Sunt foarte optimist în privinţa viitorului Neamului
Românesc. Poporul român e cel mai adaptabil popor la învăţătura
creştină. N-am dus niciodată un război de cucerire, ci numai de
apărare. Exact poziţia Bisericii.
Faptele Neamului nostru de mii de ani sunt numai creştine.
N-am luat nimic de la nimeni. Nouă toţi ne-au luat. Ruşii pe-o parte,
ungurii pe-o parte, bulgarii la fel. Adică ce, suntem marfă fără
stăpân? Doar suntem fiii lui Decebal! Decebal n-a murit!
Eu, personal - judec după inima mea -, văd o mare răspundere, văd un mare răspuns pe care nu-l poate da decât Ţara Românească în lume, cândva. Consider că în România e cea mai adecvată viaţă, răsuflare şi suflare, după Scriptură. România este milostivă şi nu duce un război de distrugere, ci numai de avanpost, de apărare. Tocmai poziţia Scripturii. România o văd având o mare misiune în lume.
Sigur că nu din punct de vedere economic numaidecât, ci din punct de
vedere mântuitor numaidecât. Asta contează! Că Dumnezeu rabdă, rabdă,
dar şi înainte apucă. Poporul acesta de la naştere a suferit şi suferă
încă din partea duşmanilor. Şi el totuşi se menţine şi-n plus a născut
atâtea valori: un Eminescu în literatură, Brâncuşi în sculptură,
Enescu, considerând că arta, poezia este o proorocie, la urma urmei. Nu trebuie neglijate aceste realităţi. Tocmai în această suferinţă stă renaşterea viitoare.
Deci o stare de prezenţă continuă este o stare de canon şi împlineşte o obligaţie. Mereu
trăim starea de creştin creat şi salvat de Mântuitorul. Ca să ne
salveze, gândiţi-vă că a fost jupuit, umilit, scuipat; şi era Dumnezeu!
Nu îngrozeşte pe nimeni faptul acesta, că era Dumnezeu întrupat? Ce nu
a făcut ca să ne salveze? Cât de important este momentul prezent,
clipa de faţă, asta o să vadă fiecare la mormânt. Dar să nu fie prea
târziu. Degeaba te grăbeşti atunci, totul e să pleci la timp pentru
pocăinţă. Vă spun asta ca un sfat de la un frate mai mare, de 96 de ani. Şi, dacă vă spun, spun ca să ascult şi eu.
Cât de scump e timpul şi suspinarea ta. Eşti liber să o faci
de acum; cine te opreşte să te închini? Şi, dacă te opreşte duşmanul,
primeşti plată de erou că te-ai închinat când te oprea. Eu
vă spun că am mulţi ani la închisoare şi nu era lipsă de prezenţă! Mă
gândeam: ce momente măreţe, să suferi pentru Hristos. Eram conştienţi
că, dacă nu era Hristos, te vindeai pe doi lei, abdicai de la credinţă
şi scăpai de momentul acela. Dar nu scăpai de veşnicie. Veşnicia, ca şi
moartea, e o realitate. Atunci o să auzim: „Ce mi-ai făcut cu viaţa
ta, fiule?" Putem să-L învinuim pe Hristos că nu ne-a dat destul? Nici
pe o mamă nu o poţi învinui că nu ţi-a dat destul. Ţi-a dat tot pentru
că a stat la dispoziţia ta; ţi-a dat şi sângele. Nu poţi să o
învinuieşti că nu ţi-a dat. Dar pe Dumnezeu, Care a creat şi sângele
acela, şi laptele mamei, şi mama, şi fiul! Avem exemple atât de
puternice şi de aproape de noi, încât nu mai poţi să faci nici o
mişcare. Trăire creştină şi gata! Pentru că la moarte trebuie să
spunem: „Ţie Ti-am dăruit Doamne toată viata mea."
„Lasă-l în seama Mea, nu te băga unde nu ai voie. Nu-l judeca. Lasă-l
aşa murdar cum e. Mie Mi-e drag de el aşa, că nu am venit pentru
împăraţi. Am venit pentru cerşetori." Hristos a fost împărat şi
Cerşetor. Pentru cine S-a întrupat, pentru îngeri? Pentru noi, oamenii!
Ce mai aşteptăm?! O trăire simplă de tot, dar o relaţie continuă cu
ceilalţi. Suntem prea iubiţi de Dumnezeu. Aşa şontorogi cum suntem,
păduchioşi, suntem foarte iubiţi. De aceea, eu consider că e o mare
greşeală să ne vorbim de rău unul pe altul. Păduchios, puturos,
ţigănos, aşa cum e, îl iubeşte Dumnezeu. El l-a creat. Nu-l judeca tu. Cere un lucru simplu, dar fără de care nu se poate. Nu te închina
de parcă ai cânta la mandolină, ci închină-te cu simţire, pentru
nevoia pe care o ai. Şi astfel suferinţa rămâne ca o mare necesitate în viaţa omului. E
o mare greşeală să cârteşti . „Slavă Ţie, Doamne, numai dă-mi putere
să suport!" Asta-i poziţia celui care a fost arestat 14 ani la Aiud.