<<Citind Evanghelia cu băgare de seamă vedem că Iisus n-a făcut nimic „la întâmplare”.
Astfel s-a suit în corabie cu scopul anumit de-a merge să dezlege un
suflet din muncile unui „legheon” de demoni, care se chinuia în laturile
Gadarenilor. Pe mare s-a stârnit fără veste o furtună suspectă, pe când
Iisus dormea. Iisus a certat pe cine avea de certat din spatele
vântului şi a valurilor apei şi s-a făcut linişte mare. De ceea parte a
mării îl întâmpină pe Iisus altă furtună: într-un suflet, în care dracii
stârniseră viforul celei mai de pe urmă pustiiri şi decăderi. Făcuseră
dintr-un om o fiară, care rupea lanţurile, şi un criminal fioros, care
pustiise aceea lature a Gadarei.
Iată un om dezorganizat de draci: pe cea mai de pe urmă treaptă a
decăderii. Omul în care nu mai străluceau însuşirile omeniei; în locul
lor diavolii îi dăduseră fioroasa libertate de a fi drac între oameni.
Ei bine, omul acesta era totuşi un suflet.
Pentru el a trecut Iisus marea.
Iisus propovăduise în diferite rânduri că „sufletul e mai de preţ decât
toată lumea”, şi că „Ce va da omul în schimb pentru sufletul său?” –
Enunţări abstracte, care nu prea decid pe oameni să-şi aibă grija de
suflet. De aceea, cu prilejul îndrăcitului din Gadara, Iisus o ia pe altă cale:
Arată cu minune preţul unui suflet.
A pus în cumpănă un
suflet, al celui mai desfigurat dintre oameni, cu preţul, - deocamdată –
al unei turme de două mii de porci, nu – încă - cu „toată lumea”. Şi a
dat pierzării turma de porci a Gadarenilor, pentru mântuirea unui
suflet. Cumpăna aceasta, între preţul unui suflet în ochii lui Dumnezeu
şi preţul turmei în ochii Gadarenilor, a ieşit cu scandal. – Şi poate că
tocmai scandalul ce a urmat pune mai plastic în cumpănă valoarea
sufletului, întrucât Gadarenii au trebuit „să simtă” preţul sufletului,
pe care îl pierduseră ei în porci. Răi de pagubă cum erau
„Tot oraşul ieşi în întâmpinarea lui Iisus, şi văzându-L, Îl rugară să
se ducă din hotarele lor”. (Mt 8,34; Lc 8,37). Cu alte cuvinte, pentru
„paguba” ce le-a făcut-o, L-au dat pe Dumnezeu afară din hotarele lor.
Ei s-au declarat pentru porci, nu pentru suflet.
Iisus s-a conformat: „intrând în corabie s-a înapoiat”.
Atâta avea de făcut: gadarenilor le-a lăsat un misionar.
Şi un fost îndrăcit nu e un misionar de rând. >>
Sursa: Ieromonah Arsenie Boca, „Cuvinte vii”, Editura Sfintei Episcopii Ortodoxe Române a Aradului, Deva, 2006, pp 172-173.
21.10.13
Parintele Bartolomeu Anania despre mostenirea pe care ne-o lasa Sfintii Marturisitori Ardeleni. "Adevarul lui Hristos se numeste Ortodoxia!"
Care
este mostenirea pe care ne-o lasa ei (Sfintii Marturisitori Ardeleni
n.n.) noua? Sa ne pastram credinta parintilor si stramosilor nostri,
fara sa dispretuim celelalte credinte… Noi
ne-am adunat de curand, noi, ierarhii din Sinodul Mitropolitan al
Transilvaniei si am dezbatut si aceasta problema: ce se intampla cu
ecumenismul? Multi cred ca ecumenismul inseamna pur si simplu sa ridici
mainile si sa te predai! Ca este tot un Dumnezeu pentru toti, ca adevarul este partial, ca fiecare biserica are o parte din adevar, dar nici una nu are adevarul intreg…
Nu,
dragii mei! Noi, ortodocsii, fara sa ii dispretuim si cu atat mai
putin sa ii persecutam pe ceilalti, posedam adevarul intreg! Ne mantuim
in Adevarul Iisus Hristos, pentru o ratiune foarte simpla. Ati rostit
si astazi Crezul in Biserica. Retineti va rog: Crezul pe care l-ati
rostit voi la aceasta biserica impreuna cu noi este cel pe care Sfintii
Parinti ai Bisericii l-au formulat in primele doua sinoade ecumenice.
Fara nici un adaos si fara nicio stirbire! Toate celelalte biserici au
adaugat ceva sau au stirbit ceva. Noi l-am pastrat intreg!
Conservatori? Daca vreti, conservatori! Fundamentalisti? Bine, daca
vreti, fundamentalisti! Pai Iisus Hristos a fost primul fundamentalist.
Cel ce va crede si se va boteza, se va mantui, iar cel ce nu va crede,
se va osandi. Scurt pe doi! Nu incape discutie! Si noi la fel.
Nu avem certitudinea ca cei de alte confesiuni se mantuiesc. Dar noi o
avem pe a noastra si ne este de ajuns. Ca suntem in Biserica cea
Adevarata, ca suntem in interiorul Adevarului lui Hristos, ca dragostea
dintre frati nu este completa si adevarata decat in interiorul
Adevarului! Iar Adevarul Cine este? Eu sunt Calea, Adevarul si Viata.
Mergem pe Calea Adevarului, traim intru Adevar si asteptam Viata
vesnica, tot in interiorul acestui Adevar.
Indemnul
martirilor pe care ii sarbatorim astazi este acela de a ne pastra
credinta noastra. Stiti din ce porneste admiratia mea personala cel
putin pentru Atanasie Todoran, dar si pentru oricare [martir]? Eu cand
ma uit la un altul care este de alta religie, care nu este crestina, ma
intreb daca el in credinta lui religioasa este si de buna -credinta.
Daca crede cu adevarat in credinta lui, chiar daca nu este a mea, si
daca va fi gata sa moara pentru ea. Noi, in Transilvania, avem modele de
urmat in cei care au fost gata sa moara pentru credinta ortodoxa si
intru credinta ortodoxa. S-au mantuit, se roaga acolo pentru noi, si ne
rugam si noi ca ei sa mijloceasca pentru noi si aceasta ne da si
garantia ca si noi ne vom mantui daca vom ramane pana la sfarsit si
fara de clintire in Adevarul lui Hristos care se numeste Ortodoxia,
Amin!”
Abonați-vă la:
Postări (Atom)