Treaba noastră cea mai asiduă
este să nu ne pierdem speranţa! Pentru că vremurile sunt atât de opresive,
încât atentează şi la această virtute, care este toiagul iubirii. Fără
speranţă, iubirea singură devine neputincioasă! Să nu ne pierdem speranţa!
2.1.14
SFANTUL SERAFIM DE SAROV DESPRE DOBANDIREA SFANTULUI DUH
“Pacea
sufleteasca se obtine prin dureri. Semnul vietii duhovnicesti este
adancirea omului inlauntrul sau si tainica lucrare in inima sa“. Sf.
Serafim de Sarov
Sfantul
Serafim de Sarov s-a nascut in 1759, in orasul Kursk. Parintii sai
erau niste crestini ortodocsi evlaviosi, pilde de adevarata duhovnicie.
La varsta de 10 ani, Serafim a fost tamaduit in chip minunat dintr-o
boala grea cu ajutorul icoanei Nascatoarei de Dumnezeu din Kursk. De
copil, s-a afundat in scrierile si in slujbele bisericii. A inceput
viata monahala in manastirea Sarovului, la varsta de 19 ani. A fost
tuns calugar cand avea 27 de ani si, curand dupa aceea, hirotonit
diacon. Profunzimea si curatia participarii Sfantului Serafim in
slujbele dumnezeiesti sunt vadite, deoarece i s-a ingaduit sa vada
ingerii, si in timpul Sfintei Liturghii din Joia Mare l-a vazut pe
Domnul Insusi.
La
34 de ani a fost hirotonit preot, si a fost numit duhovnic al
manastirii de maici Diveievo. In acelasi timp, a primit si blagoslovenie
pentru a incepe o viata de pustnic in padurea ce inconjoara Sarovul.
Traia intr-o cabana mica, daruindu-se in intregime rugaciunii, postului
si citirii Scripturii si a scrierilor Sfintilor Parinti. Sfantul
Serafim obisnuia sa mearga la manastire Duminicile pentru a primi
Sfanta Impartasanie; apoi se intorcea in padure.
In
1804, Sfantul Serafim a fost atacat de talhari si batut de moarte.
Ranile provocate de acest atac l-au facut sa umble de acum inainte
aplecat de spate, avand trebuinta de un toiag pentru a merge. Dupa
aceasta intamplare, Sfantul a inceput sa se roage continuu, mult mai
fierbinte, timp de o mie de zile si o mie de nopti, petrecand cea mai
buna parte a timpului sau in genunchi pe o piatra de langa chilia sa si
strigand "Doamne, miluieste-ma pe mine, pacatosul". Apoi a petrecut
trei ani in zavorare, in tacere desavarsita. Supunandu-se cererii
Staretilor (Batranilor) manastirii, s-a intors in manastire in 1810,
continuandu-si insa viata in rugaciune si zavorare tacuta pentru inca
zece ani. Ascultand de o vedenie dumnezeiasca, Serafim si-a incetat
tacerea si a inceput sa vorbeasca, spre folosul celorlalti. Sfantul
intampina pe oricine venea la el cu o inchinaciune, un sarut duhovnicesc
si cuvintele urarii pascale "Hristos a Inviat!". Ii numea pe toti
"bucuria mea". In 1825 s-a intors la chilia sa din padure, unde primea
mii de pelerini din intreaga Rusie. Fiindu-i dat darul inainte-vederii,
Sfantul Serafim de Sarov, facatorul de minuni, oferea tuturor mangaiere
si povata. Sfantul Serafim a raposat la 2 ianuarie 1833, ingenuncheat
fiind in fata icoanei Nascatoarei de Dumnezeu.
O
pilda al harului Duhului Sfant lucrator in viata si cuvintele
Sfantului Serafim a ajuns la noi cand, in noiembrie 1831, un crestin
ortodox evlavios pe nume Nikolai Motovilov s-a intalnit cu Sfantul
Serafim, notand convorbirea avuta. Notele lui Motovilov au fost
transcrise si publicate de catre Serghei Nilus, care a scris urmatoarea
introducere:
Aceasta descoperire este fara indoiala de importanta mondiala. Intr-adevar, in esenta nimic nu este nou in ea, pentru ca intreaga revelatie a fost data Apostolilor din chiar ziua Pogorarii Duhului Sfant, la Rusalii. Dar acum, cand oamenii au uitat adevarurile fundamentale ale vietii crestine si sunt afundati in intunecimea materialismului sau in indeplinirea rutinata si de suprafata a "nevointelor ascetice", descoperirea Sfantului Serafim este cu adevarat extraordinara, asa cum si el insusi a socotit-o. "Nu-ti este dat numai tie sa intelegi aceasta", spune Sfantul Serafim catre sfarsitul descoperirii, "ci prin intermediul tau, este data intregii lumi!" Ca stralucirea unui fulger, aceasta minunata convorbire lumineaza intreaga lume ce era deja cufundata in nepasare si moarte duhovniceasca, cu mai putin de un secol inainte de lupta impotriva crestinismului din Rusia si intr-o vreme in care credinta crestina se afla intr-o decadere accentuata in Vest. Aici Sfantul lui Dumnezeu ni se infatiseaza asemenea proorocilor prin care Insusi Duhul Sfant a vorbit.
Aceasta descoperire este fara indoiala de importanta mondiala. Intr-adevar, in esenta nimic nu este nou in ea, pentru ca intreaga revelatie a fost data Apostolilor din chiar ziua Pogorarii Duhului Sfant, la Rusalii. Dar acum, cand oamenii au uitat adevarurile fundamentale ale vietii crestine si sunt afundati in intunecimea materialismului sau in indeplinirea rutinata si de suprafata a "nevointelor ascetice", descoperirea Sfantului Serafim este cu adevarat extraordinara, asa cum si el insusi a socotit-o. "Nu-ti este dat numai tie sa intelegi aceasta", spune Sfantul Serafim catre sfarsitul descoperirii, "ci prin intermediul tau, este data intregii lumi!" Ca stralucirea unui fulger, aceasta minunata convorbire lumineaza intreaga lume ce era deja cufundata in nepasare si moarte duhovniceasca, cu mai putin de un secol inainte de lupta impotriva crestinismului din Rusia si intr-o vreme in care credinta crestina se afla intr-o decadere accentuata in Vest. Aici Sfantul lui Dumnezeu ni se infatiseaza asemenea proorocilor prin care Insusi Duhul Sfant a vorbit.
Redam totul, cuvant cu cuvant, fara nici o interpretare proprie.
S. A. Nilus
S. A. Nilus
Scopul vietii crestine
“Era
joi”, scrie Motovilov. “Ziua era posomorata. Stratul de zapada masura
20 de centimetri; fulgi uscati si tari cadeau abundent din cer, atunci
cand Sfantul Serafim si-a inceput conversatia cu mine, pe un camp din
apropierea chiliei sale, de cealalta parte a raului Sarovului, la
poalele dealului ce se coboara spre mal. Mi-a spus sa sed pe buturuga
unui copac pe care tocmai il taiase si s-a asezat inainte-mi.
“Domnul
mi-a aratat” spuse marele Staret (batran), “ca in copilarie ati avut o
puternica dorinta de a cunoaste scopul vietii crestine, si ca ati
intrebat, mereu, multe persoane duhovnicesti despre acesta”.
Trebuie
sa recunosc ca de la varsta de 12 ani acest gand m-a macinat continuu.
De fapt, am intrebat multi preoti despre el, dar raspunsurile lor nu
m-au satisfacut. Acest lucru nu avea de unde sa fie stiut de batran.
“Dar
nimeni”, continua Sfantul Serafim, “nu v-a dat un raspuns potrivit.
Vi s-a spus: “Mergi la biserica, roaga-te lui Dumnezeu, pazeste
poruncile Domnului, fa fapte bune - acesta este scopul vietii
crestine”. Unii au fost chiar indignati de faptul ca va macina o
asemenea curiozitate profana si v-au spus: “Nu cerceta lucruri care te
depasesc”. Dar nu v-au explicat asa cum ar fi trebuit. Acum umilul
Serafim va va explica care este cu adevarat acest scop”.
"Rugaciunea,
postul, privegherea si toate celelalte practici crestine, nu
constituie scopul vietii noastre crestine. Desi este adevarat ca ele
slujesc ca mijloace indispensabile in atingerea acestui tel,
adevaratul scop al vietii crestine consta in dobandirea Duhului Sfant
al lui Dumnezeu. Cat despre rugaciune, post, priveghere, pomeni si
toate faptele bune savarsite de dragul lui Hristos, sunt doar mijloace
spre a dobandi Duhul Sfant. Tineti minte vorbele mele, numai faptele
bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului
Sfant. Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos, chiar daca
ar fi ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare, nici harul
Domnului in viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis:
"Cel ce nu aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). Nu ca o fapta
buna ar putea fi numita altfel decat agoniseala, caci chiar daca o
fapta nu este facuta pentru Hristos, este totusi socotita buna.
Scriptura spune: "In orice neam cel care se teme de Dumnezeu si face ce este drept este primit la El" (Fapte 10:35).
"Precum
vedem intr-o alta pilda sfanta, omul care face lucruri drepte este
placut Domnului. Vedem Ingerul Domnului infatisandu-se, la vremea
rugaciunii, lui Cornelie, sutasul cel drept si cu frica lui Dumnezeu,
si graindu-i: "Trimite la Iope şi cheamă pre Simon, cel ce se
numeşte Petru. Acesta iti va spune cuvintele vietii vesnice, prin care
te vei mantui tu si cei ai casei tale". Astfel Domnul
intrebuinteaza toate mijloacele Sale dumnezeiesti pentru a-i darui
unui astfel de om, in schimbul faptelor sale bune, sansa de a nu-si
pierde rasplata din viata ce va sa vina. Dar pana se sfarseste aceasta
viata, trebuie sa punem inceput cu o dreapta credinta in Domnul nostru
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit in lume sa mantuiasca
pe cei pacatosi si care, prin dobandirea de catre noi a harului
Duhului Sfant, aduce in inimile noastre Imparatia lui Dumnezeu si ne
deschide calea spre castigarea binecuvantarilor vietii ce va veni. Dar
primirea de catre Dumnezeu a faptelor bune care nu sunt savarsite din
dragoste de Hristos se limiteaza la aceasta: Ziditorul daruieste
mijloacele pentru a le face sa vieze (cf. Evrei 6:1). Sta in puterea
omului a le face sa traiasca sau nu. De aceea Domnul a spus iudeilor: "Daca ati fi orbi n-ati avea pacat. Dar acum ziceti: noi vedem. De aceea pacatul ramane asupra voastra"
(Ioan 9:41). Daca un om precum Cornelie este placut in fata Domnului
pentru faptele sale bune, desi acestea nu sunt facute de dragul de
Hristos, si apoi crede in Fiul Sau, asemenea fapte ii vor fi socotite ca
fiind facute din dragoste de Hristos. Dar in situatia contrara, omul
nu are nici un drept sa se planga atunci cand binele pe care l-a facut
este nefolositor. Acest lucru nu se petrece niciodata atunci cand
binele este savarsit din dragoste pentru Hristos, intrucat fapta buna
pentru El nu numai ca ne aduce o cununa a dreptatii in lumea ce va
veni, dar si in aceasta viata ne umple cu harul Duhului Sfant. Mai
mult, s-a zis: "Dumnezeu nu da Duhul cu masura" (Ioan 3:34-35).
"Acesta
este, iubitorule de Dumnezeu! Dobandirea Duhului Sfant este adevaratul
scop al vietii crestine, in vreme ce rugaciunea, postul, pomenile si
alte fapte bune facute din dragostea de Hristos, sunt doar mijloace ale
dobandirii Duhului Sfant."
"Ce intelegeti prin dobandire?" l-am intrebat pe Sfantul Serafim. "Cumva, nu prea pricep."
"Dobandirea
este acelasi lucru cu luarea in posesie", mi-a raspuns el. "Stiti ce
inseamna a dobandi bani? Dobandirea Duhului Sfant este asemenea. Stiti
foarte bine ce inseamna a dobandi in sensul lumesc, iubitorule de
Dumnezeu. Scopul oamenilor obisnuiti este sa adune sau sa faca bani;
cat pentru nobilime, se adauga primirea de onoruri, distinctii si alte
recompense pentru serviciile aduse stapanirii. Dobandirea Duhului Sfant
este de asemenea un capital, dar datator de har si vesnic, si se obtine
pe cai foarte asemanatoare, aproape la fel cum sunt cele ale
capitalului monetar, social si temporal. Dumnezeu Cuvantul,
Dumnezeu-Omul, Domnul nostru Iisus Hristos asemuieste viata noastra cu
o piata, iar lucrarea vietii noastre pe pamant, o numeste negot. El
spune tuturor: "Negutatoriti pana ce voi veni" ( Luca 19: 13), "rascumparand fiecare ocazie, caci zilele sunt rele."
( Efeseni 5:16). Cu alte cuvinte, cea mai mare parte a timpului tau fa
astfel incat sa primesti binecuvantarile ceresti, prin bunuri
pamantesti. Bunurile pamantesti sunt fapte bune facute din dragoste
pentru Hristos, ce pogoara harul Preasfantului Duh asupra noastra."
"In pilda fecioarelor intelepte si a celor nebune, cand cele nebune au ramas fara de untdelemn, cele intelepte le-au spus: "Mergeti la cei ce vand si cumparati."
(Matei 25:9). Dar dupa ce au cumparat, usa camarii mireselor era deja
inchisa, iar ele n-au mai putut intra. Unii spun ca lipsa untdelemnului
din candelele fecioarelor nebune se talcuieste ca fiind lipsa de fapte
bune in vremea vietii lor. O asemenea interpretare nu este foarte
corecta. De ce le-ar lipsi lor faptele bune, cand sunt numite fecioare,
chiar daca nebune? Fecioria este virtutea suprema, o stare ingereasca,
si ar putea tine locul tuturor celorlalte fapte bune.
"Eu
cred ca ceea ce le lipsea lor era harul Prea-Sfantului Duh al lui
Dumnezeu. Aceste fecioare au practicat virtutile, dar, in ignoranta lor
duhovniceasca, au crezut ca viata crestina consta doar in facerea de
bine. Facand fapte bune, ele credeau ca fac lucrarea lui Dumnezeu, dar
putin le pasa daca au obtinut harul Duhului Sfant. Aceste moduri de
viata, bazate doar pe facerea de bine, fara a incerca cu atentie daca
aduc harul Duhului Sfant, sunt mentionate in cartile Sfintilor Parinti. "Exista o alta cale ce pare buna la inceput, dar care sfarseste in adancul iadului."
"Antonie
cel Mare, in scrisorile sale catre monahi, spune despre asemenea
fecioare: ''Multi calugari si fecioare nu au stiinta despre feluritele
vointe care lucreaza in om, si nu stiu ca suntem influentati de trei
voi: prima este voia Domnului cea a-tot-desavarsita si
a-tot-mantuitoare; a doua este voia noastra omeneasca care, chiar daca
nu este distrugatoare, nu este nici mantuitoare; si a treia vointa este
cea a diavolului - pe de-a-ntregul distrugatoare." Aceasta a treia
vointa, a vrajmasului, il indeamna pe om sa nu faca fapte bune, sau sa
le faca din mandrie, sau doar de dragul virtutii, decat de dragul lui
Hristos. A doua, propria noastra vointa, ne indeamna sa facem totul
pentru a ne satisface patimile, sau ne invata ca si vrajmasul, sa facem
lucruri bune doar de dragul binelui si nu pentru harul care este
astfel dobandit. Dar prima, vointa a-tot-mantuitoare a Domnului, consta
in a face bine doar pentru dobandirea Duhului Sfant, ca o comoara
vesnica si nesfarsita, de nepretuit. Se poate zice, intr-un fel, ca
dobandirea Duhului Sfant este untdelemnul ce le lipsea fecioarelor
celor nebune. Au fost numite nebune doar pentru ca uitasera rodul
trebuincios al virtutii, harul Duhului Sfant, fara de care nimenea nu
este si nu poate fi mantuit, caci: "Prin Duhul Sfant fiecare suflet
este inviorat, iar prin curatire este transfigurat si luminat de
Sfinta Treime, intr-o Sfanta taina."
"Untdelemnul
din candelele fecioarelor intelepte putea sa arda cu tarie multa
vreme. Deci aceste fecioare, cu candelele lor aprinse au putut sa-si
intalneasca Mirele, care venea la miezul noptii. Impreuna cu El, au
putut intra in camara de nunta a bucuriei. Insa cele nebune, desi s-au
dus sa mai cumpere untdelemn atunci cand li s-au stins candelele, nu
s-au putut intoarce la timp si au gasit usa deja inchisa. Piata este
viata noastra; usa de la camara de nunta care s-a inchis si impiedica
drumul catre Mire este moartea omeneasca; fecioarele intelepte si cele
nebune sunt sufletele crestinilor; untdelemnul nu este fapta buna, ci
harul Prea Sfantului Duh dobandit prin fapte bune si care preschimba
sufletele dintr-o stare la cealalta - de la starea stricacioasa la
starea nestricacioasa, din intuneric la lumina, de la staulul
existentei noastre (unde patimile sunt legate precum animalele fara de
minte si ca fiarele salbatice) in templul Dumnezeirii, in luminoasa
camara de nunta a vesnicei bucurii intru Hristos Iisus, Domnul nostru,
Ziditorul, Izbavitorul si vesnicul Mire al sufletelor noastre.
"Ce
mare este mila Domnului pentru mizeria noastra, adica neatentia
noastra fata de grija pe care ne-o poarta, atunci cand Domnul spune: "Iata, Eu stau la usa si bat"
(Apocalipsa 3:20), intelegand prin "usa" cursul vietii noastre care nu
a fost inca oprit de moarte! O, cat as vrea, iubitorule de Dumnezeu,
ca in aceasta viata sa fii pururea in Duhul lui Dumnezeu! "In ceea ce va voi afla, in aceea va voi judeca," graieste Domnul.
"Vai
noua daca El ne gaseste prea-incarcati de grijile si necazurile
acestei vieti! Caci cine va putea sa duca supararea Sa, cine va suporta
mania fetei Sale? De aceea s-a spus: "Privegheati si va rugati, ca sa nu cadeti in ispita." (Marcu 14:38), adica sa va lipsiti de Duhul lui Dumnezeu, caci privegherea si rugaciunea ne aduc harul Sau.
"Desigur,
fiecare fapta buna, facuta din dragoste pentru Hristos, ne daruieste
harul Duhului Sfant, dar rugaciunea ne da acest har in mod deosebit,
pentru ca intotdeauna este la indemana, ca o unealta de dobandire a
harului Duhului Sfant. De pilda, ai vrea sa mergi la biserica, dar nu
afli nici o biserica sau slujba s-a terminat; ai vrea sa dai de pomana
unui cersetor, dar nu este nici unul sau nu ai ce sa ii dai; ai vrea
sa-ti pastrezi fecioria, dar nu ai puterea sa o faci din pricina firii
tale sau din pricina tariei vicleniilor vrajmasului, carora nu te poti
impotrivi datorita slabiciunii tale omenesti; ai dori sa faci alte fapte
bune de dragul lui Hristos, dar nici nu ai taria sau iti lipseste
prilejul. Acestea, cu siguranta nu se aplica rugaciunii. Rugaciunea
este la indemana oricui, bogat ori sarac, nobil ori umil, puternic ori
slab, sanatos ori bolnav, drept ori pacatos."
"Puteti
judeca cat de mare este puterea rugaciunii, atunci cand este savarsita
din toata inima, chiar si in cazul unei persoane pacatoase, in
urmatoarea pilda din Sfanta Traditie. Cand, la rugamintea unei mame
disperate careia ii murise singurul fiu, o prostituata pe care o
intalnise, inca necurata dupa ultimul ei pacat, miscata fiind de
durerea adanca a mamei, a strigat catre Domnul: "Nu de dragul unei
sarmane pacatoase ca mine, ci pentru lacrimile unei mame ce-si jeleste
fiul si crezand cu tarie in bunatatea Ta cea plina de dragoste si in
puterea Ta cea nemasurata, Hristoase Dumnezeule, inviaza-l pe fiul ei,
o, Doamne!" Si Domnul l-a ridicat din morti.
"Vezi,
iubitorule de Dumnezeu! Mare este puterea rugaciunii, iar ea aduce
indeosebi Duhul lui Dumnezeu, si este cel mai usor de savarsit pentru
toata lumea. Vom fi fericiti intr-adevar daca Domnul Dumnezeu ne afla
pazindu-ne si plini de darurile Sfantului Sau Duh. Atunci putem
nadajdui plini de incredere ca "vom fi rapiti… in nori ca sa intampinam pe Domnul in vazduh" (1 Tesalonicieni 4:17) Care vine "cu putere multa si cu slava" (Marcu 13 :26) "sa judece vii si mortii" (1 Petru 4:5) si "va rasplati fiecaruia dupa faptele sale" (Matei 16:27).
"Iubitorule
de Dumnezeu, tu binevoiesti a crede ca este o mare bucurie sa
vorbesti cu sarmanul Serafim, socotind poate ca nu este lipsit de
harul Domnului. Atunci, ce-am mai putea spune despre Insusi Domnul,
obarsia fara de cadere a fiecarei binecuvantari, cereasti si pamantesti?
Intr-adevar, in rugaciune ni se ingaduie sa vorbim cu El, cu Insusi
Dumnezeul si Mantuitorul nostru cel plin de har si de datator de viata.
Dar chiar si aici, trebuie sa ne rugam numai pana cand Dumnezeu Duhul
Sfant se pogoara asupra noastra, cu harul Sau ceresc, in masura
cunoscuta de El. Si cand El binevoieste sa ne viziteze trebuie sa ne
oprim din rugaciune. Pentru ce ar trebui atunci sa ne rugam Lui, "Vino
si Te salasluieste intru noi si ne curateste pre noi de toata
intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre", cand El deja a
venit la noi sa ne mantuiasca, pe cei ce ne incredem Lui, si Il chemam
cu adevarat cu Numele Sau cel sfant, ca sa-L putem primi cu smerenie
si dragoste pe Mangaietorul, in casa sufletelor noastre, flamanzind si
insetand dupa venirea Sa?
"Voi
explica aceasta, iubitorule de Dumnezeu, printr-o pilda.
Inchipuiti-va ca m-ati chemat in vizita si ca, in urma acestei
invitatii, am venit sa stam de vorba. Dar continuati sa ma chemati,
spunandu-mi: "Intra, te rog! Hai intra!" Atunci eu voi fi silit a
cugeta: "Care este problema lui? Este nebun?''
"Asa, si cu Domnul Dumnezeul nostru Sfantul Duh. De aceea se spune: "Opriti-va si cunoasteti ca eu sunt Dumnezeu; Inaltat voi fi intre neamuri. Inaltat voi fi pe pamant" (Psalmul
45[46]:10). Adica voi aparea si voi continua sa apar tuturor celor
care cred in Mine si Ma cheama, si voi vorbi cu ei precum am grait
odata catre Adam in Rai, catre Avraam si Iacov si alti slujitori de-ai
Mei, Moise si Iov, si cu cei asemenea lor.
"Multi
explica ca aceasta tacere se refera numai la problemele lumesti; cu
alte cuvinte, ca in timpul rugaciunilor in care vorbesti cu Dumnezeu
trebuie "sa fii linistit" in ceea ce priveste problemele lumesti. Dar
iti voi spune, in numele Domnului, ca nu este numai necesar sa fii mort
fata de acestea la rugaciune, ci cand prin puterea nemasurata a
credintei si a rugaciunii Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant se indura
sa ne viziteze, si vine la noi in intregimea bunatatii Sale nespuse,
trebuie sa fim morti si fata de rugaciune.
"Sufletul
vorbeste in timpul rugaciunii, dar la pogorarea Duhului Sfant trebuie
sa ramanem intr-o tacere desavarsita, pentru a asculta limpede si cu
intelegere toate cuvintele vietii vesnice pe care El se va milostivi
atunci sa ni le spuna. Sunt trebuitoare atat trezvia eplina a
sufletului si a duhului, cat si neprihanirea feciorelnica a trupului.
Aceleasi cerinte au fost facute la Muntele Horev, cand israilitilor li
s-a spus ca nici macar sa nu isi atinga nevestele, vreme de trei zile,
inainte de aparitia lui Dumnezeu pe Muntele Sinai. Caci Dumnezeul
nostru este un foc ce arde tot ce este necurat, si nimeni cu trupul sau
duhul intinat nu poate intra in partasie cu Dansul."
DOBANDIREA HARULUI
"Da,
parinte, dar alte fapte bune, savarsite din dragoste pentru Hristos,
in scopul dobandirii Duhului Sfant? Ati vorbit numai de rugaciune."
"Dobandeste
harului Duhului Sfant si prin practicarea celorlalte virtuti, de
dragul lui Hristos. Fa negot duhovnicesc cu ele; fa negot cu acelea
care iti aduc profitul cel mai mare. Strange capital din belsugul
harului lui Dumnezeu, aduna-l in banca cea vesnica a lui Dumnezeu, care
iti va aduce dobanda nematerialnica, nu patru sau sase procente, ci
suta la suta pentru o rubla duhovniceasca, si chiar nesfarsit mai mult
decat atat. De pilda, daca rugaciunea si privegherea iti dau mai mult
har de la Dumnezeu, roaga-te si privegheaza; daca postirea iti da mult
din duhul lui Dumnezeu, posteste; daca milostenia iti da mai mult, fa
pomeni. Masurati fiecare virtute facuta din dragoste pentru Hristos in
acest fel.
"Acum
va voi spune despre mine, umilul Serafim. Sunt dintr-o familie de
negutatori din Kursk. Astfel, pe cand nu eram inca in manastire,
obisnuiam sa facem negot cu bunurile care ne aduceau cel mai mare
castig. Fa astfel, fiul meu. Si asa cum in afaceri scopul de capatai nu
este nici pe departe cel de a face negot, ci obtinerea a pe cat se
poate mai mult castig, astfel si in "afacerea" vietii crestine scopul
principal nu este, nici pe departe, rugaciunea sau savarsirea unor alte
fapte bune. Desi apostolul spune: "Rugati-va neincetat" (I Tesalonicieni 5:17), totusi, dupa cum va amintiti, el adauga: "Vreau sa graiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca sa invat si pe altii, decat zece mii de cuvinte in limbi." (I Corinteni 14:19). Iar Domnul spune: "Nu oricine Imi zice: Doamne, Doamne, va intra in imparatia cerurilor, ci cel care face voia Tatalui Meu Celui din ceruri." (Matei 7:21), adica cel ce face lucrarea Domnului si, mai mult, o face cu cinstire, caci "blestemat este tot cel care face lucrul Domnului cu nebagare de seama"
(Ieremia 48:10). Iar lucrul Domnului este: credinta in Dumnezeu si in
Acela pe care L-a trimis, Iisus Hristos (Ioan 14:1; 6:29). Daca noi
intelegem poruncile lui Hristos si ale Apostolilor asa cum trebuie,
afacerea noastra ca si crestini consta nu in sporirea numarului
faptelor noastre bune, care sunt numai mijloace de indepartare a
scopului vietii crestine, ci in obtinerea castigului cel mai mare de pe
urma lor, adica dobandirea darurilor celor mult bogate ale Duhului
Sfant.
"Cat
doresc, iubitorule de Dumnezeu, ca insiva sa puteti dobandi aceasta
sursa nesfarsita a harului dumnezeiesc, si sa va puteti intreba mereu:
Sunt intru Duhul Domnului ori nu? - nu este nici o pricina pentru a
jeli. Sunteti pregatit sa va infatisati de indata la infricosatoarea
judecata a lui Hristos. Caci "In ceea ce te voi gasi, in aceea te voi judeca."
Dar daca nu suntem in Duhul, trebuie sa aflam de ce nu suntem si ce
pricina l-a facut pe Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant sa ne
paraseasca. Trebuie sa-L cautam iar si trebuie sa continuam cautarea,
pana ce Domnul Dumnezeul nostru Duhul Sfant este aflat si este iarasi
cu noi, prin bunatatea Lui. Trebuie sa atacam vrajmasii care ne
indeparteaza de El, pana ce si tarana lor nu va mai fi, precum a spus
Profetul David, "Urmari-voi pe vrajmasii mei si-i voi prinde pe
dansii si nu ma voi intoarce pana ce se vor sfarsi. Ii voi zdrobi pe ei
si nu vor putea sa stea, cadea-vor sub picioarele mele." (Psalmul 17:41-42[18:38-39]).”
„Aceasta
este, fiul meu. Asa trebuie sa faci negot duhovnicesc intru virtute.
Imparte darurile harului Duhului Sfant celor care au trebuinta de ele,
asa cum o lumanare aprinsa ce arde cu foc pamantesc da lumina si
aprinde alte lumanari, pentru a-i lumina pe toti cei din alte locuri,
fara a-si slabi lumina ei. Daca astfel este cu focul pamantesc, ce vom
spune despre focul harului Prea Sfantului Duh al lui Dumnezeu? Pentru
ca bogatia pamanteasca, impartind-o - scade, dar bogatiile ceresti ale
harului lui Dumnezeu cu cat sunt impartite, cu atat mai mult sporesc
intru cel ce le imparte. Astfel, Domnul Insusi s-a bucurat a-i grai
samaritencei: "Oricine bea din aceasta apa va inseta iarasi. Dar cel
ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu, nu va inseta in veac; ci apa
pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de apa, care curge spre
viata vesnica." (Ioan 4:13-14)"
Abonați-vă la:
Postări (Atom)