Sursa : http://www.isabelavs.go
Isabela
Vasiliu-Scraba, Himera discipolatului de la Păltiniș, pretext de fină ironie
din partea lui Noica
Motto : „Nimic mai plăcut și mai reconfortant decât
demascarea prostiei pretențioase și a nesincerității”,
Mircea Eliade, Radio, 26 iunie 1936.
Privitor
la Noica, să spui la Radio BBC în
decembrie 1987 că filozoful de la Păltiniş a fost “ultimul
uriaş rămas în ţara piticilor” ar fi fost simplu şi
adevărat. Dar exprimată de I. P. Culianu, ideea s-a complicat.
Fiindcă de la primele vorbe s-a văzut că intenţia
profesorului de română de la Groningen care scrisese în 1985 o notă
informativă la Securitate despre Mircea Eliade (1) nu era să glorifice opera
filozofică sau gândirea “uriaşului Constantin Noica”, ci să
ridice în slăvi “piticii” din jurul acestuia. Adică să
proslăvească himerica Scoală de la Păltiniş, negată
întâi de Noica, apoi de Alexandru Dragomir, cel mai de seamă vizitator al
filozofului de la Păltiniş.
Discutând cu Fabian Anton pe 15 iunie 2000, Alexandru Dragomir le-a
negat postura de “discipoli” lui Andrei Pleşu, G. Liiceanu şi Vieru (2).
La fel, Petre Ţuţea remarcase cu tristeţe că “Noica n-a
produs nici un vârf spiritual…nu a produs decât inşi care ar putea fi buni
asistenţi la Filozofie, şi atâta tot” (Între Dumnezeu şi
neamul meu).
În ultima carte
a lui Culianu (I viaggi dell’anima, Milano, 1991), considerată
chiar de prietenul său Giovanni Casadio drept “una DELUSIONE, di molto
inferiore alla produzzione scientifica antecedente” (Necrologio Culianu,
Religioni&Societa, 8, 1993, p.85-95), fostul profesor de română de la
Groningen asasinat când era pe punctul
de a fi angajat ca profesor de istoria religiilor la Chicago (3) păruse fascinat de controlul politic
prin manipularea gândirii. În acea emisiune de la Radio BBC din decembrie 1987,
Ioan Petru Culianu l-a înfăţişat pe răposatul C-tin Noica
ba ca un Nastratin Hogea, ba asemenea unui Don Quijote din Balcani, ca să
ajungă să-l plaseze oarecum în treacăt în “acea rasă de
Gulliveri din care s-au tras Eliade, Ionescu şi Cioran” (Studii
româneşti, II, 2009, p.229), figura sa predilectă rămânând
aceea a lui Nastratin: “E de neînchipuit cum prezenţa unui Nastratin
înduioşează până la urmă si pe omul simplu … Acesta e
avantajul de a fi un Nastratin Hogea, un om pus intr-un context din care nu
face parte” (p.231).
Un istoric al
religiilor din “Scoala de la Chicago” (4), aşadar fost student al
lui Eliade, îi spunea poetului Gabriel Stănescu într-un interviu că
“la ora actuală, criticii lui Eliade se recunosc după mediocritatea
lor. Ei nu au nimic de spus în domeniul istoriei religiilor şi de aceea se
alătură corului celor care dezinformează /…/ Chiar
accepţiunea [de sacralitate] pe care o dădea Mircea Eliade timpului
[Marelui Timp] le pare o ameninţare la adresa controlului politic al
istoriei” (Ch. Long, în rev. “Arges”, sept. 2007).
În lipsa altor idei prin care să reducă originalitatea gândirii lui
Mircea Eliade, unii comentatori (printre care si Culianu), i-au
agăţat numele de numele lui Rudolf Otto, cel care scrisese despre
„misterum tremendum”. În 29 ianuarie 1944, Eliade dădea fără
să ştie o replică acestora notând dezacordul său legat de
ideea centrală a lui Rudolf Otto: “Nu este adevărat că omului îi
e frică de Natură, de zei:
frica aceasta este minimă, faţă de GROAZA pe care a
îndurat-o el, de milenii, în mijlocul istoriei. Epoca noastră este prin excelenţă o
epocă terorizantă”(5).
In rândurile pe
care comunistul Liiceanu (avantajat de Ministerul de interne printr-un “tratament
de excepţie”, vezi Noica si
Securiatea II, 2010, p.88, p.89, p.94) i le-a cerut să le scrie
în 1986, Constantin Noica ia peste picior (cu mare fineţe) “HIMERA” Jurnalului
de la Păltiniş, jurnal bazat, în opinia sa, pe o crasă
lipsă de ADEVĂR si de REALITATE (6). Vizitele lui Liiceanu la
Păltiniş (două pe an în 1978, 1979 si 1981 si cinci vizite în
1980) n-ar fi fost de natură să-i confere nici ADEVĂR si nici
REALITATE pentru simplul motiv că “maestrul” Noica nu a avut nici un
discipol - aşa cum observase şi Alexandru Dragomir (v. Isabela
Vasiliu-Scraba, Propedeutică la eternitate. Alexandru Dragomir în
singurătatea gândului, Ed. Star Tipp, Slobozia, 2004) -, ceea ce nu
exclude imensa influenţă pe care a avut-o Noica, prin gândirea sa,
asupra foarte multor cărturari.
Asa zisa
“Scoala de la Păltinis” este de fapt o formulă ce ascunde abuzul
invocării numelui unui mare filozof de către cei care n-au produs mai
nimic în domeniul filozofiei româneşti. Bănuind că “piticii”
care-i cenzurau de obicei textele nu-i vor tăia trimiterile la Kant
şi că G. Liiceanu de asemenea nu i le va indepărta fiindcă,
necitindu-l pe Im. Kant, nu va pricepe unde bat aşa-zişii
termeni “kantieni”, însuşi Noica a
ironizat “adevărul” HIMEREI. In
plus se pare că s-a apucat şi el să scrie Jurnalul său de la Păltinis
(cel puţin “70 de pagini”, nici până azi publicate).