"N-am venit sa stric Legea, ci sa implinesc", zice
Domnul Hristos (Matei 5,17). Numai ca pentru a intelege temeinic aceste
cuvinte se cade a tine seama de cele doua intelesuri pe care le poate
adopta verbul a implini in limba romana. Mi se spune: adu-mi o cana de
apa. Aduc cana: implinesc porunca. Sau: adu sapa din curtea bisercii. O
aduc, am implinit porunca. Dar a implini mai poate avea si sensul de a
desavarsi, a perfectiona, a ridica la un nivel mai inalt, la un grad
superior.
Domnul a implinit Legea in amandoua intelesurile
verbului. Mai intai i-a dat ascultare, i s-a supus: primind a fi taiat
imprejur, potrivit Legii, la opt zile dupa nastere. In al doilea rand
fiind adus spre inchinare la Templu, tot potrivit Legii vechi care
prevede ca orice intai nascut parte barbateasca sa fie afierosit lui
Dumnezeu in ziua a 40-a de la nastere. (Cand se face si curatirea
mamei). Astfel s-a procedat si cu Pruncul Iisus,
purtat de Iosif si Maria la Templu in a 40-a zi de la nastere - adica
in ziua de 2 februarie, adica astazi - si intampinat acolo de dreptul
Simeon si de proorocita Ana a lui Fanuel. Cand ajunge la varsta de 12
ani, Iisus, ca orice tanar iudeu, merge la Templul din Ierusalim, unde Se va rataci de parintii Lui si-i va uimi pe carturari cu intrebarile si raspunsurile Sale.
In sfarsit, Domnul nu incepe a predica decat atunci cand atinge varsta de 30 de ani, dand si in felul acesta ascultare Legii: ea dispunea ca nici un barbat sa nu predice ori prooroceasca mai inainte de a fi implinit 30 de ani. S-au intrebat unii ce a facut Domnul intre 12 si 30 de ani, perioada asupra careia referatele evanghelice nu ne dau nici o informatie. Nu cumva a fost plecat in India, unde a deprins invatatura yoghinilor si practicile de magie ale fakirilor? Dar nu este nevoie sa recurgem la asemenea ipoteze hazardate si presupuneri fanteziste deoarece tacerea evanghelistilor se explica foarte usor: Iisus n-a inceput sa predice si sa propovaduiasca inainte de a fi atins varsta de 30 de ani pentru ca S-a supus imperativului Legii. Iar evangheliile trec sub tacere aceasta lunga perioada din pricina ca, in conformitate cu obiceiul istoricilor din vechime, nu se realizeaza decat faptele importante si momentele semnificative si nu se dau amanunte asupra perioadelor de pregatire.
In sfarsit, Domnul nu incepe a predica decat atunci cand atinge varsta de 30 de ani, dand si in felul acesta ascultare Legii: ea dispunea ca nici un barbat sa nu predice ori prooroceasca mai inainte de a fi implinit 30 de ani. S-au intrebat unii ce a facut Domnul intre 12 si 30 de ani, perioada asupra careia referatele evanghelice nu ne dau nici o informatie. Nu cumva a fost plecat in India, unde a deprins invatatura yoghinilor si practicile de magie ale fakirilor? Dar nu este nevoie sa recurgem la asemenea ipoteze hazardate si presupuneri fanteziste deoarece tacerea evanghelistilor se explica foarte usor: Iisus n-a inceput sa predice si sa propovaduiasca inainte de a fi atins varsta de 30 de ani pentru ca S-a supus imperativului Legii. Iar evangheliile trec sub tacere aceasta lunga perioada din pricina ca, in conformitate cu obiceiul istoricilor din vechime, nu se realizeaza decat faptele importante si momentele semnificative si nu se dau amanunte asupra perioadelor de pregatire.
Dar Domnul nu a implinit Legea numai supunandu-Se
dispozitiilor ei ci si desavarsind-o, perfectionand-o, ridicand-o la un
nivel superior de subtilitate si completitudine, dand adica verbului a
implini intelesul de-al doilea. Ce aduce nou Domnul, care sunt
principalele elemente ale viziunii transformatoare? Raspunsul, ori mai
bine zis raspunsurile, la cea dintai vedere, pot parea surprinzatoare.
Dezbinare (ori vrajba), zice Domnul, am venit sa aduc, iar nu pace
(Matei 10, 35; Luca 12, 51-53). Si tot asa: sabie am venit sa aduc, iar
nu pace (Matei 10,34). E drept ca Domnul afirma (Matei 26, 52): toti cei
ce scot sabia, de sabie vor pieri, dar in clipele solemne ale Cinei celei de Taina
isi intreaba ucenicii: "Cand v-am trimis pe voi tara punga, fara
traista si fara incaltaminte, ati avut lipsa de ceva? Iar ei au zis: de
nimic. Si El le-a zis: acum insa cel ce are punga sa o ia, tot asa si
traista; si cel ce nu are sabie sa-si vanda haina si sa-si cumpere"
(Luca 22, 35-36).
Domnul aseaza duhul deasupra literei, contrar
saducheilor si (mai ales) fariseilor, robi ai textelor, exegeti stramti,
minti incapabile de a depasi orizontul literal al prescriptiilor.
"Duhul, proclama Hristos (loan 6, 63), este cel ce da viata; trupul nu
foloseste la nimic" (tot asa Sf. Apostol Pavel:
"Litera ucide, iar duhul face viu": II Cor. 3, 6). Nu numai dezbinare
si sabie aduce Hristos pe acest pamant, ci si - in aceeasi tonalitate
apriga, impetuoasa - foc.