Cuv. Seraphim Rose
Traducere: Constantin Făgeţan
Conferinţa
ţinută de ieromonahul Serafim Rose în anul 1982 în mânăstirea
întemeiată de el la Platina, în munţii Californiei, în care părintele ne
pune în gardă asupra principalelor pericole duhovniceşti ce ne
ameninţă în ziua de azi.
Este evident pentru orice creştin-ortodox conştient de ce se întâmplă
în jurul lui că azi că lumea se îndreaptă spre capătul ei. Aceste semne
ale timpului sunt atât de evidente încât ai putea crede că lumea se
dezintegrează chiar în acest moment. Care sunt câteva din aceste semne?
-
Anormalitatea lumii. Niciodată nu au avut loc astfel de manifestări
ciudate şi nenaturale şi un comportament care să fie acceptat drept
obişnuit ca acesta din zilele noastre. Dar, priveşte lumea din jurul
tău: ce este în ziare, ce fel de filme sunt prezentate, ce este la
televizor, ce cred oamenii că este interesant şi amuzant, pentru ce râd,
toate acestea sunt absolut ciudate. Şi sunt oameni care le promovează
în mod deliberat, bineînţeles, pentru propriul profit, şi pentru că
aceasta este la modă, pentru că există o dorinţă perversă de astfel de
lucruri.
-
Războaiele şi veştile despre războaie, fiecare mult mai rece şi mai
nemilos decât precedentul şi toate umbrite de primejdia unui
inimaginabil război nuclear universal, care poate fi declanşat de
atingerea unui buton. Răspândirea catastrofelor naturale: cutremure şi
acum vulcani – cel mai recent formându-se nu departe de aici, lângă Yosemite Park în
centrul Californiei – catastrofe care deja schimbă clima întregii
lumi. Centralizarea crescândă a informaţiilor asupra individului şi
creşterea puterii asupra lui, reprezentată în special prin computerul
enorm din Luxemburg, care are capacitatea de a stoca informaţia unui
dosar pentru fiecare om care există; numărul codului său este 666, iar
cei ce îl deservesc l-au poreclit Fiara.
Pentru
a uşura munca unor astfel de computere guvernul american îşi propune
să înceapă din 1984 să emită ceasuri de Asigurări sociale (care se pare
că includ numărul de cod 666), bineînţeles, care se vor aplica pe mâna dreaptă sau pe frunte - care sunt conforme cu lucrurile scrise în Cartea Apocalipsei (cap. 13) că se vor întâmpla în timpul domniei antihristului.
Asta nu înseamnă că prima persoană care va avea aplicat semnul 666
este antihristul, sau slujitorul lui antihrist, dar odată ce eşti
obişnuit cu aceste semne, cum îi vei putea rezista? Mai întâi te vor
pregăti şi apoi te vor face să i te închini lui.
-
Din nou înmulţirea falşilor hristoşi şi falşilor antihrişti. Ultimul
candidat a cheltuit numai în această vară probabil milioane de dolari
făcând publicitate apariţiei sale pe canalele de televiziune, promiţând
că va transmite la acea vreme un „mesaj telepatic” tuturor locuitorilor
lumii. Lăsând la o parte forţele oculte care pot fi implicate în
astfel de evenimente, cunoaştem deja destul de bine posibilităţile de a
transmite mesaje subliminale prin radio şi în special prin
televiziune, ca şi faptul că acest lucru poate fi făcut de oricine are
tehnologia de a pirata semnalele de radio şi de televiziune, indiferent
de câte legi există împotriva acestui lucru.
Reacţia cu adevărat ciudată la filmul de care întreaga Americă vorbeşte: E.T., care a adus literalmente milioane de oameni aparent normali să-şi exprime afecţiunea şi iubirea pentru eroul, un mântuitor din
spaţiu, care este pe cât se poate de evident un demon – o pregătire
evidentă pentru venirea lui Antihrist. (Si întâmplător, editorul
ziarului Arhiepiscopiei greceşti din America, un preot ortodox,
recomandă din toată inima acest film ortodocşilor, spunând că este un
film minunat care ne învaţă despre iubire şi fiecare ar trebui să meargă
să îl vadă. Există oarecare deosebire între cei care încearcă să
conştientizeze ce se întâmplă în lume şi cei ce pur şi simplu se lasă
duşi de valul vremurilor noastre).
Aş
putea continua cu detalii asemănătoare, dar scopul meu nu este să vă
înspăimânt, ci să vă fac conştienţi de ce se întâmplă în jurul nostru.
Este cu adevărat mai târziu decât credem; Apocalipsa este acum. Şi cât
de dureros este să vezi creştini, mai mult tineri ortodocşi, când
această incalculabilă tragedie planează asupra capetelor lor, care cred
că pot continua ceea ce ei numesc „viaţă normală” în aceste vremuri
teribile, participând din plin la capriciile acestei stupide generaţii
de închinători la sine, fiind total inconştienţi că paradisul nebunilor
în care trăiesc ei este pe cale de a se distruge, ei fiind complet
nepregătiţi pentru vremurile de disperare ce or să vină.
Nu
se mai pune problema de a fi un creştin ortodox „bun” sau „sărac”.
Întrebarea acuma este: va supravieţui Credinţa tuturor acestora? La
mulţi nu va supravieţui; antihristul ce va să vină va fi mult prea
atractiv pentru majoritatea oamenilor, va fi în spiritul lucrurilor
lumeşti după care se tânjeşte acum, pentru ca majoritatea oamenilor să
îşi dea măcar seama că şi-au pierdut deja credinţa creştină
închinându-se lui.
Dar
chemarea lui Hristos încă se aude; haideţi să-i dăm atenţie. Cea mai
clară expresie a acestei chemări vine din lumea subjugată de ateism,
unde se suferă într-adevăr pentru Hristos, iar viaţa are o seriozitate
pe care noi o pierdem cu rapiditate sau deja am pierdut-o.
Un
preot ortodox din România, Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, trage
să moară într-o închisoare comunistă pentru îndrăzneala de a-i fi
provocat pe tinerii seminarişti să renunţe la spiritul vremurilor şi să
se ofere de bună voie să lucreze pentru Hristos. După ce vorbeşte
despre cât de găunos este ateismul, el le spune tinerilor din ziua de
astăzi: „Vă chem la o aventură mult mai înaltă, la renunţarea totală, la
un act de curaj care sfidează raţiunea. Vă chem la Dumnezeu, la Cel
care transcende lumea, ca să puteţi cunoaşte un cer întreg de bucurie
spirituală, cerul după care acum bâjbâiţi în iadul vostru personal şi pe
care îl căutaţi chiar şi atunci când vă aflaţi într-o stare de revoltă
nedeliberată… Iisus v-a iubit întotdeauna, iar acum aveţi ocazia să
răspundeţi invitaţiei lui. Dacă răspundeţi, vi se porunceşte să mergeţi
şi să culegeţi roade care nu vor dispărea. Să fiţi profeţi ai lui
Hristos în lumea în care trăiţi. Să vă iubiţi aproapele ca pe voi înşivă
şi toţi oamenii să vă fie prieteni. Să proclamaţi, prin fiecare gest
al vostru, iubirea unică şi nesfârşită, care l-a ridicat pe om de la
condiţia de sclav la cea de prieten al lui Dumnezeu. Să-i ascultaţi pe
profeţii acestei iubiri eliberatoare care vă salvează din orice
constrângere, redându-vă integritatea în timp ce vă oferiţi lui
Dumnezeu.” Vorbindu-le tinerilor care nu se simt atraşi să slujească
Biserica lui Hristos fiindcă au îmbrăţişat opinia curentă (atât de
curentă şi printre noi, cei din lumea liberă) că Biserica înseamnă doar o
suită de clădiri sau o organizaţie ca oricare alta, Părintele Calciu
îi cheamă să aibă o conştiinţă mai profundă asupra Bisericii lui
Hristos şi a faptului că „participarea formală” la ea nu este
suficientă pentru a ne mântui. Biserica lui Hristos este vie şi liberă.
În ea ne mişcăm şi trăim, prin Hristos, care îi este Capul. În El
cunoaştem libertatea deplină. În Biserică învăţăm adevărul, iar
adevărul ne eliberează (Ioan 8,32). Te afli în Biserica lui Hristos ori
de câte ori îl ajuţi pe cel căzut să se ridice sau când dai de pomană
celor săraci, când îi îngrijeşti pe cei bolnavi. Te afli în Biserica
lui Hristos când eşti bun şi răbdător, când refuzi să te superi pe
fratele tău, chiar când el ţi-a rănit sentimentele. Te afli în Biserica
lui Hristos când te rogi spunând „Doamne, iartă-l”. Când munceşti
cinstit la locul tău de muncă, iar seara, când te întorci obosit acasă,
încă îţi mai vine să zâmbeşti, când răsplăteşti răul cu bine, şi
atunci te afli în Biserica lui Hristos. Vedeţi, aşadar, dragi prieteni
tineri, cât de aproape este Biserica lui Hristos. Voi sunteţi Petru şi
Domnul îşi construieşte Biserica Sa pe umerii voştri. Voi sunteţi
piatra Bisericii Lui, înaintea căreia nimic nu poate prevala. Să
construim biserici pe care nici o putere omenească nu le poate demola, o
biserică a cărei temelie este Hristos… Întindeţi mâna către fratele
vostru de lângă voi şi nu întrebaţi niciodată: „Cine e acesta?”, ci,
mai degrabă, spuneţi: „Nu este un străin, este fratele meu, este
Biserica lui Hristos, la fel ca şi mine.” Cu o asemenea chemare în
suflet, să începem cu adevărat să aparţinem Bisericii lui Hristos,
Bisericii Ortodoxe. Apartenenţa de suprafaţă nu este suficientă;
trebuie să ne mişte ceva pe dinăuntru, ceva ce să ne facă diferiţi de
lumea din jurul nostru, chiar dacă lumea îşi spune „creştină”, sau
chiar „ortodoxă”. Să păstrăm şi să hrănim aceste calităţi ale
adevăratei viziuni ortodoxe asupra lumii despre care am vorbit mai
devreme: o viaţă şi o atitudine normală, iubitoare şi iertătoarea, nu
gravitând în jurul sinelui, ci păstrându-ne inocenţa şi spiritualitatea
chiar şi cu o deplină conştiinţă a propriului nostru păcat şi a
puterii ispitelor lumeşti din jurul nostru. Dacă trăim cu adevărat
această viziune ortodoxă asupra lumii, credinţa noastră va supravieţui
şocurilor care ne aşteaptă şi va fi o sursă de inspiraţie şi de
mântuire pentru cei care îl vor căuta în continuare pe Hristos, chiar
şi în toiul naufragiului umanităţii, care a început deja în zilele
noastre.
Sursa: Cuviosul Seraphim Rose
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu