Fără îndoială, învierea lui Lazăr închipuia învierea Domnului, care
avea să se săvârșească peste câteva zile. Astfel, Ierusalimul
închipuiește cerul, Betania pământul, Lazăr pe Iisus Hristos, Cel ce s-a
întrupat pentru mântuirea noastră.
Lazăre, vino afară! (Ioan 11, 43)
Iubiți credincioși,
Minunea învierii lui Lazăr ne este cunoscută tuturor. Am auzit de Marta
și Maria, cele două surori ale lui Lazăr. Am auzit că ei locuiau în
Betania lângă Ierusalim, unde adesea poposea Iisus Hristos cu ucenicii,
obosit de cale. Am auzit de asemenea că Lazăr s-a îmbolnăvit, că apoi a
murit, că a fost îngropat și în cele din urmă, că a fost înviat de
Domnul, când l-a strigat în auzul tuturor: Lazăre, vino afară!
Știm deci să povestim minunea aceasta, știm cât de mult iubea Iisus pe
Lazăr, că a și lăcrimat pentru el (Ioan 11, 35), dar ne este mai greu să
înțelegem însemnătatea acestei minuni.
Fără îndoială, învierea lui Lazăr închipuia învierea Domnului, care
avea să se săvârșească peste câteva zile. Astfel, Ierusalimul
închipuiește cerul, Betania pământul, Lazăr pe Iisus Hristos, Cel ce s-a
întrupat pentru mântuirea noastră. Marta și Maria închipuiesc neamul
omenesc cel mort cu sufletul și cu trupul, iar plângerea lui Iisus arată
dragostea cu care Dumnezeu a iubit lumea aceasta. Învierea lui Lazăr
mai închipuiește și învierea cea de obște a tuturor oamenilor, la
judecata cea de apoi.
Mai poate fi și altfel tâlcuită: Marta închipuiește Vechiul Testament,
ca cel ce vorbește mai mult de cele pământești. Maria închipuiește Noul
Testament- Evanghelia, dragostea - ca ceea ce vorbește mai mult de cele
cerești și este plină de dragostea lui Hristos, Lazăr închipuiește
Biserica creștină, cea înviată prin patimile Domnului și care este
scoasă de sub piatra Legii Vechi și din înfășurările cele de îngropare
ale templului evreiesc, la o viață cu totul nouă.
Și încă o tâlcuire a învierii lui Lazăr, asupra căreia vom stărui mai
mult: această minune, în sensul cel mai de taină al cuvântului,
închipuiește învierea fiecărui creștin la o viață nouă, curată, printr-o
adevărată pocăință. Ea deci, se repetă cu fiecare din noi, ori de câte
ori ne pocăim cu lacrimi. De data aceasta, Lazăr, înainte de moarte,
închipuiește sufletul înainte de a gusta din păcate. Marta închipuiește
mintea omului care mereu este plină de grijile vieții pământești. Maria
închipuiește conștiința sufletului omenesc, ca ceea ce este mai subțire
la înțelegere.
Îmbolnăvirea lui Lazăr înseamnă înclinarea voinței omului către păcat,
iar moartea lui înseamnă săvârșirea păcatului de moarte. Întristarea
Martei și Mariei pentru Lazăr arată mâhnirea cea adânca, tulburarea și
deznădejdea ce cuprind mintea și conștiința omului care a făcut păcatul.
Mângâierea cu care încearcă mulțimea să liniștească pe cele doua
surori, pentru a uita de moartea fratelui lor, înseamnă toate
desfătările și plăcerile cele pământești cu care încearcă lumea să ne
înșele mintea și conștiința, după ce greșim, pentru a uita de păcatul
făcut și a nu mai plânge pentru el. Căci așa obișnuiește să facă satana
întotdeauna.
Înmormântarea lui Lazăr înseamnă scufundarea sufletului omenesc în
întunericul a tot păcatul, iar învăluirea lui în giulgiu și pecetluirea
cu lespede de piatră a mormântului înseamnă legarea sufletului cu funia
obiceiului și depărtarea darului Duhului Sfânt de temnița cea întinată a
inimii sale. Îngroparea lui Lazăr la marginea Betaniei și părăsirea lui
de către toți prietenii săi înseamnă depărtarea celui păcătos din ceata
celor buni și uitarea lui de către prieteni, de toate simțirile sale
cele firești. Singure Marta și Maria, adică mintea și conștiința omului,
nu-l părăsesc o vreme, după ce face păcatul, ci se tânguiesc lângă el,
ca la căpătâiul unui mort.
Șederea lui Lazăr patru zile în mormânt se tâlcuiește - după Fericitul
Augustin - așa: ziua întâi este dulceața păcatului, ziua a doua este
învoirea conștiinței la păcat, ziua a treia este săvârșirea păcatului și
ziua a patra este deprinderea omului cu păcatul (Mântuirea păcătoșilor,
p. 504). Omul deprins cu păcatele cele grele este asemenea unui mort de
patru zile, miroase greu ca un cadavru neîngropat, sufletul lui este
robit de satana, mintea este întunecată, nu mai poate judeca drept,
conștiința nu-și mai aude glasul, puterile îl părăsesc, darul se
retrage, simțurile se îngroașă, bucuriile îl părăsesc, prietenii și
rudele, adică îngerii și oamenii îl izolează de ei, îl scot afară, îl
îngroapă în mormânt întunecos și adânc, ca pe un rob al diavolului, care
își are mâinile și picioarele legate cu frânghia obișnuinței.
Lepădat afară, părăsit de toți, îngropat și pecetluit, cine oare își
mai aduce aminte de un om mort, de un creștin întinat cu tot felul de
păcate? Singure, două ființe slabe - mintea și conștiința - suspină
neputincioase la ușa mormântului său. Dar este prea târziu. Ele singure
nu mai pot să-l scoată pe om din păcat, să-l învieze prin pocăință.
Trebuie ajutorul Bisericii, darul preotului, mila cea mare a lui Iisus
Hristos, ca să mai poată salva acest suflet păcătos.
Astfel, Marta și Maria cheamă pe prietenul lor - pe Iisus Hristos -
adică cer ajutorul preotului și al Bisericii. Unde l-ați pus pe el?
întreabă Domnul, Adică în ce păcat a căzut sufletul? Când? De câtă
vreme? Căutarea lui Lazăr și suspinul Domnului pentru el arată dragostea
cu care Hristos ne iubește, care face totul pentru mântuirea noastră,
căutându-ne până și în iad, pentru a ne afla, a ne învia, a ne mântui.
Aruncarea lespedei de pe mormânt și mirosul greu ce iese din el
închipuiește lepădarea păcatelor la duhovnic prin spovedanie sinceră,
așa cum le-am făcut. Rugăciunea Domnului lângă cel mort înseamnă
rugăciunea duhovnicului pentru iertarea celui spovedit. Strigarea
Domnului către Lazăr: Lazăre, vino afară! este chemarea cea tare și
stăruitoare a lui Hristos, a Bisericii, a preotului către cel păcătos:
„Omule, lasă obiceiul păcatului, ieși afară din mormântul lui, scoală-te
la o viață nouă". Învierea lui Lazăr și ieșirea din mormânt arată
învierea celui ce se spovedește cu lacrimi. Dezlegarea celui înviat din
giulgiuri înseamnă dezlegarea sufletului de obiceiul păcatelor, pentru a
nu-l mai ține nici de mâini, nici de picioare, nici de simțuri, ci a fi
slobod și a merge după Hristos în toată viața lui. Și, în sfârșit,
mânierea fariseilor pentru învierea lui Lazăr arată mânia diavolului și a
slugilor lui pentru învierea unui păcătos, a unui om ce se pocăiește,
făcând orice ca să-l arunce iarăși în starea cea dintâi.
Iubiți credincioși,
Cel mai important moment din această minune este, desigur, clipa
învierii lui Lazăr la glasul cel dulce al lui Iisus: Lazăre, vino afară!
Cât de fericit ar fi creștinul de acum dacă ar auzi și el glasul
Domnului, al Bisericii, al preotului care îl cheamă mereu la pocăință,
zicându-i: Omule, vino la spovedanie mai des; omule, postește, roagă-te,
fă milostenie, căci este Postul Mare; omule, vino mai des la Biserică,
iartă-te cu fratele tău, căci ești creștin. Omule, nu este de ajuns
numai să te spovedești din fugă, o dată sau de două ori pe an, ci este
de mare nevoie să-ți schimbi viața. Deci, omule, tu te rogi, dar mai
întâi iartă-l pe aproapele tău. Vii o dată pe săptămână la Biserică, dar
ar trebui să te rogi și acasă cât mai mult. Te închini Duminică
dimineața la biserică, dar este bine ca nici după-amiază să nu pierzi
vremea la cârciumă sau la vorbe deșarte. Omule, tu, vrednic, nevrednic,
te împărtășești cu Sfintele Taine, dar ar trebui mai întâi să-ți schimbi
viața. Deci, lasă-te mai întâi de desfrânări, de beții, de înjurături,
de fumat, de toată pofta și trufia vieții acesteia și apoi vino să
primești dumnezeieștile Taine.
Cât de fericit ar fi creștinul dacă s-ar pocăi așa din inimă, iar nu
numai de formă! Cât de fericit ar fi păcătosul dacă ar auzi strigarea și
glasul Domnului care îl cheamă la pocăință! Și ce bine ar fi dacă ar
auzi el suspinul surorilor sale - conștiința și mintea - care îl
îmboldesc să vină mereu la Biserică, la spovedanie, la Hristos! Cât de
fericit ar fi creștinul dacă s-ar păstra curat de tot păcatul!
După ce sufletul se deprinde cu păcatul, apoi se face rob al
vrăjmașului, rob al desfrânării, al beției, al mâniei, al pierzării.
Atunci el uită de Hristos, urăște pe preot, ia în râs Biserica, se
deznădăjduiește de mântuire, moare cu totul, devine un cadavru cu miros
greu, din care pricină se și aruncă afară în mormânt întunecat, să fie
mâncat de viermi și să ardă în veci. În zadar mai plânge Marta împreună
cu Maria la capul săracului Lazăr! Este prea târziu! Singure, nu mai pot
decât să-l caute pe prietenul lor, Iisus, care singur poate da viață.
În acest caz, trebuie un preot, un preot destoinic, care să se
ostenească până la mormântul omului căzut, să-l sfătuiască cu cuvinte
dulci, să-l spovedească curat, să-l cheme afară din mormânt, să-l
dezlege de înfășurările deprinderii păcatului, să-l aducă la o viață
nouă. Lazăre, vino afară! Creștine, ieși întru întâmpinarea Stăpânului
tău! Așa și numai așa minunea din Betania se repetă mereu cu fiecare din
noi, cu fiecare păcătos.
Iubiți credincioși,
A nu greși este lucru îngeresc, a greși dar a nu te pocăi este lucru diavolesc, iar a greși și a te pocăi este lucru omenesc.
Deci, dacă nu suntem îngeri, pentru că mereu păcătuim, apoi să nu ne
asemănăm diavolului pentru că nu ne pocăim. Ci mai degrabă să ne pocăim
curat, prin spovedanie, prin împăcare, prin înnoirea vieții noastre, ca
să ne asemănăm îngerilor și lui Lazăr, prietenul Domnului!
Ce este mai fericit decât un creștin care se pocăiește cu adevărat,
care pune început de viață nouă?! Dar, vai, cât de rari sunt oamenii
aceștia! Îi întâlnești venind primii la biserică, îi admiri cu câtă
evlavie se închină și ascultă Sfânta Liturghie, îi vezi plecând cei mai
de pe urmă din Casa Domnului. Îi vezi întotdeauna mulțumiți, pașnici,
zâmbitori, plini de dragostea lui Hristos! Aceștia nici nu se ceartă
vreodată, nici nu înjură, nici nu fac desfrânare, nici nu beau mult,
nici nu fumează, nici nu sunt robiți de grijile lumii. Acestora casa le
este biserică, soția soră, copiii îngeri, creștinii frați, săracii
prieteni, pâinea mană cerească, bolile bucurie, necazurile pedeapsă
pentru păcatele lor. Acestora Biserica le este cer, preotul Însuși
Hristos, Sfânta Scriptură singura desfătare, rugăciunea le este hrană
vie, postul ușurare, străinii oaspeți iubiți. Acestora viața le este
trăire cu Hristos, moartea bucurie. De nimic nu se mânie, de nimic nu se
tulbură, de nimic nu se bucură mai mult decât de o viață curată.
Dar cât de rari și de scumpi sunt creștinii aceștia! Durerea cea mai
mare este că cei mai mulți creștini nu se spovedesc deloc. Sau, de se
mărturisesc, ei nu vor să-și spună toate păcatele, nu vor să înceapă o
viață nouă, nu vor să iasă din mormântul plin de viermi al păcatului, nu
vor să lepede giulgiurile obiceiului rău care îi ține legați de mâini
și de picioare. Se spală și iar se afundă în noroi. Ies pe malul gropii
și iar se rostogolesc în mormântul pierzării, în patimi de moarte, în
fărădelegi grozave. De aceea creștinii noștri se spovedesc, se
împărtășesc, se roagă, dar rămân aproape neschimbați la suflet, pentru
că nici ei nu lasă de tot păcatele.
Deci ce trebuie să facem, fraților? Să ne fie milă de Marta și Maria
care plâng pentru noi. Să le trimitem apoi în căutarea lui Iisus! Și
după ce El va veni în chipul preotului, să rupem de tot legături
păcatului și funia obiceiului pătimaș. Apoi, ieșind la glasul Domnului
din întuneric la lumina vieții, să începem de acum a trăi o viață cu
totul nouă, plină numai de dragoste, de pace, de milostenie și de
rugăciune.
Și ca semn de împăcare, să punem cină Domnului în casa inimii noastre.
Atunci Marta, adică mintea noastră, plină de osârdie va găti cele de
mâncare, iar Maria, adică conștiința noastră, plină de dragoste, va
spăla picioarele Mirelui Hristos. Iar noi, frații lui Lazăr, vom fi unii
din cei ce șed cu El la masă (Ioan 12, 2).
Bucuria cinei acesteia este atât de mare, încât nu se poate spune prin
cuvinte. Dar încercați să vă schimbați viața, apoi apropiați-vă de Prea
Curatele Taine cu multă credință și, deodată, bucuria Duhului Sfânt va
umple inimile dumneavoastră! Numai atunci veți înțelege taina învierii
lui Hristos! Atunci veți fi cei mai bogați oameni de pe pământ! Atunci
veți fi cei mai fericiți muritori din lume!
Arhimandrit IOANICHIE BĂLAN