La sfarsitul eseului sau, Eugene punea in discutie menirea curentelor
religioase si intelectuale moderne: adica domnia Antihristului.El scria:
“Daca “psihicul” este echivalat cu “spiritualul” cum gresit a stabilit
omul modern, in totala sa ignorare a amandorora, atunci stiinta si
pseudo-spiritualitatea se unesc iar adevarurile spirituale devin “fapte”
stiintifice... Stiinta, cu noua si “superioara” ei cunoastere a lumii
“spirituale”, va exercita asupra oamenilor o tiranie, nemaivazuta pina
atunci ; va deveni stapanul absolut intr-o lume inchisa cu totul de
realitatea care o transcende, iar orice atac va fi inutil deoarece
insasi stiinta este aceea care poseda arma suprema – pe “Dumnezeu”...
Eminenta cenusie din spatele acestei lucrari nu va fi alta decat a lui
Satana, “vrajmasul”, “ cel ce maimutareste pe Dumnezeu”, care va domni
asupra imparatiei sale desavarsite in persoana lui Antihrist...
Antihrist
va fi irezistibil, deoarece el va fi “bun” si “binefacator”... Insusi
Antihrist, personificarea fortelor “care se opun” lui Satan, va fi “
cel ce rezolva problemele ” veacului, cu un “raspuns la indemina”
pentru toate problemele aparent grele si de nerezolvat; iar omenirea
sedusa cu totul de “bunul simt”, si de egocentrism, cautand necontenit
“lumina”, se va napusti de bunavoie catre cel care ii ofera unica
“solutie”.
3.9.12
Fostul deţinut politic, părintele mărturisitor Mihai Lungeanu, a plecat duminică la Biserica Biruitoare. Mărturie a domnului Grigore Caraza, bun prieten al Părintelui Mihai Lungeanu
Mihail Lungeanu a trecut prin reeducările de la Piteşti, din care a scăpat în mod miraculos, de altfel acesta fiind momentul crucial care i-a schimbat viaţa. S-a rugat zile şi nopţi promiţând Mântuitorului că, dacă îl va scoate din acel Infern, toată viaţa şi-o va aşterne la picioarele Lui, în sensul că se va preoţi sau va merge la o mânăstire pentru a se călugări. Ruga i-a fost ascultată şi, pe motiv că era bolnav de TBC pulmonar, a părăsit definitiv Piteştiul fiind transferat la Targu Ocna.
După prima eliberare, ajuns acasă, i-a spus tatălui său, care era preot la Biserica “Buna Vestire” din Iaşi, că va intra în mânăstire sau va urma Teologia. După ce a meditat câteva clipe, surprins de hotărâre, i-a spus că îl înţelege ca preot, dar nu şi ca tată. Hotărârea lui Mihai însă a fost definitivă.
O vreme a stat în mânăstirea Vladimirești unde a fost socotit un doctor fără de arginţi, însă după puţin timp Tribunalul Militar Bucureşti l-a condamnat a doua oară.
În temniţa comunistă Mihai Lungeanu a studiat teologia prin alfabetul Morse. Abia la vârsta de 74 de ani visul lui s-a realizat, devenind preot.
În închisoare a învățat pe de rost Noul Testament. A rămas profund impresionat de bunătatea şi puterea rugăciunii lui Valeriu Gafencu de care a îngrijit ca student la Medicină şi coleg de celulă la Târgu Ocna.
Nu i s-a mai dat voie să-şi continue studiile la Facultatea de Medicină. Salvat din bolile crunte căpătate prin puşcării şi din torturile în care alţii îşi pierduseră viaţa, tânărul medicinist de atunci și-a propus să-şi dedice restul zilelor slujirii lui Dumnezeu. Însă nu i s-a permis nici aceasta decât târziu, după Revoluţie, la treizeci de ani de la eliberare, când a fost hirotonit preot la Biserica Buna Vestire, biserică la care slujise şi tatăl său. Până la acel momnt a lucrat ca biolog la un laborator clinic din oraşul natal Iaşi.
Mihail Lungeanu s-a căsătorit cu Georgeta Cobzaru, solistă a Filarmonicii Iaşi, cu care are doi copii.
Sursa: http://www.romania-actualitati.ro/parintele_mihail_lungeanu-7426
Mărturie a fostului deţinut politic Grigore Caraza, bun prieten al Părintelui Mihai Lungeanu
Cât am stat în celulă cu
Mihai Lungeanu, se plimba încet şi continuu, căutând să reţină anumite pasaje
din nişte file împăturite pe care le strângea în pumni. Prin nu ştiu ce minune,
căpătase un capitol din Noul Testament. Zile, săptămâni şi chiar luni la rând,
Mihai a reuşit să memoreze Noul Testament. Îl priveam năucit şi l-am comparat
cu Sorel din romanul "Roşu şi negru" de Stendhal. Citisem de multă
vreme cartea şi, în sinea mea, eram convins că sunt exagerări, dar de această
dată aveam în faţă un nou Sorel, pe Mihai Lungeanu, tânărul care a învăţat în
temniţa comunistă Teologia prin alfabetul Morse.
*
Pe secţia a II-a, la bolnavi
cronici, am fost din nou împreună cu Mihai.
Nu ştiu de ce, dar nu cred că
a fost o simplă întâmplare când, încă o dată de-a lungul osândei pe care am
executat-o, pe 13 ianuarie 1963 l-am reîntâlnit pe Mihai. Cei izolaţi în
Celular, care refuzasem categoric reeducarea, am fost mutaţi în Zarcă. În
curte, gardianul care ne escorta a strigat:
- Ascultă, bă, la mine şi ia
pe cinci!
Atunci am simţit în dreapta
mea un cot, care parcă mă înghiontea. Când am întors capul, lângă mine era
Mihai:
- Grigore, deşi n-am fost împreună
în ultimul timp, eram sigur că ne vom găsi în Zarcă, pe aceeaşi poziţie.
Ajunşi în faţa uşii, pentru că
nu puteam intra cinci odată, gardianul ne-a spus să intrăm câte doi. De mână cu
Mihai, am pătruns în Zarcă şi odată cu noi, în dreapta şi în stânga noastră,
parcă cineva ne-ar fi condus paşii.
Şi, deşi nu am fost în aceeaşi
celulă, soarta a făcut să ne mai întâlnim o dată când greul era atât de mare, încât
îmbrăca haina disperării.
Stors şi sfârşit de boală şi
de multele izolări severe făcute - numai în acea perioadă executasem 65 zile ca
pedeapsă - zăceam pe un pat unde îmi aşteptam, mai conştient ca oricând, sfârşitul.
Mihai, care mă veghea atât cât putea pentru a nu fi observat de gardian, după
mai multe ocolişuri, m-a întrebat:
- Grigore, care ar fi ultima
ta dorinţă?
- Mihai, i-am răspuns. Aş
vrea să fiu scos afară şi aruncat pe iarbă în curte, să mor cu ochii la
cer...
Au trecut de atunci peste 30
de ani şi Dumnezeu a vrut ca amândoi să
ieşim din temniţă. În libertate, Mihai s-a întors la Iaşi, iar eu am plecat
departe de ţară, în exil.
*
Pe locul numit Râpa Robilor
din Aiud, s-a înălţat un maiestuos mausoleu, sfinţit de Înălţarea Sfintei
Cruci, rămânând ca în fiecare an, pe 14 septembrie, să se facă pomenire pentru
cei de sub glie. În afara unui mare sobor de preoţi, la sfinţire au fost prezenţi
foştii deţinuţi politici care mai erau în viaţă, precum şi dintre rudele
acestora.
Pentru a participa la
eveniment, am trecut Atlanticul şi mă aflam din nou în Aiud, dar nu între
zidurile temniţei, ci afară, ca să iau parte la slujba de pomenire. De mine
s-au apropiat un domn şi o doamnă, care nu putea fi decât soţia acestuia.
- Iată, Grigore, ne întâlnim
din nou în Aiud, dar de această dată liberi, în afara zidurilor. Îţi mai aminteşti?
- Mihai!...
Ne-am pomenit unul în braţele
celuilalt plângând, poate de bucurie, poate de amarul pe care amândoi l-am îndurat
iar din cauza emoţiilor care ne-au copleşit nu mai auzeam decât
"Frate!", "Frate!"...
Am ajuns la convingerea că o
dorinţă, oricât de mare ar fi, are un
timp anume pentru realizarea ei, iar părintele Mihai a confirmat cu prisosinţă
acest lucru. Cu o perseverenţă rar întâlnită şi, în acelaşi timp, cu foarte
multe piedici, Mihai a fost uns diacon, rămânând astfel multă vreme în slujba
bisericii. Abia la vârsta de 74 de ani, visul lui s-a realizat, devenind preot
din vrerea şi mila Lui Dumnezeu, şi nu unul obişnuit, ci de o tulburătoare trăire
religioasă, cu mult har şi cu o nesfârşită iubire de oameni.
Binecuvintează, părinte
Mihai!- extras din lucrarea memorialistică Aiud însângerat, scrisă de domnul Grigore Caraza
Abonați-vă la:
Postări (Atom)