“Glasuri
cereşti Te-au vestit pământenilor. Urechi pământeşti Te-au băut în
cuvintele vestirii celei bune, Noule Izvor, pe care cei cereşti l-au
deschis pentru cei pământeşti care însetau după viaţă şi n-o puteau
gusta”. (Sfântul Efrem Sirul)
„Naşterea
Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştiinţei.
Ca întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au învăţat să se
închine Ţie, Soarelui dreptăţii, şi să Te cunoasca pe Tine, Răsăritul
cel de sus, Doamne, slavă Ţie.”
( Troparul Crăciunului)
CRĂCIUNUL
sau NAŞTEREA DOMNULUI este o împreună bucurie spirituală şi materială,
a Cerului cu lumea sa divină şi a Pământului cu omenia sa.
Întruparea CUVÂNTULUI este
cel mai important eveniment cosmic, după Creaţie, de care depinde în
mod absolut învierea şi mântuirea celor ce s-au pregătit în acest sens.
Naşterea Domnului este momentul suprem de veselie: “Veseliţi-vă în Domnul…toţi cei drepţi la inimă”. (Psalmul 31, 12), şi de bucurie: “Bucuraţi-vă pururea. Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate”. ( I Tes. 5, 16-18).
Veselia şi bucuria îşi au izvorul în rugăciune şi în mulţumirea pentru
toate cele dăruite de Dumnezeu. Pentru a simţi cu adevărat lumina şi
căldura veseliei şi bucuriei, Domnul a îngăduit o perioadă de pregătire,
de curăţie, de primenire, de gătire, de o oarecare strâmtorare, prin
post şi rugăciune, prin cântare, care potolesc trupul şi înalţă duhul.
Tradiţia
Naţiunii noastre sfinte ne aduce întotdeauna acasă în sânul
sărbătorilor, iar cei plecaţi departe chiar şi numai cu sufletul veşnic
românesc, bucurându-ne şi veselindu-ne alături de părinţi, de prieteni
şi de cei dragi. Fiecare Sărbătoare creştină implică participarea
întregului Cosmos la acea pregătire divină. La Naşterea Domnului,
Îngerii ţes din slava lor scutecele Sfântului Prunc, în timp ce
Arhanghelii Îi brodează, din cununa brazilor, brâul verde al măreţiei şi
biruinţei. Soarele pune din borangicul său surâs colindătorilor, în
vreme ce Pământul Îi face în inima sa sălaş Domnului. Apele fredonează
urăturile pentru bunii creştini, iar Mamele împletesc din şoaptele de
dor, răsfirate în buclele de Cotnar ale pruncilor, cântecele de leagăn.
Serafimii pregătesc imnele de foc ale colindelor, alături de Heruvimii
care croiesc veşmintele albe de nuntă Martirilor. Luna adună steluţele
lacrimilor de bucurie ale Măicuţei-Fecioare şi le aprinde în
candelabrele Brazilor legendari. Sfinţii fiecărei Seminţii îşi
împodobesc Naţia ca pe o frumoasă Mireasă, deodată cu Eroii, care
psalmodiază Cântarea Cântărilor, Neamului preaales.
Bunul
Dumnezeu ne-a dăruit Chipul Său, cu posibilitatea asemănării, şi
fiecărei Seminţii o Patrie proprie, în funcţie de virtuţile şi puterea
Naţiei respective, nedeosebindu-se mult ca întindere, ca spaţiu, ci în
timp, ca împlinire a religiozităţii sale.
De-a
lungul istoriei, Naţiunile, în mare parte, s-au abătut de la măsura
dată de Atotcreatorul, uzurpând astfel misiunea şi vocaţia divină pe
care trebuia să şi le asume, să şi le îndeplinească, conducând astfel la
apariţia politeismului cu ramificaţiile sale înainte de Hristos şi a
diferitelor sisteme şi ideologii psiho-sociale şi doctrine
politico-religioase după Hristos, precum: catolicismul, cruciadele,
protestantismul, inchiziţia, ateismul cu derivatele sale,
neoprotestantismul, satanismul, liber cugetătorii, ecumenismul,
mondialismul şi desigur antihrismul. În atare conjunctură, în mod
categoric au suferit tradiţiile, datinile şi obiceiurile, substituind
după caz bucuria spirituală cu îndestularea, cu îmbuibarea şi toate
căderile lor.
Ruga,
poezia, colindul, în general creaţia creştin-ortodoxă se asumă
concretizării Revelaţiei, a permanentei prezenţe a lui Iisus Hristos în
istoria lumii. Cele trei forme ale spiritului creativ: rugăciunea,
poezia şi colindul, ţâşnesc din flacăra sufletului ca o experienţă
sensibilă a tainei suferinţei.
În
miezul Suferinţei, harul lui Dumnezeu consubstanţializează credinţa şi
iubirea: pogoară cerul pe pământ şi înalţă pământul şi omul
transfigurat la cer.
Suferinţa
spirituală în închisori, manifestată prin creaţie şi mărturisire,
înfiază omul unei trăirii liturgice, într-o comuniune a Cuvântului lui
Dumnezeu întrupat. Astfel geniul creativ, cât şi auditoriul său se
înrădăcinează într-o experienţă dogmatică şi teologică a Cuvântului, a
Cultului, într-o spiritualitate autentică, mistică.
“Rugăciunea (spunea Sf. Grigorie Sinaitul +1346) este Dumnezeu, care le lucrează pe toate în toţi”. (Capete,113, P.G. 150, 1289 A).
Aşadar,
Rugăciunea este lucrarea harului lui Dumnezeu, în noi, nu ceea ce
facem noi, ci ceea ce face Dumnezeu în noi, după cum spunea şi Sfântul
Apostol Pavel: “Nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine”. (Galateni 2, 20).
Rugăciunea
este o cerere solemnă adresată lui Dumnezeu, cu care sufletul se
înfăţişează în faţa lui Dumnezeu, într-o relaţie personală şi apropiată.
Trebuie să ne cunoaştem fiecare nivel al fiinţei noastre, instinctual,
intelectual şi spiritual, de la sub- la supraconştient, apropiindu-ne
de starea mistică,în care se ascultă în tăcere glasul Rugăciunii,
glasul lui Dumnezeu în propria inimă, înţelegându-L. Condiţia
înţelegerii este strâns legată de tăcere.
“Când te rogi (spunea un scriitor ortodox finlandez) taci tu şi lasă rugăciunea să vorbească”. (Tito Colliander,The Way of the Ascetics, London, 1960, p.79).
Calea Rugăciunii interioare ne este dezvăluită foarte clar şi de Sfântul Ioan Botezătorul, cu privire la Iisus: “El trebuie să crească, iar eu trebuie să mă micşorez”. (Ioan 3, 30). În acest înţeles, a te ruga înseamnă a tăcea.
Date
fiind condiţiile extrem de severe în infernul concentraţionar,
Deţinuţii politici creştini au beneficiat din plin de rugăciunea
interioară, de această binecuvântată tăcere a rugăciunii. Bucuria lumii
este amestecată cu întristarea, veselia cu mâhnirea, slava este
schimbătoare, bogăţia dispare şi ea şi dacă n-ai rugăciunea, rămâne doar
plânsul şi tânguirea, deznădejdea, disperarea, averea grijilor. “Grija grijilor (spunea Mitropolitul Dimitrie al Rostovului) este toată vârsta vieţii omeneşti”.
Limpezimea
şi creşterea sufletească a Elitei creştine călăuzitoare, întemniţată, a
transformat gerul şi ura, injuriile şi biciul, lovirile şi carcera,
bolile şi defăimările, tortura şi foamea, răbdarea şi durerea, într-o
trăire filocalică totodată, cunoscând mai presus de orice cunoaştere,
iubirea treimică a lui Dumnezeu, ce i-a ridicat deasupra oricărei
suferinţe.
Înzestraţi
cu temeinice cunoştinţe teologice într-o admirabilă aşezare
sufletească, precum o cetate dacică imposibil de cucerit, cunoscători
profunzi ai realităţii, înarmaţi cu capacităţi deosebite de a releva
înţelesul duhovnicesc al întâmplărilor pe care le-au trăit zilnic,
Îndrumătorii spirituali ai Neamului au afişat permanent o mare
intransigenţă cu ei înşişi şi o înaltă demnitate pentru crezul şi jertfa
lor.
Ei,
în Numele lui Hristos, s-au născut, au crescut, au pătimit, au trăit,
au suferit, s-au împlinit, s-au jertfit şi s-au dăruit, Celui ce le-a
dat nume mai presus de nume. “Şi orice faceţi cu gândul, cu cuvântul sau cu lucrul, toate să fie întru numele Domnului Iisus”. (Coloseni, 3, 17).
În
fiecare dintre aceşti gânditori şi truditori pe Moşia Cuvântului s-au
înrădăcinat trei simţăminte adânci: întâiul simţământ fiind dragostea
pentru Dumnezeu, al doilea simţământ fiind iubirea de Naţie, iar al
treilea dreptatea pentru comunitatea prezentă (poporul acesta obidit şi
jecmănit de toţi răufăcătorii cămătari, de-a lungul veacurilor).
Deţinuţii
politici creştini au înţeles mistic bucuria şi veselia întru Naşterea
Domnului, considerând întocmai cu marii duhovnici şi asceţi, că pentru
ei a suferit mai întâi ca Prunc Sfânt: neprimirea de către nimeni a
Maicii Sale Maria ca să nască, Peştera, ieslea, prigoana, fuga-n Egipt,
apoi ca Mântuitor: vânzarea pe 30 de arginţi, lepădarea
Ucenicilor, arestarea, simulacrul de proces, întemniţarea, bătăi,
batjocoriri, scuipări, cununa de spini, răstignirea şi Jertfa supremă.
De aceea ei au mulţumit permanent pentru cele suferite şi îndurate.
Vrednici
de toată preţuirea şi binecuvântarea cerească, aceşti Ucenici creştini
prin care Duhul Sfânt strălucea cu putere, dorind arzător după
Dumnezeu, s-au împletit cu năzuinţa ideală a Ortodoxiei.
Cu
inimile lor curate deţinuţii politici creştini au lăudat şi cu lacrimi
sfinte au cântat şi au brodat în slavă Naşterea Pruncului Sfânt. În
flacăra spiritului lor, ruga s-a transformat în poezie, iar poezia a
devenit la rându-i rugăciune. Marii creatori, pedagogi creştini ai
Neamului nostru daco-român au vindecat libertatea ucisă de regimul ateu,
mai ales prin ruga-poezie, purificând-o prin Rugul aprins al Rezistenţei creştine.
Psalmul
biblic a fost Prescurea lirică întemniţată, prin care s-au cuminecat
poeţii creştini întemniţaţi. Colindele de Crăciun, scrise cu sânge, în
orizontul concentraţionar, nu mai sunt rugăciuni, ci imne de foc ale
bucuriei pentru Naşterea Mântuitorului şi flăcări de nădejde în care
arde dorul de acasă.
Una
din Tradiţii, consemnează faptul că bucovinenii cred că, mai înainte
vreme, foarte multe răutăţi făceau oamenii, din pricină că îşi uitaseră
de Bunul Dumnezeu. Pentru a-i scăpa de păcate, Creatorul a
lăsat Colindele, ca în fiecare an la Crăciun, Numele cel Sfânt al
Domnului să vină neapărat la urechile oamenilor şi astfel să se abată de
la calea răutăţilor.
Rugăciunile,
Poeziile şi Colindele lor, ne oferă, printr-o sublimă orchestrare a
imaginilor şi tipologiilor încarcerate, o magnifică celebrare a tainei
hristice a suferinţei, înscrisă într-o amplă meditaţie asupra Întrupării
Logosului lui Dumnezeu.
Imnele
lor martirice sunt un comentariu creştin extraordinar, plin de
virtuozitate teologică, de o mărturie unică a unor realităţi atât de
dramatice, trăite într-un plan spiritual inegalabil, care-i revelează
drept cei mai mari poeţi mistici din toate timpurile şi cei mai profunzi
teologi ai suferinţei.
Ei
au intuit actul fundamental al creaţiei mistice, scriind cu fulgere de
lumină trăirea, revelaţia şi dragostea lor întru Domnul. Creştinismul
lor ortodox a atins un stil de viaţă divin. Recunoaşterea puterii
spiritului lor constă într-un act sublim de venerare, care ne
transfigurează pe noi, descendenţii lor în lumină.
Imnele
lor au izvorât din propria viaţă de creaţie, din eroismul spiritual şi
din jertfa mistică, a cărei ardere-de-tot a dat cea mai întregită
Icoană a biruinţei creştine.
VIRGIL MAXIM, POET MISTIC
Virgil
Maxim s-a născut la 4 Decembrie 1922, în comuna Ciorani, judeţul
Prahova. După şcoala generală, urmează cursurile Şcolii Normale la
Ploieşti şi Buzău. Se remarcă îndeosebi pe latura artistică şi
religioasă, fapt care-l conduce la aderarea în rândul Frăţiilor de
Cruce, în care arde harul pentru dragostea lui Hristos şi iubirea de
Neam.
Virgil
Maxim a fost arestat la 1 Noiembrie 1942, la 19 ani, pe când era elev
în ultimul an la liceul din Buzău, primind 25 de ani pentru apartenenţa
la Frăţiile de Cruce. Se va elibera după 22 de ani, în 1964, după ce a
suit urcuşul duhovnicesc prin suferinţă şi rugă, în Aiud, Alba Iulia,
Aiud, Târgşor, Jilava, Gherla, Văcăreşti, Aiud, Galda, Gherla şi iarăşi
Aiud. Cele văzute şi trăite în închisori le-a mărturisit în cartea sa
“Imn pentru crucea purtată”. Un alt Matusalem al închisorilor şi al
duhovniciei, Părintele Arsenie Papacioc, afirma despre el: “Virgil Maxim
intuia perfect starea de lucru. De fapt, mulţi o intuiau, dar el o şi
prezenta cu toate virgulele, cu tot înţelesul ei. Despre el a spus
cineva de mare competenţă că e singurul care ar putea fi patriarhul
ţării. Eu, care l-am cunoscut de tânăr, am încuviinţat”. (Monahul Moise,
Sfântul închisorilor. Mărturii despre Valeriu Gafencu. Ed.
Reîntregirea, Alba Iulia, 2007, p. 48).
Poezia
lui a fost o permanentă rugăciune. În “Cuvânt înainte” la poemul
“Nuntaşul cerului”, părintele Liviu Brânzaş, care l-a cunoscut în
închisoarea Gherla, consemnează:
“Toată
tinereţea lui a fost o purtare a crucii pe o Golgotă ce părea fără
sfârşit. Celula închisorii a fost pentru el o veritabilă chilie de
mânăstire, în care sufletul său, aspirând spre culmi, s-a transfigurat
în duhul lui Hristos. Datorită condiţiilor istorice, acest
om cu o puternică vocaţie mistică şi teologică a rămas un laic. În
alte circumstanţe ar fi devenit cu siguranţă- un mare sacerdot.
Cititorule,
când te vei împărtăşi din potirul mistic al acestor poeme ale
credinţei, poate vei simţi în adâncul sufletului un impuls tainic de a
îngenunchia. Nu te sfii s-o faci, căci poezia lui Virgil Maxim este o
rugăciune profundă rostită pe Golgota unei tinereţi martirizate!”
„
…Aici răsare-n mine o chilie/ în care s-a sfinţit un pustnic blând…/
Zidea virtuţi cereşti în trup plăpând/ şi-n ochi purta smerită bucurie…/
De priveghere lungă,- albă floare-/ se rezema cu fruntea de pervaz/ şi
luna-i săruta sfinţit obraz/ când i-asculta cuvântul, ca o boare:/ “O,
vino, rob rău, somnule, şi-mi poartă/ cu tine visul, peste unda
moartă…,/ un ceas de vreme urcă-mă şuviţă/ în Crama-Împărătească,
rod-de-viţă!...”/ De funia nădejdii viu s-agaţă/ şi-n rugăciune
treaptă-naltă suie…,/ amiezile simţirilor descuie/ şi îngerilor
iată-l…faţă-n faţă!.../ L-au îmbrăcat cu-a cerului armură…/ cu
neaua-Înţelepciunii- apoi l-au nins,/ purificându-i duhul, înadins/ să
fie-asemeni lor, chip şi măsură!.../ Un înger…a făcut un semn în
cer!.../ El vede Faţa-lumii Nevăzute…/ cuvintele aude…nenăscute/ cu
inima topeşte vămi de ger!.../ De câte ori pământul, fără splină,/ se
duce, taur negru, rostogol,/ de câte ori îl segetează-n gol/ harapi
cornuţi, mereu în nehodină?!.../ Un sul de carte-i cerul strâns cu nod/
şi ultim semn pământu-n alfabet…/ Altarul-Viu al Marelui Profet/
primeşte jertfa, Ardere-de-tot!.../ În Rugăciunea-focului, adoarme…/
Târziu lumina candelii se stinge…/ un înger furişându-se-n chilie/
de-asupra frunţii, nimb subţire-i ninge!.../ Vrăjmaşii gem la pragul
lui, pe coarne!.../ Movilă-i stă nisipul lângă uşă…/ A tot crescut
rugina pe zăvor/ uleiul a-nflorit într-un ulcior/ dar trupu-i stă-n
genunchi, deşi-i cenuşă…/ Pe-o laviţă, alături, rânduite/ mai multe
cărţi. Pe-o foaie în Ceaslov/ scrisese el sfinţitul lui hrisov/ în patru
rânduri, vorbe aurite: / “Să mă iertaţi, părinţilor, vă rog/ C-având
puţină treabă, azi cu Domnul/ m-a biruit în rugăciune, somnul/ şi v-am
lăsat, cenuşa mea, zălog…”/ Dar necrezând că-i mort cu-adevărat/ cu mâna
l-am atins peste veşminte…/ Se risipi cenuşa lui fierbinte/ şi
sărutând-o…am plans îngândurat?... (Ardere-de-tot).
Poetul
isihast Virgil Maxim şi-a purtat în suflet comunitatea hristică,
într-o comuniune de laudă, de preamărire şi de mulţumire.