărturii”[2]
ale credinței creștine şi ale demnităţii umane. Știu că acest nor de
martiri poate aduce ploaia Duhului Sfânt peste noi și țara noastră, ca
să nu ne uscăm în deșertul uitării, al minciunii și al nesimțirii
actuale, în special al nesimțirii intransigente a unor cenzori ideologici, care ne interzic astăzi, să vorbim de proprii martiri, în România martirizată tocmai de stăpânii lor, care răsplătesc cu pensii mari pe torţionari şi sfidează pe cei torţionaţi…!
Să fie oare perioada postdecembristă nu doar o epocă a devalizării economiei şi a tranziţiei năucitoare, care a transformat România întro rezervaţie naturală a sărăciei în aer liber, fără economie şi fără viitor, sau este şi o continuare subtilă a comunismului reşapat şi integrat global în himera mondializării? Conspiraţia tăcerii, amnistia de iure
a torţionarilor, protejarea şi răsplătirea lor generoasă, jefuirea
ţării şi umilirea ei, etc. fac oare parte componentă din ontologia noii
democraţii mondiale? Să fie oare România ţara torţionarilor fericiţi,
care îşi consumă, fără pic de jenă, pensia uriaşă, pătată cu sânge şi
moarte? Iată doar cîteva dileme şi adevăruri pe care ar trebui să le
dezbatem civic şi eclesial.
Chiar dacă adevărul este crud și barbar, am credința că el ne poate ajuta la purificare și mântuire. Știm că ”cel mai mare păcat al oamenilor e frica, spaima de-a privi în faţă şi a recunoaşte adevărul. El e crud, acest adevăr, dar numai el foloseşte”[3] spune Eminescu și doar el” te face liber”[4] ne învață Mântuitorul Hristos. Iar ”acolo unde lipseşte curajul nici o altă virtute nu poate supravieţui”, spune un apologet creștin[5].
Doresc doar să cunosc Istoria națională sau ”naționalitatea în marginile adevărului”[6]
pentru a putea trăi în viitor cu demintate națională și să am răspunsul
gata pregătit când voi merge la judecata Domnului ”cu slava neamului
meu”[7].
Despre „Noul Ierusalim”, cetatea
cerească a fiilor lui Dumnezeu de după învierea şi judecata obştească,
stă scris: „Neamurile vor umbla‑n lumina ei, şi‑mpăraţii pământului într‑însa îşi vor aduce slava”[8]; și „cine nu se va teme de Tine, Doamne, şi nu va slăvi numele Tău? Că Tu eşti Sfânt, şi toate neamurile vor veni şi se vor închina înaintea Ta, pentru că judecăţile Tale au fost arătate”[9].
Deci scriu despre martiraj și teroare
ideologică din România recentă, din perspectivă eschatologică, ca teolog
și preot și nicidecum din postura de martir sau erou și nici ca
judecător moralist al istoriei.
Cu toate că în mizeria ideologică a
epocii în care trăim ”s-a ajuns ca, pentru a vorbi de martiri, să fie
nevoie de curaj [...] iar când e vorba de martirii români care au murit
în închisorile comuniste nu-ţi trebuie doar curaj, ci de-a dreptul un
dram de sminteală” [10]. Personal, îmi asum acest risc de a fi considerat orice, doar de dragul adevărului și de dragul înveșnicirei neamului meu.
Doresc să arăt apoi, că martirajul este
un act de credință creștină profundă și o șansă enormă spre mântuire, în
ciuda faptului că unii laici democrați nu au înţelegere pentru martiraj
iar în concepţia lor ”martirul fiind o victimă idioată, care se chinuie
degeaba, cu ochii aţintiţi la o himeră [...] iar opinia curentă este că
martirii au fost nişte bieţi nenorociţi care au crăpat fără nici un
rost şi de aceea îi putem lesne da uitării. Cu alte cuvinte, nu pierdem
nimic dacă tăcem în privinţa martirilor. În realitate, dacă îi uităm pe
ei, ne uităm fundamentul pe care stăm, ne uităm rădăcinile [...]”[11] și nu mergem la judecata lui Dumnezeu decât cu rușinea neamului dat uitării și nicidecum cu slava lui…!
Cu toate că nu există martiri
universali, însă respectând martirii fiecărui neam, respectăm pe sfinţii
universali ai lui Dumnezeu, care devin ”împreună cetăţeni cu sfinţii şi casnici ai lui Dumnezeu”[12],
doar dacă au făcut actul martiric în numele şi de dragul lui Dumnezeu
în Vechiul Testament şi al lui Hristos şi a credinţei creştine, în Legea
Harului. Altfel sunt ori victime, ori agresori, ori torţionari, ori
eroi ai neamului sau viteji ai popoarelor, dacă ”ce-i martiric pentru mine devine duşman postum pentru altul”, precizează Sorin Lavric[13].
Martirul reprezintă o sinteză a
smereniei şi a jertfei personale cu lucrarea harică a lui Dumnezeu în
el, în lupta împotriva răului de orice fel[14], răbdând chinul, nedreptățile sau dându-și viața de dragul lui Hristos, a adevărului și a credinței creștine.
Când cineva eclipsează sau îşi asumă de
unul singur suferinţa multora, doar că a supravieţuit terorii şi
temniţelor comuniste, sau când deturnează suferinţa altora în favoarea
unei confesiuni[15],
a unei tagme, a unei etnii, sau a unei mişcări politice, cu scopul de
a-şi etala meritele sau curajul, sau şi mai rău cu scopul de a falsifica
şi muşamaliza istoria[16],
atunci asistăm la o competiţie martirică ridicolă şi frivolă, ducând în
desuitudine noţiunea de martiraj şi o poate transforma,făcând-o fără
valoare hristică. Aceștia nu sunt martiri creștini, ci victime a unui
sistem sau erori umane.
Falsul martir se trâmbițează pe sine, aduce mărturie lipsită de adevăr sau amestecată cu minciuni și omisiuni.
Mucenicul creștin luptând pentru adevăr, luptă implicit împotriva răului, adică împotriva minciunii și a nedreptății de orice fel. ”Mucenicii
au fost omorîţi şi prigoniţi de comunişti nu pentru că erau
anticomunişti, ci pentru că dovedeau comunismul ca pe o forma luată de
rău în vremurile şi locurile respective”[17].
Cei omorâți sau închiși de
comuniști sunt martiri creștini pentru că au luptat împotriva răului,
întruchipat la acea dată de comuniști. Cei care știu sau au ”știut că
sunt din Dumnezeu [...]” au luptat să iasă de sub lumea, care zăcea ”sub puterea celui rău”[18] și să urmeze îndemnului Sf. Ap. Pavel, care zice: ”urâţi răul, alipiţi-vă de bine”.[19]; ”fii treaz în toate, suferă răul, fă lucru de evanghelist, slujba ta fă-o deplin!”[20].
Aceștia au devenit martiri creștini,
chiar dacă crezul lor creștin a interferat uneori cu orientarea,
simpatia sau convingerile politice ale vremii și nu pot fi catalogați
pentru aceasta nici ca revoluționari sau răzvrătiți și nici ca dușmani
ai poporului, cum îi defineau cenzorii ideologici odinioară, iar mai
recent îi repudiază pe motiv că au fost fascişti, legionari, reacționari
şi nedemocraţi[21].
În contextul de mai sus martirii adormiți în Domnul sau în viață, din perioada prigoanei comuniste, sunt martiri creștini și fericiți în Domnul și nu sunt doar niște luptători anticomunişti sau eroi ai neamului, deoarece și-au dat viața sau și-au pus-o în lupta împotriva celei mai odioase fiare apocaliptice a răului: comunismul.
Pentru martirii în viață, aceștia
păstrează demnitatea de martir creștin, doar dacă au rămas constant până
în prezent în lupta împotriva răului[22] și nu s-au lăsat reeducați de Piteștiul modern al zilelor noastre, precum și cei ce au fost torționari și s-au căit de faptele lor, se pot mântui[23].
Însă, cine se lasă modelat sau reeducat
după duhul lumii acesteia, nu mai poate fi numit martir, chiar dacă a
suferit în temnițele comuniste, întrucât ”cine va răbda până la sfârșit,
acela se va mântui”[24].
Există un interes fățiș pentru o
astfel de transformare și deturnare a stării de martir creștin, în
luptător moral pentru un bine nedefinit sau definit partinic și astfel
martirul creștin, devine, pe nesimțite, un deontolog al societății
civile sau al responsabilității civice şi un specialist al suferinţei lui de odinioară sau al suferinţei altora…!?
Lupta împotriva răului pentru o mică sau lungă perioadă din viața noastră nu ne îndreptățește la demnitatea cerească de martir, ci
fermitatea, curajul, răbdarea în suferință și atitudinea constantă de a
lupta cu timp și fără timp, ”împotriva duhurilor răutății”[25], până în clipa morții, acestea ne dau cununa vieții veșnice.
Nu doar comunismul naște martiri
creștini, ci și astăzi și pe viitor oricine luptă împotriva răului sau a
nedreptății, prigonit fiind din ”pricina numelui” lui Iisus Hristos[26] se poate număra, fără echivoc, printre martirii neamului nostru, cu valoare hristică mântuitoare.
Raportată la istorie și lume,
mucenicia creștină are un caracter temporal: atâta vreme cât răul
coexistă cu binele în această lume. Raportată, deci, la persoana creștină, care nu se ”lăsa biruită de rău, ci biruieşte răul cu binele”[27], mucenicia creștină, ca luptă, este limitată temporal: până la sfârșitul vieții terestre a creștinului. După primirea cununii cerești, mucenicia are valoare veșnică, întrucât sufletele martirilor sălășluiesc sub jertfelnicul cel ceresc: ”și când a deschis pecetea a cincea, am văzut, sub jertfelnic, sufletele celor înjunghiaţi pentru cuvântul lui Dumnezeu şi pentru mărturia pe care au dat-o”[28].
Deci vremea
martirilor creștini nu a încetat, ei nu sunt un episod încheiat al
istoriei, ci martirajul este necesar mai ales în zilelele noastre, când
trăim în direct: epoca mondializării, a masonizării fără graniţe, a regionalizării impuse, a sodomizării afişată public şi legiferată, a globalizării fără de Hristos și împotriva lui Hristos, a des-creștinării lumii; toate acestea au generat deja o secularizare soft, ce va conduce spre un ateism militant şi anticreştinism feroce.
Martirii creștini au lăsat cu limbă de moarte să nu fie răzbunați și nu și-au acuzat niciodată torționarii de atrocitățile lor[29]. Aceștia reprezintă coloana vertebrală a neamului românesc creștin și sunt o
mulţumire adusă lui Dumnezeu, ca un prinos de recunoştinţă al întregii
creştinătăţii. Ei sunt aleşii credinţei și ai neamului, lămuriţi în
focul chinurilor, precum aurul în topitoare. România sub teroarea roșie a
holocaustului comunist a dat ”nor de mărturii”[30] ai credinței creștine. Cred că va sosi clipa, când martirii creștini vor fi puși în calendare și în sinaxare și nu uitați în sertarele indiferenței.
Să nu uităm că fundamentul Bisericii Orotodoxe este puterea
de desăvârșire și îndumnezeire permanentă prin jertfa lui Hristos, care
generează jertfa de zi cu zi a credincioșilor ei și apoi aceasta
lucrează dreapta cunoaștere și dreapta trăire a faptei celei bune în
Duhul Sfânt.
Continuare aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu