După ce a vorbit de nenorocirile ce vor veni peste
Ierusalim, de luptele pe care aveau să le ducă apostolii şi după ce le-a spus
că vor rămîne nebiruiţi şi că vor străbate toată lumea, Hristos le vorbeşte din
nou de nenorocirile iudaice, arătînd că atunci cînd apostolii vor fi străluciţi,
învăţînd toată lumea, iudeii vor fi în necazuri şi supărări.
Uită-te cum înfăţişează războiul iudaic! Zugrăveşte
grozăvia lui prin fapte în aparenţă mici. >rAtunci, spune El, cei din
Iudeea să fugă în munţi".
- Cînd ,Atunci"?
- Cînd se vor întîmplă acestea,
cînd „urîciunea pustiirii va sta în locul cel sfînt"1. Mie mi se pare că aici
vorbeşte de oştirile romane. „Fugiţi, dar, atunci, le spune Domnul. Atunci nu
mai este nici o nădejde de scăpare".
Pentru că se întîmplase de multe ori ca iudeii să
scape din războaie grele, de pildă pe timpul lui Senahirim[2] şi
pe timpul lui Antioh[3]
- că atunci au intrat oştiri străine în Ierusalim şi templul a fost ocupat, dar
Macabeii au pus pe fugă pe duşmani şi au prefăcut înfrîngerea în victorie -,
deci ca ucenicii să nu creadă că şi în acest război lucrurile vor lua tot o
astfel de întorsătură, Hristos îi opreşte să nutrească aceste nădejdi. „Ar fi
de dorit, le spune El, ca să scăpaţi numai cu trupul gol!" De aceea nu-i
lasă pe cei de pe acoperiş să intre în casă să-şi ia hainele; arată prin asta
că nimeni nu poate scăpa de aceste nenorociri, pentru că nenorocirile sînt
fară de ieşire, pentru că va pieri neapărat cel surprins de ele. Aceasta e
pricina că vorbeşte şi de cel din ţarină, zicînd: „Nici el
să nu se întoarcă să-şi ia hainele lui". Dacă trebuie să fugă cei ce
sînt în Ierusalim, cu atît mai mult nu trebuie să-şi caute scăparea în
Ierusalim cei ce sînt pe cîmp.
„ Vai de cele ce vor avea în pîntece şi vor
alăpta!"[4]
Vai de cele ce vor avea în pîntece, pentru că sînt mai
greoaie, pentru că nu pot fugi cu uşurinţă, împovărate fiind de povara
sarcinii. Vai de cele ce vor alăpta, pentru că, legate fiind de lanţul
dragostei de copii, n-au să poată să se salveze împreună cu cei pe care-i
alăptează. Poţi uşor să-ţi laşi averile şi să fugi; poţi uşor să-ţi pui în
siguranţă averile şi hainele; dar cum poţi să înăbuşi glasul sîngelui, cum
poate fi uşoară cea însărcinată, cum poate femeia care alăptează să-şi părăsească
pruncul ei?
Apoi Hristos, tot pentru a arăta grozăvia nenorocirii, spune:
„Rugaţi-vă ca să nu fie fuga voastră iarna, nici
sîmbăta. Că va fi atunci necaz mare, cum n-a mai fost de la începutul lumii
pînă acum, nici nu va mai fi"[5].
Vezi că Hristos adresează aceste cuvinte iudeilor şi
că vorbeşte de nenorocirile acelea ce vor veni peste ei? Le adresează iudeilor,
pentru că apostolii nu păzeau sîmbăta şi nici nu vor fi în Ierusalim cînd Vespasian
va dezlănţui aceste nenorociri. Cei mai mulţi dintre ei plecaseră înainte de pe
lumea aceasta, iar dacă mai rămăsese în viaţă careva era atunci în alte părţi
ale lumii.
- Dar pentru ce să nu fie fuga
lor nici iarna, nici sîmbăta?
- Să nu fie iarna, din pricina
greutăţii timpului; sîmbăta, din pricina puterii legii. Pentru că era nevoie
de fugă - şi de o fugă la repezeală - şi pentru că iudeii nu puteau fugi
sîmbăta din pricina legii şi nici iarna, din pricina greutăţii timpului, de
aceea Hristos a spus: ,Rugaţi-vă, că va fi atunci necaz mare, cum n-a mai
fost, nici va mai fi".
Să nu socotească cineva că aceste cuvinte sînt o
exagerare! Să afle adevărul spuselor lui Hristos din scrierile lui Iosif
Flaviu! Că nimeni nu poate spune despre Iosif Flaviu că, fiind creştin, a
exagerat înadins tragedia iudeilor, pentru a întări spusele lui Hristos. Nu!
Iosif Flaviu a fost iudeu - şi un iudeu habotnic - rîvnitor al legii, unul
dintre iudeii de după venirea lui Hristos.
- Ce spune Iosif?
- Spune că nenorocirile acelea
au întrecut nenorocirile oricărei tragedii; că a fost un război cum nu s-a mai
abătut niciodată unul ca acesta peste poporul iudeu. Atît de mare era foametea,
că mamele îşi mîncau proprii copii şi că se luptau unele cu altele ca să-şi
mănînce copiii. Mai spune că mulţi morţi au fost spintecaţi ca să li se mănînce
măruntaiele7.
Cu plăcere i-aş întreba pe iudei: Pentru ce a venit peste ei mînia
aceasta aşa de cumplită a lui Dumnezeu, mai cumplită decît toate cele ce au
fost mai înainte, nu numai în Iudeea, ci în întreaga lume? Nu e lămurit că
hotărîrea aceasta dumnezeiască este din pricina răstignirii lui Hristos? Toţi o
vor spune; iar odată cu toţi şi mai presus de toţi adevărul lucrurilor.
Gîndeşte-te cît de cumplite au fost acele nenorociri, cînd ele nu pot sta faţă
în faţă nici cu cele din trecut, nici cu cele din viitor, cînd nici în
întreaga lume, nici în alt timp, din trecut sau din viitor, nu se va putea
spune că au mai fost astfel de nenorociri. Şi pe bună dreptate, că nici n-a mai
îndrăznit vreun om, nici înainte de iudei, nici după ei, să mai săvîrşească o
faptă atît de nelegiuită şi atît de înfricoşătoare. De aceea a şi spus Domnul:
„ Va fi necaz cum n-a mai fost, nici nu va mai
fi".
„Şi de nu
s-ar fi scurtat zilele acelea, n-ar mai fi scăpat nici un trup; dar pentru cei
aleşi se vor scurta zilele acelea"[6].
Prin aceste cuvinte Domnul arată că iudeii erau vrednici de o pedeapsă
mai grea decît cea spusă. Prin „zile"înţelege zilele
războiului şi ale asediului Ierusalimului. Cu alte cuvinte, Domnul spune aşa:
„Dacă războiul romanilor împotriva oraşului ar fi ţinut mai mult, ar fi pierit
toţi iudeii" - prin: „nici un trup" Hristos vrea să spună nici un
iudeu - „şi cei din Iudeea şi cei din afară de Iudeea". într-adevăr romanii
n-au pornit război numai împotriva iudeilor din Iudeea, ci împotriva iudeilor
răspîndiţi în întreaga lume; pe toţi îi prigoneau şi-i alungau din pricina
urii ce le-o purtau.
II
- Pe cine numeşte Domnul aici
„aleşi"?
Pe creştinii care trăiau printre iudei în timpul asediului. Ca să nu
spună iudeii că acele nenorociri s-au întîmplat din pricina predicăm Evangheliei
şi a închinării la Hristos, Domnul arată că nu numai că nu sînt creştinii
pricina acelor nenorociri, ci, dimpotrivă, dacă n-ar fi fost creştinii ar fi
pierit toţi pînă la unul. Dacă Dumnezeu ar fi îngăduit să se prelungească
războirii, n-ar mai fi rămas nici urmă de iudeu. Dar ca să nu piară împreună cu
iudeii cei necredincioşi şi iudeii care se făcuseră creştini, Hristos a stins
repede lupta şi a pus capăt războiului. Pentru aceea a spus: ,Dar
pentru cei aleşi se vor scurta zalele acelea". Domnul a grăit aşa ca să
mîngîie pe creştinii care trăiau printre iudeii asediaţi, ca să le uşureze
sufletul şi să nu se teamă că vor pieri şi ei împreună cu iudeii. Dacă aici pe
pămînt Dumnezeu are atîta purtare de grijă de aleşii Săi, că pentru ei mîngîie
şi pe alţii, şi că pentru creştini mai rămîn resturi din iudeii necredincioşi,
gîndeşte-te cîtă cinste vor avea aleşii Săi pe vremea cununilor? Hristos îi
mîngîie să nu fie îndu
reraţi din pricina acestor nenorociri. Da, şi iudeii vor suferi la fel cu ei, dar cu nici un folos, ci spre răul sufletului lor. Hristos nu numai că-i mîngîie pe ucenici, ci îi şi îndepărtează pe nebăgate de seamă şi pe nesimţite de obiceiurile iudaice. într-adevăr, dacă nu va mai fi vreo schimbare şi nici templul nu va mai fi înălţat şi nu va mai rămîne în picioare, atunci este evident că va înceta şi legea. Hristos n-a spus lămurit aceasta, dar prin pieirea desăvîrşită a templului a lăsat să se înţeleagă asta. N-a spus-o lămurit ca să nu-i înspăimînte înainte de vreme; de aceea nici n-a vorbit la început de aceste nenorociri, ci, văitînd mai întîi Ierusalimul, i-a făcut pe ucenici să-I arate clădirile templului şi să-L întrebe, pentru ca El, răspunzîndu-le, aşa-zicînd la întrebare, să le prezinte toate cele ce se vor întîmplă în viitor. Tu însă uită-mi-te la rînduiaia făcută de Duhul Sfînt, că de toate acestea n-a scris nimic evanghelistul Ioan, ca să nu se creadă că le-a scris cunoscînd istoria celor petrecute - că Ioan a trăit multă vreme după cucerirea Ierusalimului -, ci au scris evangheliştii care au murit înainte de căderea Ierusalimului şi n-au văzut grozăviile războiului iudaic, ca din toate părţile să strălucească tăria profeţiei lui Hristos.
reraţi din pricina acestor nenorociri. Da, şi iudeii vor suferi la fel cu ei, dar cu nici un folos, ci spre răul sufletului lor. Hristos nu numai că-i mîngîie pe ucenici, ci îi şi îndepărtează pe nebăgate de seamă şi pe nesimţite de obiceiurile iudaice. într-adevăr, dacă nu va mai fi vreo schimbare şi nici templul nu va mai fi înălţat şi nu va mai rămîne în picioare, atunci este evident că va înceta şi legea. Hristos n-a spus lămurit aceasta, dar prin pieirea desăvîrşită a templului a lăsat să se înţeleagă asta. N-a spus-o lămurit ca să nu-i înspăimînte înainte de vreme; de aceea nici n-a vorbit la început de aceste nenorociri, ci, văitînd mai întîi Ierusalimul, i-a făcut pe ucenici să-I arate clădirile templului şi să-L întrebe, pentru ca El, răspunzîndu-le, aşa-zicînd la întrebare, să le prezinte toate cele ce se vor întîmplă în viitor. Tu însă uită-mi-te la rînduiaia făcută de Duhul Sfînt, că de toate acestea n-a scris nimic evanghelistul Ioan, ca să nu se creadă că le-a scris cunoscînd istoria celor petrecute - că Ioan a trăit multă vreme după cucerirea Ierusalimului -, ci au scris evangheliştii care au murit înainte de căderea Ierusalimului şi n-au văzut grozăviile războiului iudaic, ca din toate părţile să strălucească tăria profeţiei lui Hristos.
„Atunci de vă va zice cineva: „Iată aici este Hristos
sau acolo", să nu credeţi. Că se vor scula hristoşi mincinoşi şi profeţi
mincinoşi şi vor face semne şi minuni, ca să rătăcească de va fi cu putinţă şi
pe cei aleşi. Iată v-am spus vouă de mai înainte. Deci dacă vă vor zice: „Iată este
în pustie", să nu ieşiţi! Iată este în cămări!", să nu credeţi. Că
precum fulgerul iese de la răsărit şi se arată pînă la apus, tot aşa va fi şi
venirea Fiului Omului. Că unde va fi stîrvul, acolo se vor aduna şi
vulturii"[7].
După ce a terminat de vorbit de Ierusalim, Hristos
trece la venirea Lui cea viitoare şi vorbeşte de semnele premergătoare ale
acesteia, folositoare nu numai ucenicilor Săi, ci şi nouă şi tuturor ce vor fi
după noi.
-
Cînd „atunci"?
- Aici, după cum am spus de
multe ori, cuvîntul „atunci" nu arată continuarea timpului celor spuse mai înainte.
Cînd voia să spună că un fapt vine îndată după alt fapt, Hristos adaugă: Indată
după necazul acelor zile"; aici însă nu grăieşte aşa, ci spune:
„atunci"; nu arată cele ce se vor întîmplă după căderea Ierusalimului, ci cele
ce se vor întîmplă în timpul în care aveau să se întîmple cele despre care avea
să vorbească. Tot aşa şi cînd evanghelistul spune: „în
zilele acelea a venit Ioan Botezătorul"70 nu vorbeşte de timpul
imediat următor, ci de timpul de mai tîrziu, după mulţi ani, în care s-au
întîmplat acelea despre care avea să vorbească. într-adevăr după ce a vorbit
de naşterea lui Hristos, de venirea
magilor şi de moartea lui Irod, evanghelistul spune îndată: ,In zilele acelea a venit Ioan Botezătorul", deşi trecuseră treizeci de ani. Scriptura are obiceiul să folosească acest mod de istorisire. Tot aşa şi aici, Hristos, trecînd peste tot timpul de la căderea Ierusalimului pînă la începuturile sfîrşitului lumii, vorbeşte de timpul care e cu puţin înainte de sfîrşitul lumii. ,,Atunci de vă va zice cineva: „Iată Hristos este aici sau acolo", să nu credeţi". Deocamdată Hristos îi face atenţi pe ucenicii Săi asupra locului, vorbindu-le de caracteristicile venirii Lui şi de semnele hristoşilor mincinoşi. Le spune că venirea Sa de atunci nu va fi aşa cum s-a arătat la întîia Sa venire în Betleem, nu va fi într-un colţ mic al lumii, ca să nu-L ştie nimeni la început, ci va fi vădită şi cu toată strălucirea, încît nu va mai fi nevoie să o mai vestească cineva. Nu e mic semnul acesta de a nu veni pe neştiute. Observă că acum nu mai vorbeşte de război - că acum cuvîntul Său se ocupă de venirea Lui -, ci despre cei care vor încerca să amăgească pe oameni. Unii îi vor înşela pe mulţi pe vremea apostolilor - „că vor veni şi vor înşela pe mulţi" alţii îi vor înşela înainte de a doua Lui venire; aceştia din urmă vor fi mai răi decît cei dintîi, că „vor face semne şi minuni, ca să rătăcească de va fi cu putinţă şi pe cei aleşi". Aici Hristos vorbeşte de antihrist şi arată că unii chiar îi vor sluji lui. De antihrist vorbeşte şi Pavel la fel. După ce l-a numit „omul păcatului"şi „Fiul pierzării , a adăugat: >rA cărui venire este după lucrarea satanei, cu toată puterea şi cu semne şi cu minuni mincinoase şi cu toată amăgirea nedreptăţii la cei ce pier"[8]. Şi uită-te cum le spune Hristos să se ferească! „Să nu ieşiţi în pustie, să nu intraţi în cămări"! N-a spus: „Plecaţi după el, dar să nu-l credeţi", ci: „Să nu ieşiţi şi nici să nu plecaţi după el! Că mare va fi atunci înşelăciunea, pentru că se vor face şi minuni spre a înşela pe oameni".
magilor şi de moartea lui Irod, evanghelistul spune îndată: ,In zilele acelea a venit Ioan Botezătorul", deşi trecuseră treizeci de ani. Scriptura are obiceiul să folosească acest mod de istorisire. Tot aşa şi aici, Hristos, trecînd peste tot timpul de la căderea Ierusalimului pînă la începuturile sfîrşitului lumii, vorbeşte de timpul care e cu puţin înainte de sfîrşitul lumii. ,,Atunci de vă va zice cineva: „Iată Hristos este aici sau acolo", să nu credeţi". Deocamdată Hristos îi face atenţi pe ucenicii Săi asupra locului, vorbindu-le de caracteristicile venirii Lui şi de semnele hristoşilor mincinoşi. Le spune că venirea Sa de atunci nu va fi aşa cum s-a arătat la întîia Sa venire în Betleem, nu va fi într-un colţ mic al lumii, ca să nu-L ştie nimeni la început, ci va fi vădită şi cu toată strălucirea, încît nu va mai fi nevoie să o mai vestească cineva. Nu e mic semnul acesta de a nu veni pe neştiute. Observă că acum nu mai vorbeşte de război - că acum cuvîntul Său se ocupă de venirea Lui -, ci despre cei care vor încerca să amăgească pe oameni. Unii îi vor înşela pe mulţi pe vremea apostolilor - „că vor veni şi vor înşela pe mulţi" alţii îi vor înşela înainte de a doua Lui venire; aceştia din urmă vor fi mai răi decît cei dintîi, că „vor face semne şi minuni, ca să rătăcească de va fi cu putinţă şi pe cei aleşi". Aici Hristos vorbeşte de antihrist şi arată că unii chiar îi vor sluji lui. De antihrist vorbeşte şi Pavel la fel. După ce l-a numit „omul păcatului"şi „Fiul pierzării , a adăugat: >rA cărui venire este după lucrarea satanei, cu toată puterea şi cu semne şi cu minuni mincinoase şi cu toată amăgirea nedreptăţii la cei ce pier"[8]. Şi uită-te cum le spune Hristos să se ferească! „Să nu ieşiţi în pustie, să nu intraţi în cămări"! N-a spus: „Plecaţi după el, dar să nu-l credeţi", ci: „Să nu ieşiţi şi nici să nu plecaţi după el! Că mare va fi atunci înşelăciunea, pentru că se vor face şi minuni spre a înşela pe oameni".
III
Aşadar, după ce Hristos a spus cum va veni antihrist,
şi că va veni într-un loc anumit, spune cum va veni şi El.
- Cum va veni El?
- Cum se arată fulgerul?
- Fulgerul n-are nevoie de
vestitor, n-are nevoie de predicator, ci se arată într-o clipită de ochi şi
celor ce stau în case şi celor din cămări, pe faţa întregului pămînt. Aşa va fi
şi venirea lui Hristos: se va arăta dintr-o dată pretutindeni prin strălucirea
slavei Sale.
Vorbeşte apoi şi de un alt semn: „Unde va
fi stirvul, acolo şi vulturii". Prin aceste cuvinte arată mulţimea îngerilor, a
mucenicilor, a tuturor sfinţilor.
»
Apoi vorbeşte de minuni
înfricoşătoare.
- Care sînt aceste minuni?
„îndată după necazul acelor zile, spune el, soarele se
va întuneca'"3.
- Despre necazul căror zile
vorbeşte?
- Despre necazul zilelor din
timpul lui antihrist şi a profeţilor mincinoşi. Va fi atunci necaz mare,
pentru că vor fi mulţi înşelători. Dar zilele acestea nu vor ţine multă vreme.
Dacă războiul iudaic s-a scurtat pentru cei aleşi, cu mult mai mult încercarea
aceasta se va scurta tot pentru cei aleşi. De aceea n-a spus: „După
necazul", ci: „îndată după necazul acelor zile soarele se va
întuneca
că toate se vor petrece cam în acelaşi timp. Profeţii mincinoşi şi hristoşii
mincinoşi vor veni şi vor tulbura lumea; dar îndată va veni şi Hristos şi nu
mică tulburare va cuprinde atunci lumea.
- Dar cum va veni?
- însăşi natura se va schimba: „Soarele
se va întuneca nu va dispărea, dar lumina lui va fi biruită de lumina venirii Lui.
„Stelele vor
cădea"[9].
Căci ce nevoie va mai fi de ele, cînd nu va mai fi noapte?
„Şi puterile cerurilor se vor clătina"[10].
Şi pe bună dreptate, cînd văd că se face o atît de mare schimbare! Dacă
puterile cerurilor s-au cutremurat şi s-au minunat atîta cînd s-au făcut
stelele - că atunci cînd „s-au făcut stelele, spune Dumnezeu, M-au
lăudat cu glas mare toţi îngerii"[11] -, cu mult mai mult văzînd
că toată natura se schimbă, că oamenii dau socoteală, că toată lumea stă înaintea
înfricoşătorului scaun de judecată, că toţi oamenii de la Adam şi pînă la
venirea Lui dau răspuns de cele ce au făcut. Cum, dar, să nu se cutremure, cum
să nu se clatine?
)yAtunci se va arăta semnul Fiului Omului pe cer"[12].
Adică crucea, care va fi mai strălucitoare decît
soarele; soarele se va întuneca şi se va ascunde, iar crucea se va vedea; şi nu
s-ar vedea dacă n-ar fi cu mult mai strălucitoare decît razele soarelui!
- Dar pentru ce se arată semnul
acesta?
- Ca să închidă cu covîrşire gura cea neruşinată a iudeilor, Hristos
vine cu crucea la judecată, pentru că ea îi este cea mai mare îndreptăţire;
îşi arată nu numai rănile, ci şi moartea Lui cea de ocară.
,rAtunci vor plînge
seminţiile"18.
Cînd vor vedea crucea nu va mai fi nevoie de
învinuire. Vor plînge seminţiile iudaice pentru că moartea Lui nu le-a folosit
la nimic, pentru că au răstignit pe Acela Căruia trebuiau să I se închine.
Ai văzut cît de înfricoşător a descris Hristos venirea
Lui? Ai văzut cum a trezit cugetele ucenicilor Săi? De aceea vorbeşte mai întîi
de părţile dureroase ale venirii Lui, apoi de cele frumoase, pentru ca şi prin
aceasta să-i mîngîie pe ucenici şi să-i liniştească. Le aminteşte din nou de
patimile şi învierea Lui şi, cu strălucit chip, le aduce aminte de crucea Lui,
ca să nu se ruşineze, nici să se îndurereze, pentru că El va veni atunci avînd
înaintea Lui, în loc de alt semn, crucea. Alt profet spune că „vor vedea pe Cel
pe Care L-au împuns[13]. Vor plînge fiindcă vor vedea
că El este Acela.
Dar pentru că a pomenit de cruce a adăugat:
„Vor vedea pe Fiul Omului venind", nu pe cruce, ci „pe norii cerului, cu
putere şi slavă multă"[14].
„Să nu socoteşti, spune Domnul, cînd auzi de
cruce, că iarăşi e vorba de ceva dureros şi trist!" Nu! Domnul va veni cu putere
şi slavă multă. Aduce crucea, ca păcatul iudeilor să se osîndească prin el
însuşi. O aduce întocmai ca un om care fiind lovit cu o piatră arată piatra sau
haina însîngerată.
Va veni pe nori, aşa cum S-a înălţat; şi seminţiile văzînd aceasta vor
plînge. Nenorocirea lor însă nu se va mărgini numai la plînsete, ci plînsul va
fi ca să-şi pronunţe ele însele sentinţa, ca să se osîndească singure. Atunci
iarăşi
„ Va trimite pe îngerii Lui cu sunet mare de trîmbiţă
şi vor aduna pe cei aleşi de la cele patru vînturi, de la marginile cerurilor
pînă la marginile lor"[15].
Cînd auzi aceste cuvinte gîndeşte-te la chinul celor ce nu vor fi adunaţi
cu cei aleşi. Că aceia nu vor primi numai osînda de pe lumea de aici, ci şi pe
aceasta. Şi după cum Hristos spunea mai înainte că vor zice: „Binecuvîntat
Cel Ce vine întru numele Domnului"22, tot aşa şi acum spune: „Că vor
plînge". Hristos le vorbise ucenicilor de războaiele cele
groaznice, pentru ca să ştie că pe răstignitorii Lui, în afară de nenorocirile de pe pămînt, îi aşteaptă şi chinurile de dincolo. Ni-i arată plînşi, despărţiţi de cei aleşi şi daţi gheenei. Prin aceste cuvinte Hristos le dă iarăşi curaj ucenicilor Săi, arătîndu-le de cîte rele vor scăpa şi de cîte bunătăţi se vor bucura.
groaznice, pentru ca să ştie că pe răstignitorii Lui, în afară de nenorocirile de pe pămînt, îi aşteaptă şi chinurile de dincolo. Ni-i arată plînşi, despărţiţi de cei aleşi şi daţi gheenei. Prin aceste cuvinte Hristos le dă iarăşi curaj ucenicilor Săi, arătîndu-le de cîte rele vor scăpa şi de cîte bunătăţi se vor bucura.