F
Proiectul de hotarare privind retragerea Titlului de Cetatean de Onoare acordat post mortem lui Valeriu Gafencu a fost respins.
Astazi, 30 mai, de Cuviosul Isaachie Marturisitorul, Sfantului
Inchisorilor, Valeriu Gafencu, i s-a facut dreptate impotriva noilor
prigonitori anti-crestini, de la Institului “Elie Wiesel”.
Vointa majoritatii romanesti a primat impotriva unor porniri de ura
specifice mentalitatilor celor care au slujit dictaturilor totalitare
straine de Romania si de romani, de spiritul crestinesc in care a murit
fratiorul de cruce Valeriu Gafencu, dandu-si viata pentru a salva un alt
suflet, chiar daca era de alt neam si alta credinta, un evreu si, mai
mult, un fost comunist.
Trebuie felicitati reprezentantii societatii civile romanesti
prezenti la sedinta Consiliului local, pentru alocutiunile de sustinere
prezentate, cat si, mai ales, membrii Consiliului local Targu Ocna care
au votat pentru Cetateanul Raiului Valeriu Gafencu, pentru Sfintii
Inchisorilor, pentru Romania!
Dumnezeu si Maica Domnului le vor rasplati pe masura!
O victorie a bunului simt romanesc!
Hristos a Inviat!
30.5.13
O victorie a bunului simt romanesc: Sfantul Inchisorilor, Valeriu Gafencu, cel care a salvat viata unui evreu in inchisoarea comunista de la Targu Ocna, ramane Cetatean de Onoare al Targului Ocna. Felicitari tuturor romanilor care l-au aparat pe noul martir al Bisericii Ortodoxe Romane! Inchinaciune sfintilor din inchisori, care ne apara de uneltirile celui viclean.
Primul interviu acordat de Parintele Justin Parvu - iulie 1991, Manastirea Secu
“Dragostea. .. toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă ” (1 Cor 13:4, 7)
PRIMUL INTERVIU,
Mănăstirea Secu, Iulie 1991, de Monahia Nina
Fiind convertită la ortodoxie şi
călugăriţă, am avut binecuvîntata ocazie să vizitez şi să stau în
mănăstirile din România timp de 2 ani. O profundă dragoste faţă de
această ţară şi de locuitorii ei a crescut în mine şi am învăţat multe;
unul din ele este adevărata natură a ospitalităţii creştine. România a
fost o ţară ortodoxă de la începuturi şi a fost evanghelizată de Sfîntul
Apostol Andrei. Tradiţia ortodoxă s-a păstrat aici de-a lungul
secolelor. Am întîlnit mulţi oameni: monahi şi laici, a căror sfinţenie,
dragoste pentru Dumnezeu şi apropiere, deci, m-au transformat, m-au
impresionat.
Unul
din cei pe care i-am cunoscut şi care a avut o profundă influenţă
asupra fiinţei mele a fost Părintele Justin Pârvu. L-am întîlnit prima
dată cînd era părinte duhovnic la Mănăstirea Secu, unde sînt aproximativ
50 călugări.
Gazda noastră minunată, Părintele Ioanichie Bălan, autorul Patericului Românesc,
ne-a luat pe două dintre cele cu care am venit în ţara să-l cunoaştem.
Prima dată cînd l-am privit am început să plîng. Ceva din profunzimea
mea a fost atins, deşi nu ştiam nimic despre părintele. Am simţit
sfinţenia şi profunzimea lui, am simţit o atracţie şi o dragoste
duhovnicească pentru părintele şi am dorit să ştiu cît mai multe despre
el. Apoi, am început să întreb oamenii despre părintele şi am aflat că a
fost închis 16 ani (1948-1964) în timpul comuniştilor. Mi s-a spus că
niciodată nu face focul în chilia de iarnă şi mulţi ani a fost în
pustie, de aceea mulţi oameni vin să-i ceară sfatul şi să afle
mîngîiere, alinare.
M-am hotărît să-i iau un interviu şi am găsit ajutorul unui prieten, Ştefan, care mi-a tradus.
Văzînd cum oameni din toate colţurile
ţării şi de toate categoriile vin la chilia Părintelui Justin, mi-am
amintit de situaţiile în care pelerinii mergeau să-l vadă, să se
sfătuiască şi să se spovedească părinţilor sfinţi şi înţelepţi ai
Mănăstirii Optina.
Am aşteptat personal aşa cum de obicei
oamenii aşteaptă la uşa chiliei părintelui. Toţi aduceau părintelui
daruri: cartofi, ulei, pîine sau altele şi părintele le dăruia
următoarei persoane care intră la dînsul. Părintele primeşte fiecare
persoană cu dragoste deplină.
Fiii duhovniceşti ştiu multe situaţii în
care părintele i-a ajutat. Mulţi spun despre părintele că e un sfînt.
La prima vedere părintele pare simplu, dar în acelaşi timp ceva
extraordinar întîlneşti la el. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult la
părintele e imensa suferinţă născută de dragul Domnului, Care-l
sfinţeşte, şi de aceea orice povară adusă şi lăsată pe umerii lui, fie
că e uşoară sau grea, părintele o suportă ca fiind a lui proprie. Am
putut să văd cum durerea ascunsă în cuvintele oamenilor loveşte în
centrul fiinţei lui.
Părintele stă liniştit şi suferă, şi apoi din gura lui iese exact ceea ce îţi este necesar – adevărat şi simplu.
Totdeauna străluceşte în ochii lui o bucurie liniştitoare.
Părintele Justin este acum la o nouă mănăstire înfiinţată de el, numită Petru Vodă.
Cînd o prietenă a mea din Bucureşti a
citit primul interviu luat Părintelui Justin la Manstirea Secu, s-a
hotărît să-l intervieveze pentru un ziar ortodox creştin din Bucureşti.
Acesta e al doilea interviu. În al treilea interviu, Părintele Justin
mi-a relatat o minune întîmplată în perioada în care era deţinut
politic, despre păcatul de a fi laş şi despre ispăşirea acestui păcat.
Ni le-a relatat cu cîteva nopţi înainte ca eu să părăsesc România.
Monahia Nina
Schitul Sfînta Cruce, Mănăstirea Sfîntul Paisie, Forestville – California – Februarie 1994
LA ORA ACTUALĂ MONAHISMUL PRESUPUNE A PIERDE SINGURĂTATEA
Părintele Justin: – Viaţa monahală
contemporană e total diferită de ceea ce era în trecut. La această oră,
monahismul e chemat să apere adevărul credinţei. Monahului i se cere
a-şi părăsi singurătatea şi izolarea. Să discutăm despre viaţa
Sf.Vasile. Viaţa lui sfîntă a trăit-o în mijlocul suferinţelor
oamenilor. Spitalele create de el şi toate celelalte realizări arată că
ştia despre multele suferinţe ale vieţii.
Monahul e singura fiinţă umană oarecum
avantajată: el trebuie să fie prezent şi să muncească oriunde e nevoie,
fără a fi plătit material. Munceşte din greu pentru alinarea sau
uşurarea suferinţelor umane şi ale vieţii, singur. De aceea, ce fac
monahii e respectat foarte puţin. Noi cu greu trăim viaţa ce o avem de
trăit, cu greu mai facem ceea ce ar trebui să facă monahii. Sîntem
depăşiţi de evenimente. Nu părem a percepe sărăcia spirituală cu care se
confruntă fraţii din lume. Monahul trebuie să trăiască intens propriul
monahism, dar în acelaşi timp trebuie să poarte de grijă şi lumii. El
trebuie să fie un martor rugător, o lumină arzătoare în ochii lumii, un
martor sacrificat pentru adevărul creştin.
O mănăstire e într-adevăr un loc de
rugăciune. Dar mănăstirile noastre sînt îngrijorate şi preocupate ca
proprii monahi să-şi menţină starea de rugăciune. Şi chiar noi, monahii,
sîntem reci, lipsiţi de trăire, nerugători din acest punct de vedere.
Şi atunci cum putem să-i ajutăm pe cei din lume care caută adevărul, pe
mirenii care sînt din ce în ce mai mulţi?
Desigur, laicii doresc să vadă sfinţenia
monahilor, acum, aici, pe acest pămînt. Şi nu există nici un mod să-i
minţi. Noi, monahii, nu le putem doar spune că există Dumnezeu şi că
trebuie să credem în El. Trebuie să fim icoane rugătoare arzătoare de
dor de Dumnezeu, lumini, pentru că oamenii de care noi ne ocupăm sînt
foarte pregătiţi intelectual (chiar intelectuali culţi ) şi care caută
adevărul.
Sîntem lipsiţi de credinţa şi de curajul Sfinţilor noştri Părinţi.
Pe pămînt minunea noastră este să trăim o
viaţă sfîntă în mijlocul atîtor lucruri la care trebuie să renunţăm. De
fapt noi, românii, am trăit oarecum izolaţi, fără a avea parte de multă
bunăstare şi tehnologie şi această situaţie a fost benefică pentru
nivelul de înţelepciune spirituală. De exemplu viaţa de familie:
sănătatea vieţii de familie e necesară pentru orice fiinţă umană. Ceea
ce vreau să spun este că atunci cînd nu eram fericiţi din punct de
vedere material, nu eram consideraţi mai puţin buni creştini. În vest,
spiritualitatea creştină a slăbit foarte mult din cauza dezvoltării
tehnologice foarte puternice, începută în special de la Revoluţia
Franceză.
Să vă spun ce este monahismul: este
singura armă a unei naţiuni care trebuie să lupte întotdeauna în linia
întîi a bătăliei. E adevărat că acum noi, monahii sîntem slabi şi
mijloacele noastre sînt sărace. Am devenit aşa după primul război
mondial, cînd francmasoneria ne-a invadat ţara. Biserica a devenit din
ce în ce mai supusă. Carol al II-lea a avut un caracter corupt. A omorît
figurile remarcabile ale ţării, a învrăjbit partidele politice între
ele, a lucrat ca să discrediteze şi să dezonoreze partidele şi le-a
făcut să lucreze împotriva intereselor ţării. Biserica a fost mereu
subordonată politic, supusă acţiunilor şi capriciilor politice.
Învăţătura noastră religioasă a fost foarte săracă. Noi am avut numai un
seminar pentru monahi la Mănăstirea Cernica, dar şi el a fost
desfiinţat după 1940 din motive politice.
Ascunzîndu-ne în spatele cuvintelor
“supunîndu-ne oficialităţilor, ne supunem lui Dumnezeu Însuşi”, ierarhia
noastră s-a supus în faţa cezarului acestei lumi. Acest lucru ne
subminează existenţa noastră. Nu vreau să spun că trebuie să fii
nerespectuos, dar acest mod de a deforma versetul biblic ne-a înrobit pe
noi monahii, politicienilor. Din nefericire, sîntem lipsiţi de credinţa
şi curajul Sfinţilor noştri Părinţi, care au coborît din sihăstrie şi
au mers pe străzi şi în pieţele Constantinopolei ca să prevină
distrugerea sfintelor icoane cu propria lor viaţă. Şi dacă am avea
minimum din această credinţă a sfinţilor în Domnul nostru Iisus Hristos,
am putea cu siguranţă schimba soarta acestei ţări. Vedeţi voi, noi am
tăcut prea mult, ne-am făcut prea mult că nu vedem sau nu auzim. Noi
încă dormim. Să ferească Dumnezeu să dăm socoteală de aceia care şi-au
trădat credinţa!
CEA MAI INTERESANTĂ EXPERIENŢĂ A VIEŢII: A TE CUNOAŞTE PE TINE ÎNSUŢI
Monahia Nina: – Vă rugăm, părinte, povestiţi-ne ceva din timpul anilor de detenţie.
P. Justin: – Dragii mei, a fost o
perioadă întunecată de cumplită suferinţă, ani în care era foarte greu
de trăit. Am avea nevoie de un an întreg să ne liniştim sufletele ca să
răspundem la întrebări. Acele anchete care se făceau au implicat mulţi
oameni. De exemplu, dacă am vorbit cu cineva în 1945 numai 10 sau 15
minute şi apoi să mă întîlnesc cu acea persoană 6 luni sau 1 an mai
tîrziu – numele acelei persoane apărea în anchetă.
Trebuia să răspundem întrebărilor: “Da,
sigur am avut o scurtă discuţie” şi anchetatorii întrebau: “Despre ce
aţi vorbit? Despre cum să organizaţi rezistenţa?” Apoi răspundeam: “Nu,
nimic despre aceste lucruri, doar chestiuni obişnuite”; în sfîrşit eram
bătuţi, torturaţi psihic pînă semnam o hîrtie în care se spunea că noi
ştiam totul şi că eram criminali. Şi aşa luam 10 sau 15 ani pedeapsă.
Toate aceste întîmplări au însemnat mult
în viaţa mea. Cînd toate aceste întrebări s-au terminat, viaţa mea a
cunoscut o perioadă de pace – toti deţinuţii, de fapt, treceam prin
această perioadă. Ea începea cînd reuşeam să pătrunem în interiorul
nostru. Aceasta e cea mai importantă experienţă pe care o poţi avea în
timpul vieţii: a te cunoaşte pe tine însuţi. Apoi urmează o perioadă de
consolidare pe calea suferinţei, graţie căreia reuşeşti să te cunoşti pe
tine însuţi. A fost total şi simplu că noi ne redescopeream la acele
ore pe patul suferinţei: era o chemare.
După 15 ani şi jumătate am întîlnit pe
unul din foştii deţinuţi ca episcop. Se retrăsese de asemenea într-o
mănăstire şi mi-a spus: “Părinte, ştiu că ai suferit mult, dar nu crezi
că n-ar trebui să facem politică?” “Prea sfinţite, cu permisiunea
voastră, asta nu e politică. E dreptul şi datoria noastră să veghem şi
să ne apărăm pe noi şi adevărul creştin. Aceasta presupune să vorbim şi
să arătăm lumii pericolele cu care se confruntă creştinătatea în aceste
zile”. Episcopul nu a părut mulţumit de acest răspuns. Numai după ce am
înţeles exact de ce eram în închisoare am început să rezistăm. A urmat o
perioadă în care ne-am închipuit, şi apoi ne-am eliberat de iluzia
acelor zile în care americanii vor veni şi ne vor eliberă pe toţi.
Oamenii erau foarte înflăcăraţi de această speranţă. Dar acest zvon era
pură propagandă. Era un mijloc prin care comuniştii făceau mai multe
victime, prin care mai mulţi deveneau deţinuţi.
A urmat apoi reală consolidare
spirituală. A fost foarte puternică, aproape inexplicabilă, pentru că
noi eram complet izolaţi în fortăreţe ca Aiud şi Gherla. Aiud şi Gherla
erau fabrici de martiri în cel mai literar sens al cuvîntului.
Noi eram martori ai degradării
propriului trup. De la un anumit stadiu nu mai eram în stare să simţim
nimic – era ca o pace adîncă. Puteai să simţi numai coloana vertebrală.
Singurul mijloc de subzistenţă al trupului era rezistenţa muşchilor.
Depăşirea acestui stadiu ne făcea să aşteptăm şi să ne pregătim de
moarte: a trăi permanent cu această realitate şi avînd-o mereu în faţa
ochilor a fost un lucru înspăimîntător.
Aşa că nu erai uimit cînd colegul tău
din următorul pat de companie nu îţi răspundea cînd era strigat. El
putea fi mort şi aşa rapid s-au întîmplat multe morţi. Din cauza stării
avansate de inaniţie, trupul începea să se umfle peste tot: picioare,
degete ,cap. Ne întrebam de ce deveneam aşa de graşi. Printre noi erau
medici care ne-au explicat că atunci cînd trupul îşi pierde puterea nu
mai e în stare să elimine apa pe care o reţine în ţesuturi. Noi apăsam
cu degetul undeva pe piele, acolo se făcea o gaură şi pielea nu-şi mai
revenea la loc. Această fază însemna că moartea era o chestiune de ore.
Noi toţi eram foarte tineri: de la 22 la 35 de ani. Oricînd intrai în
acea fază puteai să-ţi pierzi controlul – nu mai ştiai ce spui şi ce
faci.
ACELEA ERAU ZILE DE SACRIFICIU ŞI JERTFĂ, EXTRAORDINARE, UNICE
- Ce puteam ca preot să fac în acele
situaţii? Am început să spovedesc aceşti oameni, în special în Posturi:
în Postul Mare, în cel al Crăciunului, al Adormirii Maicii Domnului, al
Sfinţilor Apostoli. Dar nu puteam să spovedesc decît 3 sau 4 oameni care
sufereau în aceeaşi celulă cu mine. Ce puteam să fac pentru ceilalţi,
care erau în celulele de lîngă şi deasupra noastră? Cum puteam să obţin
Trupul şi Sîngele Domnului Iisus? Această responsabilitate de a schimba
viaţa
spirituală a celorlalţi oameni a devenit bucuria fundamentală a vieţii mele. Personal, nu am mai simţit durerea. Eram în propriul domeniu mai fericit decît atunci cînd eram afară liber, în lume. Aceasta şi pentru că viaţa noastră spirituală devenea din ce în ce mai puternică, cu mult mai puternică decît era înainte de detenţie.
spirituală a celorlalţi oameni a devenit bucuria fundamentală a vieţii mele. Personal, nu am mai simţit durerea. Eram în propriul domeniu mai fericit decît atunci cînd eram afară liber, în lume. Aceasta şi pentru că viaţa noastră spirituală devenea din ce în ce mai puternică, cu mult mai puternică decît era înainte de detenţie.
Am suferit de hepatită în infirmerie.
Atunci am terminat ultima bucăţică din Sfînta Împărtăşanie şi n-a rămas
nici o firimitură. Era acolo un bărbat, Şerban Constantin de 28 de ani,
din Constanţa. Suferea de ciroză şi intrase în faza de descompunere.
Toată ziua şi toată noaptea ţipa, gemea şi plîngea. Nu primise Sfînta
Împărtăşanie de 4 ani şi avea acasă o soţie şi doi copii. Ce puteam să
fac? L-am spovedit uneori noaptea şi dimineaţa devreme între 4:00 şi
5:00, timp de 5 minute; gardienii ne verificau prin vizetă. Ei patrulau
de la un capăt la altul al culoarului şi se uitau prin vizeta fiecărei
uşi, dacă stai în genunchi sau încerci să te rogi pentru cineva.
Ce puteam noi să facem? Am aranjat să
avem o discuţie şi am spus: Băieţi, trebuie să mergem şi să cerem să ne
vadă un doctor pentru că, slăbiţi cum sîntem, avem dreptul la puţin vin.
Şi uite aşa am început: cu o mică bucăţică de pîine pe care o aveam şi
cu toate rugăciunile pe care le ştiam, într-un colţ, în afara suprafeţei
ce putea fi văzută prin vizetă, singur.
Şi dacă am săvîrşit vreodată Sfînta Liturghie, a fost atunci. Acelea erau zile de sacrificiu şi jertfă, extraordinare şi unice.
Şi durerea era să vezi cum moare un om
în faţa ta. Aceasta e adevărata suferinţă. Şi aşa am reuşit să dau
Sfînta Împărtăşanie acelui bărbat din Constanţa, care a murit după 3
zile, pe care l-au ridicat din celulă. Am spovedit oamenii din celelalte
celule prin alfabetul Morse. Fiecare ştia cum să comunice cu ceilalţi
prin perete. Acum ce puteam noi să facem? Nu puteam ţine discuţii foarte
uşor; în special cînd discuţiile erau provocate din interior de acei
dintre noi care colaborau cu autorităţile, puteai să spui ceva în acea
discuţie, înregistrau pe bandă şi apoi foloseau ceea ce ai spus
împotriva ta.
Noi eram oameni cu condamnări mari – 7,
8, 9, 10 ani şi mai mult. Oricînd aveam ocazia, puneam cîteva firimituri
de pîine în cusături. Ni le verificau la intrare într-adevăr, dar nu în
totalitate. Aşa că dacă reuşeai să ascunzi 20 sau 25 grame de pîine în
cusături era suficient să prepari Sfînta Împărtăşanie pentru 100 de
oameni. Singurul punct de întîlnire era toaleta. Puteai să trimiţi prin
morse, că într-un loc din toaletă, omul spovedit găsea Sfînta
Împărtăşanie. Sau puteai să trimiţi Sfînta Împărtăşanie cînd treceau
prin faţa celulelor, asigurîndu-te că gardieni nu te vor prinde. Acelea
erau zile de lumină şi bucurie şi viaţa era bogată. Era cel mai bun loc
de educaţie religioasă. Dar apoi gardienii au descoperi şi imediat au
încercat să ne împrăştie. Au decis să ne trimită la o mină de sare,
nefăcînd distincţie între oamenii sănătoşi şi bolnavi.
AM PRĂZNUIT ÎNVIEREA LUI IISUS HRISTOS LA 800 DE METRI SUB PĂMÎNT
Au urmat două săptămîni de muncă grea.
Trebuia să mînuieşti un ciocan uriaş cu greutatea între 15-20 kg şi să
spargi bucăţi mari de sare cu el. Jos în mină temperatura era de 35-40
grade şi apa curgea şuvoi pe trupurile noastre.
Îmi amintesc cum un preot, părintele
Şerban, Dumnezeu să-l odihnească, la un moment dat nu mai putea ţine
ciocanul şi ne-a spus: “Priviţi, eu intenţionez să le spun că refuz să
mă sinucid prin acest efort.” În ziua următoare a făcut un pas înainte
în timpul inspecţiei şi a spus: “Domnule, eu nu mai pot coborî în puţ –
puteţi să-mi daţi orice muncă la suprafaţă dacă doriţi”. Comandantul i-a
spus: “Bine, în viitor vom vedea, dar acum intri în mină “. Şi chiar
dacă nu i-a plăcut ce i s-a spus el a coborît în mină. Următoarea zi,
comandantul lagărului i-a spus: “Şerban, tu stai la suprafaţă”.
În lagăr, un gard înconjura mulţi metri
în lungime o bucată de pămînt. Nu ni se dădea voie să ne apropiem de
pămîntul de lîngă gard. Autorităţile l-au pus pe Şerban la bucătărie să
cureţe cartofi. Soldatul de serviciu i-a spus lui Şerban să ia coşul de
gunoi şi să-l arunce dincolo de bucătărie. Dar bucătăria era aproape de
bucata de pămînt de lîngă gard. “Nu mi se dă voie să-l duc acolo”.
“Du-te şi aruncă gunoiul acolo”. Aşa că el a luat coşul cu gunoi, l-a
depozitat acolo, a luat colţul şi în acel moment au tras în el. S-a
întîmplat în jurul orei 9:00 dimineaţa.
În 1954, noi am sărbătorit Învierea lui
Hristos la 800 metri sub pămînt într-o mină de sare. Totul în acel timp
se făcea după modelul sovietic, întreaga viaţă era după modelul
sovietic: sărbătorile, muzica, totul. Chiar şi gardienii erau săturaţi
de aceasta şi ne cereau nouă: “Măi, cîntaţi-ne nişte cîntece româneşti”.
“Vrem să auzim viaţa românilor, sîntem acasă”.
Jos, în mină, munceam cot la cot cu
civilii, dar eram numiţi “Forţa specială de muncă “. Nu ne dădeau voie
să ne strigăm pe nume, purtam numere: 2121, 400 sau 200. Poţi să-ţi
imaginezi aceasta? Noi deţinuţii eram împreună cu acei oameni, mineri
civili, care încercau să ne arate nouă ce trebuie să facem şi să ne
înveţe cum să ne descurcăm (nu ştiam nimic despre minerit). Securiştii,
îmbrăcaţi în civil sau în uniforme, nu contează, erau tot agenţi de
securitate, le-au spus muncitorilor ce lucrau cu noi că vor lucra cu
condamnaţi extrem de periculoşi, cu criminali, şi că nu trebuie să
vorbească cu deţinuţii mai mult decît este strict necesar, pentru că
deveneau agresivi, chiar în stare de crimă. Am cărat acele unelte de
metal foarte grele utilizate în mină. În mai puţin de o lună, acei
civili au înţeles că criminalii s-au comportat ciudat de paşnic. Au
început să se adreseze nouă cu “domnule profesor” sau “părinte”. Apoi au
început să se întrebe: “Ce poate fi aceasta? Ce fel de criminali sînt
aceşti indivizi?” După un timp, civilii au început să ne aducă frînturi
de informaţii de la suprafaţă: articole tăiate din ziar, lucruri de
genul acesta. Nu puteţi să vă imaginaţi ce mult a însemnat aceasta
pentru noi, în special pentru intelectualii care erau printre noi. Era o
pedeapsă de moarte pentru ei să nu ştie nimic din ce se întîmpla în
societate. Trebuie să ai un psihic robust ca să fii capabil să accepţi
acesta, să-ţi salvezi sufletul, inima şi mintea, să le păstrezi
nealterate, întregi. Aceasta era de fapt ceea ce încercau să distrugă:
încercau să-ţi omoare sufletul, mintea, inima şi voinţa ta. Aşa că, vă
imaginaţi ce binecuvîntare a fost cînd acei civili, acei oameni, lăsau
cîteva ştiri, cîteva informaţii ca noi să le găsim. De exemplu am găsit
la un moment dat însemnări ca: “Opriţi creşterea producţiei.
Autorităţile intenţionează să ne oblige să muncim cît mai mult şi noi nu
mai putem! Intenţionează să ne taie salariile şi noi avem familii de
întreţinut.”
Am lucrat într-un mod inteligent, să
ştiţi, au fost printre noi mulţi oameni deştepţi, mulţi intelectuali,
chiar dacă nu se remarcaseră anterior, şi am fost hrăniţi din nou. Dar
cînd am înţeles motivul schimbării modului de comportare faţă de noi, am
schimbat placa. Noi, deţinuţii, am fost prea cinstiţi. Dar civilii
ne-au arătat ce trebuie să facem: să încărcăm micul tren cu piatră la
bază şi cu minereu la vîrf. Aşa că în loc de 50 de vagoneţi am ajuns la
70. Şi asta s-a întîmplat: pentru că noi eram prea productivi şi
autorităţile au început să concedieze civilii. În acelaşi timp, unii din
civili, foarte precaut, au început să strecoare ziare în mină. Acolo
printre noi erau oameni de diferite orientări politice, exact ca astăzi.
După ce terminau de citit ziarele, începeau să facă comentarii de o
profundă perspicacitate politică. Au început să apără diferite fragmente
din Sfînta Scriptură. Dar, desigur, aceste lucruri erau descoperite
pînă la urmă, pentru că erau agenţi printre noi. La trei oameni era un
agent (sau 1 din 3 era agent).
A venit un an de totală şi veritabilă
izolare. Am fost aşa de separaţi de lume, că nu am putut şti cînd au
fost Sfintele Paşti. În special la Aiud am fost derutaţi de un lucru: la
ora 24:00 fix, biserica reformată a început să bată clopotele. Dar noi
eram atenţi la biserica ortodoxă, ne-am ascuţit urechile să auzim acele
clopote, ştiam că se trag clopotele.
ÎNDRĂZNEŞTI SĂ SPUI CĂ CREZI ÎN DUMNEZEU?
Personal am fost unul din cei care
făceau curse cu acei vagoneţi pe care le foloseau în mină să care
minereu; aşa că slujba mea era în principal să merg mult. Mulţi dintre
noi munceam împreună. Cum puteam să sărbătorim Paştele? Am luat toate
bucăţile metalice de la frezele pentru rocă şi le-am pus pe o sfoară.
Făceau un zgomot minunat. Le-am bătut pe toate cu o tijă metalică de la
un capăt la celălalt al sforii. Timpul de adunare a fost 2:30. Acela a
fost momentul cînd am intrat în ascensor, şi cînd cu toţii am început să
facem zgomot. A fost momentul vieţii noastre, cînd am simţit o profundă
şi duhovnicească tăiere a respiraţiei. Noi, preoţii, am cîntat tot ceea
ce ştiam tare, profund, cu tot riscul. Eram cumva în afară noastră.
Nimeni nu se temea de pericol – era atunci sau niciodată. Cînd am intrat
în ascensor am intrat cîntînd “Hristos a înviat!”. Apoi am auzit pe cei
care coborau de la suprafaţă în mină în locul nostru, am putut auzi
cîntecul lor în adîncime, în mină. Cîntecul a început jos sub pămînt, a
continuat în ascensor şi la suprafaţă. Am intrat la duşuri cîntînd. După
spălare ni se dădea ceai, dar atunci autorităţile ne-au încuiat în
dormitoare două zile. După cele 2 zile, ne-au adunat pe toţi în faţa
comandantului lagărului.
“Ştiţi de ce aţi fost încuiaţi, nu-i
aşa? Cînd vă va intra în minte că sunteţi aici pentru reeducare? Cînd o
să vă vină mintea la cap? Priviţi aici, bandiţilor! Toate vieţile
voastre sînt în mîinile noastre: noi sîntem cei care deciedm ce se va
întîmpla cu voi. Şi am hotărît că voi nu sunteţi buni de nimic. Vă vom
împuşca pe toţi! Acum, toţi preoţii în dreapta mea!” Acolo am fost 20 de
preoţi, atît ortodocşi, cît şi greco-catolici. Eu personal n-am ieşit,
am stat împreună cu mirenii. Apoi, comandantul a început din nou :”Acum,
uitaţi-vă bine la ei! Vedeţi ! Aceştia sînt cei care vă învaţă ideile
lor politice. Aceştia sînt criminalii care vă bagă în cap ideea de
Dumnezeu. Eu nu ştiu de unde au luat preoţii ideea de Dumnezeu. Măi,
voi! Îndrăzniţi să spuneţi că credeţi în Dumnezeu?! Oricine spune că
crede în Dumnezeu să facă un pas în faţa mea, chiar acum!”
Ce puteam să fac? Nu am făcut pasul
prima dată, dar acum trebuia să-l fac. Nu am avut curajul în acel
moment, dar mi-am spus mie că trebuia să spun ceea ce aşa era: credeam
în Dumnezeu. Am păşit în faţă. Comandantul mă cunoştea foarte bine.
“Măi, spune de unde eşti ?” I-am spus de unde sînt şi m-a întrebat
“Crezi cu adevărat că există Dumnezeu, nu-i aşa?” “Da!” “Nu mai sînt şi
alţii în afară de tine? Să-i chemăm pe toţi aici”. Şi au adunat toţi
preoţii. Curtea lagărului era plină de gropi adînci şi pline cu apă.
Superiorii ne-au alergat prin acele gropi timp de 2 ore. După aceea nici
una din acele gropi nu mai era plină de apă. Curtea a devenit ca o
mlaştină murdară. Au venit vremuri grele pentru noi. Se temeau că am
putea forma un grup de rezistenţă acolo. La început ne-au luat la
anchetă. Ancheta nu a fost violentă, a fost chiar civilizată.
Autorităţile deja ştiau totul despre noi – eram acolo de mulţi ani şi în
timpul anchetelor ne-au ascultat cu atenţie să vadă ce le spunem. Eram
acolo de toate categoriile: profesori universitari, ingineri, doctori,
judecători şi preoţi. Fiecare a învăţat unul de la celălalt. A fost o
şcoală, o universitate a vieţii plină de respect. Acolo am învăţat
germană şi italiană. Acolo erau teologi care ne învăţau dogme,
rugăciuni, cîntece de slavă, acatiste, orice. Noi toţi învăţăm unii de
la alţii. Iată cum a fost păstrată flacăra vieţii, iată cum am rămas
vii. Puteai să asculţi un apicultor, şi după mulţi ani ştiai totul
despre albinărit şi miere în detaliu. Puteai deveni în acelaşi timp un
viticultor şi un geograf. După detenţie ai fi putut merge uşor la cea
mai bună universitate dacă doreai. Şi toate acestea se întîmplau în
situaţia în care nu era hîrtie şi creion. Dar puteai învăţa franceză
zgîriind pămîntul sau peretele cu un cui sau cu o unghie. Profesorul de
franceză pe care l-am cunoscut scria texte, cuvinte pe pereţi.
Credeam din suflet că era absolut greşit
să nu rezistăm împreună, să nu ne facem datoria, care a fost una de
sacrificiu. Totul a început în 1917, cu revoluţia rusă. Adică cu
comunismul. Am putut vedea bine ameninţarea lui – noi citeam ziare, nu-i
aşa? Numai că nu ne-am aşteptat ca acel dezastru va veni peste noi după
1944 şi chiar şi apoi nu am fost uniţi împotriva comunismului. Nu am
avut acea putere, şi pentru ceea ce am spus anterior, că Biserica
susţine să nu intre în politică, că intenţionează să se supună statului.
Dar atunci ea nu mai e Biserică! Ce o va arăta pe ea Biserică? Unde va
fi puterea ei? Regimul comunist ştia cum să se împrietenească cu unul
care se supune…
COMUNIŞTII ŞTIAU FOARTE BINE CĂ CEL MAI MARE ŞI REAL PERICOL A FOST BISERICA
Ştefan (traducătorul român): – Părinte, eu cred că poporul nostru în lăuntrul său nu a avut nimic de-a face cu ideile comuniste.
Părintele Justin: – Nu a avut, e
adevărat. Noi niciodată nu am crezut în ideile lor. Comuniştii au ştiut
cum să-şi introducă proprii oameni în locurile potrivite. Ce altceva au
făcut ei? Mulţimi de oameni au devenit deţinuţi. Au luat 7 sau 8 oameni
din fiecare sat – elita: poate un preot, un învăţător, cel mai informat
şi cel mai respectat. Apoi restul s-a spus fără murmur. Au introdus
imnul republicii în loc de “Tatăl nostru” în şcoli, i-au pus pe
învăţători şi pe cei mai importanţi în închisori şi i-au înlocuit cu
persoane care abia puteau să citească şi să scrie corect, lor le-au dat
puterea. Comuniştii au adus în faţă, în frunte, elementele cele mai
josnice, oameni fără credinţă şi fără Dumnezeu. Le-au oferit avantaje
materiale şi le-au dat pentru că erau oameni foarte săraci. Iată cum au
devenit membri ai partidului comunist. Iar acesta n-a fost nici
comunism. A fost doar o parodie grotească şi comunismul, şi
naţionalismul. Comuniştii ştiau foarte precis ca cel mai mare şi mai
real pericol era Biserica. Şi asta o spuneau tot timpul: “Cum puteţi fi
atît de proşti să îi credeţi pe popii ăştia? Nu vedeţi că sînt ai noştri
acum? Ei n-au nimic de-a face cu Biserica. Nu vedeţi că nu mai slujesc
Biserica? În acea perioadă, am a vorbit cu oficialităţile securităţii că
de la om la om, fără frică. Nu mă puteau răni mai adînc – eu eram deja
condamnat pe viaţă. Şi mă ascultau într-adevăr pe mine. La un moment dat
au ezitat: “N-ar fi mai bine să-l credem, ca pe unul care plăteşte din
cauza noastră?” Dar, desigur, nu puteau fugi de comunişti cum doreau. Ei
spuneau: “Ai dreptate, aici tu eşti criminal, deşi nu ai nimic de-a
face cu criminalii”.
Împreună cu noi erau criminali
adevăraţi, hoţi, spărgători, cu sentinţe de 10-15 ani. Te îngrozeai
numai cînd te uitai la ei. “De ce nu ne permiteţi jumătate din
tratamentul acestora?”
Nu ni se permitea să ne vedem rudele, să
ţinem corespondenţă, în timp ce criminalii şi hoţii de drept comun
ţineau corespondenţa, primeau pachete de acasă, orice doreau.
Securiştii mereu ne răspundeau că noi
eram adevăraţii criminali periculoşi, din cauza modului de a gîndi. “Cu
modul vostru de gîndire puteţi omorî un întreg popor, în timp ce aceştia
(deţinuţii de drept comun ) omoară un om aici, un om acolo. Pericolul
sunteţi voi, cu minţile voastre şi ideile voastre. De aceea nu vă dăm
voie nici măcar aş vorbiţi cu rudele. Aceasta pentru că te convingeau
despre lucruri care tu însuţi ştii că sînt bune şi adevărate. “Aşa că
dacă nu le accepţi este pentru că nu vrei să le accepţi împotriva
propriei conştiinţe”. Aşa vorbeam cu ei, fără frică. Aceasta e ceea ce
numesc eu infirmitatea oamenilor. Noi nu ştim cum să ne apărăm fiinţa,
sufletele şi inimile noastre. Acesta e lucrul care contează cu adevărat,
aceasta e realitatea fundamentală pe care noi, ca fiinţă umană, trebuie
mereu să o sprijinim şi să o apărăm. Noi niciodată nu am ştiut să ne
apărăm sufletul. Ne-am revoltat cînd nivelul material a fost sever
redus, dar niciodată nu ne-am revoltat cînd sufletul nostru a început să
fie atacat şi distrus.
BISERICA TREBUIE SĂ SE ÎNTOARCĂ LA DATORIA EI
Ştefan: Credeţi că viaţa religioasă ne poate ajuta acum?
P. Justin: Da, cu siguranţă. Ne poate
ajuta în mod esenţial. Din nefericire avem aceeaşi coruptă ierarhie pe
care o avem de 45 de ani de la comunişti. Ierarhii cu siguranţă îşi
cunosc meseria, ştiu cum să corupă, aşa că aproape toată ierarhia
noastră are pete urîte, hidoase pe conştiinţă. O pată nu poate fi
ştearsă mult timp. Eu îi înţeleg. A greşi e omenesc. Dar a rămîne în
gresală şi a greşi în continuare e diabolic. Nu pot să accept această
greşită poziţie a Bisericii, a preoţilor şi a episcopilor, a fiecăruia
cînd e nevoie să stai treaz şi să lupţi, atunci cînd naţiunea şi
credinţa sînt în pericol.
Ştefan: Sînteţi optimist? Credeţi că România…
P. Justin: Dacă România îşi vine acum în
fire, dacă devine mai cinstită şi luptă pentru viaţă şi drepturile ei,
cu siguranţă poate învinge. Dar pentru aceasta trebuie cu toţii să ne
sprijinim împreună, unii pe alţii, pînă la sfîrşit. Şi trebuie să spun
că oamenii sînt ceea ce noi preoţii îi învăţăm să fie, şi ceea ce noi
sîntem. Noi ne vedem în oameni aşa cum te-ai uita într-un pahar.
Biserica trebuie să se întoarcă la datoria ei pentru că importanţa şi
influenţa ei sînt înfiorătoare. Patriarhul trebuie să ia totul în
mîinile lui şi să înţeleagă care sînt datoriile oamenilor de astăzi.
Aceasta nu înseamnă ca toţi să se implice în politică. Trebuie să ne
ocupăm de ceea ce Iisus Hristos ne-a învăţat pe noi.
Ştefan: Care credeţi că va fi evoluţia vieţii monahale?
P. Justin: E dificil a spune, atîta
vreme cît suferim de această mentalitate bolnavă. Monahismul suferă de
această boală de care suferă şi societatea însăşi. Dar cînd viaţa
monahală va deveni sănătoasă din nou societatea de asemenea se va
însănătoşi. Viaţa monahală este acum chiar decăzută. Sînt foarte
îngrijorat de victimele pe care prozelitismul protestant a început să le
facă în ţara noastră. Credinţa noastră ortodoxă e înţeleasă numai cu
stimulente materiale, nu vedeţi? Nordul Moldovei e inavadat de
materialism. Oameniii vin şi îi ademenesc pe moldoveni cu bunătăţi,
pachete, blugi şi nu mai ştiu ce. Bunul nostru creştin ortodox e total
pierdut, bietul om. Bunurile materiale sînt singurele bunuri care-l
interesează acum. Moldova a fost una din cele mai spirituale părţi ale
ţării. Dar acum are o disperată concepţie materială.
- Credeţi că se mai poate descoperi
caracterul militant în monahismul nostru? În ce constă? Aceasta e ceea
ce mi-ar plăcea să aud.
- Tipicul ortodox e al doilea element în
comparaţie cu esenţa adevărului nostru, cu adevărata chemare şi
misiune. Tipicul e un lucru omenesc. Nu e o dogmă, o doctrină. Sigur, e
important cînd şi cum citeşti Vecernia sau să săvîrşeşti Sfînta
Liturghie după rînduială. Dar cu adevărat important este să ne
cristalizăm, să ne dezvoltăm spiritul de sacrificiu, de jertfă din noi
şi acesta este miezul manifestărilor exterioare. Vorbesc despre
capacitatea de a înţelege vîrsta pe care o trăim acum şi despre rolul pe
care-l avem în mărturisirea adevărului creştin ortodox.
Înţelege monahismul misiunea cu care se
confruntă? Pentru că monahismul, în concepţia mea, mişcă lumea, este cel
care ţine aprinsă flacăra vieţii şi a adevărului în lume. Monahismul e
geniul creştinismului. Nu sînt sigur că citirea troparelor, a Vecerniei,
Privegherile, trezirea la miezul nopţii şi citirea Acatistelor îl fac
pe om fericit. Aş vrea să văd geniul omului cum reînnoieşte viaţa
monahală, în sensul de a se umple cu forţă creativă. Aceasta e ceea ce
vreau. Dar în aceste timpuri nu pot să văd acest lucru. Noi nu vedem că
Ortodoxia şi adevărul sînt atacate din toate părţile de ateism, de
neoprotestantism, de indiferenţă şi de altele. Ochii noştri nu sînt
deschişi în faţa acestor pericole şi continuăm să dăm acelaşi răspuns:
“Hai să postim, hai să ne rugăm, hai să ne spovedim”. Toate acestea sînt
adevărate şi necesare. Dar noi nu le facem în realitate. Pentru că dacă
le-am face, apoi am putea vedea rezultatul: reînnoirea spirituală a
credinţei noastre, o viaţă plină de jertfă.
Monahismul e cea mai înaltă chemare la
această oră. Viaţa monahală, prin lumina ei, prin energia sacrificiului
ei, e singura capabilă să biruie criza actuală.
Din nefericire, lucrurile nu stau încă
aşa. Oamenii adesea spun: “Am văzut Agapia. Ce mănăstire frumoasă, ce
drăguţă, ce mare! Minunate ateliere, minunate lucruri!” Şi ce-i cu asta?
Nu le puteţi găsi pe acestea şi în lume? Noi nu avem nevoie de reclamă.
Noi avem nevoie de Viaţă, care să rămînă după noi. Sîntem în criză,
nu-i aşa? În cea mai mare din istoria Bisericii! Dacă continuăm aşa, vom
dispărea ca naţiune în mai puţin de 50 ani.
Părerea mea: Aceasta este cea mai rea criză din istoria Creştinismului! Şi credincioşii, bieţii oameni continuă să întrebe: Unde sînt duhovnicii noştri, preoţii noştri, mănăstirile noastre? Ce fac ei?
Părerea mea: Aceasta este cea mai rea criză din istoria Creştinismului! Şi credincioşii, bieţii oameni continuă să întrebe: Unde sînt duhovnicii noştri, preoţii noştri, mănăstirile noastre? Ce fac ei?
Interviuri luate de maica Nina Hagopian din Alaska, publicate în revista The Orthodox Word, 1994
Traducere de Radu Hagiu
Sursa: Manastirea
Petru Voda
Ziarul de Bacau: În ședința Consiliului Local Târgu Ocna de azi se va supune la vot proiectul de retragere a titlului de cetățean de onoare al orașului acordat lui Valeriu Gafencu. Va fi prezent inclusiv președintele Institulului de Studiere a Holocaustului "Elie Wiesel”.
În ședința Consiliului Local Târgu Ocna de joi se va supune
la vot proiectul de retragere a titlului de cetățean de onoare al
orașului acordat lui Valeriu Gafencu. Primarul Ștefan Șilochi spune că
gestul lui este urmarea adresei primite de la Institutul Național pentru
Studierea Holocaustului. În replică, diferite asociații și profesorii
critică dur deciza Primăriei.
Claudiu TĂNĂSESCU
Un întreg scandal a izbucnit la Primăria din Târgu Ocna, care va atinge apogeul în ședința Consiliului Local de joi, din cauza unui punct de pe ordinea de zi care vizează retragerea titlului de cetățean de onoare acordat post-mortem lui Valeriu Gafencu. “Titlul de cetățean de onoare a fost acordat în anul 2009 – a declarat primarul Ștefan Șilochi. Ulterior, am primit o adresă de la Institutul Național pentru Studierea Holocaustului , prin care ni se solicită să retragem acest titlul pentru că se încalcă legea. Noi am trimis adrese la asociațiile care au susținut acordarea titlului, familiei și am cerut să vină cu argumente care să contrazică adresa de la Institut. În ședința de joi vom aduce toate răspunsurile și adresele. Va fi prezent inclusiv președintele Institulului de Studiere a Holocaustului”.
În adresa Institulului “Elie Wiesel” se arată că “în opinia noastră această decizie a Consiliului Local Târgu Ocna este incompatibilă cu normele democratice și prevederile legale, din următoarele motive: (…) Tribunalul Militar al Corpului IV Armată … a dispus condamnarea într-un lot de 18 persoane a lui Valeriu Gafencu pentru participarea la Rebeliunea Legionară. Valeriu Gafencu a fost învinuit că în calitate de conducător al organizațiilor școlare Frățiile de Cruce (organizațiile de tineret ale Mișcării Legionare) din Iași a instigat direct pe elevi (…) la nesupunere față de legile și autoritățile școlare, determinându-i în ziua de 23 ianuarie 1941 să suspende cursurile. Această instigare a avut ca urmare declararea grevei de către elevi. Valeriu Gafencu a fost condamnat la 3 luni și o zi închisoare corecțională și 2.000 de lei amendă corecțională pentru instigare publică. (…) Valeriu Gafencu a fost condamnat pe 5 decembrie 1941 (…) pentru crimă de constituire de asociațiune și activitate legionară potrivnică ordinei existente (…)”. Institutul mai arată că acțiunile de inspirație legionară reprezintă amenințări la siguranța națională și motivează cu încălcarea Legii 107/2006 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob. Valeriu Gafencu a fost închis la Târgu Ocna, unde a și murit în februarie 1952.
Scrisoare deschisă adresată primarului de Târgu Ocna
Pe adresa redacției Ziarului de Bacău am primit scrisoarea deschisă a profesorului Anca Tudor din București, adresată primarului Șilochi: “Vă scriu după ce am aflat de propunerea de a retrage titlul de cetațean de onoare al orașului pe care azi îl administrați omului care reprezintă mult pentru spiritualitatea românească – Valeriu Gafencu, supranumit Sfântul închisorilor. Eram în sala de festivități a Casei de Cultură atunci când viceprimarul a conferit acest titlu, după un cuvânt foarte frumos, un elogiu sobru al celui omagiat post-mortem. Știm acum cu toții ce a reprezentat detenția pentru deținuții politici ai acelor vremuri, știm de asemenea că, prin mila lui Dumnezeu, faptele lor de vitejie și sfințenie au ieșit la iveală după zeci de ani prin mărturiile supraviețuitorilor și prin relicvele celor care au primit în închisoare cununa muceniciei. Mulțumind lui Dumnezeu pentru darul libertății sociale pe care l-am primit în decembrie 1989, se cuvine să-i cinstim pe cei care, în suferințe inimaginabile, au reușit să rămână demni în viață și în moarte, gândindu-se neîncetat la moștenirea de noblețe și sfințenie pe care aveau menirea să o lase urmașilor, nouă adică. Pentru mine este o acțiune de neînțeles punerea în discuție a acestui titlu și, mai mult, retragerea lui. Nu cunosc amănute, dar cred că nicio presiune nu ar putea să motiveze oprobiul, pata neagră care ar plana mereu asupra orașului Târgu Ocna dacă ați lua această decizie. Vă rog, domnule Primar, să ștergeți din ordinea de zi a ședințelor de administrație acest rușinos punct, ca un bun român cu sufletul curat, integru, implacabil în dreptate, tradiție și frică de Dumnezeu”.
Claudiu TĂNĂSESCU
Un întreg scandal a izbucnit la Primăria din Târgu Ocna, care va atinge apogeul în ședința Consiliului Local de joi, din cauza unui punct de pe ordinea de zi care vizează retragerea titlului de cetățean de onoare acordat post-mortem lui Valeriu Gafencu. “Titlul de cetățean de onoare a fost acordat în anul 2009 – a declarat primarul Ștefan Șilochi. Ulterior, am primit o adresă de la Institutul Național pentru Studierea Holocaustului , prin care ni se solicită să retragem acest titlul pentru că se încalcă legea. Noi am trimis adrese la asociațiile care au susținut acordarea titlului, familiei și am cerut să vină cu argumente care să contrazică adresa de la Institut. În ședința de joi vom aduce toate răspunsurile și adresele. Va fi prezent inclusiv președintele Institulului de Studiere a Holocaustului”.
În adresa Institulului “Elie Wiesel” se arată că “în opinia noastră această decizie a Consiliului Local Târgu Ocna este incompatibilă cu normele democratice și prevederile legale, din următoarele motive: (…) Tribunalul Militar al Corpului IV Armată … a dispus condamnarea într-un lot de 18 persoane a lui Valeriu Gafencu pentru participarea la Rebeliunea Legionară. Valeriu Gafencu a fost învinuit că în calitate de conducător al organizațiilor școlare Frățiile de Cruce (organizațiile de tineret ale Mișcării Legionare) din Iași a instigat direct pe elevi (…) la nesupunere față de legile și autoritățile școlare, determinându-i în ziua de 23 ianuarie 1941 să suspende cursurile. Această instigare a avut ca urmare declararea grevei de către elevi. Valeriu Gafencu a fost condamnat la 3 luni și o zi închisoare corecțională și 2.000 de lei amendă corecțională pentru instigare publică. (…) Valeriu Gafencu a fost condamnat pe 5 decembrie 1941 (…) pentru crimă de constituire de asociațiune și activitate legionară potrivnică ordinei existente (…)”. Institutul mai arată că acțiunile de inspirație legionară reprezintă amenințări la siguranța națională și motivează cu încălcarea Legii 107/2006 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob. Valeriu Gafencu a fost închis la Târgu Ocna, unde a și murit în februarie 1952.
Scrisoare deschisă adresată primarului de Târgu Ocna
Pe adresa redacției Ziarului de Bacău am primit scrisoarea deschisă a profesorului Anca Tudor din București, adresată primarului Șilochi: “Vă scriu după ce am aflat de propunerea de a retrage titlul de cetațean de onoare al orașului pe care azi îl administrați omului care reprezintă mult pentru spiritualitatea românească – Valeriu Gafencu, supranumit Sfântul închisorilor. Eram în sala de festivități a Casei de Cultură atunci când viceprimarul a conferit acest titlu, după un cuvânt foarte frumos, un elogiu sobru al celui omagiat post-mortem. Știm acum cu toții ce a reprezentat detenția pentru deținuții politici ai acelor vremuri, știm de asemenea că, prin mila lui Dumnezeu, faptele lor de vitejie și sfințenie au ieșit la iveală după zeci de ani prin mărturiile supraviețuitorilor și prin relicvele celor care au primit în închisoare cununa muceniciei. Mulțumind lui Dumnezeu pentru darul libertății sociale pe care l-am primit în decembrie 1989, se cuvine să-i cinstim pe cei care, în suferințe inimaginabile, au reușit să rămână demni în viață și în moarte, gândindu-se neîncetat la moștenirea de noblețe și sfințenie pe care aveau menirea să o lase urmașilor, nouă adică. Pentru mine este o acțiune de neînțeles punerea în discuție a acestui titlu și, mai mult, retragerea lui. Nu cunosc amănute, dar cred că nicio presiune nu ar putea să motiveze oprobiul, pata neagră care ar plana mereu asupra orașului Târgu Ocna dacă ați lua această decizie. Vă rog, domnule Primar, să ștergeți din ordinea de zi a ședințelor de administrație acest rușinos punct, ca un bun român cu sufletul curat, integru, implacabil în dreptate, tradiție și frică de Dumnezeu”.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)