22.12.13

VIDEO. Documentar despre Revoluția din 1989 de la Brașov - realizator: Maria Petraşcu

Vă prezentăm un documentar extrem de interesant despre desfasurarea Revolutiei Romane din Decembrie 1989 in orasul Brasov.
Contine opiniile revolutionarilor, comunistilor, securistilor si a altor actori implicati in evenimente.
Prezintă adevarul asupra multora din episoadele neclare ale Revolutiei din Brasov.
Documentar realizat de regretata jurnalistă Maria Petrașcu.
Dumnezeu s-o odihnească!














Sursa: NEWSBV.RO



Despre suflet



Dupa expunerea elementelor constitutive ale sufletului, vom trece la subiectul crearii sale. Fiind creat de Dumnezeu, sufletul este deci plamadit de El. Intemeiem aceasta afirmatie pe Revelatia primita de Moise:

„Atunci luand Domnul Dumnezeu tarana din pamant, a facut pe om, si a suflat in fata lui suflare de viata, si s-a facut omul fiinta vie" (Facerea 2, 7).

Cercetand aceste spuse ale profetului, Sfantul Ioan Gura de Aur afirma ca ele nu pot fi deslusite de mintea omeneasca decat cu „ochii credintei":

„Cuvintele Scripturii au nevoie de ochii credintei, cu toate ca sunt spuse cu mult pogoramant, pe masura slabiciunii noastre. Da, cuvintele acestea: «A facut Dumnezeu pe om si a suflat in fata lui suflare de viata» sunt nevrednice de Dumnezeu. Dar pentru noi, din pricina slabiciunii noastre, durnnezeiasca Scriptura ni le istoriseste asa, pogorandu-se pana la noi, pentru ca, invredniciti de acest pogoramant, sa ne putem urca la inaltimea aceea"[1].

Felul in care ne explica Sfanta Scriptura cum a pus Dumnezeu inceput fapturii, facand-o fiinta vie, este o pogorare la nivelul slabiciunii intelegerii noastre. Sfantul Ioan Damaschin scrie:
 „Asadar, toate afirmatiile antropomorfice legate de Dumnezeu sunt afirmatii simbolice si au un sens mai inalt, caci dumnezeirea este simpla si fara de forma".

Oferindu-ne o detaliata interpretare a expresiilor antropomorfice simbolice privitoare la Dumnezeu, Sfantul Ioan Damaschin remarca:

„Prin gura prin grai intelegem facultatea prin care isi exprima vointa Lui, de acolo ca noi facem cunoscute gandurile noastre intime prin gura si prin grai"[2].

Desigur, „gura" si „suflare de viata" sunt doua lucruri diferite, dar am folosit aceste citate din scrierile Sfantului Ioan Damaschin pentru a puncta analogia dintre ele, intrucat noi, oamenii, „nu putem sa intelegem sau sa exprimam activitatile dumnezeiesti, sublime imateriale ale dumnezeirii decat numai daca intrebuintam imagini, tipuri si simboluri adecvate felului nostru de a gandi".

Intr-un cuvant, conchide Sfantul Ioan Damaschin, „toate expresiile antropomorfice cu privire la Dumnezeu, afara de cele care s-au spus despre venirea in trup a Cuvantului lui Dumnezeu, au un sens ascuns si ne invata din lucrurile proprii firii noastre cele ce sunt mai presus de noi"[3].

Prin urrnare, atat sufletul cat si trupul „sunt fapturi ale lui Dumnezeu"[4]. In interpretarea Sfantului Ioan Gura de Aur, aceasta suflare de viata a lui Dumnezeu nu este „numai dincolo de simturi, ci si de loc" - explicandu-ni-se astfel ca
ceea ce a suflat Dumnezeu cand 1-a facut pe Adam a fost suflet si ca sufletul a fost insuflat trupului din substanta dumnezeiasca. Daca este asa, atunci nu e posibil ca sufletul sa fie intelept in anumite laturi ale sale si natang sau nesimtit in altele, ori drept in unele si nedrept in altele:

 „Firea dumnezeiasca nu este impartita sau schimbata, ci este neschimbabila".

Suflarea divina este „energia Duhului Sfant".

Asa cum Mantuitorul a spus: „Luati Duh Sfant", tot astfel suflarea divina „care poate fi perceputa omeneste este preamaritul Duh Sfant".

Potrivit spuselor Sfantului Ioan Gura de Aur, sufletul nu e o parte din Dumnezeu, ci este energie a Duhului Sfant care l-a creat fara a deveni El Insusi suflet:

 „Acest Duh a lucrat creand sufletul, dar nu a devenit suflet; nu S-a preschimbat in suflet, ci l-a creat.; Duhul Sfant este datator de viata, fiind partas la crearea trupului si a sufletului. Caci Tatal si Fiul si Sfantul Duh prin puterea dumnezeiasca creeaza faptura"[5].

Un alt element esential subliniat de Sfintii Parinti este acela ca nu exista trup fara suflet, dupa cum nu exista nici suflet fara trup; atunci cand Dumnezeu plasmuieste trupul, El plasmuieste si sufletul deopotriva. Sfantul Anastasie Sinaitul observa:

 „Nici trupul nu a existat inaintea sufletului, nici sufletul inaintea trupului"[6].

Opunandu-se conceptiilor lui Origen, Sfantul Ioan Damaschin afirma:

„Trupul si sufletul au fost facute simultan si nu numai intai unul si apoi celalalt, dupa cum in chip prostesc afirma Origen"[7].

Related Posts with Thumbnails