Părintele Justin nu este numai al unuia
sau altuia, nu este numai al unor ucenici sau al altora, este al tuturor
românilor ortodocși. Și nu numai. Părintele a întins acoperământul dragostei
sale pentru creștinii din întreaga lume. Dovezi ale evlaviei pentru Părintele
vin din întreg spațiul ortodox. Părintele Justin este exemplificarea dragostei
nemărginite, trăită la cea mai înaltă măsură.
Dimineața, când mă uit în ochii fetiței
mele văd ceva din sclipirea ochilor Părintelui Justin. Sănătatea ei este rodul
rugăciunilor acestui sfânt al lui Dumnezeu. Pentru asta, și pentru toate
celelalte, îi sunt recunoscător Cuviosului Părinte Justin, pentru ale cărui
rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-ne pe noi, păcătoșii! (Florin Palas)
Notă: Acum ceva timp am cutezat a scrie
câteva gânduri despre iubitul nostru Părinte Justin. Le redau mai jos, ca un
modest semn de cinstire din partea familiei mele pentru cel care ne-a dăruit
atât de mult, încât nu ne-a ajuns timpul ca să-i mulțumim pe măsură. Părintele
Justin a suferit dramele fiecăruia, pe care le cunoștea în profunzime, mai bine
chiar decât cei care le purtau. N-ar fi dormit ca să stea de vorbă cu oamenii,
pentru a le aduce o alinare, o mângâiere. A dăruit tuturor, încălzind inimile
românilor din prinosul sufletului său. În ultimele întâlniri, când ne uitam la
Sfinția Sa, îl vedeam transparent, străveziu, aproape imaterializat. Suferința
din ultimul timp al vieții sale pământești a fost o încununare a vieții
Părintelui. Un sfânt al lui Dumezeu, cum este Părintele Justin, a trecut în
Biserica Triumfătoare, de unde va mijloci în fața lui Dumnezeu să se îndure
pentru poporul român, pe care l-a iubit precum puțini alții. Să avem parte
de rugăciunile sale!
De când Dumnezeu mi-a îngăduit să-l
cunosc pe Părintele Justin Pârvu, am fost învăluit de dragostea sa. Toţi cei
care l-am cunoscut ştim că dragostea este principalul atribut care l-a caracterizat pe duhovnicul cu viaţă sfântă. Părintele nu ne-a judecat după legea dreptăţii,
ci după cea a iubirii. A aplicat măsura iubirii tuturor, buni sau răi. Unii au
reuşit să se ridice la exigențele sale, alţii nu. Funcţie de cât a ascultat fiecare. Dar noi
avem oare dragoste adevărată? Care este măsura dragostei? A iubi înseamnă a
trăi viaţa celuilalt, fără a aştepta ceva în schimb. Dragostea noastră a slăbit
atât de tare, încât nu ne mai putem înţelege unul cu celălalt. Fiecare ne
îndreptăţim în argumentele, dar mai ales în mândria noastră. Spunea
Părintele Justin că „în momentul în care am pierdut porunca iubirii, nu
mai suntem creştini”. În acest context, ne amintim vorbele Mântuitorului: “Oare
Fiul Omului, când va veni, va găsi credinţă pe pământ?”. Părintele Arsenie Boca
ne atenţiona că atunci când nu vor mai fi poteci între oameni, când nu vor mai
fi dragoste şi înţelegere creştinească între oameni, va veni sfârşitul lumii.
„Din pricina înmulţirii fărădelegii, dragostea multora se va răci” (Matei
24:12), spune Hristos.
Din dragoste pentru poporul român şi
pentru Hristos, Părintele a îndurat chinurile temniţelor comuniste. „Eu m-am
individualizat pe lumea asta prin poporul român, prin istoria lui, prin limba
română, şi toate acestea mi-au fost date de Dumnezeu”, spune Părintele.
S-a împrietenit cu suferinţa, dându-şi seama că aceasta face parte din
iconomia lui Dumnezeu. A considerat că numai aşa îl poate îndura pe Dumnezeu să
izbăvească păcatele neamului său. În temniţa Aiudului, într-o iarnă geroasă, după
opt zile de Zarcă, un alt părinte, Iov Volănescu, îi mulţumea lui Dumnezeu că
i-a dat posibilitatea să sufere puţin pentru El. Acesta a fost
duhul celor din închisori. Vrăjmaşii au vrut să îndobitocească acest popor.
Mucenicii închisorilor comuniste s-au opus din răsputeri. Acum sunt în Biserica
triumfătoare şi sunt mijlocitorii noştri în faţa lui Dumnezeu. Despre viitorul
neamului nostru, Părintele crede că “vom avea soarta unui popor de jertfă, după
ce vor trece peste noi toţi apusenii şi răsăritenii”. Dragostea faţă de poporul
său îl făcea să stea în scaunul de spovedanie de dimineaţă până seara târziu.
Ştiind că nerecunoaşterea jertfelor
luptătorilor şi deţinuţilor din închisorile comuniste nu poate aduce împăcarea
Neamului Românesc cu Dumnezeu, Părintele a considerat necesară canonizarea
acestora. Deşi există un curent semnificativ pentru acest lucru, Sfântul Sinod
nu a făcut încă această recunoaştere. În cel mai sfânt loc de pe pământul
românesc, la Aiud, „Ierusalimul neamului Românesc”, Părintele a avut iniţiativa
ridicării unei mânăstiri ortodoxe. A prezentat un proiect, întocmit de
specialişti în arhitectura bisericească, dar a fost alungat fără prea multe
explicaţii. A dorit să ridice o biserică, mai apoi un paraclis, dar nu a găsit
ecou în sufletul ierarhului locului. Miza e mare: recunoaşterea jertfei
mucenicilor din închisori. Părintele credea că se aşteaptă moartea sa şi a
puţinilor supravieţuitori trecuţi prin această temniţă, pentru ca urmaşii
torţionarilor să confişte acest spaţiu simbolic al martiriului românesc.
Mărturisitor al generaţiei 1948,
Părintele a atenţionat că se pune la cale o nouă dictatură, cea biometrică.
Puţini l-au înţeles, şi mai puţini l-au susţinut în acest demers. Părintele a
suportat defăimările care au venit din toate părţile, din partea vrăjmaşilor,
dar şi a unora din cei care pretindeau că sunt alături de Sfinţia Sa. A fost
paratrăsnetul tuturor în această campanie de salvare, a noastră personală, dar
şi a neamului nostru. Tuturor le-a răspuns cu dragoste, fără a face niciun
rabat de la mesajul său. Bătrânul nu se joacă cu cele sfinte, nu poate spune
azi una, mâine alta. De la înălţimea stării sale duhovniceşti, Părintele spune
că generaţia noastră va trece pin ceva cu mult mai cumplit decât jertfelnica
generaţie interbelică, că experimentul Piteşti va fi nimic faţă de cele prin
care vom trece noi. „Va fi mai mult o prigoană psihologică şi nu vă veţi putea
ascunde nici în crăpăturile pământului!”, spune Părintele. Şi cum vom putea
depăşi aceste încercări fără dragoste şi fără îndelungă răbdare? În ce stare ne
aflăm noi? Vrem să salvăm o ţară, dar ne afundăm în mocirla patimilor. Nu
suntem în stare să participăm nici măcar la Sfânta Liturghie, la Proscomidie,
când se pomenesc morţii noştri, dar ne batem cu pumnul în piept că suntem
români adevăraţi şi apărători ai ortodoxiei. Nu plecăm genunchii în faţa
icoanei, dar îi plecăm în faţa lui Baal. Traian Trifan, unul din mentorii
sfinţii închisorilor, îi spunea lui Gavrilă Ogoranu şi camarazilor săi că
„brazii se frâng, dar nu se îndoiesc”. Luptătorii din Munţii Făgăraşului au
demonstrat-o cu prisosinţă, oferindu-şi viaţa lor pentru mântuirea acestui
neam, pentru a-i spăla păcatele în faţa lui Dumnezeu. Martirii închisorilor de
asemenea. Avem o pildă vie în Părintele Justin Pârvu, care a rămas drept în
faţa tuturor, pentru că s-a plecat numai lui Dumnezeu. Fără a lucra la
despătimirea noastră şi fără a dovedi cu adevărat dragoste pentru aproapele
nostru şi pentru Hristos, misionarismul pe care ni-l propunem va rămâne o
iluzie. Misiunea creştină nu se poate rezuma la mărturisirea virtuală. Dacă ar
fi existat o cale virtuală, ar fi folosit-o Însuşi Dumnezeu. Dar Acesta L-a
trimis pe Fiul Său să se jertfească pentru noi şi pentru a noastră mântuire, ca
să ne scoată de sub robia păcatului.
Asistăm de ceva timp la căderi
dureroase. Acesta e spiritul vremurilor. Părinţii îmbunătăţiţi atrag atenţia că
trăim vremurile din urmă. Deci, să nu ne mirăm că oameni care au luat atitudine
în faţa ofensivei antihristice au început să cadă. Ispitele pentru aceşti oameni
or fi fost prea mari. Unii, poate, şi-au pus prea mult nădejdea în găsirea unor
soluţii omeneşti, fără de Hristos. Nu există nicio justificare pentru a urma
altă cale. Nu putem sluji la doi stăpâni, şi lui Dumnezeu şi lui mamona.
Ortodoxia este Adevărul, este calea spre mântuirea noastră. Ca români, nu avem
a căuta altă cale. Toate celelalte sunt drumuri înfundate. Preocuparea excesivă
de a învinge pe planul acestei vieţi ne duce spre compromisuri. Iar un
compromis este urmat de altul şi de altul, până la prăbuşirea noastră în iadul
fără timp. Trebuie să privim în permanenţă spre Hristos, să ne simplificăm
viaţa. Să nu mai trăim atât de mult în secundar, ci să acordăm mai mult timp
principalului, aşa cum ne-a cerut Părintele Atanasie Ştefănescu. Avem un model
strălucit în generaţia interbelică. Dumnezeu ne-a hărăzit să mai avem în
mijlocul nostru ultimii mesageri ai acestei generaţii mărturisitoare, crescuţi
în şcoala Frăţiilor de Cruce.
Sunt convins că Părintele Justin suferă
şi plânge pentru cei care cad, se roagă şi-i aşteaptă pe fiii risipitori să se
întoarcă. Nu ştiu să fi osândit pe cineva vreodată. “Dacă e să ne judecăm unii
pe alţii, nu mai rămâne niciunul”, spunea Părintele, la scurt timp după
lansarea apelui prin care cerea creştinilor să respingă dictatura biometrică.
Am auzit cu toţii spusele Bătrânului, dar nu le-am ascultat. Cu dragoste
mâhnită, Părintele ne spune că orice păcat trebuie răscumpărat, că îl va
răscumpăra cei care vin după tine. „Omul nu mai e om, când se ia numai după
calcule de moment pe care i le bagă în gând diavolul. Sufletul pe cruce câştigă
adevărata libertate”. Fiecare dintre deţinuţii politic a avut căderile lui. Dar
s-a ridicat. Părintele a cedat o singură dată în închisoare, tăgăduind că e
preot. Mustrarea de conştiinţă a păstrat-o mulţi ani după aceea, chiar dacă
după aceea a exploatat toate ocaziile de reabilitare. Poetul Radu Gyr a expus
ca nimeni altul statornicia idealurilor tinerilor din închisori: „Adevăratele
înfrângeri sunt renunţările la vis”. Iar visul este mântuirea. Să nu-l pierdem!
(Florin Palas)