22.12.13

Despre suflet



Dupa expunerea elementelor constitutive ale sufletului, vom trece la subiectul crearii sale. Fiind creat de Dumnezeu, sufletul este deci plamadit de El. Intemeiem aceasta afirmatie pe Revelatia primita de Moise:

„Atunci luand Domnul Dumnezeu tarana din pamant, a facut pe om, si a suflat in fata lui suflare de viata, si s-a facut omul fiinta vie" (Facerea 2, 7).

Cercetand aceste spuse ale profetului, Sfantul Ioan Gura de Aur afirma ca ele nu pot fi deslusite de mintea omeneasca decat cu „ochii credintei":

„Cuvintele Scripturii au nevoie de ochii credintei, cu toate ca sunt spuse cu mult pogoramant, pe masura slabiciunii noastre. Da, cuvintele acestea: «A facut Dumnezeu pe om si a suflat in fata lui suflare de viata» sunt nevrednice de Dumnezeu. Dar pentru noi, din pricina slabiciunii noastre, durnnezeiasca Scriptura ni le istoriseste asa, pogorandu-se pana la noi, pentru ca, invredniciti de acest pogoramant, sa ne putem urca la inaltimea aceea"[1].

Felul in care ne explica Sfanta Scriptura cum a pus Dumnezeu inceput fapturii, facand-o fiinta vie, este o pogorare la nivelul slabiciunii intelegerii noastre. Sfantul Ioan Damaschin scrie:
 „Asadar, toate afirmatiile antropomorfice legate de Dumnezeu sunt afirmatii simbolice si au un sens mai inalt, caci dumnezeirea este simpla si fara de forma".

Oferindu-ne o detaliata interpretare a expresiilor antropomorfice simbolice privitoare la Dumnezeu, Sfantul Ioan Damaschin remarca:

„Prin gura prin grai intelegem facultatea prin care isi exprima vointa Lui, de acolo ca noi facem cunoscute gandurile noastre intime prin gura si prin grai"[2].

Desigur, „gura" si „suflare de viata" sunt doua lucruri diferite, dar am folosit aceste citate din scrierile Sfantului Ioan Damaschin pentru a puncta analogia dintre ele, intrucat noi, oamenii, „nu putem sa intelegem sau sa exprimam activitatile dumnezeiesti, sublime imateriale ale dumnezeirii decat numai daca intrebuintam imagini, tipuri si simboluri adecvate felului nostru de a gandi".

Intr-un cuvant, conchide Sfantul Ioan Damaschin, „toate expresiile antropomorfice cu privire la Dumnezeu, afara de cele care s-au spus despre venirea in trup a Cuvantului lui Dumnezeu, au un sens ascuns si ne invata din lucrurile proprii firii noastre cele ce sunt mai presus de noi"[3].

Prin urrnare, atat sufletul cat si trupul „sunt fapturi ale lui Dumnezeu"[4]. In interpretarea Sfantului Ioan Gura de Aur, aceasta suflare de viata a lui Dumnezeu nu este „numai dincolo de simturi, ci si de loc" - explicandu-ni-se astfel ca
ceea ce a suflat Dumnezeu cand 1-a facut pe Adam a fost suflet si ca sufletul a fost insuflat trupului din substanta dumnezeiasca. Daca este asa, atunci nu e posibil ca sufletul sa fie intelept in anumite laturi ale sale si natang sau nesimtit in altele, ori drept in unele si nedrept in altele:

 „Firea dumnezeiasca nu este impartita sau schimbata, ci este neschimbabila".

Suflarea divina este „energia Duhului Sfant".

Asa cum Mantuitorul a spus: „Luati Duh Sfant", tot astfel suflarea divina „care poate fi perceputa omeneste este preamaritul Duh Sfant".

Potrivit spuselor Sfantului Ioan Gura de Aur, sufletul nu e o parte din Dumnezeu, ci este energie a Duhului Sfant care l-a creat fara a deveni El Insusi suflet:

 „Acest Duh a lucrat creand sufletul, dar nu a devenit suflet; nu S-a preschimbat in suflet, ci l-a creat.; Duhul Sfant este datator de viata, fiind partas la crearea trupului si a sufletului. Caci Tatal si Fiul si Sfantul Duh prin puterea dumnezeiasca creeaza faptura"[5].

Un alt element esential subliniat de Sfintii Parinti este acela ca nu exista trup fara suflet, dupa cum nu exista nici suflet fara trup; atunci cand Dumnezeu plasmuieste trupul, El plasmuieste si sufletul deopotriva. Sfantul Anastasie Sinaitul observa:

 „Nici trupul nu a existat inaintea sufletului, nici sufletul inaintea trupului"[6].

Opunandu-se conceptiilor lui Origen, Sfantul Ioan Damaschin afirma:

„Trupul si sufletul au fost facute simultan si nu numai intai unul si apoi celalalt, dupa cum in chip prostesc afirma Origen"[7].

 

Aceeasi idee o sustinea si Sfantul Ioan Scararul[8].

Omul a fost zidit dupa chipul lui Dumnezeu. Cu siguranta, acest chip nu se refera la trup, ci se refera in primul rand la suflet. In om, chipul dumnezeiesc este zidit mai pregnant decat in ingeri, intrucat, dupa cum vom vedea, sufletul omului zamisleste trupul cu care se insoteste. In general, se poate spune ca sufletul a fost zidit dupa chipul lui Dumnezeu.

Precum „este un singur Dumnezeu adevarat si desavarsit in trei Ipostasuri adevarate si desavarsite" (Minte, Cuvant Duh), tot astfel sufletul are si el trei puteri: mintea, sufletul si duhul[9]. Desi natura intreaga contine „exemple iconice" ale Sfintei Treimi ele apar mai ales in firea omeneasca. Cu riscul de a repeta cele spuse anterior, trebuie retinut ca in om chipul lui Dumnezeu este mai pregnant decat in ingeri.

Vorbind despre Botezul Mantuitorului in apele Iordanului, Sfantul Grigorie Palama explica de ce „taina [omului] creat si recreat dezvaluie taina Sfintei Treimi" si invata ca aceasta se intampla nu pentru ca omul este singurul pamantean preamaritor al Sfintei Treimi, ci mai ales pentru ca „el singur a fost zidit dupa chipul lui Dumnezeu".

Animalele, necugetatoare dar simtitoare, au un spirit vital care nu poate exista in sine, deoarece ele nu sunt inzestrate cu minte si cuvant. Ingerii si arhanghelii au minte si cuvant - sunt deci fiinte noetice si inteligente - dar nu au duh datator de viata, intrucat nu au un trup care sa primeasca viata de la duh. Prin urmare, „numai omul a fost facut dupa Chipul Cel in trei ipostasuri"[10], intrucat numai el e inzestrat cu minte, cuvant si duh datator de viata care da viata trupului cu care este unit.

In Tomul aghioritic, Sfantul Grigorie Palama trateaza toate aceste notiuni pe larg.

Precum Dumnezeul treimic este alcatuit din Minte, Cuvant si Duh, tot astfel e si omul. Duhul omului, „cel care face trupul viu, este o dragoste intelegatoare"; „el este din minte si al cuvantului, si se afla in cuvant si in minte, si omul are cuvantul si mintea in duh"[11].

Desi „firea intelegatoare si rationala a ingerilor are si ea minte, cuvant din minte si duh, acest duh nu este de viata facator"[12].

Asa cum am aratat deja, plasmuirea omului dupa chipul lui Dumnezeu se refera in special la suflet, dar intrucat duhul este cel care da viata trupului, chipul lui Dumnezeu este mai pregnant in duhul omenesc decat in ingeri.

De asemenea, Sfantul Grigorie Palama remarca deosebirile dintre chipul omului si chipul ingerilor dintr-un alt unghi. Potrivit

invataturii palamite, in Dumnezeu coexista atat esenta cat si energiile, ele fiind unite in despartire si despartite in unire; aceasta este taina indivizibilei uniri dintre esenta si energiile dumnezeiesti.

Avand in vedere faptul ca nu esenta lui Dumnezeu este impartasita omului, ci energiile Lui, precum si acela ca omul este zidit dupa chipul lui Dumnezeu, aceasta invatatura despre esenta si energii se aplica si sufletului omenesc;

sufletul deci se imparte in mod inseparabil in esenta si energii.

Comparand sufletul omenesc cu cel al animalelor, Sfantul observa ca ele au un suflet care nu se manifesta ca esenta, ci ca energie:

„Sufletul fiecaruia din dobitoacele cuvantatoare este viata trupului insufletit prin el. Ele au viata nu ca fiinta, ci ca lucrare, nefiind in sine, ci pentru altul". Prin urmare, deoarece sufletul lor are doar energie („lucrare"), el moare odata cu trupul lor.

Sufletul omului insa are atat esenta („fiinta") cat si energie („lucrare"): el

„are viata nu numai ca lucrare, ci si ca fiinta, fiindca sufletul e viu prin el insusi si pentru el insusi. De aceea, chiar desfacandu-se trupul, sufletul nu se destrama". Sufletul ramane nemuritor. Sufletul „rational si intelegator este oarecum compus, datorita lucrarii mai sus pomenite"[13].

Sfantul Maxim Marturisitorul considera ca exista trei puteri sufletesti: „una hraneste si sustine cresterea, alta este imaginativa si impulsiva, iar alta este rationala si intelectuala. De cea dintai se impartasesc plantele. Fiintele nerationale, pe langa aceasta, se mai impartasesc si de a doua. Iar oamenii, pe langa acestea doua, si de a treia"[14].

Aceste invataturi ale Sfantului Maxim pun in lumina deosebita valoare a omului fata de „fiintele rationale". In mod asemanator, cele mentionate anterior evidentiaza deosebirile dintre oameni si ingeri. Asadar, atunci cand Hristos S-a facut om, El nu a luat forma ingereasca, ci a luat trup omenesc - devenind Dumnezeu-Om, nu Dumnezeu-Inger.

Sursa: 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails