Pentru orice creştin de bună credinţă este evident că cea mai mare
lacună a vieţii bisericeşti a fost absenţa iubirii de adevăr şi, mai
ales, a capacităţii de jertfă. În vremuri dificile pentru destinul
creştin, a nu suferi pentru Hristos echivalează, de fapt, cu o abdicare
de la marile imperative şi constituie o impietate. Jertfa este cea mai
sigură şi importantă contribuţie la întărirea credinţei şi a Bisericii.
Nu
este permis ca un apostol să devină, sub nicio formă, colaborator
voluntar al minciunii şi imposturii. Spiritul apostolic şi patriotic
este categoric împotriva ideii de a servi credinţa prin compromis. Acest
principiu a fost formulat atât de profund de Pascal, în timpul sublimei
sale lupte pentru apărarea purităţii moralei creştine: „Nu este permis a
se săvârşi nici cel mai mic rău ca să facă să triumfe cel mai mare
bine, şi adevărul divin nu are nevoie de minciuna noastră”.
Nu putem
să afirmăm că nu am avut libertatea de a ne realiza misiunea. Creştinul,
şi în primul rând apostolul, are la dispoziţie, în orice condiţii, o
stare de maximă libertate: libertatea de a refuza orice faptă care ar fi
împotriva intereselor fundamentale ale credinţei, libertatea de a
suporta consecinţele demnităţii şi fidelităţii apostolice şi libertatea -
suprema libertate! – de a lupta pentru credinţă până la martiriu. Numai
aşa se face dovada credinţei în înviere şi în triumful final.
Nimeni
nu este obligat să-şi asume o misiune grea în vremuri de cumpănă, dar
odată asumată, se impune datoria de a o împlini cu onoare până la capăt.
Este greu de acceptat pentru comoditatea şi laşitatea noastră, că, în
momentele de prigoană, locul aspiranţilor spre culmi este în temniţă. Nu
se poate crede cu adevărat decât în apostolii pe care îi urăsc şi îi
persecută duşmanii lui Hristos!
Lipsa capacităţii de jertfă a
determinat slăbirea prestigiului Bisericii şi are în prezent drept
consecinţă inadmisibila ruşine, ca în străvechea noastră patrie
creştină, presupusă a fi de acum liberă, creştinii, care formează
zdrobitoarea majoritate a populaţiei, să ajungă în situaţia paradoxală
de a cerşi de la o minoritate de atei şi liberi-cugetători dreptul de a
face instrucţie religioasă tineretului.
Catehizaţia copiilor botezaţi
era o datorie primordială pe care nu trebuia să o aprobe nimeni şi care
trebuia împlinită în epoca ateistă, cu orice risc, căci avea o
prioritate şi importanţă absolută în raport de orice altă activitatea
clerului.
Astăzi poporul român doreşte ca Biserica strămoşească să-şi
îndeplinească misiunea esenţială de a fi un autentic far spiritual în
crepusculul şi dezorientarea morală din ţară. În această acţiune vitală
pentru renaşterea românească, Biserica trebuie să capteze şi să
determine să lucreze în favoarea credinţei toate forţele morale ale
societăţii şi, în primul rând, puterea morală a celor care au pătimit în
închisori.
În numele interesului creştin, preoţii – mai ales cei
tineri – trebuie să fie admiratorii principali şi simpatizanţii fireşti
ai celor care au pătimit pentru Hristos şi pentru apărarea valorilor
creştine. Aceşti luptători, la rândul lor, trebuie să fie primii
colaboratori ai clerului la renaşterea spirituală a neamului şi la
întărirea prestigiului Bisericii.
În această luptă şi martirii noştri
vor fi prezenţi. Jertfa celor morţi în lanţuri şi îngropaţi în cimitire
fără cruci şi nume va pătrunde cu lumina şi forţa ei răscolitoare în
conştiinţa generaţiilor viitoare.
Există în creştinismul românesc o
dorinţă de a pune în evidenţă şi de a valorifica patrimoniul moral
realizat de-a lungul istoriei noastre. Constantin Brâncoveanu şi Ştefan
cel Mare au fost beatificaţi demult de evlavia populară. Ar fi un act de
dreptate în favoarea credinţei dacă Biserica şi-ar îndrepta atenţia
spre universul închisorilor. Închisorile politice din România au fost
veritabile catacombe în care se suferea şi se murea pentru Hristos!
Tânărul
italian Frassati, trăitor în veacul nostru, prin puritatea şi
frumuseţea vieţii lui a intrat in calendarul Bisericii Catolice, tot aşa
ar putea intra în panteonul evlaviei ortodoxe româneşti tineri ca
Valeriu Gafencu, Gheorghe Jimboiu şi alţii. Ei au urcat prin trăirea lor
culmea sfinţeniei şi prin moartea lor eroică în închisorile
prigonitorilor credinţei lui Hristos au devenit martiri şi pot constitui
modele contemporane de sfinţenie şi mărturisire creştină, modele atât
de necesare pentru eficacitatea educaţiei morale a tineretului şi a
efortului de restaurare a prestigiului Bisericii.
Mă adresez acum şi
vouă, tineri ai României, căutători buciumaţi ai unui ideal care să fie
pe dimensiunea aspiraţilor voastre spre perfecţiune şi absolut.
Constituiţi-vă în pelerini la „locurile sfinte” ale românismului: Aiud,
Gherla, Piteşti, Jilava, Canal, Minele de plumb din Maramureş şi
celelalte. Priviţi printre zăbrele în adâncurile Ocnei! Priviţi îndelung
şi cu evlavie acele catacombe în bezna cărora a fost crucificată elita
acestui neam.
Căutaţi să cunoaşteţi care a fost idealul spiritual şi
naţional al acestor luptători care au salvat onoarea neamului, căci
jertfa lor a făcut ca acest popor să nu fie acoperit de ruşinea de a fi
fost ocupat şi comunizat fără nici o rezistenţă.
Căutaţi să
descoperiţi secretul forţei lor morale care i-a făcut capabili să
suporte suferinţele iadului creat pentru exterminarea lor.
Deşteaptă-te, tineret al României, şi nu uita aceste adevăruri pe care le rostim în acest moment de răscruce:
Acolo
unde sunt foştii deţinuţi politici, acolo este cu adevărat conştiinţa
şi inima acestui neam, acolo este reala autoritate morală din această
ţară. Numai ei pot să vorbească, fără să mintă, despre dragostea de neam
şi despre interesele naţionale. Numai ei pot să facă referire, fără să
roşească la spiritul de abnegaţie şi sacrificiu. Numai ei pot să
pronunţe, fără să comită un sacrilegiu, numele lui Horea, Cloşca şi
Crişan, al lui Avram Iancu sau al lui Eminescu.
Istoria vieţii lor
este un zornăit lung de lanţuri. Faceţi tăcere în conştiinţa şi inima
voastră ca să-l auziţi! Puneţi-vă aspiraţiile şi lupta voastră sub
tutela lor morală. Numai de la ei poate porni adevărata renaştere
creştină şi naţională din ţara noastră, renaştere pe care o doreşte cu
ardoare sufletul vostru încă nealterat.
Nu pot fi savanţii de ieri ai
internaţionalismului proletar iubitorii de azi ai naţiunii. Nu pot fi
slujitorii de ieri ai imensei minciuni care a fost comunismul luptătorii
de azi pentru adevăr. Nu pot fi ateii şi cinicii de ieri filantropii şi
apărătorii de azi ai credinţei strămoşeşti.
Ar fi de-a dreptul grav
pentru viitorul acestei ţări dacă tineretul şi-ar da adeziunea şi ar
năzui spre alt ideal decât al celor care şi-au sacrificat tinereţea pe
altarul iubirii de neam şi credinţă şi dacă ar urma alt drum decât al
celor care au (...) în lupta împotriva forţelor satanice din acest veac,
fără alt ordin de chemare decât cel al conştiinţei şi fără alt
beneficiu decât cel al suferinţei şi sacrificiului.
Numai pe calea indicată de o mână însângerată de lanţuri veţi putea găsi adevărul şi sensul vieţii voastre.
Vă adresez încă un îndemn care aş vrea să aibă forţa şi rezonanţa unui testament:
În
cimitirele fostelor închisori şi lagăre ale morţii din România zac
osemintele atâtor eroi şi sfinţi ai neamului, peste care calcă
profanatoare uitarea şi lipsa de bun simţ şi respect ale celor ce se
numesc români. Este un sacrilegiu cutremurător ca pe osemintele acestor
martiri adevăraţi ai neamului să se ridice garaje şi coteţe de porci,
aşa cum se întâmplă astăzi la Aiud.
Chiar şi în legislaţia comunistă
erau prevăzute sancţiuni pentru profanarea mormintelor, legislaţie care
atunci nu apăra – desigur – şi mormintele adversarilor comunismului.
Sănătatea morală a unui popor se probează prin gradul de respect şi pietate pe care îl manifestă faţă de eroii şi sfinţii săi.
Când
noi, ultimii supravieţuitori ai prigoanei comuniste, nu vom mai fi,
ridicaţi pe mormintele eroilor un mausoleu demn de imensa lor jertfă şi,
prin idealismul eroic pe care l-aţi învăţat de la ei, continuaţi
flacăra idealului pe care ei l-au aureolat şi l-au făcut nemuritor prin
jertfa lor. (acest apel a fost făcut de către regretatul Părinte Liviu
Brânzaş, ucenic al Părintelui Dumitru Stăniloae în puşcăriile comuniste,
în cadrul congresului foştilor deţinuţi politic, desfăşurat în 1991, la
Braşov)
Sursa: Veghea – Publicaţie ortodoxă a Generaţiei Neaşteptate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu