(articol publicat în avanpremieră din nr 27 al revistei ATITUDINI)
Armonia şi complementaritatea între revelaţie, ştiinţă şi tehnologie un deziderat și ideal creștin
Fără îndoială, știința și tehnologia
folositoare omului sunt o „străduință spre Creație“, în vreme ce religia
creștină este o „străduință spre Creator“ spune părintele telegrafiei
fără fir, fizicianul Edouard Branley[1]. Ele trebuie să lucreze sinergic pentru om.
Cei ce contestă rațiunea, știința și
tehnica în slujba omului, găsindu-și refuzul doar în revelație, știu
foarte bine că cele două sunt complementare, nu se exclud.
Eșecurile științei sau folosirea tehnologiei împotriva omului de către unii, nu pot discredita sau încrimina știința sau tehnologia însăși. Însă acțiunea
de introducere a documentelor biometrice, această nouă provocare a
tehnologiei recente este evident împotriva omului, întrucât biometria presupune conectarea la un sistem central de supraveghere a omului, care merge mult prea departe.
Se știe că introducerea lor în actele de
identitate, este o etapă înaintea implantării acestor date în corpul
nostru. Aceasta se practică deja în multe țări din lume[2].
Acum se impune imperios şi responsabil a
conştientiza şi influenţa ştiinţa şi lumea politică să recunoască
faptul că ea este în mod dinamic neterminată, deci nu este definitivă,
este perfectibilă şi că nu are absolut nimic de spus în mod direct despre transcendenţă şi destinul hristic al omului.
Știinţa şi interesele politice,
economice sau de orice altă natură, trebuie să se oprească acolo unde
încalcă conştiinţa religioasă şi transcendenţa firească a omului spre
veşnicie şi să ţină cont de valoarea şi demnitatea fiinţei umane.
A permite „clonarea electronică” a
chipului uman şi înregimentarea sa în cipuri şi apoi manipularea lui,
după bunul plac al cuiva, înseamnă a „amaneta” ceea ce nu ne aparţine şi
a reduce identitatea noastră iconică, care este unică, la un număr
într-o bucată de plastic. Or, omul ca „slavă a lui Dumnezeu”, cum spune
Sf. Irineu, este privit de Sf. Părinţi, ca având o vocaţie personalistă,
adică un nume şi o viaţă trăită cu demnitate cu scopul îndumnezeirii[3].
Cred că aici trebuie pusă o limită morală, ca tehnica biometrică să nu devină parte componentă
din fiinţa şi persoana umana, iar veţuirea omului în societate cu toate
drepturile depline, nu trebuie să fie condiţionată în nici un fel, aşa
cum se întâmplă cu înregimentarea electronică, întrucât cel care nu este
înscris într-o bază de date informaţională, nu există din punct de
vedere social şi astfel nu poate beneficia de drepturile sociale
cuvenite.
Împotriva acestei tendinţe suspecte,
Biserica şi în general Teologia are menirea de a apăra „firea omului” în
toată normalitatea ei personală şi nu pe bucăţele, ci unitar şi
holistic.
Acum mesajul care ni-l transmite Sf.
Apostol Pavel, în contextul de mai sus, este mai actual ca oricând: „să
nu vă potriviţi cu acest veac, ci să vă schimbaţi prin înnoirea minţii,
ca să deosebiţi care este voia lui Dumnezeu, ce este bun şi plăcut şi
desăvârşit”[4].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu