„Troiţele
fac parte din ethosul românesc. Ne-am născut cu ele, pe ele am
consemnat istoria noastră, noi înşine fiind o troiţă bătută de vânt, la
răscrucea dintre Orient şi Occident” (Pr. Dr. Mircea Cristian Pricop [1])
(Partea a II-a a articolului Troiţa românească, biserică în miniatură şi emblemă a identităţii noastre)
La sfârşitul secolului al XIX-lea, după câştigarea Independenţei naţionale, construirea de troiţe ia în ţara noastră un avant neobişnuit. Imediat după Primul Război Mondial, a fost înfiinţată societatea „Cultul Eroilor” (denumită iniţial „Societatea pentru Mormintele Eroilor Căzuţi în Război“), care avea sarcina de a propune modele arhitectonice de troiţe, de care aveau nevoie comunele şi şcolile pentru omagierea celor peste 800.000 de eroi căzuţi pe front pentru realizarea României Mari [2]. Societăţii „Cultul Eroilor” îi este atribuită şi ideea construirii „Monumentului Eroilor” de pe muntele Caraiman (Crucea Eroilor Neamului), ridicat între anii 1926-1928, „întru slava și memoria eroilor prahoveni căzuți în Primul Război Mondial, 1916-1918, pentru apararea patriei”, cum este scris pe placa monumentului. În vremea respectivă, monumentul era cea mai înaltă structură metalică din Europa situată într-o zonă montană.
În perioada interbelică, s-au ridicat aproape în fiecare sat al ţării troiţe închinate eroilor şi tot acum s-a stabilit ca Ziua Eroilor să fie sărbătorită în ziua prăznuirii Înălţării Domnului. De Înălţare se oficieza la noi slujbe la troiţe în cinstea eroilor ţării.
La sfârşitul secolului al XIX-lea, după câştigarea Independenţei naţionale, construirea de troiţe ia în ţara noastră un avant neobişnuit. Imediat după Primul Război Mondial, a fost înfiinţată societatea „Cultul Eroilor” (denumită iniţial „Societatea pentru Mormintele Eroilor Căzuţi în Război“), care avea sarcina de a propune modele arhitectonice de troiţe, de care aveau nevoie comunele şi şcolile pentru omagierea celor peste 800.000 de eroi căzuţi pe front pentru realizarea României Mari [2]. Societăţii „Cultul Eroilor” îi este atribuită şi ideea construirii „Monumentului Eroilor” de pe muntele Caraiman (Crucea Eroilor Neamului), ridicat între anii 1926-1928, „întru slava și memoria eroilor prahoveni căzuți în Primul Război Mondial, 1916-1918, pentru apararea patriei”, cum este scris pe placa monumentului. În vremea respectivă, monumentul era cea mai înaltă structură metalică din Europa situată într-o zonă montană.
În perioada interbelică, s-au ridicat aproape în fiecare sat al ţării troiţe închinate eroilor şi tot acum s-a stabilit ca Ziua Eroilor să fie sărbătorită în ziua prăznuirii Înălţării Domnului. De Înălţare se oficieza la noi slujbe la troiţe în cinstea eroilor ţării.
În comunism, troiţele au fost interzise (chiar dacă nu prin documente
publice oficiale) şi o mare parte din ele, distruse, fiind percepute de
comunişti drept „focare sau instrumente de rezistenţă anticomunistă” (I.
Oprişan). Troiţe din judeţele Buzău, Vâlcea şi Argeş „au fost scoase cu
buldozerele chiar dacă nu deranjau cu nimic construcţia (…). Dislocate
de la locul lor, au fost adunate într-un fel de depozite, chiar pe
marginea drumului, sub copertine improvizate” [3]. Mai mult, în comunism
au existat voci care au cerut chiar distrugerea Crucii Eroilor de pe
Caraiman, prin secţionarea braţelor monumentului şi amplasarea unei
stele roşii în vârful coloanei.
După
Revoluţia din '89, asistăm la un nou reviriment al troitelor, fiind
ridicate în Timişoara, Bucureşti şi în alte locuri din ţară în memoria
eroilor din decembrie. Există multe astfel de troiţe şi monumente în
formă de cruce dedicate eroilor jertfiţi, dar şi victimelor şi
martirilor regimului comunist. O troiţă deosebită a fost înălţată la
Putna în amintirea miilor de ţărani români masacraţi de sovietici la
Fântâna Albă, Bucovina de Nord, în 1941, genocid pe care istoricii
români l-au numit „Katyn-ul românesc”.
Demn
de menţionat este şi monumentul de la Aiud alcătuit din şapte perechi
de cruci şi o cruce mare aşezată deasupra, închinat martirilor prigoanei
comuniste, numit „Calvarul Aiudului“, unde se află şi un osuar cu
sfinte moaşte. Crucile îngemănate semnifică unitatea în suferinţă a
martirilor, iar crucea cea mare este „crucea neamului” pe care au
purtat-o în spate [4].
Aceste
troiţe şi cruci nu au un simplu rol de rememorare, de vreme ce crucea
este, pentru creştin, semn nu doar al suferinţei, ci şi al biruinţei
asupra morţii şi păcatului, al reînoirii firii şi a neamului, prin
jertfa din care rodeşte învierea lui. Datoria noastră este să reafirmăm,
prin faptele noastre, în contrapondere cu forţele distructive, această
putere de reînviere pe care ne-o transmit strămoşii noştri, care au
menţinut şi înnobilat neamul românesc. Poporul român nu a îndurat pasiv
istoria, ci şi-a trăit-o ca pe o cruce (crucea este înscrisă şi în stema
ţării noastre). Istoria lui nu este alcătuită din măreţe cuceriri, ci
din jertfe pentru păstrarea credinţei şi a fiinţei neamului, pentru
adevăr şi libertate. Ceea ce este semnificativ, cuvintele „Vom muri şi
vom fi liberi!”, care au fost scandate în decembrie '89 de cei care
şi-au dăruit viața, nu au mai fost rostite la nicio altă revoluţie din
altă ţară, spunea părintele Galeriu.
Troiţa este, în fond, o emblemă a identităţii noastre. Este nu doar un simbol al rezistenţei noastre în furtuna istoriei, ci și semnul jertfelor care au făcut posibilă dăinuirea acestui neam, temelia pe care s-a clădit demnitatea lui. Doar recuperând semnificaţia ei profundă, cunoscând şi păstrând, după cum se cuvine, această zestre spirituală şi identitară nepreţuită, este posibilă regenerarea sufletului neamului.
Nicolae Iorga spunea că „Naţiunea ta nu e numai naţiunea de unde vii, ci aceea din care meriţi să faci parte”. A nu lăsa pradă degradării şi uitării aceste monumente care ne definesc ființa în ceea ce are ea mai frumos înseamnă a ne merita încă numele de urmaşi ai celor care s-au jerfit. Conştiinţa că putem purta cu cinste acest nume trebuie să ne fie ca un izvor de putere sufletească. Fiindcă „troiţele fac parte din ethosul românesc. Ne-am născut cu ele, pe ele am consemnat istoria noastră, noi înşine fiind o troiţă bătută de vânt, la răscrucea dintre Orient şi Occident” (Pr. Dr. Mircea Cristian Pricop).
Irina Bazon, Tezaur Românesc
Note:
[1] Mircea Cristian Pricop, Troiţele - frumuseţe mistico-simbolică a realităţii credinţei, teză de licenţă, Bucureşti, 2004.
[2] Ioan Oprisan, Troiţe româneşti. O tipologie, Editura Vestala, Bucureşti, 2003, pp. XXIX-XXX.
[3] Ibidem, p. XXXII.
[4] Anca Budău, „AIUD - Schitul de la Râpa Robilor”, in Lumea Credinței, anul VI, nr. 12 (65), decembrie 2008.
Sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu