Preacuviosul Părintele nostru Gheorghe Arhimandritul, sau Gheorghe
Ardeleanul, cum mai este cunoscut din unele însemnări, era de neamul său
român din Transilvania şi a păstorit obştea monahilor de la mănăstirea
Cernica, de la 1 septembrie 1781 până la 3 decembrie 1806, când a fost
chemat de Domnul la cele veşnice, numărându-se şi el în ceata marilor
nevoitori şi îndrumători ai monahismului nostru.
Fiind înzestrat
de Dumnezeu cu o viziune clară asupra înaltei trăiri religioase,
câştigându-şi ascultarea şi smerita cugetare călugărească prin rugăciune
neîntreruptă şi osteneli neprecupeţite, devenind stareţ şi organizator
al vieţii de obşte la mănăstirea Cernica, la Căldăruşani şi, în mod
indirect, la Curtea de Argeş, Cuviosul Gheorghe a luminat şi luminează
ca un astru pe cerul vieţii monahale reorganizate de el şi de ucenicii
săi.
Din pomelnicul pe care l-a lăsat, ca şi din însemnările unor
cercetători ai vieţii sale, constatăm că el s-a născut în anul 1730,
din părinţi credincioşi şi de bun neam în localitatea Sălişte, lângă
Sibiu. Veche aşezare românească din Transilvania, menţionată documentar
în anul 1354, este cunoscută prin frumoasele ţesături (1) şi străvechile
tradiţii ortodoxe care se păstrează cu sfinţenie şi astăzi.
Înzestrat
din naştere cu acea înclinaţie sufletească de a sluji lui Dumnezeu şi
oamenilor sub forma unei înalte vieţi spirituale, înclinaţie cultivată,
se vede, încă în sânul familiei sale, tânărul Gheorghe, la vârsta de 19
ani, părăseşte casa părintească şi se îndreaptă către Bucureşti. Purta
în inimă sfaturile Mântuitorului Iisus Hristos adresate tânărului bogat:
„Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor
şi vei avea comoară în cer; după acea, vino şi urmează-Mi” (Matei 19,
21).
Ajungând aici, la mitropolie, şi dorind să-şi închine
întreaga sa fiinţă unei intense trăiri monahale, viitorul stareţ
cunoaşte întâmplător prin anul 1750 un ierarh grec cu care pleacă la
Constantinopol. Peste puţin timp s-au stabilit amândoi în mănăstirea
Vatoped, din Athos. Rămânerea sa la Sfântul Munte, sub îndrumarea
acestui” părinte duhovnicesc, a avut o deosebită însemnătate în
orientarea şi formarea pentru înalta viaţă duhovnicească. Făcând
cunoştinţă cu modul de viaţă idioritmic şi cu cel de obşte, din alte
mănăstiri atonite, el a început să-şi impună o aspră trăire monahală
prin înfrânare şi posturi, prin privegheri de toată noaptea şi meditaţii
îndelungate. De aceea a devenit mai bine cunoscut de către părinţii
călugări de la Vatoped, unde a primit de fapt, în curând, haina
monahală, fiind hirotonit ierodiacon.
Nevoinţele de zi şi de
noapte ale acestui râvnitor călugăr român, depuse la altarul sfânt al
monahismului de la Athos, cu greu pot fi povestite. De asemenea, lupta
cu sine însuşi şi cu ispitele apărute în calea vieţii atât de anevoioase
închinate Domnului, dar şi clipele de înălţare sufletească şi de
bucurie spirituală pe care le trăia el în mijlocul obştii de la Vatoped.
Cine ar putea bănui câte planuri de viitor încerca tânărul nostru monah
de la Athos, pentru o mai bună organizare şi o înaltă trăire în comun a
vieţii călugăreşti din ţările române şi chiar din Transilvania natală,
oprimată atunci?
După trecerea la cele veşnice a părintelui său
duhovnicesc, el a auzit că vestitul stareţ Paisie, plecând de la Poiana
Mărului, se stabilise la Athos. De aceea s-a hotărât să intre şi el în
mica obşte a acestuia, alături de monahii moldoveni şi slavi, pe care îi
îndruma pe calea mântuirii acest smerit şi luminat trăitor al unei
vieţi înalte. Era prin anul 1752, când ar fi primit, cu binecuvântarea
Cuviosului Paisie, şi marea schimă monahală, pentru ca peste doi ani să
fie hirotonit ieroschimonah pe seama obştii româneşti de la schitul
Sfântul Ilie. După încă zece ani de lăudabile nevoinţe la Athos,
ieroschimonahul Gheorghe se strămută în Moldova, împreună cu stareţul
Paisie şi cu 64 de ucenici ai acestuia.
După ce ei s-au stabilit
la mănăstirea Dragomirna, din Moldova de Nord (1763-1775), şi apoi la
Secu, iar de aici la mănăstirea Neamţu, în anul 1775, Cuviosul Gheorghe,
fiind neliniştit probabil de aceste dese mutări, a voit să se
reîntoarcă la Athos. Trecând însă prin Bucureşti, s-a întâlnit la
mitropolie cu un vechi prieten, de asemenea ucenic al stareţului Paisie,
ieromonahul Macarie. Cum l-a văzut, el l-a primit în gazdă şi, după
câteva zile, l-a înfăţişat mitropolitului Grigore al II-lea.
Bucurându-se mult de venirea Cuviosului Gheorghe, acest ierarh cu darul
cunoaşterii oamenilor duhovniceşti, preocupat de gândul reîntemeierii
unei mănăstiri cu viaţă de obşte în eparhia sa, a pus ochii pe
nevoitorul atonit, pe care îl vedea ca pe un trimis al lui Dumnezeu şi
„bărbat al doririlor”; l-a poftit deci să rămână în arhiepiscopia
Bucureştilor, pentru organizarea monahismului românesc de aici. Acestea
se petreceau în anul 1781, la 1 septembrie.
Deşi Cuviosul
Gheorghe era la vârsta de 51 de ani, fiind pătruns de modestie şi de
trăire duhovnicească, credea că nu ar fi în stare să îndeplinească
această anevoioasă sarcină de răspundere. Dar, după ce s-a sfătuit cu
fratele său de cin, ieromonahul Macarie, care-l îndemna foarte stăruitor
să asculte de mitropolit, s-a hotărât să primească cu smerenie
ascultarea dată. El îşi alese ca loc pentru înfiinţarea unei comunităţi
monahale, cu viaţă de obşte, „părăsita” şi „pustiita” mănăstire Cernica,
spre marea mirare a mitropolitului, care aştepta să-l audă că vrea una
dintre cele mai mari şi mai vestite din eparhie (2). I s-a încredinţat
astfel schitul părăsit al mănăstirii Cernica, pentru, a-l readuce la
viaţă, reînfiinţând obştea monahală de acolo, risipită prin anii
1739-1740.
În hrisovul dat cu acest prilej, mitropolitul
mărturiseşte: „De când am luat scaunul Sfintei Mitropolii. (1760, n.n.),
am avut mare dorire ca să am în eparhia mea mănăstiri cu viaţă de obşte
şi n-am putut face nimic până când pronia dumnezeiască nu mi-a ajutat.
Iată dar că mi-a trimis Dumnezeu pe Preacuviosul Stareţ Gheorghe şi i-am
dat schitul Cernica (metocul Sfintei Mitropolii) ca să aducă părinţi cu
viaţă de obşte, aşezând regulile şi orânduielile Sfântului Munte. Şi
rog pe toţi fraţii mitropoliţi ce vor fi după mine, ca să nu strice
această chinovioară, ce acum de curând s-a întemeiat, ci să o ajute şi
să o întărească după putinţă, ca să fie şi numele lor pomenit la
preasfântul jertfelnic cel mai presus de ceruri...” (3).
În
condiţii foarte grele pe plan local, în izolarea codrului, Cuviosul
Gheorghe, ajutat de cei doi ucenici bătrâni, Atanasie şi Gherasim, a
curăţat locul de mărăcini, a alungat sălbăticiunile, sporind obştea
călugărească cu noi membri, atraşi de farmecul duhovnicesc al
personalităţii sale. După patru ani (1781- 1785), mănăstirea Cernica
redeschisă şi pusă la dispoziţia monahilor cu vocaţie şi a
credincioşilor, care începuseră să ia cunoştinţă despre ostenelile
binecuvântate ale râvnitorului atonit, număra 54 de ucenici care doreau
această viaţă aleasă. Noua stare de lucruri, care cerea nevoinţe
susţinute pe toate planurile, pentru reînnodarea firului vieţii monahale
de aici, este foarte fidel oglindită în descrierea activităţii şi
nevoinţelor Cuviosului Gheorghe, făcută de ucenicul său de mai târziu,
Protasie Ieromonahul: „După ce a intrat stareţul Gheorghe în Cernica,
şi-a făcut un toporaş şi a început întâi a curăţi mărăcinii şi a lărgi
cărarea de la vad (lac) până la biserică.
Chilii nu mai erau
aici, afară de casele vornicului Cernica din preajma bisericii, dărâmate
şi ele până la faţa pământului. Numai pivniţa şi un beci, fiind
boltite, stăteau nedărâmate. Iar dascălul Macarie arhimandritul, fiind
rânduit de mitropolit să ţină cuvânt de învăţătură pe la biserici în
toate duminicile, vorbea la început despre mănăstirea Cernica că a fost
redeschisă şi că cei trei pustnici săraci, care se nevoiesc aici pentru
readucerea acestui aşezământ la starea cea de la început, au nevoie să
fie miluiţi de credincioşi. Fiind astfel îndemnaţi de dascălul Macarie
şi pătrunşi de evlavie faţă de Sfântul Ierarh Nicolae în cinstea căruia
era închinată mănăstirea, mulţi credincioşi au început să vină şi să se
închine la Cernica şi să-i ajute cu cele de trebuinţă pe cuvioşii
părinţi călugări care se osteneau sub îndrumarea Stareţului Gheorghe. Şi
au început să vină la mănăstire tot mai mulţi în toate duminicile şi
sărbătorile şi le făcea cuviosul stareţ şi el cuvânt duhovnicesc, iar ei
ascultau cu multă dragoste şi se întorceau toţi la casele lor cu mult
folos sufletesc. Iar unii dintre aceşti închinători, aprinzându-se de
râvnă duhovnicească, au început a rămânea sub ascultarea şi povaţa
Cuviosului Gheorghe, care îi primea cu dragoste şi îi îndruma
duhovniceşte.
În felul acesta, în decurs de un an şi jumătate
s-au strâns şasesprezece fraţi. Luând exemplu de la părintele lor
sufletesc, noii veniţi şi-au procurat câte un topor şi toată ziua tăiau
la mărăcini în insula Sfântul Nicolae, pentru a crea condiţii
corespunzătoare vieţii noi mănăstireşti pe care o doreau să fie cât mai
frumoasă, iar noaptea, dând foc la mărăcinii tăiaţi, se culcau în
preajma focului, căci nimeni încă nu avea locuinţă unde să-şi plece
capul. În timp de iarnă se adăposteau peste noapte în beciul despre care
am pomenit mai sus...”.
Fiind frământat mereu de aflarea
condiţiilor prielnice unei vieţi de obşte, Cuviosul Gheorghe a început
să zidească şi două rânduri de chilii pentru monahii de aici şi o
casă-arhondaric pentru credincioşii care îi cercetau şi îi ajutau pe
noii călugări la reorganizarea începută.
Fericitul stareţ era
atunci singurul preot la Cernica. El săvârşea Sfânta Liturghie numai la
sărbătorile împărăteşti, în zilele de peste săptămână oficiindu-se de
obicei doar cele şapte laude. Conştient că el trebuie să fie ca o lumină
în sfeşnic, care să lumineze tuturor celor din jurul său, în următorii
ani a mărit numărul călugărilor de sub îndrumarea sa până la 103 monahi
şi fraţi dornici să slujească lui Dumnezeu şi neamului din care făceau
parte. Dintre aceştia, trei au devenit preoţi şi trei diaconi. Slujbele
şi Sfânta Liturghie au început să se săvârşească acum zilnic, după
rânduiala tradiţională din mănăstirile româneşti de la Muntele Athos.
Călăuzindu-se
după regulile practice ale vieţii monahale, sintetizate în maxima
„roagă-te şi munceşte”, aceşti părinţi îmbunătăţiţi, prin hărnicia şi
dragostea lor faţă de tot ce este sfânt şi folositor, au reuşit să
transforme pustietatea şi ruina în care ajunsese aşezarea monahală de la
Cernica într-o grădină înfloritoare, atrăgând asupra ei din ce în ce
mai mult luarea-aminte şi evlavia binecredincioşilor creştini din
împrejurimi şi îndeosebi din Bucureşti.
Viaţa trăită în curăţie,
în ascultare, în sărăcie, în rugăciune şi în smerenie, după modelul
celei isihaste de la Muntele Athos era preocuparea sfântă şi
neîntreruptă a ostenitorilor conduşi de Cuviosul Gheorghe. Vestea despre
atmosfera plină de sfinţenie şi hărnicia obştii de la Cernica a ajuns
în curând până la urechile domnitorului Nicolae Mavrogheni (1789-1791),
care l-a cercetat personal pe neobositul ostenitor la Cernica şi,
preţuindu-i viaţa exemplară şi nevoinţele închinate binelui obştesc, pe
lângă darul de 103 galbeni oferit fraţilor, l-a numit pe stareţ „frate
de cruce întru Hristos” (4). Domnitorul justifică aceasta într-un hrisov
al său, zicând: „Domnia noastră înşine am văzut viaţa. Cuviosului
stareţ chir Gheorghe şi a părinţilor călugări ce sihăstresc împreună,
cum că petrecerea şi orânduirea vieţii lor împreună este vrednică de
laudă” (5).
Asemănătoare cuvinte de laudă faţă de osteneala
duhovnicească a Cuviosului Gheorghe, pentru reînvierea tradiţiei
monahale în Muntenia, are domnitorul Mavrogheni şi în hrisovul său
pentru mănăstirea Curtea de Argeş: „Sihăstreasca mănăstire ce se numeşte
Cernica, situată în Ilfovul de sud, aproape de scaunul domniei mele, în
care se sihăstresc 103 fraţi călugări cu stareţul lor, care părăsind
lumea s-au deosebit într-un colţ de loc, în ostrovul acela, şi petrec
viaţa fără prihană cu posturi şi rugăciuni neîncetat pentru domni,
pentru ctitori şi pentru toţi pravoslavnicii creştini ai ţării acesteia,
muncind şi lucrând înşişi cu mâinile lor de au deschis şi au împodobit
acel loc, ce rămăsese pustiu, a cărora strădanie şi viaţă s-a făcut
cunoscut de faţă şi este vrednică de laudă...” (6).
Domnitorul
sporeşte astfel încrederea în Stareţul Gheorghe, încredinţându-i şi
conducerea mănăstirii Curtea de Argeş, pe lângă aceea a Cernicăi, şi îi
recunoaşte rangul de arhimandrit în anul 1788. După cum se ştie din
însemnările mai vechi ale mănăstirii, Nicolae Mavrogheni venea deseori
la Cernica, cercetă cu mult interes bunul mers al comunităţii şi se
plimba cu stareţul prin ostrovul cel mic, numit Sfântul Gheorghe,
vorbind între ei „vorbe de taină”, scrie Protasie Ieromonahul, care
precizează că acesta avea mare dragoste şi evlavie faţă de ostaşul
Domnului (7).
În timpul Stareţului Gheorghe, mănăstirea Cernica
s-a bucurat de sprijinul domnitorului ţării, cât şi de acela al
conducerii bisericeşti şi al evlavioşilor care o cercetau. Filaret al
II-lea a arătat o deosebită bunăvoinţă faţă de această ctitorie şi faţă
de conducătorul ei. Astfel, în 1792, mitropolitul scria ur-mătoarele:
„Deci şi eu, ce acum la anul 1792 am luat scaunul sfintei mitropolii,
întăresc pe cele făcute de fratele nostru, Grigorie, şi am socotit ca să
dau şi eu sfânta mănăstire Căldăruşani... şi acum din porunca Măriei
Sale Alexandru Moruzi Voevod şi cu a noastră blagoslovenie se rânduieşte
şi se întă-reşte Preacuvioşia Sa Chir Gheorghe, stareţul schitului
Cernica, ca să fie stareţ şi la sfânta mănăstire Căldăruşani, să strângă
şi să aşeze obşte de părinţi de la Cernica, după regulile Sfântului
Munte...” (8). Această importantă sarcină de reorganizare a vieţii
duhovniceşti şi gospodăreşti a mănăstirii Căldăruşani o primea Cuviosul
Gheorghe după doi ani. Sub înţeleapta sa conducere, cele două mănăstiri
s-au refăcut complet, sub raport moral-religios, dar şi material. Pe
temeiul hrisovului amintit, el a rânduit o parte din călugări să meargă
în ascultare la Căldăruşani sub îndrumarea sa, lăsând la Cernica pe
viitorul stareţ al ei, ieromonahul şi duhovnicul Timotei (9).
În
noua obşte, Cuviosul Gheorghe a pus toate în rânduială, restabilind
vechea tradiţie a vieţii noastre călugăreşti. În locul Mărăcinilor şi al
stufăriei de la Cocioc, din apropiere, a sădit pomi, a ridicat o
biserică păstrată până astăzi şi a construit câteva chilii pentru
părinţii călugări dornici de mai multă li-nişte. Unii dintre monahi se
retrăgeau apoi la Cocioc, pentru meditaţie şi rugăciune, iar sâmbăta şi
Duminica reveneau în obşte.
Ava Gheorghe cerceta, fără preget,
când mănăstirea Căldăruşani, când pe aceea de la Cernica. El era legat
sufleteşte de toţii fiii săi duhovniceşti, povăţuind cu egală dragoste
şi dăruire părintească nu numai pe vieţuitorii din cele două aşezări
monahale reorganizate de el, ci şi pe bunii creştini dornici de mântuire
şi de înalta trăire spirituală.
Datorită variatelor eforturi
neprecupeţite pe care le depusese până atunci, sănătatea sa a început să
devină tot mai şubredă. Fiind slăbit de suferinţă, de post şi de
rugăciune, el a chemat pe toţi cuvioşii călugări în biserică la
începutul lunii decembrie 1806. După o stăruitoare rugăciune către
Mântuitorul Iisus Hristos, către Maica Domnului şi către Sfântul Dumitru
- ocrotitorul acelei mănăstiri -, el a invocat ajutorul lui Dumnezeu
pentru obştea monahală de la Căldăruşani. A citit apoi fraţilor o
rugăciune de iertare şi, în plânsetele tuturor, a plecat pentru ultima
dată la Cernica.
Aici, în mijlocul confraţilor şi ucenicilor săi,
„restauratorul”, „blândul şi bunul nostru povăţuitor”, „puternic în
cuvânt şi în lucru”, „cel cu multă trecere înaintea oamenilor şi a lui
Dumnezeu”, cum a fost cu drept-cuvânt numit de către contemporani, a
trecut la cele veşnice. Sfântul Calinic consemnează cu mare preţuire
într-un pomelnic al mănăstirii: „1806, din decembrie 3: au răposat
Părintele Gheorghe, arhimandrit al ăştii obştii, fiind om preacuvios, la
statul trupului de mijloc, cu neamul român din Ardeal, au deschis
şcoală duhovnicească întâia aicea, la Cernica şi la Căldăruşani” (10).
Stingerea sa din această viaţă a produs multă întristare şi plângere în
obştea sfintelor mănăstiri Căldăruşani şi Cernica. Cuviosul stareţ a
fost înmormântat în cimitirul făcut de dânsul în jurul bisericii Sfântul
Lazăr pe care el a zidit-o şi a înfrumuseţat-o în anul 1804. În urmă,
mormântul său a devenit cavou al mitropolitului Nifon (+ 1875). „Se
cuvenea însă ca rămăşiţele pămînteşti ale Stareţului Gheorghe să fi fost
aşezate lângă racla mitropolitului, pentru ca astăzi să poată fi văzute
de fraţii monahi” (11) şi de toţi care preţuiesc viaţa sfântă a acestui
mare avă.
Pentru ca osteneala sa de reorganizator al
monahismului să nu se stingă, Stareţul Gheorghe a avut înţelepciunea să
lase urmaşilor o diată, scrisă cu mulţi ani înaintea morţii. În acest
testament sunt cuprinse principiile şi normele după care el a reuşit să
întărească cele două obşti. Călugărul Rafail de la Căldăruşani, un
ardelean şi el, mărturisea în 1851, la atâţia ani de la trecerea la cele
veşnice a destoinicului îndrumător: „S-au prescris această diată de
mine sub iscălitură întocmai, ca să se afle şi la sfânta mănăstire
Căldăruşani, unde mai sunt în viaţă din ucenicii răposatului Gheorghe
stareţul, Cernicanul” (12).
În intenţia sa, diata aceasta trebuia
să rămână un îndreptar al vieţii călugăreşti. Cu ajutorul ei, monahii
vor omorî „toate patimile cele alcătuite prin limbă, prin inimă şi prin
simţuri, făcându-se vrednici de-a pururea împărtăşirii Dumnezeieştilor
Taine”. Nevoinţa monahală este apoi împărţită în şapte trepte sau
porunci:
1) Potrivit primei trepte, întreaga viaţă a monahului
trebuie să se desfăşoare sub semnul supunerii, „ca nicidecum fără
blagoslovenia povăţuitorului obştirii (sic) să nu cutezaţi a face măcar
cât de mic lucru, căci este scris că numai „cu blagoslovenie veţi gusta
din pâinea vieţii cea plină de dar”.
2) A doua poruncă priveşte
Taina Mărturisirii: „Până la unul, rânduieşte el, să mergeţi de trei ori
pe săptămâna către cei aleşi de sobor evlavioşi (duhovnici), pentru a
mărturisi pre toate cele ascunse cugete de greşale, suspinând dintru
adânc şi cerând iertăciune. Atunci puteţi a crede cum că locuiţi în
ostrovul spăşeniei şi cum că adeseori vă spălaţi cu apa iertării
păcatului..., pentru că de la cei nelămuriţi în spovedanie departe stă
şi mântuirea”.
3) A treia chibzuită poruncă se referă la
ispitirea din partea diavolului: „Că de veţi simţi că vă supără şi în ce
lucru diavolul cel ivit despre miază-zi şoptindu-vă prin crederea
minţii că doar aţi fi voi mai buni la Dumnezeu decât alţii sau mai
sfinţi şi cuvioşi, imediat, ca din săgeată, să alergaţi, rugind pe
îndru-mătorul (duhovnicul) ca să pomenească până ce veţi scăpa din robia
cugetului mândriei”. Căci călugărul trebuie să se lupte împotriva
nelegiuitelor eresuri. „Să aveţi străjuire, zice el, să vă păziţi capul
credinţei, prin smerita înţelepciune, a nu fi zdrobit de cel mai necurat
duh al blestematei huliri...”.
4) A patra treaptă sau poruncă
priveşte Sfânta Împărtăşanie. „Şi iată, părinteşte vă îndemn, sfătuieşte
Cuviosul Stareţ, ca să nu vă treacă nici o luna, nefiind împărtăşiţi cu
Dumnezeieştile Taine, ci toţi de obşte să vă îndeletniciţi a vă
comineca de 12 ori pe an”.
5) În a cincea îndrumare (treaptă) „cu
limbă de moarte”, încercatul duhovnic arată „cum să vă păziţi de focul
cel vârât în spuză şi tăinuit cu pricepere întru nepricepere”. Sfaturile
acestea au drept scop să ferească obştea de anumiţi oameni nedoriţi,
care smintesc rânduiala mănăstirească. Cu aceleaşi ex-presii plastice,
el previne pe fiii săi duhovniceşti: „Feriţi-vă dar, o! fiii mei, ca să
nu vă înşelaţi grăbindu-vă a primi lupi cuvântători, întru smerita
turmă, adică pe aceste cinci firi de oameni, ce sunt încurcaţi şi cu
străine aşezări: pe călugărul venit de aiurea numai rasofor, pe cel mai
trecut, mai presus de chipul vostru cu schimnicia, cât şi pe cel cu
totul cilibiu (simplu) de neam, dimpreună cu cel foarte învăţat şi
nesupus şi pe altul ce ar fi chiar peste fire lipsit de minte, ale
cărora nepotrivite aşezări, nici (că) vă sunt de folos (dacă) ar rămânea
cu voi”.
6) În treapta a şasea, Cuviosul Gheorghe dă înţelepte
sfaturi iconomului mănăstirii, în mâna căruia se află administraţia
bunurilor ei: „O, prea iubite fiul meu iconoame, că mai vârtos ţie şi
deosebi, am lăsat părintească poruncă, pentru ca să şti(i) cum să
rânduieşti toate trebile cele dinlăuntru şi dinafară. Că de vreme ce
dregătoria aceasta în seama ta este încredinţată întru acest an, şi se
cuvine dar să umbli şi foarte cu trezire, atâta întru sporirea
locaşului, făcându-te chip, cât şi spre binele tău, păstrându-ţi
sufletul...”.
Pline de duh şi într-o limbă pitorească sunt şi
sfaturile marelui stareţ privitoare la relaţiile îndrumătorului
duhovnicesc cu colaboratorii săi (13): „Dar şi aceasta să-ţi fie în
ştire, o fiule, ca nu prost să încredinţezi ascultare celor ce cu totul
nu se pricep a scoate la cale acel lucru, nici să îneci mărgăritarul
cuvântului în gura celor cu temelia supunerii pe nisip întărită; pe cei
posomoriţi şi fricoşi la luptă niciodată să nu-i pui la slujbe grele,
pentru că negreşit te vor ruşina; aşijderea şi prea cu bună bază să
cumpăneşti greşealele fraţilor a nu le judeca numai cu asprime, după
trup, ci mai ales prin milostivire, după duh, că scris este „milă
voiesc, iar nu jertfă”, adică, deşi multe căderi îţi vor aduce, ca nişte
oameni cu neputinţe şi feluri de scârbe cu nemulţumire, ci însă nu-i
mustra cu patimă, nici de a hrăpi de obicei cumva osândindu-i. Drept
aceasta, arată-te vesel spre ei şi foarte vei fi iubit”.
7)
Treapta a şaptea priveşte respectarea rânduielilor „părintelui Kir
Paisie, care poate şi în zilele noastre mult a ne folosi, fiindcă
pravila acelui bărbat este întemeiată cu şapte stâlpi şi întărită pe
cele şapte laude ale Maicii noastre Biserici”.
Stareţul Gheorghe
recomandă ca obştea monahală din mănăstire -să nu depăşească 103 monahi,
„măcar de ar veni la voi orice faţă, aducându-vă toate bunătăţile
pământului”. Fiind înzestrat cu adânci şi înţelepte sentimente
naţionale, pe care i le vor fi fortificat trăirea sa la Sfântul Munte,
el lasă cu limbă de moarte să nu se supună obştea întemeiată
conducătorilor de alt neam: „Deci şi întru auzul tuturor, mai întâi pe
voi, duhovnicii, preoţii, diaconii, clirosanii şi pe toţi cine sunteţi
primitori de sfatul meu, cel lisat către voi cu limbă de moarte,
părinteşte vă rog, pentru numele Preasfintei Troiţe, ca să nu faceţi
supusă smerita obşte altor mai procopsite neamuri, până când se va ţinea
câte un prosticel suflet de român într-însa” (14).
Păstrând cu
sfinţenie moştenirea lăsată de neobositul râvnitor al lui Hristos,
cuvioşii stareţi de la Cernica şi Căldăruşani, precum şi monahii
Bisericii noastre privesc cu osârdie la pilda vieţii marelui lor
înaintaş, străduindu-se fiecare să-i urmeze credinţa şi virtutea.
Arhim. Dr. Chesarie Gheorghescu
1.
Arhim. Atanasie Gladcovschi, Gheorghe Arhimandritul, stareţul
mănăstirii Cernica (1806, decembrie 3 - 1956, decembrie 3), în „Glasul
Bisericii”, XV (1956), nr. 12, p. 716-717; Ierod. Stanciu Ion-Ieronim,
Viaţa şi activitatea Stareţului Gheorghe de Ia mănăstirea Cernica (teză
de licenţă în manuscris), Bucureşti, 1979, p. 16.
2. Mitrop. Athanasie Mironescu, Istoria mănăstirii Cernica, 1930, p. 125-126.
3.
Cf. Prof. I. L. Georgescu şi Episcop Roman Ialomiţeanul, Stareţul
Gheorghe şi mănăstirea Cernica, în „Biserica Ortodoxă Română”, anul C
(1982), nr. 3-4, p. 334.
4. Mitrop. Athanasie Mironescu, ibidem, p. 136-137.
5. Condica mai nouă a mănăstirii Cernica, cit. ibidem, p. 137.
6. Ibidem, fila 83 verso şi anexa XXIX; la Mitropolitul Athanasie Mironescu, op. cit., p. 137-138.
7.
Casian Monahul, în Istoria sfintelor mănăstiri Cernica şi Căldăruşani,
Bucureşti, 1870, relatează că domnitorul Mavrogheni a iniţiat
construirea unei biserici în insula Sfântul Gheorghe, de la Cernica, şi a
acordat daruri bogate călugărilor. Tot în această insulă, Cuviosul
Gheorghe şi-a ridicat o căsuţă şi un paraclis unde se retrăgea adeseori,
pentru meditaţie şi repaus duhovnicesc. Aici a înălţat, mai târziu,
Sfântul Calinic măreaţa biserică cu hramul „Schimbarea la Faţă” şi
Sfântul Gheorghe, cu cetatea din jur, care constituie în prezent partea
cea mai importantă a mănăstirii Cernica.
8. Mitropolitul Athanasie Mironescu, ibidem, p. 144-145.
9.
Este vrednic de subliniat faptul că, întrucât aceste două mănăstiri
aveau acum călugări harnici şi evlavioşi, formaţi după pravila
patristică şi atonită, mitropolitul de la Bucureşti a găsit de cuviinţă
ca tot Stareţul Gheorghe să poarte şi grija mănăstirii de la Argeş. Cei
20 monahi trimişi au reînviat viaţa duhovnicească de acolo. Cu timpul,
unii dintre ei s-au retras, din cauza turcilor, la schitul Robaia-Argeş,
unde fusese un alt român transilvănean - Sofronie, de la Cioara. A
rămas de la ei o însemnată corespondenţă cu Paisie din Moldova {Ştefan
Meteş, Emigrări româneşti din Transilvania în secolele XIII-XX,
Bucureşti, 1977, ediţia a II-a, p. 174).
10. Cf. Prof. I. L. Georgescu şi Episcop Roman Ialomiţeanul, ibidem, p. 337; Mitrop. Athanasie Mironescu, ibidem, p. 1.46.
11. Arhim. Atanasie Gladcovschi, op. cit., p. 721.
12.
Economul D. Furtună, Ucenicii Stareţului Paiste în mănăstirile Cernica
şi Căldăruşani (teză de doctorat), Bucureşti, f.a., p. 55-56.
13. Cf. Prof. I. L. Georgescu şi Episcop Roman Ialomiţeanul, ibidem, p. 338.
14.
Analiza testamentului Stareţului Gheorghe, la Prof. I. L. Georgescu şi
Episcop Roman Ialomiţeanul, ibidem, p. 338-339} vezi şi Ierom. Ioanichie
Bălan, Cuviosul Arhimandrit Gheorghe, mare stareţ al mănăstirii
Cernica, în Pateric românesc, Bucureşti, 1980, p. 265-281.
Sursa:
Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române, Sfinţi români şi apărători ai
Legii strămoşeşti, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1987, p. 500-510, Cuviosul
Gheorghe de la Cernica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu