„Ne-a mărturisit că nu va mai dura mult
timp şi va pleca spre Împărăţia Tatălui Ceresc, dar că va părăsi această
lume datorită unui complot mişelesc, al cărui scop va fi acela de a-1
otrăvi. Totuşi, el nu va împiedica aceasta, deoarece atunci misiunea lui
spirituală pe pământ va fi deja terminată. Apoi a scos dintr-un cufăr o
carte groasă şi foarte uzată, scrisă în greaca veche, care provenea de
la sfinţii creştini de la Muntele Athos. „În ea – ne-a spus părintele
Arsenie – se găseşte descrierea hidrei cu răsuflarea otrăvitoare, care
va urmări prin toate mijloacele să împiedice lumina şi voinţa
dumnezeiască… Veţi vedea şi veţi înţelege spurcăciunea peste tot în
jurul vostru: la serviciu, în magazine, în instituţiile statului, în
conducerea lui şi mai ales în politică. Din nefericire, ea va intra pe
furiş chiar şi în sânul Bisericii, murdărind unele suflete de aici.
Aproape că oamenii îşi vor pierde speranţa. Doar cei care îşi vor păstra
credinţa adevărată vor fi salvaţi şi mare va fi atunci Slava lui
Dumnezeu peste ei”. Apoi, părintele Arsenie a dezvoltat subiectul şi a
spus că această „lucrare diavolească” nu este ceva ce a apărut în
vremurile noastre, ci ea durează din antichitate, de mii de ani,
pregătind încetul cu încetul terenul pentru lupta finală care se
apropie. Planul „lucrării diavoleşti” este minuţios şi, prin puterea
banilor şi a viciilor, între care minciuna, prefăcătoria, intriga şi
omorul sunt cele mai importante, cei care o săvârşesc au ajuns destul de
aproape de ţelul lor principal, care este controlul şi dominarea
întregii lumi… Aici, însă, părintele a făcut o afirmaţie neaşteptată,
care a avut darul să ne şocheze într-o oarecare măsură. El a spus că, în
mod paradoxal şi într-un interval de timp scurt, atenţia lumii se va
concentra asupra ţării noastre, datorită schimbărilor extraordinare care
vor avea loc şi a semnelor specifice care vor depăşi cu mult puterea
limitată de înţelegere a cunoaşterii materialiste”.
Martor: Vasile Şerbu (Arpaşul de jos)
18.9.12
Dr. Camelia SURUIANU: Influența Rugului Aprins asupra prozei voiculesciene. Zahei orbul
Motto: Expresia cea mai înaltă şi mai pură a
credinţei şi sentimentului religios din întreaga literatură română se află în
opera marelui poet Vasile Voiculescu.
Î.P.S. Bartolomeu
Valeriu Anania
Cu Zahei orbul, opera de referinţă în
cadrul genului, Vasile Voiculescu realizează simbioza dintre universul concret
cu cel simbolic. Deoarece romanul / povestirea (critica nu s-a pus de acord
asupra încadrării în specia epică) a fost scris pe când scriitorul se dedicase
întrutotul soteriologiei, considerăm că Zahei
orbul poate fi privit ca o posibilă ilustrare a mântuirii înţeleasă ca
vindecare a sufletului rănit de păcat.
Redactarea
primelor capitole începe încă din anul 1949, pe când scriitorul frecventa
constant activitatea culturală de la Antim. Romanul a fost încheiat în anul 1954, la
puţin timp după ce mișcarea Rugului
Aprins a fost scoasă în afara legii, iar participanţii obligaţi să sisteze
conferinţele din cadrul mănăstirii. Prin episodul ocnei, romanul devine
prevestitor al chinurilor viitoare pe care le va suferi autorul său.
Naraţiunea
poate fi prezentată laconic ca epopeea unui bărbat cu o înfăţişare gigantică
care, rătăcind prin lume, îşi caută vindecarea trupească. Romanul debutează
asemenea povestirilor voiculesciene, prin enunţarea unui caz de orbire rar
întâlnit. Zahei, personajul principal al romanului, a orbit în urma unei
băuturi otrăvite consumate la un chef. Întreg personalul spitalului şi
pacienţii sunt atraşi de noul venit, care le trezeşte interesul datorită
fizicului său anormal: „Un voinic năstruşnic, lungit cu faţa în sus, dormea.
[...] Nu-l încăpuse nici patul, nici rufăria spitalului. [...] Izmenele îi
veneau doar până la genunchi. [...] Peste pieptul atletic cămaşa plesnită se
umfla zadarnic să i-l acopere. Iar braţele căzute în lături îşi atârnau buturii
cărnoşi ieşiţi din mânecile scurte până la coate şi se rezemeau ca palmele în pardoseala
rece. Chipul îi era învelit cu o basma, coborâtă peste ochii bandajaţi. Dar
dedesupt se desluşea masivul gogonat al capului, pe grumazul puternic, numai
coarde şi muşchi.“[1]
Panteră, cel mai interesant caz al spitalului până la venirea uriaşului orb,
suferea de o boală a pieli incurabilă, care îi dădea un aspect sinistru. „Omul
era o bălţătură sălbatecă, ceea ce când rămânea gol îi da înfăţişarea fiarei de
la care luase şi purta cu mândrie numele.“ Cei doi se împrietenesc, iar în
scurt timp, Zahei ajutat de Panteră părăseşte spitalul.
În copilărie Zahei fusese la Schitul Dervent
unde văzuse un om care se tămăduise „veghind o noapte în rugăciuni la piciorul
unei cruci de piatră,“ fapt care îl determină să pornească într-acolo, în
speranţa vindecării. Panteră, întâiul său călăuzitor până la Schitul Dervent,
era de meserie cerşetor şi măscărici de bâlci. El obişnuia ca vara prin
bâlciuri să-şi arate pielea, stârnind spaima copiilor. Iarna se adăpostea la un
clan de ţigani din groapa Floreasca, de unde pleca pe la uşile bisericilor la
cerşit. Impresionat de fizicul noului său camarad, Panteră, vede în el „o mină
de aur,“ un extraordinar cerşetor. Dibaciul camarad se străduieşte să-l
convingă că singura soluţie pentru a obţine banii necesari călătoriei este
cerşitoria. Orbul acceptă să intre în cortegiul de cerşetori de la o Biserică
centrală din Bucureşti, dar demnitatea sa îl împiedică să ceară de pomană. În
scurt timp Panteră se convinge că Zahei nu are vocaţie de cerşetor şi se
hotărăşte să-l ia cu el prin bâlciurile Bărăganului. Munca de Sisif, învârtirea
roţilor comediilor dintr-un bâlci, orbul o face doar condus de gândul că în
scurt timp va fi dus la crucea tămăduitoare.
Soarta face ca în urma unei furtuni camaradul profitor să
fie înghiţit de apele învolburate ale Buzăului. Zahei înconjurat de săteni este
dus la boierul Lagradora, care-i oferă drept slujbă, munca mai înainte făcută
de un cal, care învârtea o roată menită să asigure irigarea grădinii. Frumoasa
Caliopi, ţiitoarea grecului, este tentată să facă din orbul cel frumos amantul
ideal. Scriitorul face din această femeie rătăcită de la curtea arendaşului,
pentru scurt timp, călăuza sentimentală a orbului. Însă iubirea interzisă îi
aduce moartea femeii. Caliopi, surprinsă în bordeiul lui Zahei, este
ştrangulată de Lagradora. Scena atinge înălţimea tragicului. Cu toate că orbul
îşi dă seama cine este asasinul, el nu-l denunţă alegând să fie învinuit de
presupusa crimă, pentru a nu întina memoria femeii care îi adusese o clipă de
„lumină“ în fiinţa sa.
Zahei este condamnat
vreme de cincisprezece ani pentru o presupusă crimă. Pedeapsa este nevoit să
şi-o ispăşească într-o ocnă. Noul venit, pentru a fi acceptat în grup, este supus la diferite
probe şi încercări, chinuit fără milă, pus la muncile cele mai dificile. Orbul
suportă toate aceste umilinţe cu demnitate. Voiculescu prezintă o lume muncită
de patimi anormale. Claustarea pe termen îndelungat îi determină pe aceşti
nefericiţi la răbufnirea celor mai perfide patimi – „bucurii spurcate ale întunericului.“
Abonați-vă la:
Postări (Atom)