Sursa : http://www.isabelavs.go
Isabela
Vasiliu-Scraba, Himera discipolatului de la Păltiniș, pretext de fină ironie
din partea lui Noica
Motto : „Nimic mai plăcut și mai reconfortant decât
demascarea prostiei pretențioase și a nesincerității”,
Mircea Eliade, Radio, 26 iunie 1936.
Privitor
la Noica, să spui la Radio BBC în
decembrie 1987 că filozoful de la Păltiniş a fost “ultimul
uriaş rămas în ţara piticilor” ar fi fost simplu şi
adevărat. Dar exprimată de I. P. Culianu, ideea s-a complicat.
Fiindcă de la primele vorbe s-a văzut că intenţia
profesorului de română de la Groningen care scrisese în 1985 o notă
informativă la Securitate despre Mircea Eliade (1) nu era să glorifice opera
filozofică sau gândirea “uriaşului Constantin Noica”, ci să
ridice în slăvi “piticii” din jurul acestuia. Adică să
proslăvească himerica Scoală de la Păltiniş, negată
întâi de Noica, apoi de Alexandru Dragomir, cel mai de seamă vizitator al
filozofului de la Păltiniş.
Discutând cu Fabian Anton pe 15 iunie 2000, Alexandru Dragomir le-a
negat postura de “discipoli” lui Andrei Pleşu, G. Liiceanu şi Vieru (2).
La fel, Petre Ţuţea remarcase cu tristeţe că “Noica n-a
produs nici un vârf spiritual…nu a produs decât inşi care ar putea fi buni
asistenţi la Filozofie, şi atâta tot” (Între Dumnezeu şi
neamul meu).
În ultima carte
a lui Culianu (I viaggi dell’anima, Milano, 1991), considerată
chiar de prietenul său Giovanni Casadio drept “una DELUSIONE, di molto
inferiore alla produzzione scientifica antecedente” (Necrologio Culianu,
Religioni&Societa, 8, 1993, p.85-95), fostul profesor de română de la
Groningen asasinat când era pe punctul
de a fi angajat ca profesor de istoria religiilor la Chicago (3) păruse fascinat de controlul politic
prin manipularea gândirii. În acea emisiune de la Radio BBC din decembrie 1987,
Ioan Petru Culianu l-a înfăţişat pe răposatul C-tin Noica
ba ca un Nastratin Hogea, ba asemenea unui Don Quijote din Balcani, ca să
ajungă să-l plaseze oarecum în treacăt în “acea rasă de
Gulliveri din care s-au tras Eliade, Ionescu şi Cioran” (Studii
româneşti, II, 2009, p.229), figura sa predilectă rămânând
aceea a lui Nastratin: “E de neînchipuit cum prezenţa unui Nastratin
înduioşează până la urmă si pe omul simplu … Acesta e
avantajul de a fi un Nastratin Hogea, un om pus intr-un context din care nu
face parte” (p.231).
Un istoric al
religiilor din “Scoala de la Chicago” (4), aşadar fost student al
lui Eliade, îi spunea poetului Gabriel Stănescu într-un interviu că
“la ora actuală, criticii lui Eliade se recunosc după mediocritatea
lor. Ei nu au nimic de spus în domeniul istoriei religiilor şi de aceea se
alătură corului celor care dezinformează /…/ Chiar
accepţiunea [de sacralitate] pe care o dădea Mircea Eliade timpului
[Marelui Timp] le pare o ameninţare la adresa controlului politic al
istoriei” (Ch. Long, în rev. “Arges”, sept. 2007).
În lipsa altor idei prin care să reducă originalitatea gândirii lui
Mircea Eliade, unii comentatori (printre care si Culianu), i-au
agăţat numele de numele lui Rudolf Otto, cel care scrisese despre
„misterum tremendum”. În 29 ianuarie 1944, Eliade dădea fără
să ştie o replică acestora notând dezacordul său legat de
ideea centrală a lui Rudolf Otto: “Nu este adevărat că omului îi
e frică de Natură, de zei:
frica aceasta este minimă, faţă de GROAZA pe care a
îndurat-o el, de milenii, în mijlocul istoriei. Epoca noastră este prin excelenţă o
epocă terorizantă”(5).
In rândurile pe
care comunistul Liiceanu (avantajat de Ministerul de interne printr-un “tratament
de excepţie”, vezi Noica si
Securiatea II, 2010, p.88, p.89, p.94) i le-a cerut să le scrie
în 1986, Constantin Noica ia peste picior (cu mare fineţe) “HIMERA” Jurnalului
de la Păltiniş, jurnal bazat, în opinia sa, pe o crasă
lipsă de ADEVĂR si de REALITATE (6). Vizitele lui Liiceanu la
Păltiniş (două pe an în 1978, 1979 si 1981 si cinci vizite în
1980) n-ar fi fost de natură să-i confere nici ADEVĂR si nici
REALITATE pentru simplul motiv că “maestrul” Noica nu a avut nici un
discipol - aşa cum observase şi Alexandru Dragomir (v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Propedeutică la eternitate. Alexandru Dragomir în
singurătatea gândului, Ed. Star Tipp, Slobozia, 2004) -, ceea ce nu
exclude imensa influenţă pe care a avut-o Noica, prin gândirea sa,
asupra foarte multor cărturari.
Asa zisa
“Scoala de la Păltinis” este de fapt o formulă ce ascunde abuzul
invocării numelui unui mare filozof de către cei care n-au produs mai
nimic în domeniul filozofiei româneşti. Bănuind că “piticii”
care-i cenzurau de obicei textele nu-i vor tăia trimiterile la Kant
şi că G. Liiceanu de asemenea nu i le va indepărta fiindcă,
necitindu-l pe Im. Kant, nu va pricepe unde bat aşa-zişii
termeni “kantieni”, însuşi Noica a
ironizat “adevărul” HIMEREI. In
plus se pare că s-a apucat şi el să scrie Jurnalul său de la Păltinis
(cel puţin “70 de pagini”, nici până azi publicate).
Fiind
tipărite file din ce a rămas din dosarele “Noica” după ce o
parte din ele au fost arse, probabil la insistenţa unor informatori aflati
în relaţii bune cu Virgil Măgureanu (conducătorul
instituţiei după 1990) s-a putut afla că Noica îi îndemna pe
tinerii care-l vizitau să-l citească pe Mircea Eliade (Noica
şi Securitatea, vol. II, Ed. MNLR, 2010,
p.220). Si că bătrânul filozof ar fi vrut să-i “dezlege” pe
Andrei Pleşu si pe Gabriel Liiceanu de invocarea numelui său. Care, volens-nolens, îi pune pe ambii în
inferioritate în plan cultural (de aici ideea lui Pleşu de punere în
paranteză a gândirii lui Noica fiindcă “producţia
bibliografică” a filozofului întemnițat șase ani fără
vină nu ar fi aşa de
importantă). Filozoful
de la Păltiniş ar mai fi vrut “să-i scape de complexele”
relaţiei discipol-maestru, ca să-şi poată fiecare urma
“destinul său spiritual” (II, p.210). Or, cum bine s-a văzut,
“destinul” i-a făcut pe cei doi
să urmeze căi ascendente în plan politic şi social.
După mai
mult de un deceniu de când filozoful catalogase (în Epilogul pe care Liiceanu il rugase să-l scrie pentru
Epistolar) drept “himerică” închipuita “Scoală de la
Păltiniş”, himera a început
să bântuie Wikipedia.ro, dicţionar on-line monopolizat de un grup cu
interese ascunse (7) ce promovează cărţile de la
Humanitas, prin îndepărtarea abuzivă a cărţilor
apărute la alte edituri. Aici închipuita “şcoală”, invocată
în decembrie 1987 de Culianu pentru manipularea ascultătorilor postului de
radio BBC, e “dovedită” prin
două surse: O sursă este Jurnalul de la Păltiniş apărut în numeroase ediții la
fosta editura a PCR, şi altă sursă este Epistolarul, scos
într-o a doua ediție tot de Humanitas, fosta Editura Politică. Una
mai “de încredere” (vezi, Doamne) decât alta si ambele, pasă-mi-te, foarte “independente de subiect”, ca
să nu-i vină cuiva ideea să pocească articolul cu vreo
etichetă vizând “punctul de vedere neutru”, fiindcă, desigur, orice
astfel de ştampilare ar dispărea instantaneu, îndepărtată
de grupul mafiot care controlează Wikipedia.ro.
Constantin
Noica asemuise VIDUL DE REALITATE al Jurnalului de la Păltiniş cu “vidul” de paltini din staţiunea
sibiană numită Păltiniş, staţiune plină de brazi
şi fără de paltini.
VIDUL DE ADEVĂR l-ar reprezenta însuşi neadevărul “Scolii
de la Păltiniş”, “un NIMIC (8) inteligibil”.
