21.6.13
PĂRINTELE JUSTIN PÂRVU – Biografia unei biruinţe
Părintele
Justin Pârvu s-a născut în 1919 în satul Petru Vodă la 10 Februarie
într-o familie de români ortodocşi foarte evlavioşi, şi a fost botezat
cu numele Iosif. A iubit de mic frumuseţea credinţei creştine, s-a
închinoviat în 1936 în Mănăstirea Durău şi a fost călugărit în 1939,
după care începe studiile la Seminarul Cernica, unde deprinde dogmele
tâlcuite patristic în formele rânduite pentru liturgică, tipic,
psaltică, iconografie, apologetică. Întotdeauna într-o desăvârşită
împreună-glăsuire cu Biserica, niciodată nu s-a oprit din sârguinţa de a
învăţa, astfel că la 94 de ani încă citea nu doar toate cărţile
patristice care apăreau, dar şi cele de cultură, istorie, filozofie şi
politică, pătrunzând idei complexe pe care, cu memoria sa extraordinară,
le sintetiza uluitor de repede şi de plin de o seninătate milosârdnică
(dar totodată şi cu note de umor), ce se pot numi cu adevărat drept
apoftegmele cele mai reprezentative spiritului creştin al acestui popor.
Şi-a făcut un ideal din a împlini toate
poruncile Noului Testament, între care dragostea este cea mai mare, şi
Dumnezeu i-a ajutat să-şi împlinească acest dor, astfel că dragostea de
Dumnezeu şi de oameni a devenit trăsătura sa fundamentală. A priceput
Botezul ca pe o chemare de a împlini Evanghelia prin slujirea tuturor
nevoilor de mântuire fie a Cetăţii, fie a Mănăstirii, ca pe o armonie
unitară între toate mădularele Trupului lui Hristos, Biserica.
Tocmai de aceea, asemenea unui milion de
români care prin naturaleţea sentimentului patriotic şi prin nobleţea
celui creştin aderaseră deja la Mişcarea Legionară, atunci când
părintele a intrat la seminarul de la Cernica, aflând atât profesorii,
cât şi elevii, în integralitatea lor, membri ai acesteia, el însuşi
astfel s-a alăturat. A avut colegi pe mulţi dintre marii părinţi şi
arhierei, precum Patriarhul Teoctist, Mitropolitul Bartolomeu Anania,
Arhimandriţii Sofian Boghiu, Grigorie Băbuş, Ioasaf Popa, şi Gherasim
Iscu. Râvna sa pentru studiile teologice l-a numărat între cei mai buni
elevi ai seminarului, dovadă că la sfârşitul anilor 60 părintele încă
dădea meditaţii seminariştilor de la Mănăstirea Neamţ la dogmatică,
greacă veche, franceză şi germană. După desfiinţarea Seminarului Cernica
de către mareşalul Antonescu, părintele continuă studiile la Seminarul
de la Râmnicu Vâlcea, iar în anul 1941, la Iaşi, este hirotonit preot de
arhiereul Valerie Moglan, vicar al Mitropoliei Iaşilor. În anul 1942 se
înrolează ca preot misionar pe frontul de Răsărit, de unde se întoarce
cu Armata Română, în care slujeşte Sfânta Liturghie pentru soldaţii de
pe front până la 23 August 1944, dată după care se întoarce la
mănăstirea sa. În 2012 părintele a ctitorit primul monument pentru
pomenirea eroilor români căzuţi în luptele crâncene de la Codrii
Paşcanilor, locul unde se afla în August 44.
Începând cu 1946 îşi continuă studiile
la seminarul din Roman. Schimbarea regimului politic l-a pus în situaţia
ingrată de a accepta, ca decan de vârstă al elevilor seminarului,
funcţia de preşedinte al Asociaţiei de prietenie româno-rusă din
seminar. Faptul că nu a subscris nici uneia din iniţiativele bolşevice
cerute de ocupanţi, ci a făcut lecţii de educaţie creştină şi naţională,
a dus la arestarea sa în 14 Mai 1948, şi la condamnarea la 12 ani de
închisoare. Despre aceasta a scris, în anul 2008, unui ziarist: „Legionarismul
nu a fost o sectă; el s-a supus întru totul Bisericii Apostolice,
învăţăturilor de credinţă ortodoxă şi a slujit Biserica lui Hristos cu
multe jertfe, cu preţul vieţii multor martiri care şi-au închinat toată
viaţa Bisericii şi neamului. Oameni pe care i-am cunoscut personal în
închisoare şi care îşi dădeau bucata lor de pâine şi haina de pe ei
celor mai neputincioşi, neputând să vadă suferinţa fraţilor lor; mai
bine mureau ei, decât fraţii lor; aveau atâta forţă în mărturisirea
credinţei, nu alta decât cea ortodoxă, încât mulţi dintre gardieni se
îmblânzeau de puterea dragostei lor şi rămâneau muţi în faţa tăriei
credinţei lor.”
Anii de detenţie au fost ani de
permanentă mucenicie pentru Hristos, prin toate mijloacele folosite de
regim: foame, frig, tortură, bătăi, umilinţe, privare de somn, de
lumină, de aer, de comunicare. Folosind pentru osteneala rugăciunii
clipele care par a fi fost insuportabil de grele, părintele a preferat
vreme de 17 ani nevoinţa tăcerii, în timp ce iluştrii săi fraţi de
suferinţă întru Hristos, elita intelectuală precum Petre Ţuţea, Mircea
Vulcănescu, Constantin Noica, Daniil Teodorescu, Dumitru Stăniloae,
Ilarion Felea, George Manu, Nichifor Crainic, şi mulţi alţii – elită
decimată sub ochii săi-, îşi dăruiau dragostea ţinând cursuri
universitare celor prigoniţi. Tăcând şi ascultându-i pe fiecare,
părintele a învăţat mai ales să plângă în taina inimii sale, şi s-a
pogorât într-un adânc de smerenie despre care graiul nostru nu ştie
mărturisi. Perioada acelor ani i-a fost zăvorârea cu care a început
arderea sa de tot pentru Dumnezeu, şi pecetluirea unei taine sufleteşti
de o măreţie care s-a văzut mai ales prin minunile săvârşite de Dumnezeu
prin el şi în anii libertăţii, cu oblăduirea Maicii Domnului căreia i-a
închinat eforturile sale de ctitor.
Periplul său prin temniţele anticreştine
a fost uimitor şi prin felurile de experienţe pe care le-a putut
transforma, din teribile şi demonice, în prilejuri de desăvârşire
creştină. De câte ori s-a putut, a săvârşit Sfânta Liturghie pe propriul
său piept, împărtăşind cu Sfintele Taine pe mulţi dintre deţinuţi, unii
aflaţi chiar pe pragul trecerii din această lume. A fost torturat şi
anchetat până în August 1949 la închisoarea din Suceava, de unde a fost transferat la Aiud, închisoare comunistă pentru intelectuali. Aici a rămas până în 1951, când a fost trimis în lagărul de muncă silnică de la Baia Sprie. Aici a rămas până în 1954, când a fost mutat la Gherla şi apoi în alte închisori. În închisoarea Gherla, după cuvintele sale: „Nu
mai eram o persoană, eram un număr, 267. Nici nu ne dădeau voie să ne
strigăm pe nume; toţi purtam numere. Puteţi să vă imaginaţi aceasta?”
În 1960, la expirarea pedepsei date
pentru a fi crezut în Hristos, a fost întrebat ce va face după ce va fi
eliberat, şi a răspuns: „O iau de unde am lăsat-o cu slujirea Bisericii!”
Pentru acest cuvânt a primit încă 4 ani de închisoare fără condamnare,
pe care i-a executat în Delta Dunării, în teribilul lagăr de la Periprava.
N-ar fi putut îndura despărţirea de fraţii săi întru Hristos pe care
Dumnezeu i-a chemat prin mucenicie la Sine, dacă nu i s-ar fi descoperit
de la Maica Domnului că are de împlinit încă o lucrare până ce va primi
şi el un sfârşit de mucenic. Această lucrare este redeşteptarea
conştiinţei muceniceşti şi mărturisitoare a tuturor creştinilor, a cărei
biruinţă se vede astăzi prin înrâurirea sa în întreaga lume creştină.
Un aspect la fel de important al acestei lucrări este cea privitoare la
monahism, în care a adus reînvierea chipului de chinovie vasiliană şi
pahomiană, care îmbină laturile filantropică, catehetică şi
duhovnicească.
Propovăduirea pocăinţei şi apropierea
venirii Domnului şi a sfârşitului lumii sunt identic acelaşi mesaj pe
care prorocii, apostolii, toţi sfinţii, şi Însuşi Mântuitorul l-a adus
pe pământ, iar părintele dimpreună cu Cuvântul lui Dumnezeu a rostit
neobosit, mai ales în ultimii ani, acelaşi îndemn către pocăinţă.
Ortodoxia învăţăturilor părintelui, (fie cele direct adresate poporului,
fie cele transmise cu binecuvântarea sa prin ucenici), este la fel de
fără prihană ca şi nobleţea jertfei sale pentru neam, astfel ca mulţimea
celor ce l-au vrăjmăşit să amuţească înaintea unui adevărat slujitor al
lui Dumnezeu, neaflând cusur în cuvintele şi faptele sale.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)