Straduiti-va
sa cititi acele carti ale Sfintilor Parinti care se potrivesc cu felul
dumneavoastra de viata, asa incat prin citirea scrierilor Parintilor sa
puteti nu numai sa le sa admirati si sa va delectati de ele, ci si sa le
aplicati in practica. Crestinul care traieste in lume trebuie sa
citeasca scrierile marilor ierarhi care au scris pentru popor, scrieri
care invata virtutile crestinesti potrivite celor care isi duc viata in
mijlocul indeletnicirilor materiale. Alte lecturi li se potrivesc
calugarilor din manastiri: acestia trebuie sa-i citeasca pe Sfintii
Parinti care au scris povete pen-tru felul acesta de vietuire. In
sfarsit, alte lecturi li se potrivesc isihastilor si pustnicilor!
Studierea virtutilor care nu_se potrivesc felului
de vietuire al omului duce la
visare, il aduce pe om intr-o stare mincinoasa. Exersarea virtutilor
care nu se potrivesc felului de vietuire al omului face aceasta vietuire
neroditoare. Si viata se iroseste, si virtutile pier: sufletul nu le
poate pastra vreme indelungata, trebuie sa se lase de ele dupa scurt
timp, fiindca nu ii stau in puteri. Aceasta exersa-re a virtutilor
inalte, mai presus de puterile si de capacitatile omului, adeseori aduce
sufletului o vatamare de nevindecat, il arunca in neoranduiala pentru
mult timp, uneori pentru toata viata, il face sa nu mai fie in stare de
nevointele bunei credinte. Domnul a poruncit ca vinul nou, adica
virtutile si nevointele inalte, sa se toarne in burdufuri noi, adica sa
fie lasate in seama nevoito-rilor care s-au maturizat deja in nevointa
bunei credinte, innoiti si luminati de har. El a oprit sa se toarne
vinul nou in burdufuri vechi, sa se carpeasca haina veche cu petec nou.
Sa nu credeti ca nevointa inalta, pentru care sufletul
dumneavoastra nu s-a maturizat inca, o sa va ajute! Nu! Ea va va baga
intr-o si mai mare neoranduiala: veti fi silit sa va lasati de ea, iar
in sufletul dum-neavoastra vor aparea trandavirea, deznadajduirea,
intunecarea, impietrirea. In starea aceasta sufleteasca va veti ingadui
si mai mari greseli, si mai mari incalcari ale legii lui Dumnezeu decat
cele in care cadeati inainte. La haina veche nu se pune petec nou,
pentru ca gaura nu face decat sa se largeasca.Atat pentru toti calugarii
indeobste, cat si pentru crestinii vietuitori in lume, cea mai
folositoare lectura e Noul Testament, mai ales Evanghelia. Trebuie sa-1
citim insa cu smerenie, fara sa ne ingaduim interpretari proprii, ci
calauzindu-ne doar dupa talcuirea Bisericii.
Cînd
citeşti Evanghelia, nu căuta desfătări, nu căuta extaze, nu căuta
cugetări sclipitoare: caută să vezi adevărul cel sfînt, singurul
infailibil.
Nu
te mulţumi doar cu citirea neroditoare a Evangheliei; străduieşte-te să
împlineşti poruncile ei, citeşte-o cu fapta. Evanghelia este cartea
vieţii şi prin viaţă trebuie citită.
Nu
socoti că din întîmplare cea mai sfîntă dintre cărţi,
„Tetra-Evanghelia” începe cu Evanghelia după Matei şi sfîrşeşte cu
Evanghelia după Ioan. Matei ne învaţă mai mult cum să împlinim voia lui
Dumnezeu şi poveţele lui sînt deosebit de potrivite cu cel ce face
primii paşi pe calea lui Dumnezeu; Ioan arată chipul unirii dintre
Dumnezeu şi omul înnoit prin porunci, unire la care pot ajunge doar cei
ce au sporit în calea lui Dumnezeu.
Deschizînd
Sfînta Evanghelie pentru a o citi, adu-ţi aminte că ea hotărăşte soarta
ta veşnică. După ea vom fi judecaţi şi după felul în care neam
potrivit pe pămînt cu îndreptarul ei vom primi fie fericirea veşnică,
fie chinurile veşnice (Ioan 12, 48).
Dumnezeu
Şi-a descoperit voia unui nevrednic firicel de praf, omul! Cartea în
care e înfăţişată această mare şi atotsfintă voie se află în mîinile
tale. Poţi să primeşti ori să lepezi voia Ziditorului şi Mîntuitorului
tău, după cum îţi place. Viaţa ta veşnică şi moartea ta veşnică sînt în
mîinile tale: judecă singur de cîtă prevedere şi înţelepciune ai nevoie.
Nu te juca cu soarta ta veşnică!