“Epistolarul acesta - scrie ironic
Constantin Noica în ianuarie 1986 - ar putea supravieţui ca adevăr al
nimicului inteligibil în ceartă cu el însuşi”. Dar Epistolarul n-a supravieţuit, tocmai fiindcă
fusese “prilejuit de o himeră” (C. Noica); nici măcar prin textul lui
Noica, introdus de Gabriel Liiceanu spre a-i spori şansele de
supravieţuire, Epistolarul n-a supravieţuit. Oricum, nici
Liiceanu, nici Pleşu sau Culianu nu înţeleseseră ironia
filozofului persecutat de păzitorii ideologiei statului poliţienesc.
Cum ar fi putut ei să priceapă că golul de adevăr al
unui “nimic” rotindu-se în jurul propriei cozi, “în ceartă cu el
însuşi” reprezintă chiar golul neştiinţei lor intr-ale
kantianismului? Care dintre auto-desemnaţii “filozofi” din himerica
Scoală de la Păltiniş, negată chiar de Noica, a putut
vreodată să înţeleagă măcar scrierile mult invocatului
lor “maestru”?
Aşa cum
Heidegger gândea “uitarea fiinţei”, hermeneutica practicată de Mircea
Eliade ar dezvălui prezenţa, amintirea şi chiar “uitarea
sacrului” (Constantin Noica). De aici ar rezulta capacitatea fenomenologiei
eliadeşti de a face să renască fiinţa, reinvestind
viaţa spirituală a omului cu o extraordinară plinătate: “În
ultimii două sute de ani ai Europei, toate s-au dizolvat în faţa
lucidităţii (…); astăzi s-ar spune că nimic nu mai
înseamnă nimic. Eliade declară, în numele altei forme de luciditate:
fiecare lucru şi gest al omului au însemnat ceva (…). Puţini oameni
de cultură au deschis, ca Eliade zările către o nouă
spiritualitate, probabil cea a veacului XXI” (C. Noica, Istoricitate şi
eternitate, 1990, p.219).
1.
vezi nota informativă din vol. Eliade în arhiva Securităţii, Ed. Mica Valahie, 2008, p. 230-233.
În 1984 editurile Payot si Flammarion din Paris publicaseră la
insistentele lui Mircea Eliade (si doar cu condiția ca marele istoric al
religiilor sa le redacteze prefața) două volume ale lui Culianu,
volume pe care Eliade le-a primit la Chicago
în noiembrie 1984 (vezi Corespondență Eliade-Culianu,
Iasi, 2004, p.261). Pentru ambele, academicianul M. Eliade s-a mai zbătut
sa fie publicate si în SUA (dându-i-le lui David Brent) precum si in Italia (la
Editoriale Jaca Book, Milano) tot de către editorii care-i publicau lui
însuși opera științifică si opera literară (ibid.). În
14 febr. 1985 renumitul filozof al religiilor îi scria de la Chicago profesorului
de română de la Groningen că a dat la Chicago University Press (lui
D. Brent) exemplarul său cu dedicatie al cărții Experience de
l extase, Payot, 1984, tradusă în engleză cu titlul Psychanodia (vezi Corespondența
Eliade-Culianu, Polirom, Iasi, 2004, p.268). Ioan Petru Culianu a scris
nota informativă despre Mircea Eliade către Securitatea din RSR in
1985 (autorul fiind recognoscibil după conținutul notei), atât data
exactă cât si semnătura fiind anonimizate, în conformitate cu Legea
187 si Ordonanța 16 care permite să se „publice doar numele
informatorilor care prin acțiunea lor au încălcat drepturile și libertățile
omului” (vezi rev. „22”, nr 862, 18 sept. 2006, interviul cu Claudiu
Secașiu, președintele CNSAS). După nota informativă
alcătuită în vară, în toamna anului 1985 Culianu a mai scris Mircea
Eliade e lunga lotta contro il razzismo, versiunea franceză fiind
publicată în „Nouvelle Acropole” (Paris, nr,81, p.3-4), un articol politic
despre faimosul istoric al religiilor care n-a făcut niciodată
politică și care îl ajutase atât de mult timp de zece ani. Din cele
două volume ale lui Culianu apărute în Europa, Psychanodia nu
a plăcut („insuficient documentat” spusese despre el profesorul Betz de la
Chicago). La insistențele lui Eliade, Eros si magie (Flammarion,
1984), a fost acceptat de David Brent (cel desemnat de Cristinel Eliade
să dețină drepturile de
autor ale lui Mircea Eliade după moartea ei, în 1998). Cartea tradusă
în engleză a apărut în SUA în
1987, anul în care Culianu a luat (după zece ani de la înscriere) doctoratul
de stat în istoria religiilor, după moarea lui M. Eliade căruia la
Universitate i-a urmat din 1986 profesoara Wendy Doniger. Tereza Culianu scrie
că fratele ei ar fi fost ucis la Chicago de către vechea Securitate,
„așa cum opina gen. I. Pacepa, necontrazis de V. Măgureanu. După
unele informații, la executarea ordinului criminal dat din România ar fi
participat șase oameni dintre care doi s-ar fi deplasat la Chicago” (vezi
Tereza Culianu-Petrescu în „Obs. Cult.” 87/ 23 oct. 2001).
2.
vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Ultima revelaţie a filozofului Al.
Dragomir: “A nu te vinde comportă nebănuite riscuri” , in rev.
“Argeş”, An V (XLI), nr 10 (292), p.19; http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=112
; si Isabela Vasiliu-Scraba, Falsificări
la publicarea în “Observatorul cultural” a ultimului interviu al filozofului
Alexandru Dragomir, in rev. “Argeş”, An X (XLV), nr 5 (335), p.22-23,
sau http://www.centrul-cultural-pitesti.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=2871:polemcie&catid=286:revista-arges-mai-2010&Itemid=112
; precum si Isabela Vasiliu-Scraba, Al. Dragomir nu este o invenţie a
lui Liiceanu întrucât oamenii mici nu-i pot inventa pe oamenii mari, in
rev. “Acolada”, nr.3/2012, p.19, sau http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-Dragomir-inventat.htm
.
3.
Despre I. P. Culianu vezi Isabela
Vasiliu-Scraba, O nouă ipoteză privind asasinatul de la Chicago,
în rev. “Acolada”, 11/2011, p.19 si p.26 ; sau
http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-Ipoteza7AsasinarerCulianu.htm
.
4.
In 1983 apăruse la Paris cel de-al treilea şi ultimul volum de Istoria
credinţelor scris de Mircea Eliade. Apoi el a pregătit cu
foştii săi studenţi americani (din “Scoala de la Chicago”) un al
patrulea volum scris în colectiv şi rămas nefinisat în aprilie 1986.
Francezii, la toate re-editările de după 1983, socotesc doar cele
trei volume scrise de Eliade. Ei nu adaugă volumul îngrijit de Culianu,
scos de nemţi după asasinarea acestuia. Pentru că multi
colaboratori ai faimosului profesor Eliade n-au acceptat să lucreze
după moartea marelui istoric al religiilor cu necunoscutul profesor de
română de la Groningen, retrăgându-şi capitolele deja scrise (v.
Isabela Vasiliu-Scraba, Un al IV-lea volum de “Istoria credinţelor” si ratatele colaborări ale lui
Mircea Eliade cu Ioan P. Culianu, în rev. “Argeş”, Anul IX (XLIV),
nr.4 (322) aprilie 2009, p.22; sau http://www.isabelavs.go.ro/Articole/Culianu_in_colab3.htm
). Despre felul cum cei de la Editura Humanitas au falsificat adevărul
privitor la cariera universitară a lui I.P. Culianu (care şi-a trecut
abia în 1987 doctoratul de stat în istoria religiilor) a se vedea Isabela
Vasiliu-Scraba, Eliade şi Culianu în universul minciunii
post-decembriste, în rev. “Argeş”, Anul VIII (XLIII), nr.6 (312) iunie
2008, p.24-25; sau http://www.isabelavs.go.ro/Articole/CulianuEliade2008.htm
.
5.
vezi M. Eliade, Jurnalul Portughez, 2010, ediţia a doua.
6.
vezi C-tin Noica, Epilog, ian.1986, în vol. Epistolar, 1987.
7.
vezi Isabela Vasiliu-Scraba, My
Comp si mostenirea comunismului în wikipedia.ro, în rev. “Acolada”, nr.
1/2012, p.19 ; http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-6wikiMyComp.htm
8.
Pentru Kant, “inteligibil” era cu necesitate “ceva”, fie ca “realitate”
postulată din nevoile raţiunii (ca ens rationis), fie “ceva”
postulat sau existent în lumea simţurilor (v.Isabela Vasiliu-Scraba, L’Echafaudage
dans l’edifice de la Topique Transcendentale de Immanuel Kant, in vol. I.
Vasiliu-Scraba, Inefabila metafizică, p. 207-218, http://www.isabelavs.go.ro/Articole/CAP12_1.html
).
Autor: Isabela
Vasiliu-Scraba
Sursa: http://isabelavs.blogspot.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu