de Gheorghe Constantin Nistoroiu
† Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, ales de Dumnezeu să-I poarte în lume Biruinţa Fiului.
* Întru cinstirea lui trăim sub binecuvântarea Biruinţei.
* Smerit în mugurul divin de
floare, April în fiecare an îşi mărturiseşte mireasma Învierii şi
mucenicia biruinţei lui Gheorghe.
* În hăulitul codrului şi-n
fiecare zbor de rândunea, în fiecare frunză urzită şi-n ramul care urcă
domol, în fiecare cămaşe brodată şi-n fiecare fuior doinit, în
fiecare adiere-baladă şi-n florile gingaşe de câmp, în fiecare ciripit
de păsărele şi-n unduirile năstrujnice de ape, în brocardul firului de
iarbă şi-n zâmbetul grăuntelui de rouă, în orbitele cerbilor şi-n
neaua încreţită a mieilor, în cutezanţa razelor de soare şi-n
fascinanta mândrie-cezară de păun, în cerdacul sufletului creştin şi-n
braţele necuprinse ale Crucii, stăruie cinstirea Purtătorului de
Biruinţă.
* În chipurile daco-românilor, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a zugrăvit Eroi şi-a făurit catapetesme de Sfinţi şi Martiri.
Sfântul Gherman
“Christianae philosophiae viros” (Collationes)
Gherman s-a născut
în jurul anului 368, în părţile Casimcei (lângă Histria) din nordul
Dobrogei, ca şi Ioan Casian, cu care a fost coleg şi prieten toată
viaţa, coleg de şcoală, de studii, de armată, de pelerinaje, de
călătorii, de monahism, de sfinţenie. Ajunge un profund teolog al
Tradiţiei şi Scripturii şi un isihast de mare profunzime, abordând
preocupări similare din filosofia veche şi cea creştină anterioară şi
contemporană lui. A dobândind un loc excelent în arta conversaţiei,
semănând în jurul lui stupoare, admiraţie şi minunare. A insistat
întotdeauna asupra problemelor mai subtile şi asupra nuanţelor care
delimitează în gândire virtutea de păcat. Îl interesa cum se poate
păstra liniştea şi sănătatea inimii. Împreună cu prietenul său Casian a
fost între cei mai aderenţi credincioşi ai Sfântului Ioan Gură de Aur,
pe care l-au sprijinit şi apărat împotriva autorităţilor ce l-au
prigonit şi exilat, ducând la Roma la papa Inocenţiu, scrisoarea
clerului şi a poporului din Constantinopol.
Mitropolitul Antonie Plămădeală al
Ardealului, a cercetat şi a delimitat opera Sfântului Gherman din opera
Sfântului Casian, Collationes, propunându-l pentru canonizare. Tomosul
Patriarhal şi Sinodal de canonizare a fost consfinţit la 12 Iunie
1992, rezervându-i-se cinstirea la 29 Februarie deodată cu Sfântul Ioan
Casian, iar în anii nebisecţi în 28 Februarie. (Jean Cassian,
Conferences, 3 vol. “Sources Chretiennes” 42, Paris, 1955; H. J.
Marrou, La patrie de Jean Casien, în vol. “Patristique et humanisme”,
Paris, 1976; Collationes, IV-XXIV, în Patrologia Latină, t. 49; Antonie
Plămădeală, De la Gherman din Dacia Pontică…, la Ion Creangă, Sibiu
1997).
Gheorghe Lazăr
“Arhidiaconul culturii româneşti”
( Mitropolitul Antonie Plămădeală)
Gheorghe Lazăr,
studiază la Cluj şi Viena cursuri strălucite de drept, teologie,
filosofie şi limbi străine, dovedindu-se de timpuriu un spirit
enciclopedic. La Viena şi-a desăvârşit catalogul calificărilor:
filosofie, teologie, pedagogie, literatură, drept, inginerie, nuzică,
medicină, ştiinţe militare, matematică.
Dorinţa lui de a se face preot, i-a
fost curmată de mitropolitul sârb Vladimir Stratimirovici, care
susţinea vehement o campanie de serbizare a românilor ardeleni. Cultura
lui vastă şi ştiinţa pregătirii profesionale l-a împiedicat de
asemenea să ajungă pe scaunul episcopal de la Arad. A rămas doar pe
treapta de arhidiacon, dar nu unul oarecare ci, un ilustru
arhislujitor, cum la numit cu cinste mitropolitul Antonie Plămădeală,
marele nostru cărturar. (Antonie Plămădeală, op. cit. p. 99). Intrând
în conflict cu autoritatea bisericească, care era obedientă sârbilor,
marele pedagog Lazăr este îndepărtat din învăţământ. În 1816, trece
munţii în Ţara Românească. A fost o trecere inspirată. “A doua
descălecare după Negru Vodă!”(ibid. p. 103). La Bucureşti îşi afirmă
imediat ideea genială de a înlocui învăţământul grecesc, cu unul
românesc. La Sfântul Sava devine profesorul pe româneşte al unor
discipline socotite până atunci inaccesibile limbii române, făcând
demonstraţia că toate ştiinţele şi filosofia se pot preda şi în
româneşte şi chiar excelent. Prin calificarea de inginer militar, Lazăr
devine consilierul Domnului Tudor, instalat la Cotroceni,
apropiindu-se totodată şi de episcopul Ilarion al Argeşului.
Gheorghe Lazăr a devenit astfel,
ctitorul învăţământului universal românesc, în Ţara Românească. “Opera
culturală, ştiinţifică, mai mult orală decât scrisă, reformatoare, a
lui Gh. Lazăr îl aşează în rândul ctitorilor de cultură românească,
înconjurându-i capul frumos şi ochii vii, pătrunzători ca de profet, cu
aureola nemuriri”. (ibid. p. 104)
Gheorghe Manu
“A merge pe urmele profesorului George Manu înseamnă să-ţi onorezi propria ta viaţă şi sensul ei” .(preot Liviu Brânzaş)
Gheorghe Manu, descendent din
familia Cantacuzinilor şi nepot al generalului Gheorghe Manu eroul
luptelor pentru Independenţă, profesor universitar de fizică atomică,
român, savant şi creştin şi-a reprezentat în chip ilustru blazonul
boieresc al familiei. Bun vorbitor al limbilor engleză, franceză şi
germană, un profund cunoscător al istoriei naţionale şi universale. A
studiat şi lucrat la Paris la Institutul Curie. Coleg de celulă cu
părintele Nicolae Grebenea, i-a spus: ”Descoperirea colegului meu
Werner Heisenberg în 1927 a teoriei indeterminării, face posibilă
pentru prima dată în lume dovedirea ştiinţifică a existenţei lui
Dumnezeu”. (Preot Nicolae Grebenea, Amintiri din Întuneric, Ed. Scara,
Bucureşti, 2000, p.307).
Avea studii temeinice umaniste: teologia, filosofia, dreptul, istoria, filologia.
Încă din 1945 s-a angajat în
Mişcarea de Rezistenţă Anticomunistă, alături de generalul Aldea.
Profesorul i-a reproşat lui Nicolae Petraşcu (care angajase Mişcarea
Legionară într-o convenţie-armistiţiu cu liderii comunişti), că face
absentă Mişcarea Legionară de la o luptă naţională. (Gheorghe Jijie,
Vică Negulescu-monografie- 2009, p. 132).
La Congresul de Pace din 1946, a
prezentat în 14 capitole manuscrisul ”În dosul cortinei de fier, cu o
puternică documentaţie economico-financiară în limbile engleză şi
franceză. Într-unul din capitole, savantul Manu arată că România este
“placa turnantă a Europei” şi cine stăpâneşte România şi Carpaţii are
un avantaj strategic enorm faţă de cealată parte. El arăta eforturile
enorme ale statelor române Moldova şi Ţara Românească în apărarea
Europei de invazia turcească şi împingerea ei spre occident. Ce jertfe
enorme au trebuit să facă românii! Timp de 500 de ani, cam la 8 ani ei
au avut o invazie. Cine ar fi putut avansa în aceste condiţii ? ”
(ibid. p. 307).
Arestat la 20 Martie 1948, a
suportat detenţia cu răbdare, împăcare, cu multă demnitate, ca pe o
condiţie dată, inexorabilă. “Legionar, caracter ferm, cu
ţinută rectilinie în viaţă, cu respectul valorilor mari ale spiritului,
n-a putut accepta reeducarea.” (Părinte N. Grebenea, op. cit. p.308).
Se spune că la Aiud, după condamnare a fost vizitat de un consilier
sovietic care iar fi propus ca în schimbul eliberării să lucreze
pentru ei alături de atomistul rus, colegul său de la Paris. A refuzat
demn această ofertă, neacceptând să lucreze pentru cei pe care îi
considera duşmanii istorici ai neamului românesc. (Demonstene
Andronescu, Reeducarea de la Aiud, Ed. Christiana, Bucureşti, 2009,
p.144). Vocaţia de dascăl nu l-a părăsit pe marele om de cultură ni
chiar în închisoare. El a transmis sute de conferinţe şi prelegeri din
toate domeniile, pe cioburi de sticlă, pe pereţi, pe tălpile
bocancilor, pe bucăţi de săpun, etc. A refăcut din memorie, cu
aproximaţie, toate cele şapte articole al Constituţiei americane. Între
1954-1961 a fost considerat “Rectorul” “Universităţii Aiud”. Cu toate
presiunile exercitate asupra lui, a refuzat demn şi fără ostentaţie
orice compromis, murind demn ca un atlet a lui Hristos în închisoarea
de la Aiud.
Gheorghe Cantacuzino Grănicerul
“Arăta misiunea Legiunii şi rostul luptei cele sfinte pe care o dau pentru mântuirea Neamului”(Tudor V. Cucu)
Gheorghe Cantacuzino,
prinţ şi general ilustru, descendent din împăraţii Constantinopolului
şi din domnitori români, “el aparţinea primelor familii ale ţării şi
puţinelor familii din aristocraţia pământeană care au păstrat
conştiinţa răspunderilor lor istorice”. (Horia Sima, Antologie
Legionară 1950 1992, vol. V, Miami Beach, Florida, USA, 1994, p. 25).
S-a născut în Franţa şi tot acolo a copilărit. Devine erou al
războiului de reîntregire. Titlurile princiare le-a considerat o
datorie, un indicativ în viaţă, onorându-le cu o strălucită carieră
militară. Intrând în Mişcarea Legionară, urcă rapid toate treptele
ierarhice ajungând Şeful partidului “Totul pentru Ţară” şi Şeful
Statului Major al Legiunii, cum îi plăcea să se laude: “Corneliu e fiul
meu spiritual. Nici moartea nu mă va despărţi de el”. (Prof. Ing.
Tudor V. Cucu, Totul pentru Ţară, nimic pentru noi, Ed.Transilvania
Expres, 1999, p.231). Toată activitatea lui a fost o datorie sfântă
îndeplinindu-şi sarcina ca un adevărat apostolat. Sfătos, cu vorbă
blândă şi ochiul clarvăzător, înţelept, prinţul devenise Nestorul
partidului. Iubea în special pe macedoneni, pe ţărani şi pe muncitori.
Generalul era un suflet cald, un
suflet de foc, care-l risipea cu limpezimea privirii sale a cărei
lumina eclipsea în jurui. Iată cum îl caracerizează colegul şi
prietenul său generalul Moruzi: “Boier din naştere şi
sentimente…Generalul Cantacuzino a avut însuşirile cele mai alese, o
inteligenţă vie şi originală, un suflet viteaz, o energie neobosită, un
caracter de bronz”. (Tudor V. Cucu, op. cit. p. 232).
Prinţul a fost decorat de regele
Ferdinand pentru întregul eroism, dăruit pe parcursul războiului, cu
Ordinului “Mihai Viteazul” şi cu “Legiunea de Onoare” franceză, iar mai
apoi de Căpitan cu Crucea Albă. Generalul Cantacuzino a însoţit echipa
celor şapte eroi-voluntari în Spania, însărcinat de Corneliu Zelea
Codreanu, să ofere o sabie de onoare altui erou, generalul Moscardo,
care şi-a pierdut doi fii în războiul împotriva bolşevicilor, ce voiau
să-i comunizeze ţara. Datoria vieţii generalului-prinţ Gheorghe
Cantacuzino Grănicerul era să-şi justifice sângele princiar, demnitatea
aristocraţiei thrace şi numele de rezonanţă istorică, oferindu-şi
vocaţia şi responsabilitatea în slujba misiunii divine a Naţiunii.
Gheorghe Jimboiu
“Jimboiu
era unul din cei mai curaţi… Am înţeles că el a ajuns să trăiască
stările de care vorbesc Sfinţii Părinţi”(Părintele Mihai Lungeanu)
Gheorghe Jimboiu
s-a născut la 18 Octombrie 1921, în comuna Vela de lângă Craiova. Este
arestat pentru activitate legionară prima oară în 1941, iar apoi în
1949, ca student al Academiei Comerciale din Braşov. S-a distins prin
ţinuta demnă, smerenie, cugetare şi dăruire sufletească, prin trăire şi
chibzuinţă. Între 1944-1949, a condus studenţimea din Braşov,
pregătind Rezistenţa anticomunistă. Arestat şi torturat un an de zile, a
primit 15 ani de muncă silnică. Era un ascet şi un luptător în egală
măsură. Împreună cu Valeriu Gafencu s-a decis să slujească toată viaţa
pe Hristos şi Biserica Sa. “În discuţii repetate căutau amândoi
coordonatele creştinismului viitor şi metodele de realizare. Amândoi
erau plini de duh, dar Valeriu excela în cuvânt, iar Gheorghe în
faptă.” (Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos, Ed. Christiana,
Bucureşti, 2006, p. 153). Dumitru Bordeianu mărturiseşte că trecând
prin reeducările de la Piteşti şi Gherla a ajuns demonizat. Cu ajutorul
lui Jimboiu a reuşit să se elibereze de duhul necurat care îl stăpânea
de 4 ani. Are şansa să-l cunoască pe acest tânăr cu o figură de ascet
răsăritean, din care radia lumină, bunătate şi o putere de înger.
“Jimboiu era poate cel mai strălucit elev al lui Gafencu, îmbinând în
modul cel mai armonios concepţia legionară, credinţa ortodoxă şi setea
de cunoaştere intelectuală…Am cunoscut în viaţa mea fel de fel de
oameni, atât înainte cât şi după detenţie, dar n-am întâlnit un altul,
indiferent de vârstă sau pregătire, care să înţeleagă Ortodoxie şi să
iubească pe Hristos ca Jimboiu.” (Dumitru Bordeianu, Mărturisiri din
mlaştina disperării, Ed. Scara, Bucureşti, 2001, p.371). Avea dragoste
de oameni indiferent cine erau ei, prieteni sau duşmani, dusă până la
sacrificiul de sine. Bordeianu, comunică cu el, îşi deschide sufletul,
care era împovărat şi greu de piatră. Până la Paştele anului 1954 (era
în Postul Mare), a trăit zilele unui calvar îngrozitor. “Cu cât se
înmulţeau discuţiile dintre mine şi Jimboiu, cu atât tortura mea era
mai de nesuportat. Aşteptam în fiecare zi să mă trezesc nebun din
puţinul meu somn…Cu o zi înainte (în Vinerea Mare), mă rugasem, atât de
adânc cum poate nu am făcut-o niciodată în viaţa mea; în acelaş timp,
trăiam şi disperarea că rugăciunea nu mi-e ascultată. Sâmbătă spre
miezul nopţii, m-am apropiat de fereastră şi în clipa aceea am auzit
clopotele bisericii din Gherla sunând orele douăsprezece, anunţând
slujba Învierii. Am căzut în genunchi, cu mâinile încrucişate pentru
rugăciune şi am strigat din adâncul sufletului meu :”Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, mărturisesc că Te-am ofensat, dar Tu
Doamne, ştii că am ajuns la marginea suferinţei şi răbdării. Nu mai
pot! Fă cu mine ce vrei Tu! Eu am fugit de la Tine, Doamne, dar mă rog
Ţie din toată fiinţa mea, de este cu putinţă, iartă-mă şi învie
sufletul meu pentru că eu cred nelimitat în învierea Ta. În clipa
aceea, toată fiinţa mea s-a cutremurat şi din ochi a început să-mi
curgă şiroaie de lacrimi. Printre lacrimi am mai putut rosti: “Doamne
fie-ţi milă de mine!”N-am apucat să termin aceste cuvinte, că tot
trupul mi-a fost cuprins de un tremur şi o svârcolire ca a posedaţilor
şi am simţit cum din sufletul şi trupul meu a ieşit şi m-a părăsit o
putere străină. Era duhul satanei, care mă muncise şi mă stăpânise timp
de patru ani de zile… De Înviere, Dumnezeu mă vindecase şi mă înviase
şi pe mine…M-am ridicat de pe ciment; ca o apariţie din lumea
visurilor, în faţa mea stătea Jimboiu. L-am îmbrăţişat, spunând din
toată inima: “Hristos a înviat!” “Adevărat a înviat!” mi-a răspuns plin
de duioşie. Am plâns o vreme, amândoi. În viaţa mea n-am simţit pe
nimeni aşa de aproape ca, în acea clipă pe Jimboiu. “(ibid. p.
381-384). Mai avea câteva zile până la eliberarea din Aiud, dar s-a
stins, conştient, împăcat, fără oscilări şi încredinţat că în lume va
birui Hristos. “Sunt convins (mărturisea Liviu Brânzaş) că acest
trăitor profund al lui Hristos (Gh. Jimboiu) a fost trimis la Aiud, de
Pronie ca să văd cum se apropie de moarte un om care a păşit peste
pragul sfinţeniei…Viaţa lui Gheorghe Jimboiu a fost o ardere de tot,
bine plăcută lui Dumnezeu, El trebuie să intre alături de Valeriu
Gafencu şi de alţi tineri români morţi în închisoare, în galeria
sfinţilor români, care au trăit o tinereţe sfântă, încununată cu jertfă
supremă pentru învierea neamului românesc, constituind înălţătoare
pildă pentru generaţiile viitoare. ” (Pr. Liviu Brânzaş, op. cit. p.
226; 308).
Gheorghe Brătianu
“Gheorghe Brătianu este deschizător de ţinută românească.”(Ioan Ianolide)
Gheorghe I Brătianu, descendent
din familia marilor boieri Brătieni şi un istoric de faimă ce s-a
distins prin ţinuta sa morală, culturală şi politică. S-a afirmat ca o
personalitate complexă, cu o mare putere de afirmare. Politica pentru
el trabuia să aibă un caracter moral şi profesional şi nu de parvenire.
A îmbrăţişat doctrina liberală, după ce unchiul şi tatăl său au
“altoit-o” normelor aristocrate româneşti de credinţă, morală şi
bunăstare. Forţa onestităţii l-a împins la câştig prin muncă neritorie,
îndemnând şi pe alţii să-l urmeze. Pe scena politică a fost un
personaj aparte, creând un partid liberal al său, independent de
liberalii familiei Brătianu. La fel în politica externă s-a orientat
spre Germania, contrar voinţei Brătienilor. Deşi nu era întru totul de
acord cu Antonescu, l-a susţinut în politica sa.
Constrâns de evenimentele
războiului, a încercat negocierea unei păci separate cu S.U.A. şi
Anglia. A sperat în garanţiile şi promisiunile lor. S-a înşelat
amarnic. A plătit cu viaţa amara sa deziluzie. Arestat şi întemniţat la
Sighet, a fost umilit şi batjocorit. “Sfârşitul i-a fost demn, cum
i-au fost şi sufletul şi viaţa. “ (Ioan Ianolide, op. cit. p. 319).
Gheorghe Furdui
“Gheorghe Furdui, istoria îl confirmă: un mare Român.” (Tudor V. Cucu)
Gheorghe Furdui,
preşedinte al cercului studenţesc Roman, preşedintele studenţilor de la
Facultatea de Teologie din Bucureşti, preşedinte al Centrului
Studenţesc Bucureşti, preşedintele Uniunii Naţionale a Studenţilor
Creştini din România, Comandant Legionar, Doctor în Teologie al
Universităţii Bucureşti. “A fost unul din cei “Nouăsprezece
Trandafiri”, romanul savantului Mircea Eliade, omorât între cele
treisprezece căpetenii legionare asasinat în genocidul din 21 spre 22
Septembrie 1939, ordonat de demonul dement, Carol în închisoarea de
exterminare din Râmnicu Sărat. ”(Prof. Ing. Tudor V. Cucu, op. cit. p.
154). Iniţial ascensiunea lui Gheorghe Furdui a fost într-o competiţie
acerbă cu contracandidaţii legionari. Ghorghe Furdui, un adversar de
neînvins, a învins obiectivitatea şi respectul valorilor legionarilor
cinstiţi sufleteşte, sub conducerea spirituală a Dr. Victor Silaghi,
Comandant Legionar. Trece timpul şi în Noiembrie 1933, guvernul Duca,
dizolvă abuziv Garda de Fier. Duca este asasinat, pentru trădarea
dovedită împotriva românismului. (ibid. p.157). De sigur, asasinarea
lui Duca era în programul regelui, care nu putea să-i treacă cu vederea
inteligenţa, competenţa şi mai ales faptul că în 1930, când Carol al
II-lea a venit incognito să pună mâna pe tron, Duca era ministru de
interne şi dăduse ocirculară prin care cerea arestarea prinţului Carol
dacă va pătrunde faudulos în ţară. “Regele i-a dat ordin lui Iamandy
(povesteşte Colonelul-procuror Ştefan Zăvoianu, ginerelui său Gheorghe
Furdui), ca în cazul când cade Duca-şi “Duca va cădea”, afirmase
regele, Iamandy să fie gata ca imediat să fie împuşcaţi Corneliu Zelea
Codreanu, Sterie Ciumeti şi Mihai Stelescu.” (ibid. p.159). Iamandy în
declaraţia sa de la Jilava “confirmă că a primit ordin de la rege să
fie gata în cazul asasinării lui Duca, pentru a fi omorât şi Corneliu
Codreanu.” (ibid. p.262). Corneliu Zelea Codreanu şi Victor Silaghi se
numărau printre cei 53 de legionari acuzaţi în acest caz şi urmăriţi
spre arestare. Într-o zi pe o stradă din Bucureşti, Gheorghe Furdui îl
zăreşte pe adversarul său Victor Silaghi. Îl strigă, îl opreşte şi-i
propune oferta de protecţie lui Codreanu, adăpostindu-l în vila
socrului său colonelul Ştefan Zăvoianu, procurorul care instrumenta
cazul Duca, chiar în apartamentul lui Furdui. Demnitatea şi onoarea lui
Gheorghe Furdui au fost demne de Românul martir, care a fost ucis la
Râmnicu Sărat în noaptea de 21/22 Septembrie 1939.
Gheorghe Arsănescu
“În numele lui Dumnezeu, atotputernicul şi pe sfânta cruce, jur să mă fac haiduc, de bună voie şi nesilit de nimeni, pentru a lupta la salvarea şi eliberarea Patriei şi a Neamului, din ghearele fiarelor comuniste -bolşevice şi de sub jugul greu al ruşilor”
(Jurământul de credinţă)
Gheorghe Arsănescu
s-a născut în Câmpulung-Muscel, regiunea Argeş. A absolvit Şcoala
Superioară de război Bucureşti. Ajunge la gradul de colonel militar,
ofiţer de elită, erou al armatei române, în cel de-al doilea război
mondial şi martir al Mişcării Naţionale de Rezistenţă. A fost decorat
cu “Steaua României cl. III-a 1940”, “Vulturul german”-1941. Împreună
cu Toma Arăuţoiu a organizat un grup de partizani, care au acţionat
între 1949 şi 1958 în sudul munţilor Făgăraş, Iezer-Păpuşa şi Leaota.
Mişcarea Naţională de Rezistenţă a
luat fiinţă spontan, fără o organizare centrală, şi deşi condusă de
generalul Aldea, nu s-a exercitat o influenţă asupra numeroaselor
grupări de luptători, ce aveau legături aleatorii între ele. Toţi
munţii noştri i-au primit pe luptătorii din Rezistenţă şi i-au
sprijinit îndelung în activitatea şi deosebita capacitate de
rezistenţă.
Gheorghe Arsănescu a format în vara
lui 1948 şi începutul anului 1949, două grupuri de rezistenţă: unul la
Dragoslavele şi altul la Nucşoara. Pe versantul sudic al munţilor
Făgăraş şi pe Topolog, cuprinzând judeţele Argeş, Muscel şi Dâmboviţa
s-au format grupuri mari de rezistenţă armată conduse de colonelul
Gheorghe Arsănescu, Toma Arnăuţoiu şi profesorul Dumitru Apostol. La
Schitul Cetăţuie, în comuna Cetăţeni-Muscel s-a redactat textul unui
jurământ de credinţă pentru Neamul românesc, prin care se legau să
lupte până la moarte, împotriva comunismului. Jurământul l-au depus în
faţa stareţului, Ieromonah Pimen Bărbieru, unul din sprijinitorii de
nădejde ai luptătorilor din zonă. Ulterior şi părintele stareţ a urmat
pilda deţinuţilor politici. (Părintele Voicescu, Un Duhovnic al
Cetăţii, Ed. Bizantină, Bucureşti, 2002, p. 43).
Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa
“Părintele Gheorghe Calciu e un exemplu atipic de rezistenţă anticomunistă.” (+Bartolomeu al Clujului)
Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa,
s-a născut la Mahmudia (Tulcea) în 1925, mezinul dintr-o familie cu 11
copii. “Cred că de la mama am învăţat mai multă teologie, pentru că
după ce veneam de la biserică, ne punea masa şi în timp ce noi copiii,
mâncam, ea ne povestea cu cuvintele ei ţărăneşti, Cazania.” (Viaţa
Părintelui Gheorghe Calciu, Ed. Christiana, Bucureşti, 2007, p.13). Era
student la medicină în anul II şi a fost arestat fiindcă a adăpostit
un prieten care “căzuse” la 22 Mai 1948. Nu era lipsit de curaj. “Ca
elev fusesem arestat de mai multe ori în micul orăşel în care îmi
făceam liceul, la diferite sărbători comuniste-6 martie, 1 mai, 7
noiembrie,- pentru a nu tulbura tihna sărbătorii.” (ibid. p. 148). A
făcut parte din generaţia de sacrificiu, destinată temniţei şi
reeducării criminale de la Piteşti. “O existenţă la limită: reeducarea
Piteşti, Gherla, Aiud. Schingiuiri, crimă, sinucideri, trădări,
Învieri.” (ibid. p. 159). A stat 15 ani la închisoare, plus un an cu
domiciliu obligatoriu în Bărăgan. “Că cinsprezece ani de închisoare
propriu-zisă înseamnă închisorile Piteşti, Gherla, Aiud, cu toate
implicaţiile lor, şi în sensul suferinţei inimaginabile prin care am
trecut, şi în sensul căderilor, şi în sensul desfiinţărilor morale, şi
în sensul ridicărilor sublime, şi în toate sensurile în care fiinţa
umană ar putea fi epuizată.”
(ibid. p. 159). După eliberarea din
1964, a absolvit Facultăţile de Filologie, secţia Franceză şi în
paralel Facultatea de Teologie din Bucureşti. Cu o lună de zile înainte
să-şi susţină Licenţa la Teologie, securitatea l-a dibuit şi
Inspectorul Şcolar al capitalei l-a sfătuit să renunţe la Teologie, dar
a refuzat.
“Exact în acea perioadă a lunii mai a
anului 1972, Patriarhul Justinian, acest ierarh de o mare
personalitate, era în Belgia. La întoarcere, aflând de cele întâmplate,
a dat dispoziţie să-mi susţin Licenţa şi astfel am reuşit să termin
Teologia şi să fiu numit profesor de Limba Franceză şi de Exegeza
Noului Testament la Seminarul Teologic din Bucureşti.” (ibid. p. 162)
Pe data de 6 Martie 1977, a început
un ciclu de şapte predici adresate tinerilor, raportate la libertatea
credinţei, combaterea ateismului şi materialismului, atât ca
ideologie de stat cât şi ca atitudine individuală şi protestul
împotriva dărâmării bisericilor. “Realitatea este că ideea celor şapte
Cuvinte mi-a venit instantaneu. Şi nu sunt cuvintele mele acolo, ci ale
lui Hristos.” (ibid. p. 179). Este evident că securitatea care nu
dormea, a intrat în acţiune. În Miercurea Mare a Patimilor din anul
1977, a fost invitat la sediul Securităţii din Calea Rahovei. Ancheta
s-a dus după tipicul securităţii prosovietice: ameninţări dure,
persuasiune, compromis, injurii, iar simulări amabile etc.
-“Nu ne-am închipuit părinte Calciu, ca în 1977 să mai fie oameni care să gândească şi să vorbească aşa ca dumneata!
-Nici eu nu mi-am închipuit că în
anul 1977 Securitatea a rămas tot la metodele staliniste care au creat
în urmă atâta suferinţă neamului acesta! Ştiţi foarte bine că eu însumi
sunt un supravieţuitor a două acţiuni de exterminare în masă,
întreprinse la Piteşti şi Jilava…” (ibid. p. 188).
În ziua de 5 Aprilie 1978 a rostit a
cincea predică, cu titlul: “Preoţia şi suferinţa umană”. În toată
perioada prdicilor a fost judecat săptămânal de consiliul profesoral la
cererea directorului şi a episcopului. Miercurea predica, iar Vinerea
era judecat. Motivul era întotdeauna lupta împotriva ateismului şi
protestul împotriva dărâmării bisericilor. “Părintele director citeşte
prima şi a doua predică. Încă de la cele dintâi fraze, s-a instalat în
cancelarie o atmosferă de reculegere şi tensiune sufletească. Eu însumi
eram profund mişcat, fiindcă-mi auzeam pentru prma dată predicile
rostite de o gură străină şi ele aveau chiar şi pentru mine o forţă
fascinantă de atracţie, fiindcă era în el inima şi suferinţa mea, şi
fiindcă teroarea precedentă pe care Departamentul Cultelor şi
conducerea episcopală o exercitaseră asupra mea şi a celor care erau
alături de mine era de natură să mă sensibilizeze la aceste cuvinte.”
(ibid. p. 190).
Pe data de 12 Aprilie 1978 a ţinut
Cuvântul al şaselea către tineri: “Despre moarte şi înviere”. S-a
dezlănţuit o teroare poliţienească extraordinară, atât la Seminar, cât
şi la Facultatea de Teologie. Directorul Seminarului a început să
ancheteze elevii, terorizându-i cu tot felul de ameninţări, vrând să
obţină declaraţii defavorabile predicatorului profesor. “Ca de obicei,
Vineri 14 aprilie a urmat judecata mea, în apartamentul Prea
Sfinţitului Episcop R.” (ibid. p. 194).
În 19 Aprilie 1978 a ţinut ultima
predică cu tema: “Cuvânt de încheiere”. Pe la începutul lui Iunie,
directorul Seminarului (M) a făcut apel la securitate.”Problemele de
credinţă şi duhovniceşti din Biserică, cine le poate soluţiona mai bine
decât Securitatea? Nu sunt ei duhovnicii ţării, nu au ei metode
pentru care anchetatorii noştri teologi îi invidiază?” (ibid. p. 196).
La 8 Mai s-a reînceput şcoala. Elevii i-au relatat profesorului Calciu,
cu ce curaj au vorbit în biserici în faţa credincioşilor, dar şi
abuzurile comise de organele de stat, de primari, profesori,care au
uzat de teroare ca să împiedice tineretul să participe la slujbele din
Săptămâna Patimilor şi de Paşti. “Într-o şcoală din judeţul Dâmboviţa,
un inspector şcolar, după ce a vorbit despre upta clasei muncitoare,
făcând aluzie la ziua de 1 mai, i-a întrebat pe elevi:
-Şi acum, dragi elevi, spuneţi-mi, ce mare sărbătoare a poporului aşteptăm noi acum?
-Paştele! Au răspuns elevii într-un glas.” (ibid. p. 197).
De aici s-a tras toată acţiunea
anti-religioasă. Toţi elevi au fost obligaţi să participe la petreceri
date în şcoală în Vinerea Patimilor şi de Înviere. Erau pur şi simplu
închişi în şcoală până după terminarea slujbelor.” (ibid. p.197). Unui
elev seminarist extern I s-a făcut perchezuţie acasă de către pedagogul
(V), care i-a luat predicile date de Părintele Calciu, dus la
Arhiepiscopie şi anchetat ore întregi de către consilierul (I) şi
vicarul(O), spre a-l determina să spună că nu este de acord cu
predicile părintelui profesor. Părintele Constantin Maftei fusese crunt
bătut de vicarul (A), pentru “crima” de a fi vrut să construiască o
biserică în noul cartier Titan, bătaie cu blagoslovenia ierarhului.
“Ierarhia dispreţuieşte într-atât omul, legea, familia, încât îi suge
tot, fără să-I pese de nimic. Aşa gândeşte sigur şi V… Părintele
Gavrilă, părintele Maftei, care are trei copii, au fost făcuţi şomeri
de către Preasfinţitul R, fără să-I pese cuiva.” (ibid. p. 201).
Duminică, 21 Mai 1978, de Sfinţii
Împăraţi Constantin şi mama sa Elena, părintele Gheorghe Calciu a fost
suspendat din învăţământ printr-o hotărâre a permanenţei semnată de
Preasfinţitul R şi de I. Acuzaţiile: combaterea ateismului,
materialismului, protestul împotriva dărâmării bisericilor.
Cuvântul “acuzatului”:
-“L-am slujit pe Hristos şi am
apărat Biserica Lui şi acum rebuie să dovedesc cu suferinţa mea şi a
familiai mele, adevărul celor predicate de mine.” (ibid. p. 203).
Bucuria înfrângerii Preotului
Calciu (la figurat), nu a fost numai din rândul statului ateu, ci şi
din sânul Bisericii. Luăm doar un exemplu:
Un preot secretar adjunct la
Cabinetul patriarhal: “Sunt cu adevărat satisfăcut că acest ticălos îşi
plăteşte poliţele tocmai atunci când jubila mai mult şi nici nu bănuia
că i se apropie termenul de scadenţă. Aceasta e tactica Securităţii
noastre (şi e bună), să lase pe individ să se afunde tot mai mult şi
să-l “umfle” numai atunci când s-au adunat împotriva lui argumente
zdrobitoare…” (ibid. p. 218).
În ciuda sprijinului din ţară şi
din afară, Părintele Calciu a fost arestat pe 10 Martie 1979. A urmat
procesul şi apoi locul detenţiei, Aiud. Aici a “beneficiat” cel mai
mult de izolare severă, urmată de o variantă mai “blândă” de reeducare,
de insistenţa securităţii de a cere graţierea (ca vinovat), de cele 26
de zile de grava foamei, de eliberare pe 20 August 1984, de
caterisire, o lună mai târziu (după scenariul securităţii), de
contestarea sentinţei de caterisire, exilul şi slujirea 20 de ani în
America.
Am avut privilegiul şi bucuria să-l
cunosc. Mai întâi indirect, prin corespondenţă ( Îi făceam propunerea
să înfiinţeze o filială a Fundaţiei mele “Sfântul Apostol Andrei”, în
S.U.A. S-a bucurat, dar canoanele Bisericii îl opreau ca slujitor să se
implice direct. Mi-a scris că mă va susţine spiritual şi duhovniceşte.
Apoi, cu o lună de zile înainte de “marea plecare”, l-am întâlnit faţă
către faţă în biserica Gorgani din Bucureşti, după predica ţinută la
sfârşitul Sfintei Liturghii, unde a coslujit alături de preoţii
parohiei.
M-a îmbrăţişat. Avea o ţinută majestuoasă, încă de “Rug Aprins” şi o îmbrăţişare caldă şi luminoasă.
Acum e Sus, alături de Eroii, Martirii şi Sfinţii noştri daco-români.
Întru slavă şi cinste să-i lăudăm!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu