Crestinatatea
apuseana pune accentul in opera de mantuire a Domnului pe moartea Lui.
Domnul ne-a mantuit, dupa ea, pentru ca a platit, prin moarte, pretul
de rascumparare pentru pacatele noastre. Noi suntem mantuiti pentru
moartea Lui.
Dimpotriva, unii scriitori rasariteni accentueaza atat de mult bucuria invierii, incat nu mai vad in toata insemnatatea ei taina crucii.
In realitate, moartea si invierea Domnului trebuie privite impreuna, ca un intreg. Asa le-au privit Parintii bisericesti, asa le priveste Biserica in viata
ei liturgica si de rugaciune. Cand pomeneste de cruce, ea nu uita de
inviere si cand se bucura de inviere, se gandeste totodata la cruce.
Aceasta indisolubila unitate a celor doua momente in iconomia mantuirii,
incep sa o vada astazi si unii teologi (Arseniev, Lot-Borodine, Odo
Casel). Unul din acesti teologi a atras atentia ca aceasta indisolubila
unitate iradiaza si din textele Sfintei Scripturi).
Dar in ce consta aceasta
unitate? Ea trebuie vazuta nu numai ca o succesiune necesara, dar
externa, a celor doua momente in opera mantuirii, ci ca o anumita
prezenta a fiecarui moment in celalalt. Moartea Domnului cuprinde in
sine inceputul invierii si starea de inviere a Domnului nu e golita de o
anumita prezenta a crucii. Moartea si invierea Domnului constituie
impreuna un paradox, nu numai prin aceea ca, desi sunt doua momente
contrare, ele totusi se succed, ci si prin aceea ca, desi sunt contrare,
ele totusi se cuprind intr-un anumit sens una in alta.
Pentru evidentierea
generala a acestui fapt misterios, ne putem ajuta de urmatoarele cuvinte
ale Mantuitorului: "Ca cel ce se va inalta pe sine, se va smeri, si
cel ce se va smeri pe sine, se va inalta" (Mat. 23, 12), si: "Ca cine
va vrea sa-si mantuiasca sufletul sau, pierde-l-va pe el: iar cine-si
va pierde sufletul sau pentru Mine si pentru Evanghelie, acela il va
castiga" (Marcu 8, 35). Socotim ca aceste cuvinte nu indica numai
paradoxul unei succesiuni de momente contrare, ci paradoxul cu mult mai
ascutit al unei interioritati reciproce a acestor momente contrarii.
Cel ce se smereste, in insasi smerenia sa se inalta, atingand "inaltimea
gandului smerit", cum s-a spus in ascetica rasariteana. Inaintand
cineva in smerenie, inainteaza in inaltime, si invers, inaintand in
inaltare, inainteaza in coborare. Iar cel ce-si pierde sufletul pentru
Hristos si-l afla nu dupa aceea, ci inca chiar in cursul pierderii lui,
precum cel ce si-l apara, chiar in cursul apararii si-l pierde. Ca
acesta este intelesul cuvintelor Mantuitorului si nu acela al unei
simple succesiuni, ne-o confirma Sfantul Apostol Pavel,
care spune: "Nebune, tu ce semeni, nu inviaza de nu va muri" (I Cor.
15, 36). Dar e vadit ca bobul semanat nu moare mai intai de tot, ca abia
pe urma sa rasara, ci inca in vreme ce moare, incepe viata
cea noua in el. De altfel insasi succesiunea celor doua momente
contrare, presupune un inceput al celui de al doilea in cel dintai.
Altfel nu s-ar putea explica aceasta succesiune. Sfantul Apostol Pavel revine adeseori asupra acestei idei, afirmand ca in fiecare zi moare dupa omul din afara, ca sa invie dupa cel dinauntru.
Dar nu orice moarte
initiaza prin ea insasi, dinauntrul ei, invierea, ci numai moartea lui
Hristos, care poarta numele special de cruce. Moartea noastra numai
intrucat e si ea o moarte in Hristos, sau o cruce, are si ea aceasta
virtute. Moartea omului nu produce din sine, invierea, in baza unei legi
naturale, cum se imtampla cu bobul semanat in pamant. Numai moartea lui Hristos a invins moartea indeobste, precum numai moartea noastra in Hristos, o poate invinge pentru fiecare dintre noi personal.
Existenta faptului
misterios ca moartea lui Hristos cuprinde in sine inceputul invierii
Lui, ne-o adeveresc insa in mod deplin textele Sfintilor Parinti si cantarile Bisericii.
Sf. Proclu, patriarhul Constantinopolului,
exprima acest adevar in cuvinte de o mare plasticitate. Ele cuprind
ideea ca inca in ziua rastignirii sale, Vineri, Domnul biruieste moartea
si iadul. "Infricosate sunt tainele bataliei acesteia. Infricosate
trofeele razboiului de sub pamant. Mai presus de orice cugetare e
biruinta Celui ce s-a rastignit pentru noi. S-a injugat cu moartea ca un
mort: dar a jefuit iadul ca un Dumnezeu tare si puternic... Astazi
iadul din nestiinta a inghitit veninul. Astazi moartea a primit pe
mortul pururea viu. Astazi s-au dezlegat lanturile oe care le-a faurit
sarpele in rai. Astazi s-au slobozit robii cei din veac. Astazi talharul
a patruns in raiul pazit de 5500 de ani de sabia inflacarata. Astazi
"lumina in intuneric lumineaza"
(Ioan I, 5) si a golit toata vistieria mortii. Astazi s-a savarsit
intrarea cea noua a imparatului in inchisoare. Astazi "a sfaramat
portile de arama si a frant lanturile de fier" (Ps. 106, 16) Cel ce a
fost inghitit ca mort simplu si a jefuit ca Dumnezeu Cuvantu.
Astazi Hristos, piatra cea din capul unghiului, a clatinat temelia
stramoseasca a mortii, a smuls pe Adam si a surpat toata cladirea
iadului. Astazi si cei ce plangeau inainte, pe care moartea ii inghitise
biruindu-i, striga cu mare glas: "Unde este, moarte, biruinta ta? Unde
este, iadule boldul tau?" (I Cor. 15. 55).
Ar fi gresit sa se creada
ca Sfantul Proclu foloseste cuvantul "astazi" numai, ca expresie a
sigurantei pentru niste lucruri care se vor intampla de-abia mai tarziu.
E o invatatura clara a Bisericii ca Domnul indata ce a expirat pe
cruce ca om, s-a dus cu sufletul la iad, si nu ca sa continuie sa
patimeasca, nu ca sa stea acolo ca un mort, ci ca un imparat biruitor,
cu slava dumnezeiasca iesita din ascunsul Sau la aratare. Nu e fara
semnificatie faptul ca iconografia ortodoxa infatiseaza invierea Domnului prin scena coborarii Lui la iad intru slava, aratand ca viata invierii
incepe in El inca din clipa mortii, ca tasnind din ea o putere de
viata facatoare, care, desigur, se va dezvolta deplin din clipa
invierii Lui. Scriitorii bisericesti rasariteni
socotesc ca aceasta se arata in faptul ca din coasta Domnului curge,
la cateva ore dupa moartea Lui, sange cald si apa calda, ceea ce e o
minune asa de mare, ca evanghelistul Ioan tine s-o adevereasca prin
intarirea sa de martor ocular (Ioan XX, 23). Si in aceasta vad ei
motivul, pentru care Biserica foloseste caldura la Sfanta Impartasanie.
Fara indoiala, din punct de vedere natural, trupul Domnului este mort.
Dar el are acum, altfel decat in timpul dinaintea mortii, o putere
prin Duhul Sfant, care - aratandu-se intr-un grad neasemanat mai redus, si in moastele sfintilor
- se afla din momentul mortii in umanitatea lui Hristos, intr-un chip
deosebit. De aceea scriitorii bisericesti din Rasarit numesc trupul
Domnului de pe cruce, pe de o parte mort, dar pe de alta parte de viata facator.
In acest spirit, Sf. Ioan Gura de Aur socoteste ca orcine se
impartaseste de Domnul, pune gura sa, la insasi coasta trupului
Domnului de pe cruce. Icoane vechi ortodoxe infatiseaza un inger tinand
un potir langa coasta Domnului mort pe cruce, ca sa primeasca sangele
cu care se impartasesc credinciosii. De aci s-a nascut tema Graalului,
care a aparut intai in Rasarit, in Siria. Dar, desigur, ca apa si
sangele ce curg din trupul Domnului de pe cruce, nu sunt de viata
facatoare ca apa si sangele natural, ci ca pline de puterea Duhului Sfant.
Pe de alta parte, noi si acum band sangele Domnului in Euharistie,
il bem din trupul Domnului direct, totul fiind, fara indoiala,
acoperit de valul unor simboale. Deci precum trupul Domnului inca mort
pe cruce are in el puterea de viata facatoare a Duhului, asa si acum in
cer e intr-o stare de jertfa tainica, intr-o continuare a jertfei de pe cruce.
Aceasta impletire a mortii
si a puterii de viata in Domnul, se arata si in faptul ca altarul de pe
care ne impartasim cu Hristos, viata noastra, este vazut in Rasarit ca
mormantul Domnului. Din mormant ne rasare viata.
Spiritualitatea rasariteana
nu cunoaste acel trup daramat, contorsionat al lui Iisus pe cruce, pe
care-l intalnim in iconografia apuseana, care a separat parca cu totul
evenimentul mortii Domnului de viata
ce se va dezvolta in inviere; dar tot asa, spiritualitatea rasariteana
nu slabeste ideea continuarii starii de jertfa a Mantuitorului dupa
inviere, cum face teologia catolica, urmata de cea protestanta, care a eliminat cu totul aceasta idee si deci si aspectul Euharistiei ca jertfa.
Sunt numeroase textele
patristice si cele din cantarile bisericesti, care confirma atat ideea
vietii celei noi, rasarita in umanitatea Domnului inca in timpul mortii,
cat si ideea despre starea Lui de jertfa de dupa inviere.