Astăzi tună glas de bucurie în tot pământul. Astăzi, Arhanghelul Gavriil vesteşte Fecioarei Maria mântuirea neamului omenesc.
Ziua de astăzi este mai sfântă şi mai înveselitoare decât toate zilele
veacului, căci aduce bucurie şi vesteşte mântuirea la toată lumea.
Astăzi, Dumnezeu a căutat cu milă şi cu îndurare din cer pe pământ, că a
auzit suspinele strămoşilor noştri şi plângerea tuturor celor ce se
chinuiau în iad, de la începutul lumii.
Iubiţii mei fraţi în Hristos, mai înainte de a spune altele, să ştiţi
acest lucru: atât de adâncă este taina dumnezeiescului praznic de
astăzi, încât nici mintea Serafimilor şi a Heruvimilor, nu poate a o
pătrunde. Această părere nu este a mea, ci a Bisericii lui Hristos, care
cântă: „Taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută”.
(Bogorodicina Învierii, glas 4). Dar oare, fraţii mei, a fost cu totul
ascunsă de îngeri şi de oameni această taină a întrupării lui Dumnezeu
Cuvântul? Nu cu totul, fiindcă a fost cunoscută şi de îngeri, şi de
oameni, în chip umbros şi întunecat. Căci îngerii au vestit-o
patriarhilor; ea a fost închipuită şi de sfinţii prooroci şi cu mult
înainte, prin tainice proorocii, a fost descoperită. Dar ceea ce nici de
îngeri nici de oameni nu s-a ştiut, a fost chipul zămislirii şi al
naşterii mai presus de gând şi de cuvânt, al întrupării lui Dumnezeu din
fecioară (Sfântul Maxim Mărturisitorul, în Filocalia, vol. II,
Întrebarea 42, p. 229). Aceasta o adevereşte iarăşi Biserica, prin
cântarea : „Iar minunea naşterii Tale a o spune limba nu poate” (Axion).
În cele ce urmează vreau să arăt mai întâi cum a luat pricină acest
minunat praznic al Bunei Vestiri. Sfânta Evanghelie ne spune: „Iar în
luna a şasea (adică în luna lui martie, căci la evrei anul începându-se
de la 1 septembrie, această lună a lui martie cădea a şasea) a fost
trimis Arhanghelul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea,
al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care
se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Şi
intrând îngerul la ea, a zis. «Bucură-te, ceea ce eşti plină de har,
Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei»” (Luca 1,
26-28). Iar Fecioara s-a spăimântat şi s-a tulburat la vederea îngerului
şi la auzirea cuvintelor lui. Şi cugeta întru sine: Oare cine să fie
acesta? Iar îngerul Domnului, văzând-o pe ea tulburată şi spăimântată, a
liniştit sufletul ei cu aceste cuvinte: „Nu te teme, Marie, căci ai
aflat har de la Dumnezeu. Şi iată vei lua în pântece şi vei naşte Fiu şi
vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul Celui Prea Înalt
se va chema” (Luca 1, 30-32).
Fecioara Maria, aducându-şi aminte cum şarpele a înşelat pe Eva şi pe
Adam în rai, gândea întru sine: Oare nu va fi lucrul acesta ce se arată
mie vreo nălucire sau vreo ispită? Oare să nu fie vreo înşelăciune?
Apoi a zis către înger: „Văd chipul tău, că te arăţi mie ca un om; dar
graiul şi portul tău nu-ţi este din această lume. Mie îmi spui lucruri
mari şi minunate, care nu mă pricep cum pot să fie. Tu zici că Dumnezeu
Se va sălăşui în mine. Dar cum poate să încapă întru mine Dumnezeu,
Care toată zidirea o a făcut şi pe care nici o zidire nu-L poate
încăpea?! În ce chip sunt cuvintele acestea, eu mă mir şi mă minunez!
Iar Arhanghelul, voind a-i lămuri minunea cea mai presus de fire care
va fi cu ea, i-a adus aminte de alte minuni mari şi preaslăvite ale lui
Dumnezeu, din vechime, şi îi zise ei: „Adu-ţi aminte, preafericită
fecioară, că la Dumnezeu nici un lucru nu este cu neputinţă! (vezi Luca
1, 37). Adu-ţi aminte cum toiagul lui Aaron, uscat fiind, a odrăslit
(vezi Numerii 18, 8). Adu-ţi aminte cum Sara, femeia lui Avraam, fiind
stearpă şi bătrână, a născut pe Isaac (vezi Facerea 21, 23). Adu-ţi
aminte cum Ana, mama ta, fiind stearpă, te-a născut pe tine (Prolog, 8
septembrie), apoi cum rugul acela pe care l-a văzut Moise Proorocul la
muntele Sinai, arzând cu pară, nu se mistuia (vezi Ieşirea 3, 25). Aşa
şi tu vei lua întru tine focul dumnezeirii şi nu te vei arde. «Duhul
Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Prea Înalt te va umbri»
(Luca 1, 35). De vrei să te încredinţezi şi de altă minune, mai nouă,
du-te la vara ta Elisabeta şi vezi că şi aceea, fiind stearpă, are acum a
şasea lună de când a zămislit (vezi Luca 1, 36)”. Ascultând cu mare
atenţie şi cu mare luare aminte cuvintele dumnezeiescului Arhanghel şi
înţelegând ce fel de chemare are ea de la Dumnezeu, Sfânta Fecioară s-a
plecat a primi cuvintele lui şi, hotărându-se din inimă să asculte
porunca lui Dumnezeu cea trimisă ei prin îngerul său, cu mare smerenie
zis: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38)
Iată, iubiţii mei fraţi în Hristos, cum a luat început şi pricină
prealuminatul praznic al Bunei Vestiri, pe care noi astăzi îl prăznuim.
Şi să ştiţi că, o dată cu începutul acestui dumnezeiesc praznic, s-a
început a se împlini şi planul lui Dumnezeu pentru mântuirea neamului
omenesc şi al descoperirii tainei celei din veac ascunse şi din îngeri
neştiute. Acest început, după toată dreptatea, îl prăznuieşte Biserica
lui Hristos astăzi, cântând: „Astăzi este începătura mântuirii noastre
şi arătarea tainei celei din veac” (troparul praznicului); şi iarăşi:
„Astăzi se binevesteşte pământului bucurie mare” (stihira).
Cu adevărat, fraţilor, astăzi este ziua din luna a şasea, întru care
mult înveselitorul Arhanghel Gavriil a adus bucurie duhovnicească la
toată lumea. El a fericit-o pe Fecioara Maria, spunându-i mai întâi
„Bucură-te” şi apoi: „ceea ce eşti plină de dar”. I-a zis: că prin tine
vine bucurie la toată lumea şi întristarea neamului omenesc se
risipeşte. Ea e plină de dar, căci cu adevărat ea este comoara tuturor
darurilor celor duhovniceşti.
Prea Curata şi Prea Sfânta Fecioară Maria este cu adevărat comoara şi
vistieria tuturor darurilor Sfântului Duh. Iar pentru a vă da seama de
acest mare adevăr, am să folosesc o asemănare. E o asemănare între
cetele îngereşti şi Maica Domnului. Ascultaţi:
Sfinţii şi dumnezeieştii Părinţi, ca Maxim Mărturisitorul, marele
Grigore Cuvântătorul de Dumnezeu, Grigore de Nyssa, Vasile cel Mare şi
dumnezeiescul Dionisie Aeropagitul (vezi Sfântul Nicodim Aghioritul,
Paza celor cinci simţiri, cap. XI, p. 399) zic că fiecare ceată din cele
nouă cete îngereşti a luat de la Dumnezeu o deosebită vrednicie şi
însuşire sau proprietate (Sfântul Dionisie Areopagitul, Ierarhia
cerească). Şi dacă aceste sfinte şi prea curate cete de îngeri au o mare
felurime de calităţi spirituale şi o mare felurime de daruri şi de
vrednicii date lor de Dumnezeu, apoi Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu
şi pururea Fecioara Maria pe toate aceste sfinte cete le covârşeşte cu
vrednicia, cu slava şi cu darul (Luca 1, 28).
Îngerii, ceata cea mai de jos din cereasca ierarhie, au de la Dumnezeu
darul şi vrednicia de a sluji la mântuirea sufletului omenesc şi de a
povăţui pe oameni la vieţuirea cea cu dreptate şi cu fapte bune, pentru a
împlini ei voia lui Dumnezeu (Luca I, 22; Evrei 1, 7-14). Iar Prea
Sfânta şi Prea Curata Fecioara Maria, prin darul cel dat ei de Dumnezeu,
mai mult decât toţi îngerii povăţuieşte pe cei credincioşi pe calea
mântuirii (Sfântul Ioan Damaschin, Octoihul Maicii Domnului, Mănăstirea
Neamţ, 1810, p. 277). Arhanghelii, ca binevestitori, au darul de a
descoperi tainele proorociilor şi ale cunoştinţei voii lui Dumnezeu
(Vieţile Sfinţilor, la 8 noiembrie). Iar Prea Sfânta Fecioară Maria,
încă din acest veac, a luat de la Dumnezeu darul proorociei şi al
descoperirii tainelor dumnezeieşti. Astfel, proorocind prin Duhul Sfânt,
mai înainte a arătat slava ei cea viitoare, zicând: „Că, iată, de acum
mă vor ferici toate neamurile” (Luca1, 48). Iar după ce a născut pe
Mântuitorul lumii Hristos, a covârşit cu sfinţenia şi cu darul toate
cetele arhanghelilor (Sfântul Ioan Damaschin, op. cit. , cap. IV, p.
123).
Şi dacă îngerii de la ceata sfintelor Începătorii, mai mari peste cetele
cele mai de jos, slujesc la îndreptarea a toată lumea şi la păzirea
împărăţiilor, a ţărilor şi a tuturor ţinuturilor (Psalmul 44), apoi Prea
Sfânta Fecioară Maria, fiind Împărăteasa tuturor cetelor îngereşti
(Vieţile sfinţilor, 8 septembrie), cu sfintele şi preaputernicele ei
rugăciuni lucrează mai mult decât orice ceată de îngeri şi de
începătorii, la îndreptarea şi mântuirea a toată lumea şi la paza
tuturor împărăţiilor şi a tuturor popoarelor lumii (ibidem).
Şi dacă îngerii din ceata sfintelor Stăpâniri au mare stăpânire asupra
diavolilor şi mare putere de a opri şi potoli furia lor, spre a nu
vătăma pe cineva din oameni pe cât ar voi ei (ibid.), apoi câtă
stăpânire nu are Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu asupra diavolilor,
şi cât nu poate ea opri puterea drăcească de a nu face rău celor bine
credincioşi, care o slăvesc pe ea din inimă şi se închină ei cu credinţă
şi cu umilinţă?
Şi dacă îngerii din ceata sfintelor Puteri din cer, prin darul cel dat
lor de la Dumnezeu, pot să reverse darul facerii de minuni asupra
plăcuţilor lui Dumnezeu şi să întărească pe oameni spre a fi cu răbdare
şi cu tărie de suflet în necazuri şi în suferinţele lor (Sfântul
Dionisie Areopagitul, Ierarhia cerească, cap. XXXII), apoi câtă putere
de facere de minuni nu are Maica Domnului şi câte nu poate ea să
întărească şi să îmbărbăteze în necazuri şi în scârbe pe toţi aceia care
au dreaptă credinţă şi o cheamă pe ea din inimă spre ajutor?
Şi dacă îngerii din ceata sfintelor Domnii din cer au darul şi puterea
de la Dumnezeu de a domni peste ceilalţi îngeri care sunt mai jos decât
ei, şi au puterea de a învăţa pe oamenii cei credincioşi de a-şi
stăpâni simţirile şi patimile lor şi a se face domni peste voile lor
cele pătimaşe (Axion la Naşteriea Domnului), apoi câtă putere nu are
Împărăteasa tuturor îngerilor şi Doamna lumii, Prea Sfânta Născătoare de
Dumnezeu, de a domni şi de a împărăţi peste domnii şi împăraţii lumii
acesteia, şi de a povăţui tot sufletul cel binecredincios, spre a-şi
stăpâni simţirile şi toate poftele cele pătimaşe şi a ajunge, prin darul
lui Dumnezeu, domni şi împăraţi peste toate patimile şi voile lor cele
rele?
Şi dacă ceata preafericitelor Scaune din cer, mai mult decât alte cete
de îngeri, au darul de a odihni şi de a purta pe Dumnezeu, după dar, nu
după fiinţă, căci după fiinţă El este necuprins (Axion la Naşterea
Domnului), apoi care dintre îngeri şi dintre oameni a odihnit şi a
purtat pe Dumnezeu mai mult ca Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi
pururea Fecioara Maria, care a purtat în pântecele şi în braţele ei pe
Dumnezeu Cuvântul şi s-a făcut prin aceasta scaun însufleţit şi
cuvântător al Împăratului Slavei (Ierarhia cerească, la cap. 3), după
cum şi Biserica lui Hristos adevereşte cântând: „Că mitrasul tău scaun
L-a făcut şi pântecele tău mai desfătat decât cerurile L-a lucrat”
(Sfântul Ioan Damaschin, op. cit., p. 125)?
Dacă ceata preasfinţilor şi preaînţelepţilor Heruvimi, mai mult decât
alte cete de îngeri care stau mai jos decât dânşii, pururea strălucesc
cu lumina înţelegerii şi cu revărsarea înţelepciunii şi cunoştinţei
dumnezeieşti, şi sunt luminaţi în chip covârşitor de Dumnezeu spre a
înţelege marea adâncime a tainelor Sale, şi au puterea de a lumina pe
îngerii cei mai de jos decât ei cu înţelegerile cele dumnezeieşti
(Vieţile Sfinţilor, 8 noiembrie), apoi oare câtă înţelegere
duhovnicească şi câtă adâncime de taine dumnezeieşti nu poartă întru
sine Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria, care
pe sine sălaş Înţelepciunii lui Dumnezeu s-a făcut (Sfântul Ioan Gură
de Aur, „Cuvânt la Serafim”, Puţul, Buzău, 1833)?
Şi dacă ceata preaîndumnezeiţilor Serafimi sunt prea înfierbântaţi de
dragostea de Dumnezeu (ibid.) şi au îndoită putere de sfântă
înspăimântare, îndoită putere de vedere dumnezeiască şi îndoită putere
de înălţare şi slavoslovie, mai mult decât toate celelalte cete
îngereşti care stau mai jos decât ei (Psalmii 44, 11), apoi câtă
fierbinţeală de dumnezeiască dragoste nu are Prea Sfânta şi Prea Curata
Fecioară Maria, care pe Dumnezeiescul Izvor cel fără de margine al
dragostei în pântece L-a purtat, L-a născut mai presus de legile firii
şi cu lapte din preasfântul şi preacuratul ei piept L-a alăptat? Şi de
câtă vedere dumnezeiască nu este plină Prea Sfânta Fecioară Maria, care
pururea stă de-a dreapta Sfintei Treimi, ca o Împărăteasă a cerului şi a
pământului, în haină aurită şi cu toată strălucirea frumuseţilor
duhovniceşti împodobită şi preaînfrumuseţată (Psalmul 103)?
Şi dacă Dumnezeu are ca haină a Sa lumina (cântare la peasna a 9-a a
canoanelor din Minei), apoi de câtă slavă şi înălţare duhovnicească nu
s-a învrednicit Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioara
Maria, dacă toată Biserica lui Hristos cea dreptmăritoare o numeşte pe
ea Maica Luminii (Axion)?.
Iată dar, iubiţii mei fraţi, pentru care pricină am zis că Maica
Domnului este comoara şi vistieria tuturor darurilor Sfântului Duh. Iată
pentru care pricină Biserica lui Hristos cântă Prea Sfintei Maici a
lui Dumnezeu, zicând: „Ceea ce eşti mai cinstită decât Heruvimii şi mai
slăvită fără de asemănare decât Serafimii” (Sfântul Ioan Damaschin,
op. cit., glas 8, pp.155 şi 173). Această cântare este preasfântă şi
adevărată, pentru că, precum am arătat, Prea Sfânta Născătoare de
Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria pe toate cetele îngerilor şi ale
sfinţilor le-a covârşit cu vrednicia, cu cinstea şi cu toate darurile
cele duhovniceşti cu care a împodobit-o şi a înfrumuseţat-o pe ea Bunul
şi Prea Înduratul Dumnezeu. Aceasta o adevereşte şi dumnezeiescul
Părinte Ioan Damaschin în una dintre cele prea alese şi multe laude pe
care le-a alcătuit Maicii Domnului. Căci zice: „Înfrumuseţatu-te-ai mai
mult decât toată cuviinţa îngerilor, ceea ce ai născut pe Făcătorul
lor” (Luca 1, 33).
Iubiţii mei fraţi în Hristos, în cele de până aici, după a mea slabă
putere de înţelegere, am arătat în ce chip Prea Sfânta Maică a lui
Dumnezeu a fost şi este comoara şi vistieria tuturor harurilor Sfântului
Duh şi pentru care pricină Biserica lui Hristos o numeşte pe ea mai
cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită fără de asemănare decât
Serafimii. În cele ce urmează, vreau să vă arăt care din darurile Prea
Sfintei Fecioare Maria a atras mai mult asupra ei mila şi îndurarea lui
Dumnezeu şi care dar i-a fost ei mai mult ca toate pricină de slavă şi
de înălţare duhovnicească. Care credeţi că a fost cel mai mare dar al
Prea Sfintei Fecioare Maria? Oare fecioria, sau înţelepciunea, sau alte
multe şi nenumărate daruri care le avea? Da, fraţii mei, într-adevăr,
Prea Sfânta Fecioară Maria a fost împodobită de Dumnezeu cu toate
darurile cele duhovniceşti. Dar darul cel mai mare care i-a fost ei
pricină de slavă şi de cinste negrăită a fost darul smereniei. Fără
acest dar, toate celelalte daruri nu i-ar fi fost de mare folos.
Smerenia a fost pricină de slavă şi de cinste Prea Curatei Fecioare
Maria mai mult decât toate darurile pe care le avea. Pentru smerenia ei,
după mărturia Sfântului Duh, Domnul „a căutat spre smerenia roabei
sale” (Luca 1, 48) şi a ridicat-o pe ea la atâta slavă şi cinste, spre a
fi lăudată în cer de toate oştile cereşti şi pe pământ fericită de
toate neamurile (Psalmii 40, 21). Smerenia a fost cea dintâi pricină de
înălţare şi slavă pentru toţi sfinţii lui Dumnezeu. Smerenia a înălţat
pe Avraam şi l-a făcut pe el prieten al lui Dumnezeu şi tată al multor
neamuri (Facerea 18, 27), căci se socotea pe sine a fi pământ şi cenuşă
(Facerea 41, 40). Smerenia l-a înălţat pe Iosif şi l-a făcut pe el mai
mare peste toată ţara Egiptului.(Ieşirea 4, 10). Smerenia l-a făcut pe
Moise cel gângav la limbă povăţuitor şi legiuitor peste tot poporul
lui Israil. Căci se socotea pe sine nevrednic de această slujbă şi ruga
pe Dumnezeu să trimită pe altul la scoaterea lui Israil din robia
Egiptului. (Ieşirea 3, 11). Smerenia a arătat pe David a fi după inima
lui Dumnezeu, căci se socotea pe sine vierme şi nu om (Psalmii 21, 6).
Cu smerenia a strălucit marele Daniil proorocul, cei trei tineri, marele
prooroc Isaia şi, mai mult decât toţi, dumnezeiescul Ioan Botezătorul,
care nu se socotea pe sine vrednic de a dezlega cureaua încălţămintei
lui Hristos (Matei 3, 16,17) şi care pentru adâncimea smereniei lui s-a
învrednicit de a fi martorul cel mai văzător al Sfintei Treimi la
Iordan. (Matei 11, 11) şi de a se numi, de Însuşi Hristos, cel mai mare
născut din femeie (Luca 17, 28).
Iar dacă aceşti sfinţi mari ai lui Dumnezeu au arătat smerenie mare,
apoi cine poate să înţeleagă câtă adâncime de smerenie a fost în inima
Prea Sfintei Fecioare Maria, care auzind şi înţelegând de la Arhanghelul
Gavriil că va zămisli de la Duhul Sfânt şi va naşte pe Fiul lui
Dumnezeu, nu s-a înălţat cu inima sa, ci cu mare smerenie, socotindu-se
pe sine o simplă roabă, a zis: „Iată roaba Domnului. Fie mie după
cuvântul tău”(Luca 1, 38). Aici cu adevărat a luat plinire cuvântul
Scripturii care zice: „Cine se va smeri pe sine se va înălţa” (Matei 23,
12). Iar Sfântul Efrem Sirul zice: „În inima adâncă Se va înălţa
Dumnezeu”.
Deci, dacă după mărturia acestui Sfânt Părinte, toate darurile cele mai
înalte pe cele smerite se reazemă, apoi şi la Prea Curata şi Prea
Sfânta Fecioară Maria toate darurile cele înalte şi duhovniceşti, cu
care a fost împodobită de Dumnezeu, s-au rezemat şi au avut drept
temelie veşnică smerita ei cugetare.
Iubiţii mei fraţi, spre a desluşi mai luminat cele spuse despre smerenia
Maicii Domnului, am să vă spun o istorioară. Se povesteşte că vestitul
pictor Apeles a făcut, pe lângă alte statui vrednice de laudă şi
mirare, şi un minunat spic de grâu de care atârna un porumb. Toţi se
mirau şi se minunau de acea minunată sculptură, deoarece se părea că în
ea meşteşugul nu urmează firii, ci o depăşeşte pe ea. Dar era o taină
nedezlegată: cum un spic, care este aşa de gingaş cu puterea, să poată
ţine pe el greutatea unui porumb? Dezlegarea tainei însă arată şi
închipuie pe Prea Curata Fecioară Maria. Fecioara Maria era aici
închipuită printr-un fir de grâu; iar porumbelul era chipul Duhului
Sfânt. Spicul sta aplecat de greutatea porumbului, arătând ca un simbol
smerenia cea mare a Prea Curatei Fecioare Maria, care s-a aplecat cu
multă dragoste şi smerenie când Duhul Sfânt a venit peste ea şi o a
făcut Lui sălaş (Luca 1, 35).
Iubiţii mei fraţi, după cum aţi auzit, smerenia a fost pricină de slavă,
de cinste şi de înălţare la toţi Sfinţii lui Dumnezeu, şi cu atât mai
mult la Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria.
Dar să ştiţi şi să înţelegeţi că mai presus de toate a fost smerenia cea
nemăsurată a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus
Hristos, Care „S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte –
şi moarte de cruce” (Filipeni 2, 8). Dar această nemăsurată smerenie a
Domnului I-a adus Lui nemăsurată slavă şi cinste şi „Pentru aceea, şi
Dumnezeu L-a preaînălţat şi I-a dat Lui nume, care este mai presus de
tot numele, ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al
celor cereşti, al celor pământeşti şi al celor de dedesubt” (Filipeni 2,
10). Dar va zice cineva: Ce este smerenia? La aceasta voi răspunde eu,
nu cu cuvintele mele, ci cu cele ale Sfântului Isaac Sirul: „Smerenia
este haina Dumnezeirii, deoarece cu aceasta S-a îmbrăcat Dumnezeu când a
binevoit a veni în lume şi S-a îmbrăcat în firea noastră cea smerită”.
Iar dacă se va întreba din ce se naşte ea, vom zice, ca Sfântul Ioan
Scărarul, că din ascultare şi din tăierea voii (Scara, Cuvântul 4). Şi
dacă se va întreba cineva pentru care motiv smerenia este aşa de mare,
voi zice: pentru că numai ea poate ucide pe cel mai mare păcat, care
este mândria. Pentru acest păcat îngerii au căzut din cer şi strămoşii
noştri Adam şi Eva din rai, căci ascultând de şarpele diavol, li s-a
nălucit a se face ca nişte dumnezei (Facerea 3, 6).
Fraţii mei, spre încheiere vreau să vă spun că astăzi, mai mult ca
oricând, acest mare păcat al mândriei a cuprins toată lumea. Fiecare
doreşte să fie mai mare peste alţii, să-i robească şi să stăpânească;
fiecare doreşte să fie mai bogat decât altul, fiecare mai cinstit, mai
vestit şi mai băgat în seamă decât altul. Fiecare doreşte a se socoti
mai înţelept decât alţii. Fiecare se laudă că este mai iscusit în
meserii şi meşteşuguri. Cine învaţă pe cel sărac să ia pâinea de la gura
copiilor şi să-şi cumpere radio sau televizor, spre a-şi închipui şi
el că este asemenea cu cei avuţi? Nu mândria? Cine învaţă pe femei şi
pe fete să muncească luni şi ani de zile, nu spre a-şi cumpăra cele de
nevoie vieţii, ci spre a-şi cumpăra rochii la modă şi încălţăminte
luxoasă şi alte lucruri deşarte, care nu ţin nici de foame, nici de
frig? Oare nu mândria? Cine învaţă pe cel sărac, care a re o casă de
copii, să se sârguiască cu mai multă trudă spre a le face la toţi haine
luxoase şi de mult preţ, spre a-i face să fie în rând cu lumea? Nu
mândria? Cine face pe fetele şi femeile cele uşoare să se dreagă pe feţe
cu pudră şi cu alte unsori şi să-şi vopsească unghiile spre a arăta
mai tinere şi mai frumoase? Oare nu mândria şi slava deşartă, care este
fiica cea dintâi a mândriei? Vor să fie cu orice preţ în rând cu lumea
şi nu aud pe Apostolul Iacov care zice: „Toată lumea în cel rău zace”;
şi iarăşi: „Cine va voi să fie prieten cu lumea se face vrăjmaş lui
Dumnezeu” (Iacov 4, 4). Cine învaţă pe cei neînvăţaţi să defaime pe cei
cu adevărat învăţaţi? Nu mândria? De unde vin bătăile, ambiţiile,
laudele, pricinile, sfadele, turburările şi vrajbele între oameni? Nu
din mândrie? Că fiecare se socoteşte mai tare decât altul şi mai drept,
au nu din mândrie?
O, răutate fără de margini! Cine mai cunoaşte astăzi răutăţile tale? Şi
cine se mai osteneşte astăzi să alunge această ciumă sufletească din
inima sa?
Fraţii mei, iată pentru care pricină sfânta smerenie este cea mai
vestită din toate virtuţile, pentru că numai aceasta poate să le
păzească pe toate, iar fără de ea, toate sunt nimic. Să ştiţi şi să
ţineţi minte că numai această singură virtute poate în vremea morţii să
mântuiască pe om, după cum zice unul din sfinţii Filocaliei (
Teognost). De aceea şi Mântuitorul nostru pe cei smeriţi cugetători îi
fericeşte cei dintâi, zicând: „ Fericiţi cei săraci cu duhul, căci a
acelora este împărăţia cerurilor” (Matei 5, 3).
Căci cel ce are smerenie în inima sa, măcar de ar avea toate faptele
bune, pururea se socoate pe sine sărac şi că n-a făcut nici un bine
înaintea Domnului.
Fraţii mei, să nu uitaţi de la acest înalt, slăvit şi prealuminat
praznic al Bunei Vestiri cele ce aţi auzit, dar mai ales să nu uitaţi
cât de mare este darul smereniei şi câtă slavă şi fericire aduce omului
această preaslăvită şi mai mare virtute. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu