"N-am venit sa stric Legea, ci sa implinesc", zice
Domnul Hristos (Matei 5,17). Numai ca pentru a intelege temeinic aceste
cuvinte se cade a tine seama de cele doua intelesuri pe care le poate
adopta verbul a implini in limba romana. Mi se spune: adu-mi o cana de
apa. Aduc cana: implinesc porunca. Sau: adu sapa din curtea bisercii. O
aduc, am implinit porunca. Dar a implini mai poate avea si sensul de a
desavarsi, a perfectiona, a ridica la un nivel mai inalt, la un grad
superior.
Domnul a implinit Legea in amandoua intelesurile
verbului. Mai intai i-a dat ascultare, i s-a supus: primind a fi taiat
imprejur, potrivit Legii, la opt zile dupa nastere. In al doilea rand
fiind adus spre inchinare la Templu, tot potrivit Legii vechi care
prevede ca orice intai nascut parte barbateasca sa fie afierosit lui
Dumnezeu in ziua a 40-a de la nastere. (Cand se face si curatirea
mamei). Astfel s-a procedat si cu Pruncul Iisus,
purtat de Iosif si Maria la Templu in a 40-a zi de la nastere - adica
in ziua de 2 februarie, adica astazi - si intampinat acolo de dreptul
Simeon si de proorocita Ana a lui Fanuel. Cand ajunge la varsta de 12
ani, Iisus, ca orice tanar iudeu, merge la Templul din Ierusalim, unde Se va rataci de parintii Lui si-i va uimi pe carturari cu intrebarile si raspunsurile Sale.
In sfarsit, Domnul nu incepe a predica decat atunci cand atinge varsta de 30 de ani, dand si in felul acesta ascultare Legii: ea dispunea ca nici un barbat sa nu predice ori prooroceasca mai inainte de a fi implinit 30 de ani. S-au intrebat unii ce a facut Domnul intre 12 si 30 de ani, perioada asupra careia referatele evanghelice nu ne dau nici o informatie. Nu cumva a fost plecat in India, unde a deprins invatatura yoghinilor si practicile de magie ale fakirilor? Dar nu este nevoie sa recurgem la asemenea ipoteze hazardate si presupuneri fanteziste deoarece tacerea evanghelistilor se explica foarte usor: Iisus n-a inceput sa predice si sa propovaduiasca inainte de a fi atins varsta de 30 de ani pentru ca S-a supus imperativului Legii. Iar evangheliile trec sub tacere aceasta lunga perioada din pricina ca, in conformitate cu obiceiul istoricilor din vechime, nu se realizeaza decat faptele importante si momentele semnificative si nu se dau amanunte asupra perioadelor de pregatire.
In sfarsit, Domnul nu incepe a predica decat atunci cand atinge varsta de 30 de ani, dand si in felul acesta ascultare Legii: ea dispunea ca nici un barbat sa nu predice ori prooroceasca mai inainte de a fi implinit 30 de ani. S-au intrebat unii ce a facut Domnul intre 12 si 30 de ani, perioada asupra careia referatele evanghelice nu ne dau nici o informatie. Nu cumva a fost plecat in India, unde a deprins invatatura yoghinilor si practicile de magie ale fakirilor? Dar nu este nevoie sa recurgem la asemenea ipoteze hazardate si presupuneri fanteziste deoarece tacerea evanghelistilor se explica foarte usor: Iisus n-a inceput sa predice si sa propovaduiasca inainte de a fi atins varsta de 30 de ani pentru ca S-a supus imperativului Legii. Iar evangheliile trec sub tacere aceasta lunga perioada din pricina ca, in conformitate cu obiceiul istoricilor din vechime, nu se realizeaza decat faptele importante si momentele semnificative si nu se dau amanunte asupra perioadelor de pregatire.
Dar Domnul nu a implinit Legea numai supunandu-Se
dispozitiilor ei ci si desavarsind-o, perfectionand-o, ridicand-o la un
nivel superior de subtilitate si completitudine, dand adica verbului a
implini intelesul de-al doilea. Ce aduce nou Domnul, care sunt
principalele elemente ale viziunii transformatoare? Raspunsul, ori mai
bine zis raspunsurile, la cea dintai vedere, pot parea surprinzatoare.
Dezbinare (ori vrajba), zice Domnul, am venit sa aduc, iar nu pace
(Matei 10, 35; Luca 12, 51-53). Si tot asa: sabie am venit sa aduc, iar
nu pace (Matei 10,34). E drept ca Domnul afirma (Matei 26, 52): toti cei
ce scot sabia, de sabie vor pieri, dar in clipele solemne ale Cinei celei de Taina
isi intreaba ucenicii: "Cand v-am trimis pe voi tara punga, fara
traista si fara incaltaminte, ati avut lipsa de ceva? Iar ei au zis: de
nimic. Si El le-a zis: acum insa cel ce are punga sa o ia, tot asa si
traista; si cel ce nu are sabie sa-si vanda haina si sa-si cumpere"
(Luca 22, 35-36).
Domnul aseaza duhul deasupra literei, contrar
saducheilor si (mai ales) fariseilor, robi ai textelor, exegeti stramti,
minti incapabile de a depasi orizontul literal al prescriptiilor.
"Duhul, proclama Hristos (loan 6, 63), este cel ce da viata; trupul nu
foloseste la nimic" (tot asa Sf. Apostol Pavel:
"Litera ucide, iar duhul face viu": II Cor. 3, 6). Nu numai dezbinare
si sabie aduce Hristos pe acest pamant, ci si - in aceeasi tonalitate
apriga, impetuoasa - foc.
Mai inainte chiar de a fi inceput Domnul sa
propovaduiasca, Ioan Botezatorul declara: "Eu unul va botez cu apa spre
pocainta, dar Cel ce vine dupa mine este mai puternic decat mine¦ Acesta
va va boteza cu Duh Sfant si cu foc (Matei 3, 11). Intocmai glasuieste
si Evanghelia Sfantului Luca: "Eu va botez cu apa, dar vine Cel ce este
mai tare decat mine¦El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc" (3, 16). Iar
Domnul Se exprima categoric (la fel ca pentru dezbinare si sabie): "Foc
am venit sa arunc pe pamant si cat as vrea sa fie acum aprins" (Luca
12, 49).
Dragostea este aceea care, in invatatura lui Hristos,
inlocuieste vechea - rece si aspra - dreptate. Legamantul vechi e al
dreptatii, al dreptatii stricte, cel nou e al dragostei care atat de
maret si in cuvinte incomparabile este proclamata de Sfantul Apostol Pavel
(I Cor. cap. 13) a fi suprema virtute si singura menita vesniciei.
Iubirea aproapelui este recunoscuta a fi o porunca la fel de mare ca si
cea a iubirii lui Dumnezeu atat de Evanghelia lui Matei (22,39) cat si
de a lui Marcu (12, 31). Pe aproapele nostru, Hristos ne invata a-l iubi
ca pe noi insine. In Evanghelia Sfantului Apostol Ioan aflam aceeasi
porunca exprimata in termeni mai hotarati, raportati la relatia dintre
Hristos si apostolii Sai si accentuandu-se in chip minunat caracterul ei
exemplificator: "Porunca noua dau voua: Sa va iubiti unul pe altul.
Precum Eu v-am iubit pe voi, asa si voi sa va iubiti unul pe altul".
Iubirea de aproapele, asadar, e statornicita la gradul cel mai inalt: ea
nu se cade a cobori sub nivelul celei purtate de invatator ucenicilor
Sai. Si Domnul urmeaza: "Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti
ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii" (Ioan. 13,
34-35 si 15, 12). Dragostea de aproapele e marturia care nu inseala, e
proba dirimanta. Cei care se pretind slujitorii lui Hristos, dar se
urasc ori defaima unii pe altii sunt niste mincinosi nerusinati.
Tot in intelesul al doilea al verbului a implini se
cuprind povetele date de Hristos in Predica de pe munte pe care nu sovai
a o socoti atat de vrednica
a fi aportul planetei noastre la acel concurs inchipuit de marele
scriitor si marele crestin Giovanni Papini ca si Fericirile, de el
gandite ca produsul nostru spiritual cel mai de pret si apt a ne asigura
victoria. Cu Predica de pe munte nu avem mai putini sorti de a castiga
concursul cosmic.
Intreaga Predica de pe munte e o manifestare a
implinirii Legii vechi prin desavarsire, rafinare si subtilizare.
Impulsul etic din cuprinsul Legii vechi e dus acum pana la paroxismul
punctului culminant. Domnul nu este multumit cu porunca de a-ti iubi
prietenul, ruda, pe cel de un neam cu tine, pe cel care-ti vrea binele,
pe "aproapele" in inteles concret. Mergand mult, mult mai departe decat
Legea veche, doreste si ne cere sa-l iubim pe vrajmasul nostru (Matei.
5, 43-44; Luca 6, 27 si 6, 35). "Sa nu ucizi" I se pare cu totul
insuficient: simpla jignire (cu vorbe ca: nebunule, netrebnicule) a
fratelui nostru e considerata a fi vrednica de osanda grea (Matei 5,
22). Cat de nobila, de marinimoasa si de rafinata este povata mentionata
in versetele 23-24 din capitolul 5 al Evangheliei Sf. Matei: "Daca iti
vei aduce darul tau la altar si acolo iti vei aduce aminte ca fratele
tau are ceva impotriva ta, lasa darul acolo, inaintea altarului, si
mergi intai si impaca-te cu fratele tau si apoi, venind, adu darul tau".
Altfel spus dupa cum nu ne putem infatisa lui Dumnezeu cu mainile
patate de sange, aidoma nu putem cuteza sa ne apropiem de altar cu limba
spurcata de vorbe urate. Tot atat de nobil, de indrumator spre smerenia
sinei si de bogat in omenie este indemnul de a nu vedea paiul din
ochitii vecinului mai inainte de a fi vazut si scos barna din propriul
tau ochi (Matei 7, 3-5; Luca 6, 42).
Celor de demult li s-a spus: "Sa nu savarsesti
adulter"; dar Hristos face un salt pana la o inaltime de unde simpla
poftire, simplul gand apar egale cu fapta. Nu ajunge sa nu savarsesti,
Iisus ne cere sa nici nu ne invoim cu gandul pacatos. Curat sa ne fie nu
numai trupul, ci si cugetul: acesta ne poate implica in rele, tot atat
de grav ca si materializarea sa. De asemenea nu ajunge sa nu juri
stramb, ci trebuie sa nu juri deloc cu nici un fel de juramant; sa fie
cuvantul tau da ori ba. Parca si mai departe inaintam pe calea
subtilitatii, dand de aceste recomandari care toate stau dovada pentru
cat de mult pretuia Domnul insusirea ce se numeste discretie: se cere sa
fim intru totul discreti cand ne rugam: sa nu ne facem rugaciunea in
vazul oamenilor, in locuri publice, ci in camara incuiata (Matei 6,
5-6); cand facem milostenie, "sa nu stie stanga ta ce face dreapta ta"
(Matei 6, 2-3). Cand postiti, ni se spune (si aici textul evanghelic - Matei
6, 16-1 8 - se ridica la un nivel moral, mitopoetic si de eleganta care
deopotriva ne cutremura si ne incanta): "Nu fiti tristi ca fatarnicii;
ca si ei isi smolesc fetele, ca sa arate oamenilor ca postesc¦ Tu insa
cand postesti, unge capul tau si fata ta o spala". Deci, nu numai sa nu
dam in vileag o fapta virtuoasa, dar sa ne si straduim a o ascunde!
Cu totul proprie Noului Legamant este desigur si taina Crucii
care inseamna jertfa, suferinta si asumare a vinovatiei. Hristos Se
jertfeste pentru noi si nevinovat, neprihanit fiind - ia asupra-Si
pacatele lumii. Hristos Se intrupeaza pentru a cunoaste nemijlocit
conditia omeneasca; nu prin relatari si informatii indirecte (prin
reportaje) ci prin experienta personala, existentiala. Si de ce, de buna
voie, se da Domnul, crucii si suferintei? Tocmai pentru ca suferinta
este caracteristica definitorie - cu adevarat definitorie - a omului,
trasatura cu totul specifica a conditiei umane. Crestinismul, spunea
Simone Weil - care s-a apropiat atat de mult de Hristos fara a face insa
pasul final - nu ne da un mijloc miraculos de a scapa de suferinta, dar
ne da mijlocul de a folosi in mod miraculos suferinta (de a o preface,
adica, in mijloc de cunoastere - cum spune Dostoievski - de mantuire si
de iubire).
Suferinta, Hristos a tinut sa o cunoasca in forma ei
totala si cumplita - si insotita de batjocura si deznadejde,
condimentele necesare oricarei suferinte reale - tocmai pentru a da
intruparii Sale un caracter autentic, de buna credinta, serios si
nesuperficial. Pe ea a socotit-o a fi ce, ne este irecuzabil propriu si
prin ea, asadar, a inteles ca e de datoria Sa a trece.
Crestinismul nu este numai Lege, dreptate (sa nu uitam vorba paradoxala dar si zguduitoare a Sfantului Isaac Sirul:
sa nu huliti spunand ca Dumnezeu e drept. Un Dumnezeu drept nu L-ar fi
trimis pe Cel Nevinovat sa piara pe cruce pentru mantuirea pacatosilor)
ori: "tariag" (cele 613 comandamente pozitive si negative in care
Talmudul rezuma raporturile dintre om si dumnezeire; implinirea lor
neabatuta chezasuieste indubitabil izbavirea savarsitorului).
Crestinismul e mai ales acestea trei: duh, foc, dragoste, tustrele
elemente vadit "dinamice" si subtile.
De aceea, frati crestini, nu-i de ajuns crestinului
sa mearga duminica si in zilele de sarbatoare la biserica, sa aprinda
una ori cateva lumanari, sa se inchine la icoane si, eventual, sa bata
una ori mai multe metanii. Bune sunt acestea toate si frumoase. Dar cred
ca nu-s destul. Crestinismul nu-i numai slujba, cult si ritual.
Crestinismul inseamna traire crestina libera, zi de zi, ceas de ceas,
clipa de clipa. Domnul nu a venit pe pamant spre a intemeia o noua
religie ci pentru a ne da un nou mod de viata, a ne chema la
induhovnicire si indumnezeire. Hristos S-a pogorat din cer si S-a facut
om ca noi sa ne putem inalta deasupra conditiei noastre animalice si
trupesti, sa ne putem indumnezei. Hristos ne cheama chiar deasupra
deasuprelor Vechiului Legamant, intru implinirea vocatiei noastre
spirituale si cosmice.
Se cuvine sa ne stea mereu alaturi Crucea si Hristos.
Crestinismul, osebindu-se de iudaism, islamism, budism si toate
celelalte religii orientale, e credinta intr-un Dumnezeu intrupat. Iar
daca Dumnezeul nostru S-a intrupat noua ce ne incumba sa facem? Sa ne
straduim a ne induhovnici, a ne apropia cat mai mult de El, a ne inalta
in limita - ba si peste limita - puterilor noastre omenesti; numai
astfel vom fi in masura sa ne implinim si noi menirea, sa ne aratam si
noi Vrednici sa-L intampinam pe Hristos in inimile noastre. Caci voi
incheia citandu-va o preafrumoasa si adevarata vorba a unui invatat
evlavios: intrebarii: "Unde este Dumnezeu?" el ii raspunde: "Acolo unde
este lasat sa intre".
Nicolae Steinhardt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu