Iată pe scurt faptele petrecute înainte, a
căror urmare e Evanghelia de astăzi:
După înmulţirea minunată a câtorva pâini şi peşti la mai multe mii de oameni, oamenii au vrut să-L pună pe Iisus împărat; - spun locurile paralele ale întâmplării. Ziceau ei că Iisus, iată, poate să-i scape de grija - veşnica grijă a omului - că moare de foame.
Iisus S-a amărât profund văzându-i că aşa
pământeşte înţeleg ei minunea cu pâinea. Iisus voia altceva cu ei: voia să-i
suie la înţelegerea superioară a unei pâini cereşti, la trebuinţa Sfintei
Împărtăşanii.
Izbutise Iisus să ridice la o înţelegere superioară, pe o femeie - şi aceea păcătoasă - de la apa obişnuită la apa cea vie, la o învăţătură şi la o veste, care a făcut-o să-şi lase găleata cu apă obişnuită şi să trezească Samaria în întâmpinarea lui Dumnezeu. - Dar aci, cu mulţimile n-a izbutit acelaşi lucru.
De aceea, din cauza amărăciunii, că n-a avut pe cine ridica la trebuinţa după o pâine a vieţii veşnice, de aceea a încheiat repede cu ei, a silit pe ucenicii Săi să intre într-o corabie, îndreptându-i de ceea parte a mării Galileii, iar El s-a retras singur să se roage.
Era seară şi s-a făcut noapte. Pe mare
s-a iscat furtună. Corabia era în mijlocul mării şi în mijlocul nopţii. -
Ucenicii îngrijoraţi - dacă nu chiar speriaţi - se gândeau la Iisus. Când erau mai bântuiţi de
groază, iată văd pe Domnul umblând pe mare şi apropiindu-Se de ei. Pe ei nu-i
părăsise.
Lăsăm
descrierea faptelor concrete şi trecem la semnificaţia lor. Toate întâmplările
şi faptele în care apare şi persoana Mântuitorului au o semnificaţie pentru
toate veacurile. Toată viaţa lui Iisus, cu toate amănuntele ei, are o
permanenţă peste veacuri. - Deci corabia ucenicilor e corabia Bisericii. Biserica
e corabia ucenicilor lui Iisus, care are să-i treacă de cea parte a mării, de
cea parte a lumii.
Marea
e marea vieţii acesteia, care, câteodată se înfurie de vânturi. Sfântul Pavel
le spune: „Vânturile tuturor învăţăturilor". Marea înfuriată începe să fie
o primejdie; iar pe deasupra o mai acopere şi noaptea: „noaptea neştiinţei şi a
uitării de Dumnezeu", - cum îi zic Părinţii.
În
atare împrejurări, Iisus, deşi vine pe mare ca pe uscat, e luat drept o nălucă,
- poate tocmai de aceea că e mai presus de marea înfuriată. Petru se face delegatul acestei societăţi omeneşti, zbuciumate de valuri şi
acoperite de întuneric, cere o probă despre existenţa reală a lui Dumnezeu, ca
să scape de îndoiala nălucii. I se împlineşte dorinţa, dar, „văzând urgia
valurilor, se temu şi începu a se scufunda".
Cufundarea lui Petru în îndoială, din cauza evidenţei potrivnice, ne învaţă să luăm aminte la virtutea credinţei: să crezi în chemarea lui Iisus împotriva mării. Să ţii sufletul tău liniştit în Dumnezeu, împotriva talazurilor evidente.
A pune evidenţa valurilor în primul plan al sufletului, aceasta e îndoială declarată, din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Pe aceasta a mustrat-o Iisus, zicându-i lui Petru: „De ce te-ai îndoit, puţin credinciosule?!"
Recunoaştem: a fi în îndoială, din cauza evidenţei, din cauza întunerecului nopţii, din cauza sufletului îngrozit, a bănuielii: „nu cumva Dumnezeu e o nălucă", - recunoaştem: e după fire. Dar, a fi în chemarea lui Iisus, în credinţa în El, împotriva evidenţei contrare, aceasta e mai presus de fire, e firea după Har.
Această
credinţă, mai presus de fire, e clar că nu se scufundă în mare.
După ce Iisus a tămăduit îndoiala din sufletul ucenicului, a tămăduit şi marea de vifor, încât s-a făcut linişte mare, cât s-au temut ucenicii.
Iată, trebuie să creadă Cineva pentru noi, până ce credem şi noi: că Iisus nu e o nălucă. (- Şi că totuşi de El ascultă marea...)
Dar
corabia Bisericii e şi Casa Bărbatului înţelept; - Iisus e bărbatul înţelept,
care şi-a clădit casa pe stâncă - dumnezeirea Sa - şi au venit ploile şi
vânturile şi valurile şi au izbit într-însa şi n-au putut-o dărâma, fiindcă era
clădită pe stâncă. Dar iată, în minunea aceasta, stânca umbla pe mare şi
sprijinea corabia ucenicilor.
Aşa
a fost până acum: au venit cercările asupra Bisericii: vânturile, ploile,
valurile: ereziile, prigoanele - veacuri de-a rândul - şi ispitele triumfului.
- Da, şi biruinţele Bisericii sunt încercări. Un cugetător creştin din zilele
noastre zice, nici mai mult nici mai puţin, că Biserica a supravieţuit ereziilor,
a supravieţuit prigoanelor, dar nu se poate spune că s-a comportat la fel, când
a ajuns în ispita triumfului.
E
de-ajuns să ne amintim de veacul al IV-lea al erei creştine - veac de libertate
pentru creştinism, creştinismul religie de stat -, aşa se ticăloşiseră
creştinii, încât un istoric al vremii scrie că dacă n-ar fi trimis Dumnezeu pe
sfinţii Vasile, Grigorie şi Ioan Gură de Aur, ar fi trebuit să vie Hristos a
doua oară.
Iată de ce e cu voia lui Dumnezeu ca marea să fie înfuriată câteodată.
Unde e Biserica?
Zic unii: „Unde-s doi sau trei, adunaţi în
numele Meu..." Zic alţii: „Încuie-te în cămara ta şi te roagă în
ascuns..." Şi iarăşi alţii: „Biserică sunt eu «Templu al Duhului
Sfânt»." Iar alţii zic: „Unde e Papa, acolo e Biserica".
Vechiul Testament - Sfânta Sfintelor cuprindea:
1) Tablele Legii; 2) Mana din pustie, şi 3)
Toiagul lui Aaron. Noul Testament - Sfântul Altar: 1) Sfânta Evanghelie; 2)
Sfânta Împărtăşanie, şi 3) Sfânta Cruce.
Unde sunt acestea acolo e Biserica. Acolo e şi Pâinea Vieţii
de care voia să le vorbească mulţimilor, - dar n-a avut la cine.
Arad. 14.VIII.1949.