Avem de aceea doua tipuri de durere: durere in suferinta, roditoare si biruitoare si luminatoare, si durere chin, durerea crimei, durerea raului, durerea fara de roada. Iar sfintii ne-au chemat sa vedem, sa intelegem, cum e acea suferinta?
Ganditi-va la viata Sf. Ioan, traia in pustie, se imbraca cu haine din par de camila, se strangea cu curea si manca lacuste si miere salbatica. Intrebati-va: Oare ce fel de albine erau acelea care lasau sa ia din mierea lor? Cat har de la Dumnezeu - lucrul acesta! Si daca albinele acestea ale noastre, cumva, obisnuite, abia iei mierea lor, daramite de la cele salbatice. Dar Dumnezeu implineste cuvantul: „Sa nu va ingrijiti ce veti manca, cu ce va veti imbraca si cu ce va veti satura, ca de toate acestea, Dumnezeu are grija”. El ne cheama ca prin pocainta, prin trezire, prin schimbarea gandirii noastre, prin restaurarea Evangheliei ca lumina, ca unica lege a fiintei noastre, sa dobandim bucuria vietuirii in cer si astfel sa ne lasam de Dumnezeu grijiti, si imbracati, si hraniti. Dar fara durere nu se poate pentru ca nimeni astazi nu e in stare sa faca lucrul acesta, fara durere. Durerea apare pentru ca mereu duhul lupta impotriva trupului, si trupul lupta impotriva duhului, ca trupul acesta s-a impaienjenit si s-a imbatat cu multe patimi. Si acolo in inima noastra, in loc sa se sadeasca si sa se adune vistierii nenumarate ale bucuriilor celor duhovnicesti, din pacate inca din pruncie, inca din neam, inca din pantecele maicii noastre, noi strangem acolo patimi. Pentru ca asa le primim, si in loc sa luptam impotriva lor, mai mult le inmultim. Ce e oare un mugure? Ce rost are un mugure, un nou nascut? Rostul lui de Domnul acesta este: ca hranindu-se cu apa, cu seva cea amara, a radacinilor, prin lumina soarelui Hristos, transformandu-se prin durere si suferinta asumata, sa daruiasca inapoi neamului sau — radacinilor, seva dulce.
Continuare in Revista Atitudini »