Orb fiind şi a căpăta prin minune o pereche de ochi, e o mare bucurie a
vieţii, o ieşire fericită din întuneric, ieşirea la lumina veacului
acestuia. Pământean fiind şi a te hotărî să mărturiseşti pe Dumnezeu cu
orice preţ şi cu orice luare în derâdere, e o şi mai mare bucurie, care
te poate duce până la deschiderea ochilor duhovniceşti, ai credinţei, şi
să-L vezi pe Iisus, să ţi Se descopere Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Cel
care e cu noi în toate zilele până la sfârşitul veacului. A vedea pe
Iisus e o fericire care nu se aseamănă cu nici o bucurie pământească;
iar aceasta se întâmplă din când în când şi din neam în neam, ca să nu
se stingă dintre oameni siguranţa existenţei lui Dumnezeu.
Multă vreme nu am înţeles tâlcul orbului din naştere. Nu înţelegeam explicaţia lui Iisus.
Nu-i de mirare, căci ce deosebire mare este între noi şi Iisus! Noi dăm
să trecem cât mai repede pe lângă “lazării” lumii acesteia, neputând
răbda suferinţa lor, pentru că suntem incapabili în faţa ei. Bani
n-avem, putere n-avem, inimă n-avem – n-avem nimic în faţa suferinţei.
Deci fugind de “lazări”, fugim de propria noastră nimicnicie.
Aşa şi ucenicii, delegaţii noştri de lângă Dumnezeu, îl întrebau pe
Iisus: “Învăţătorule, cine a păcătuit, acesta sau părinţii lui, de s-a
născut orb?”
Când nu poţi nimic, faci “ştiinţă”, întrebi de cauză, iar când cauza e
un păcat, faci morală. Oricum, chiar încercuiţi în neputinţă, încercăm o
măsură preventivă. Ceea ce au păţit alţii, tu poţi să nu păţeşti dacă
ocoleşti greşelile lor.
Se vede că Iisus vorbea cu ucenicii despre puterea dezastruoasă pe care
o au păcatele, greşelile împotriva vieţii, tendinţa de a schimonosi
viaţa omului şi a o chinui în întunericul orbirii şi a altor suferinţe.
Acum să vedeţi deosebirea dintre noi şi Dumnezeirea lui Iisus. Iisus
era şi este Dumnezeu. Mulţi n-au ştiut; şi mulţi nu vor şti până la
sfârşitul lumii că Iisus este Dumnezeu (pentru că nu vor să ştie).
Vindecarea aceasta minunată a orbului din naştereface dovada
Dumnezeirii Lui şi-i arată omului marginile puterii şi ştiinţei sale.
Noi ocolim “lazării”, dar Iisus îi cunoştea şi îi chema la Sine. Îl
cunoştea pe Natanael pe când era copil mic, ascuns sub frunzele de
smochin de urgia lui Irod. Cunoaşte acum pe orbul acesta mai înainte de a
se naşte, dezvăluindu-ne cu el o taină a lui Dumnezeu: că nu s-a născut
orb nici pentru păcatele lui, nici pentru păcatele părinţilor săi, ci
ca să se arate lucrul lui Dumnezeu cu el.
Într-o altă împrejurare, Iisus Se mărturiseşte a fi mai înainte de
Avraam; iar în alta, mai înainte de a fi lumea. O icoană îl arată pe
Iisus zidindu-l pe Adam. Şi aşa este: “Toate printr-însul s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 3).
A face ochi vii din pământ şi scuipat, nu mai e treabă de om, ci lucrul
lui Dumnezeu. A drege nişte ochi, a tăia albeaţa de pe ei o mai fac şi
doctorii, dar a face ochi noi şi încă din aşa material şi pe care îi mai
şi trimiţi la spălat în apa Siloamului, iar asta la un orb din naştere,
aceasta a putut-o face numai Cel ce l-a zidit pe Adam cu mâna Sa din
ţărână.
Acesta este tâlcul tămăduirii orbului din naştere: Dumnezeu Tatăl a
vrut să descopere lumii pe Dumnezeu Fiul, ca Creator al lumii şi ca
autor al vieţii. La această voinţă a Tatălui s-a aprins Duhul lui Iisus,
Şi-a însuşit această voinţă ca o misiune a Sa în lume, aşa cum e într-o
lumină aprinsă însuşirea de a lumina! Această voinţă a Tatălui s-a
aprins în Duhul lui Iisus, prin El luminând lumii adevărul.
Cunoscând Iisus pe orb că-i omul prin care Tatăl are să facă lumii o
revelaţie – descoperire – a Fiului ca autor al vieţii, cunoscând voia
Tatălui pe care Şi-a însuşit-o drept misiunea vieţii Sale pământeşti -
model pentru noi pământenii – cu această siguranţă dumnezeiască a
scuipat pe pământ şi a făcut tină şi a uns ochii orbului, adică găurile
ochilor, şi a zis: “Mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului” (Ioan 9, 6-7). Deci s-a dus şi s-a spălat şi a venit văzând.
Dar lucrul lui Dumnezeu nu se termină cu nişte ochi de reparat. Deşi
pentru noi oamenii ar fi totuşi un lucru convingător pentru simplul
motiv că, până azi, ştiinţa a făcut aparate ca ochiul – aparatul de
fotografiat şi altele – dar ştiinţa omenească n-a putut face cu viaţă
nici măcar un bob de grâu sau un ou de muscă.
Împărăţia vieţii este Împărăţia lui Dumnezeu. Natura vieţii, naşterea
şi susţinerea ei atârnă de Dumnezeu, de la creaţia ei, până la sfârşitul
lumii: “Deschizând Tu mâna Ta, toate se vor umplea de bunătăţi. Dar
întorcându-Ţi Tu faţa Ta, se vor tulbura; lua-vei duhul lor, şi se vor
sfârşi şi în ţărână se vor întoarce” (Psalmul 103, 29-30).
Deci să ne cunoaştem marginile şi îl vom cunoaşte pe Dumnezeu.
Faptele lui Dumnezeu, care toate-s minuni ale vieţii, îi pun pe oameni
în multe nedumeriri. Aşa s-a întâmplat şi cu orbul din naştere, care a
căpătat vederea prin minune.
Vecinii şi cei care îl cunoşteau şi-l văzuseră orb, s-au minunat şi
începură a se nedumeri întrebându-se, despre el: Cine o fi, el sau altul
care seamănă cu el? Iar el zicea: “Eu sunt!” Dar oamenii nu ies aşa
uşor din nedumerire. Mărturisirea orbului despre Omul care se cheamă
Iisus şi care i-a făcut ochii din pământ, nu i-a lămurit deloc. Drept
aceea îl duc la interogatoriul fariseilor din Templu.
Şi era sâmbătă, zi sensibilă pentru farisei. Deci, de la început
ancheta era sortită să iasă rău. Iată-l din nou pe Iacov al Vechiului
Testament luptându-se cu Dumnezeu. Dar iată-l şi pe orbul din naştere
transformat în misionar. Urmează un schimb de întrebări şi răspunsuri,
despre cum a decurs căpătarea vederii, precum şi despre Cel ce i-a dat
vederea. Orbul îl apăra pe Dătătorul ochilor săi. Fariseii îl huleau
zicând că-i un păcătos, deşi unii recunoşteau că un om păcătos nu poate
da vedere orbilor. Neisprăvind nimic, au chemat pe părinţii orbului.
Aceştia, înfricoşaţi de farisei, dau doar mărturia că acesta care a fost
orb din naştere, e fiul lor. Dar cum vede acum şi cine i-a dat vederea,
ei nu ştiu. Se lepădau de a mărturisi pe Dumnezeu, lăsând darul
mărturisirii fiului lor, că-i în vârstă. Deci însuşi el să grăiască
despre sine!
Jidovii se sfătuiseră între ei să dea afară din sinagogă pe oricine va
mărturisi pe Iisus că este Mesia, adică Fiul lui Dumnezeu, aşteptatul
neamurilor. Aceasta o ştiau toţi, deci şi părinţii orbului, de aceea au
şi fugit de un răspuns răspicat, precum că unde nu erau ochii din
naştere, numai Dumnezeu putea să-i pună.
Deci au chemat a doua oară pe omul care fusese orb şi-l sileau, în
numele lui Dumnezeu,să zică vorbe rele de Iisus, cum că e păcătos. Dar
el n-a zis. Şi din nou l-au pus să povestească vindecarea sa. Omul şi-a
permis atunci o întrebare care i-a înfuriat: “Acum v-am zis şi n-aţi auzit? Ce, iarăşi voiţi să auziţi? Au doară, vreţi să vă faceţi şi voi ucenici ai Lui?” Au sărit deci iudeii cu ocara pe el, grăind totuşi adevărul: “Tu
eşti ucenic al Aceluia; iar noi ai lui Moise suntem ucenici. Noi ştim
că Dumnezeu cu Moise a grăit; iar pe Acesta nu-L ştim de unde este!”
(Ioan 9,1-29).
În altă împrejurare au fost şi mai nestăpâniţi la mânie, zicând despre Iisus că-i de la diavolul (Matei 12, 24).
Aşa-i firea omului păcătos; când îi loveşti dracii, îţi zice că tu ai
drac. Ajunge la această sucită întorsătură de minte pe care o fac
prejudecăţile în capul fariseilor, şi care îi opreşte de a şti de unde
este Iisus.
Omul care a căpătat vederea trupească, prin mărturisire capătă şi
vederea sufletească, şi auzim una dintre cele mai frumoase mărturisiri:
“Întru aceasta este minunea că voi nu ştiţi de unde este, iar El a
deschis ochii mei. Şi ştim că pe păcătoşi Dumnezeu nu-i ascultă; ci de
este cineva cinstitor de Dumnezeu, şi face voia Lui, pe acesta îl
ascultă. Din veac nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii unui orb din
naştere. De n-ar fi Acesta de la Dumnezeu n-ar putea face nimic” (Ioan
9, 30-33).
Aceasta era credinţa tare ca muntele a acestui nou misionar al lui Iisus.
Deci fariseii, văzând că nu pot isprăvi nimic cu el, l-au ocărât: “În păcate tu te-ai născut tot, şi tu ne înveţi pe noi”, pe cei drepţi, tainele lui Dumnezeu? Şi l-au dat afară.
Iată tragismul situaţiei. Orbul capătă vederea, iar fariseilor li se
întunecă mintea, ochii, de mânie asupra lui şi asupra lui Iisus. Un duh
rău îi ţine de inimă ca să nu recunoască pe Iisus şi să le lumineze şi
ochii sufletelor lor.
Iisus a tămăduit orbirea ochilor, dar n-a putut tămădui orbirea răutăţii, care nu are leac, dar are pedeapsă.
Deci să urmărim desăvârşirea vederii orbului din naştere şi desăvârşirea orbirii sufleteşti a fariseilor.
Când a auzit Iisus că l-au gonit afară din sinagogă, aflându-l, i-a zis:“Crezi
tu în Fiul lui Dumnezeu?” Iar el a zis: “Cine este Acela, Doamne, ca să
cred Într-însul?” Şi i-a zis Iisus: “L-ai văzut pe El. Cel ce grăieşte
cu tine, Acela este”. Iar el a zis: “Cred, Doamne!” şi I s-a închinat
Lui.
Omul acesta, cu care avea Dumnezeu rostul să descopere lumii pe Fiul
Său, Creator al vieţii, dându-i din tină o pereche de ochi, s-a
învrednicit de la Dumnezeu, la rându-i, de descoperirea lui Iisus ca
Fiul lui Dumnezeu, prin însăşi dumnezeiască mărturisire.
De puţine ori S-a descoperit Iisus pe Sine ca Fiu al lui Dumnezeu. O
dată samarinencii, a doua oară acestui orb din naştere şi a treia oară
ucenicilor, înainte de slăvitele Sale Patimi.
Poate că aceasta a fost în lumea aceasta recunoaşterea lui Dumnezeu
către el, pentru că a purtat cu răbdare orbia fără vină şi pentru că L-a
mărturisit pe Iisus că este de la Dumnezeu înaintea tăgăduitorilor Săi,
că l-a învrednicit de o descoperire dumnezeiască.
Orb fiind şi a căpăta prin minune o pereche de ochi, e o mare bucurie a
vieţii, o ieşire fericită din întuneric, ieşirea la lumina veacului
acestuia. Pământean fiind şi a te hotărî să mărturiseşti pe Dumnezeu cu
orice preţ şi cu orice luare în derâdere, e o şi mai mare bucurie, care
te poate duce până la deschiderea ochilor duhovniceşti, ai credinţei, şi
să-L vezi pe Iisus, să ţi Se descopere Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Cel
care e cu noi în toate zilele până la sfârşitul veacului.
A vedea pe Iisus e o fericire care nu se aseamănă cu nici o bucurie
pământească; iar aceasta se întâmplă din când în când şi din neam în
neam, ca să nu se stingă dintre oameni siguranţa existenţei lui
Dumnezeu.
Credinţa în Dumnezeu şi mărturisirea Lui este acelaşi lucru cu ieşirea
sufletului din întuneric în lumina dumnezeiască, ieşirea în lumina
veacului viitor. Iată o tămăduire deplină. Iată un misionar neînfricat
al lui Iisus.
(Rostul Incercarilor – Ierom. Arsenie Boca, Ed. Pelerinul – Iasi 2004), via Doxologia
9.6.13
Sfantul Ioan Gura de Aur despre curajul orbului din nastere
“Au zis deci orbului iarasi: Tu ce zici despre el ca ti-a deschis
ochii? Iar el a zis ca prooroc este. Dar iudeii n-au crezut despre el ca
era orb si a vazut, pîna ce n-au chemat pe parintii celui care vedea. ”
(Cap.9, Vers. 17, 18 - Vers34)
1.Cum, privitor la orbul din nastere, evreii combatînd adevarul, îl fac sa straluceasca si mai mult.
2.Intrebat de farisei, orbul din nastere le raspunde cu curaj si da slava lui Dumnezeu.
3.Dezamagirea fariseilor: ei îl batjocoresc pe orb.
1.Nu trebuie sa ne oprim sa citim Scripturile în fuga, trebuie sa le meditati cu multa grija si atentie, de teama ca sa nu va aflati dintr-odata opriti. Spre exemplu, se poate pune aici în mod drept aceasta întrebare: cum evreii dupa ce au zis: “Acest om nu este trimis de Dumnezeu, fiindca nu tine sîmbata”, zic ei acum: “Tu ce zici despre El, ca ti-a deschis ochii?” Ei nu zic: si tu, ce spui despre omul acesta care calca sîmbata, ci pun justificarea în locul învinuirii.
Ce trebuie deci sa raspundem? Nu sînt aici aceiasi care ziceau: acest om nu este de la Dumnezeu, ci acestia sînt cei care, avînd un sentiment contrar, au zis: un om rau nu poate sa faca asemenea semne. Acestia voind sa le închida gura celorlalti, fara sa para ca iau apararea lui Iisus Hristos, fac sa fie adus omul care purta pe fata sa semnele puterii si ale virtutii medicului sau, si-l întreaba.
Remarcati deci, dragii mei ascultatori, întelepciunea acestui cersetor sarac, care a vorbit cu mai multa prudenta decît ei toti.
Mai întîi el zice: “Este un prooroc”, fara sa se înspaimînte de judecata pe care o vor avea despre el evreii, - care, împotrivindu-se din toate puterile lor si minunii si faimei sale, ziceau: “Cum poate sa fie trimis un om de la Dumnezeu care nu tine sîmbata?” dar el a zis: “Este un prooroc”.
Dar iudeii n-au crezut despre el ca era orb si a vazut, pîna ce n-au chemat pe parintii celui care vedea.”
Fiti atenti la toate smecheriile la care apeleaza ei pentru a acoperi si a face sa dispara minunea.
Dar adevarul este de asa natura ca el se fortifica si se întareste prin aceleasi arme cu care adversarul îl combate; si ca eforturile zadarnice pe care le face pentru a-l întuneca, nu slujesc decît pentru a-l face sa straluceasca mai mult.
Daca evreii n-ar fi facut toate lucrurile acestea, multi s-ar fi putut îndoi de minune: dar, iata ca ei lucreaza ca si cum n-ar avea în vedere decît sa descopere adevarul: ei n-ar fi fost luati altfel daca ar fi lucrat pentru Iisus Hristos.
In sfirsit, în intentia de a pierde, ei întreaba: “Cum ti-a deschis el ochii tai?” Adica, fara îndoiala, aceasta a facut-o prin ghicit si vrajitorie?
In sfîrsit, cu alta ocazie cînd ei nu mai au nimic de obiectat, ei se straduie sa-i batjocoreasca la început minunile si vindecarile, zicînd: “Acest om nu alunga demonii decît cu puterea lui Beelzebub” (Mt. 12, 24). Aici, la fel, neavînd nimic de obiectat, ei se napustesc asupra timpului si asupra calcarii sîmbetei; ei zic iarasi: Acest om este un pacatos.
Dar acest om, pe care invidia voastra nu poate sa-l sufere si a carui faima voi o sfasiati, acest om va dezarma zicîndu-va: “Cine dintre voi Ma vadeste de pacat?” (Ioan 8, 46). Si nimeni n-a raspuns, nimeni n-a zis: Tu te numesti fara pacat, tu hulesti: ori, daca ei ar fi avut sa-i faca cel mai mic repros, sigur ca n-ar fi pastrat tacerea, în sfîrsit, oamenii care au fost capabili sa arunce cu pietre în el, atunci cînd a zis ca era mai înainte de Avraam în lume (Ibid. 58), care negau ca El este Fiul lui Dumnezeu, atunci cînd se mîndreau ca sînt fii ai lui Dumnezeu, cu toate ca erau ucigasi de oameni, si care ziceau ca cel care facea atît de mari minuni, nu era trimis de Dumnezeu, fiindca el nu pazea sîmbata si aceia în urma unei vindecari: acesti oameni daca aveau sa-i faca cea mai mica mustrare, sigur ca n-ar fi oprit sa i-o faca.
Apoi, daca ei îl numesc pacatos, fiindca se parea ca nu pazeste sîmbata, învinuirea lor era ridicola si nepotrivita cu judecata însotitorilor lor care-i învinuiau pe ei însisi de rautate.
Evreii, vazîndu-se presati din toate partile, încearca un lucru si mai rusinos decît tot ceea ce au facut pîna atunci. Si ce? “Dar Iudeii n-au crezut despre el ca era orb si a vazut” zice evanghelistul.
Daca ei nu l-au crezut, pentru ce dar îl învinuiesc ei pe Iisus Hristos ca nu pazeste sîmbata?
Pentru ce nu credeti voi în ceea ce zice asa de mult popor, în ceea ce zic vecinii despre acest om, care-l cunosteau?
Dar, cum am spus-o, minciuna se contrazice în toate, si prin aceleasi arme cu care combate adevarul, ea piere si se distruge: si adevarul nu devine decît mai stralucitor si mai luminos.
1.Cum, privitor la orbul din nastere, evreii combatînd adevarul, îl fac sa straluceasca si mai mult.
2.Intrebat de farisei, orbul din nastere le raspunde cu curaj si da slava lui Dumnezeu.
3.Dezamagirea fariseilor: ei îl batjocoresc pe orb.
1.Nu trebuie sa ne oprim sa citim Scripturile în fuga, trebuie sa le meditati cu multa grija si atentie, de teama ca sa nu va aflati dintr-odata opriti. Spre exemplu, se poate pune aici în mod drept aceasta întrebare: cum evreii dupa ce au zis: “Acest om nu este trimis de Dumnezeu, fiindca nu tine sîmbata”, zic ei acum: “Tu ce zici despre El, ca ti-a deschis ochii?” Ei nu zic: si tu, ce spui despre omul acesta care calca sîmbata, ci pun justificarea în locul învinuirii.
Ce trebuie deci sa raspundem? Nu sînt aici aceiasi care ziceau: acest om nu este de la Dumnezeu, ci acestia sînt cei care, avînd un sentiment contrar, au zis: un om rau nu poate sa faca asemenea semne. Acestia voind sa le închida gura celorlalti, fara sa para ca iau apararea lui Iisus Hristos, fac sa fie adus omul care purta pe fata sa semnele puterii si ale virtutii medicului sau, si-l întreaba.
Remarcati deci, dragii mei ascultatori, întelepciunea acestui cersetor sarac, care a vorbit cu mai multa prudenta decît ei toti.
Mai întîi el zice: “Este un prooroc”, fara sa se înspaimînte de judecata pe care o vor avea despre el evreii, - care, împotrivindu-se din toate puterile lor si minunii si faimei sale, ziceau: “Cum poate sa fie trimis un om de la Dumnezeu care nu tine sîmbata?” dar el a zis: “Este un prooroc”.
Dar iudeii n-au crezut despre el ca era orb si a vazut, pîna ce n-au chemat pe parintii celui care vedea.”
Fiti atenti la toate smecheriile la care apeleaza ei pentru a acoperi si a face sa dispara minunea.
Dar adevarul este de asa natura ca el se fortifica si se întareste prin aceleasi arme cu care adversarul îl combate; si ca eforturile zadarnice pe care le face pentru a-l întuneca, nu slujesc decît pentru a-l face sa straluceasca mai mult.
Daca evreii n-ar fi facut toate lucrurile acestea, multi s-ar fi putut îndoi de minune: dar, iata ca ei lucreaza ca si cum n-ar avea în vedere decît sa descopere adevarul: ei n-ar fi fost luati altfel daca ar fi lucrat pentru Iisus Hristos.
In sfirsit, în intentia de a pierde, ei întreaba: “Cum ti-a deschis el ochii tai?” Adica, fara îndoiala, aceasta a facut-o prin ghicit si vrajitorie?
In sfîrsit, cu alta ocazie cînd ei nu mai au nimic de obiectat, ei se straduie sa-i batjocoreasca la început minunile si vindecarile, zicînd: “Acest om nu alunga demonii decît cu puterea lui Beelzebub” (Mt. 12, 24). Aici, la fel, neavînd nimic de obiectat, ei se napustesc asupra timpului si asupra calcarii sîmbetei; ei zic iarasi: Acest om este un pacatos.
Dar acest om, pe care invidia voastra nu poate sa-l sufere si a carui faima voi o sfasiati, acest om va dezarma zicîndu-va: “Cine dintre voi Ma vadeste de pacat?” (Ioan 8, 46). Si nimeni n-a raspuns, nimeni n-a zis: Tu te numesti fara pacat, tu hulesti: ori, daca ei ar fi avut sa-i faca cel mai mic repros, sigur ca n-ar fi pastrat tacerea, în sfîrsit, oamenii care au fost capabili sa arunce cu pietre în el, atunci cînd a zis ca era mai înainte de Avraam în lume (Ibid. 58), care negau ca El este Fiul lui Dumnezeu, atunci cînd se mîndreau ca sînt fii ai lui Dumnezeu, cu toate ca erau ucigasi de oameni, si care ziceau ca cel care facea atît de mari minuni, nu era trimis de Dumnezeu, fiindca el nu pazea sîmbata si aceia în urma unei vindecari: acesti oameni daca aveau sa-i faca cea mai mica mustrare, sigur ca n-ar fi oprit sa i-o faca.
Apoi, daca ei îl numesc pacatos, fiindca se parea ca nu pazeste sîmbata, învinuirea lor era ridicola si nepotrivita cu judecata însotitorilor lor care-i învinuiau pe ei însisi de rautate.
Evreii, vazîndu-se presati din toate partile, încearca un lucru si mai rusinos decît tot ceea ce au facut pîna atunci. Si ce? “Dar Iudeii n-au crezut despre el ca era orb si a vazut” zice evanghelistul.
Daca ei nu l-au crezut, pentru ce dar îl învinuiesc ei pe Iisus Hristos ca nu pazeste sîmbata?
Pentru ce nu credeti voi în ceea ce zice asa de mult popor, în ceea ce zic vecinii despre acest om, care-l cunosteau?
Dar, cum am spus-o, minciuna se contrazice în toate, si prin aceleasi arme cu care combate adevarul, ea piere si se distruge: si adevarul nu devine decît mai stralucitor si mai luminos.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)