Scrierile reflexive ale părintelui Daniil
Sandu Tudor, rămase majoritatea în manuscris la moartea sa, constituie un
spaţiu de cercetare care impune dificultăţi atât din cauza numărului
impresionat de pagini cât şi din cauza formei nedefinitivate pe care o au. În
acest laborator de gândire trebuie să pătrunzi cu circumspecţie, cu atenţie
faţă de intenţia ideatică, trecând peste scăpările ce ţin de formă. Textele din
cele patru volume publicate până în prezent, Dumnezeu-Dragoste, Sfinţita
rugăciune, Taina Sfintei cruci, Ce e omul ? sunt mărturii ale unui spirit
reflexiv, ce se exprima cel mai bine sub forma eseului.
Eseurile din cele patru volume
sunt texte scurte ca întindere, cu un final deschis ce-i permite lectorului
comentarii şi discuţii pe marginea lor.
La întrebarea existenţială: „Ce e omul?“,
cu ajutorul unei pledoarii de tip antropologic, răspunsurile ne sunt oferite
într-un mod gradat. Volumul care poartă ca titlu chiar această întrebare
stabileşte nişte cadre generale de antropologie mistică. Aparent, lucrarea se
adresează nespecialistului, omului comun care trebuie atenţionat faţă de
pericolele timpului său. La o a doua lectură, cititorul va observa că autorul
dă ipotezelor formulate direcţii noi în cercetarea antropologiei christianice.
Daniil Sandu Tudor, un autentic pedagog,
aflat într-o aspră singurătate asemenea înţelepţilor din vechime care
experimentau trăiri-limită ale vieţii, îndeplineşte cerinţa formulată de Petre
Pandrea pentru cel ce vrea să înveţe pe alţii: „prima condiţie a unui bun
pedagog este suferinţa lui convertită în dragoste pentru învăţăcei anonimi.“
Dumitru Irimia, în Introducere în
stilistică, consideră că eseul
este un gen literar al cărui apariţie şi evoluţie se leagă de momente de criză
ale societăţii. Să amintim că Daniil Sandu Tudor a scris majoritatea eseurilor
sale teologice în singurătatea Rarăului, într-o perioadă când se aştepta
oricând să fie arestat de Securitate.
Dacă Mircea Vulcănescu a redactat Dimensiunea românească a existenţei în
urma conversaţiilor avute cu Constantin Noica, Daniil Sandu Tudor şi-a scris
eseurile într-un dialog peste timp cu ideile gânditorilor ruşi exilaţi în
Occident: Soloviov, Bulgakov, Pavel Floreski, s.a.; dar şi în urma unor
convorbiri avute cu părinţi anahoreţi de la muntele Athos, şi cu prietenii săi,
oameni de cultură precum Alexandru Mironescu, Vasile Voiculescu, Dumitru
Stăniloae, Sofian Boghiu.
În acele timpuri, secularizării specifice
timpurilor moderne i s-a adăugat impunerea ateismului comunist, fapt ce a dus
la o profundă criză spirituală în societatea românească şi nu numai. Ca un act
de opoziţie faţă de cerinţele ideologiei de partid în plan cultural, Daniil
Sandu Tudor şi-a îndreptat atenţia asupra refundamentării antropologiei
mistice, o disciplină izgonită printre primele din învăţământul românesc după
venirea comuniştilor la putere. Amintim că în istoria spiritualităţii româneşti
se cunosc câteva momente importante de reînnoire a trăirii isihaste: mişcarea
organizată la
Mănăstirea Neamţ de ieroschimonahul Paisie Velicicovschi
(1722-1794), cea de la Cernica
sub îndrumarea Sfântului Ierarh Calinic (1787-1860) şi cea a „Rugul Aprins“.
Prin urmare, în acest context eseurile lui Daniil Sandu Tudor reprezintă un
gest de revalorificare a valorilor vechi spirituale într-un cadru nou.