(…) Acesta
este motivul pentru care Ortodoxia nu poate niciodată să ia un caracter
politic, ca un Vatican al Răsăritului. Centru al unităţii ortodocşilor
rămâne în mod neclintit Sfânta Masă şi nu vreun demnitar, fie el şi
bisericesc. Recurgerea la mecanismele politice ale lumii acesteia este pentru Ortodoxie nu întărire, ci slăbire.
Puterea Ortodoxiei constă în neputinţa mijloacelor ei, iar bogăţia ei
în harul dumnezeiesc. (…) Este uşor să inventeze cineva o aşa numită
ideologie politică ortodoxă, care va fi, însă, ceva mundan şi născut
mort, conducând la continue sciziuni şi ivirea de grupări. Ortodoxia
funcţioneaza într-un mod care uneşte şi transformă în totalitate, ca o
putere duhovnicească, rugătoare şi luptătoare „pentru viaţa şi mântuirii
lumii întregi”. (…) - Pr. Gh. Metallinos.
Cele două decenii și mai bine de ușor
dezgheț în relațiile ruso-americane au folosit din plin țărilor care au
dorit să se desprindă de “umbra marelui URS(S)” și să intre sub umbrela
NATO și/sau a Uniunii Europene. Între acestea se numără România,
Bulgaria, Georgia, Republica Moldova, Ucraina, toate caracterizate de
încă un numitor comun: religia majoritar ortodoxă.
Ne-au avertizat toți sfinții părinți contemporani că mirajul occidentului are pericolele lui căci unitatea în diversitate
(sloganul UE) poate însemna sugrumarea valorilor proprii și adormirea
multor conștiințe de dragul binelui comun. Am fugit de binele colectiv
ca laitmotiv al comunismului și am dat peste Mamona ciudatelor drepturi
ale omului, în care minoritățile (etnice, religioase, sexuale etc.) fac
jocurile și politica. În ultimii ani entuziasmul pro-european s-a mai
temperat, iar ura față de răsărit s-a mai domolit, drept care am
reînceput a privi cu interes fermitatea cu care lideri politici și
religioși din Est apără creștinismul în lume, familia tradițională și
spun răspicat pe nume păcatului homosexualității. "În momentele cele mai
critice ale istoriei noastre, poporul nostru s-a întors la rădăcini, la
religia creştină şi la valorile spirituale", a declarat Putin în "Al
doilea botez al Rusiei", un film realizat de Departamentul pentru
Comunicare al Bisericii Ortodoxe Ruse. Intervievat, alături de
Patriarhul ortodox rus Kiril, Putin a apreciat că Biserica a umplut
"vidul moral" creat de absenţa unor repere, după prăbuşirea fostei
Uniuni Sovietice, în 1991 și este un “partener” al puterii politice.
Aceasta este o fațetă importantă a
contextului în care “marele URS(S)” a decis să iasă din hibernare prin
anexarea Crimeei. Occidentul nu recunoaște tratatul de aderare a
Peninsulei Crimeea la Rusia, sancționează economic statul rus, iar
acesta din urmă amenință cu închiderea robinetului la gaz, după ce a
efectuat o majorare a prețului de livrare către Ucraina cu 80%. Ca
atare, am intrat pe negândite, sau ne pregătim de un nou Război Rece de
durată, cu costuri imense chiar dacă nu se va ajunge la conflict armat.
Principalele manevre militare au loc în Marea Neagră, iar România prin
baza militară de la Mihail Kogălniceanu este vârf de lance al unui
eventual atac aerian.
Asistăm de câteva săptămâni la un război
al declarațiilor principalilor lideri politici și religioși. Prin
urmare, nu surprinde mesajul de Paști al Patriarhului rus adresat
credincioșilor: să se roage pentru ca nimeni să nu poată „distruge
Sfânta Rusie“, precizând că astfel de încercări au eşuat în trecut
(sursa: voiceofrussia.com). „Din punct de vedere politic, Ucraina este o
ţară străină, dar când vine vorba de spiritualitate şi istorie,
lucrurile stau diferit. În faţa lui Dumnezeu suntem aceeaşi naţie,
practicăm aceeaşi religie ortodoxă, oricât de mult s-a dorit să se
creadă altfel“, a spus Patriarhul Kiril. El a precizat că „minorităţile
religioase sunt respectate, dar că vor continua să susţină că Ucraina
este o parte integrantă din Sfânta Rusie, o ţară ortodoxă“. Patriarhul
Kiril a cerut „tuturor credincioşilor Bisericii Ortodoxe Ruse“ să se
roage în ajunul sărbătorii creştine „pentru ca oamenii din Rusia să
trăiască în Ucraina“ pentru ca Domnul să pacifice ţara ucraineană şi să
nu permită „un război intern“, pentru a opri intenţiile celor ce doresc
să „rupă în bucăţi Sfânta Rusie“ prin mijloace politice sau prin
exercitarea puterii, notează aceeaşi sursă.
În aceeaşi seară, a Sfintelor Paști,
Patriarhul Filaret al Kievului a declarat: „Ţara care ne-a garantat
integritatea teritorială a comis o agresiune. Dumnezeu nu poate să fie
de partea răului, de aceea inamicul poporului ucrainean este condamnat
la eşec… Hristos a suferit, a murit, apoi a înviat şi a învins răul. La
fel va fi şi aici. Dumnezeu ne va ajuta să înviem Ucraina”. Trebuie să
precizăm că Patriarhul Filaret este liderul Bisericii Ortodoxe din Kiev –
Patriarhia Ucrainei. Patriarhia de Kiev este în schismă cu Biserica
Ortodoxă Ucraineană, aflată canonic sub Patriarhia Moscovei. Patriarhia
Rusă nu recunoaște statutul canonic al Patriarhiei din Kiev. Mai mult,
Biserica Ortodoxă Ucraineană din SUA se află, de exemplu, nu sub
jurisdicția Kievului, nici sub cea a Moscovei, ci sub cea a Patriarhiei
Ecumenice de Constantinopol. Deloc întâmplător, Patriarhul ecumenic
Bartolomeu a transmis și el un mesaj pentru Ucraina: “Sfânta Mamă şi
Marea Biserică a lui Hristos din Constantinopol priveşte către naţiunea
ucraineană şi la poporul acesta ca la fiii şi fiicele sale preţioase,
născuţi din apele baptismale care au curs prin malurile râului Nipru… De
aceea folosim această oportunitate, a celebrării Intrării triumfale a
Domnului în Ierusalim, pentru a chema pe toţi credincioşii creştini din
Ucraina să menţină unitatea Duhului întru legătura păcii. Împărăţia lui
Hristos nu este din lumea aceasta. Vă încurajăm să vă puneţi credinţa în
cuvintele psalmistului: Iată cât de bine este şi cât e de frumos să
locuiască fraţii în unire”. – doxologia.ro
Analiștii se întreabă pe bună dreptate
dacă actuala ofensivă rusească nu are cumva legătură cu panslavismul.
Dimensiunea religioasă adăugată acestei idei ar fi recuperarea
Ortodoxiei militante, centru al vieții politice rusești. Cristian Unteanu argumentează
citând-o pe Sophie Chautard în cartea sa „L’indispensable de la
geopolitique”: „este o mişcare politică care vizează regruparea sub o
aceeaşi autoritate a unor naţiuni care au o serie de puncte comune
bazându-se pe un anumit număr de factori (religie, limbă, ideologie,
etc.). Sorin Bocancea, într-un editorial pentru adevarul.ro
citează dictonul biblic: „Fericiţi făcătorii de pace, că aceia fiii lui
Dumnezeu se vor chema” și continuă: cu siguranţă, cei doi patriarhi
citaţi îl cunosc, aşa cum cunosc şi comenzile puterii politice. Unul
vrea să salveze Sfânta Rusie invadatoare de la distrugere, celălalt vrea
să ajute Ucraina invadată să învie. Câtă bună intenţie în cele două
năzuinţe! Oare ruşii şi ucrainenii simpli ce cred despre spusele celor
doi? Oare pentru cei doi contează ce cred cei pe care îi păstoresc?” -
Savuros și virulent este Pr. Savatie
Baștovoi într-un articol preluat de timpul.md, privind implicarea
nepotrivită a Patriarhului Kiril în conflictul ruso-ucrainean: “Opriți-l
pe Patriarh! Patriarhul Kiril riscă să devină mascota războiului care
stă să înceapă între Rusia și Ucraina. Coiful său alb, cu cele două
aripi care preînchipuie nevinovăția îngerească, au ajuns să fluture ca
niște steaguri de luptă, iar gura lui, care până acum grăia cu atâta
înflăcărare despre importanța unității ”lumii ruse”, acum a ajuns să
vestească intervenția militară în însăși inima slavonității, care este
Ucraina. … În cazul Georgiei patriarhul a făcut același lucru, folosind
platformele media ale Patriarhiei pentru a îndreptăți războiul împotriva
Georgiei, un popor cu creștinism apostolic. Orice război este un rău
pentru că seamănă moarte, despărțire, sărăcie, deznădejde, trădare.
Cineva din clerul rus a comentat de acum că acolo unde intră războiul,
pleacă Biserica. Politica pe care o îmbrățișează patriarhul Kiril ca rus
preocupat de soarta tuturor rușilor din lume, preocupare care depășește
purtarea de grijă în rugăciune și înțelege să-i apere pe ruși cu
tancurile, pune la grea încercare conștiința tuturor clericilor și
credincioșilor subordonați canonic Patriarhiei Moscovei, care sunt și în
Moldova, și în Ucraina. Unitatea Bisericii, care nu se face pe criterii
etnice, ci în Duh și în adevăr, trebuie să rămână întâia prioritate a
patriarhului și a noastră a tuturor. De aceea, e foarte important ca
patriarhul nu doar să nu binecuvânteze tancurile, ci să-și ridice
dreapta sa cu putere de binecuvântare pentru a le opri.”
După ce numeroși lideri politici din
trecut au opresat Biserica, de data aceasta conducătorii acelorași state
au revelația de a folosi tradiția, puterea și credibilitatea Bisericii
în interes geopolitic. Caracatița rusească cu multiplele ei capete
ortodoxe are mesaj universal: proiectul Eurasia, o încercare de reunire a
fostelor state sovietice prin aparente interese economice; politica
externă expansionistă (a se vedea și recenta declarație a Transnistriei
de alipire la Rusia); mesaje fără echivoc ale Patriarhiei Moscovei la
întâlnirile pan-ortodoxe privind nu doar chestiuni dogmatice, ci și
soarta creștinilor în lume, minoritățile sexuale etc. Un punct de vedere
ale fraților noștri de la Război Întru cuvânt arată că în Rusia există
un “ortodoxism eurasianic, ceea ce păgubește Ortodoxiei în
general (ca să nu mai spunem că o Ortodoxie slavistă este de-a dreptul o
erezie prin filetism și desconsiderarea celorlalte forme de
ortodoxie). Nu de ideologie e nevoie în aceste vremuri, ci de pocăință,
de transfigurare, de un popor înnoit duhovnicește. Rusia lui Putin,
pentru cine este lucid, nu este nici Rusia profețiilor sfinților ruși,
nici Rusia pe care o voiau marii Dostoievski și Soljenitin, adică o
Rusie puternică dar altruistă, atrăgătoare, dar nu cotropitoare, o Rusie
care să nu aibă complexul și obsesia europeană care o face să caute
mereu să se extindă către Vest, în loc să valorifice potențialul său
intern. Rusia e un imperiu și se poartă ca atare. Împarte prăzile pe
care nu le poate stăpâni singură cu celelalte imperii. Chiar și în unele
dosare în care s-ar spune că Rusia procedează constant, ca în dosarul
Kosovo, totul se reduce la un cinic real-politik fără niciun Dumnezeu.
[...]”. - integral la sursă.
Dezbină și cucerește este un
dicton mereu actual, folosit din plin de Rusia nu numai în Ucraina, ci
din nou și contra României mai ales prin mijloacele media. România este
prezentată ca o codașă a UE și ca dușman istoric al Rusiei cu dorințe
hegemonice. Cu alte cuvinte, nici integrarea în UE, nici statutul de
membru NATO nu dau României vreo valoare în ochii Rusiei. Mai mult,
Ucraina și România sunt asmuțite una împotriva celeilalte, sub pretexte
false, dar periculoase. Oficiosul de la Moscova, Vocea Rusiei, susține
că "în ultimul timp, românii care trăiesc în Transcarpatia, vorbesc tot
mai des despre dorinţa de a crea o autonomie în componenţa Ucrainei". În
localităţile din regiunea Cernăuţi, sunt distribuite pliante pe care
scrie „Aici este România”. Preşedintele Traian Băsescu nu ascunde că
statul lui oferă paşapoarte locuitorilor din Bucovina şi regiunea
Odessa. Potrivit unor date, aproximativ 80% (peste 100.000) din românii
etnici care locuiesc în Ucraina au primit paşapoarte româneşti.
Și în acest caz se pune gaz pe foc de voci
clericale ortodoxe cu greutate. Iată ce titrează presa din republica
Moldova: Mitropolitul Onufrie al Cernăuților, ales locțiitor al
scaunului Mitropoliei Kievului în cadrul Patriarhiei Moscovei a
participat la o discuție în Rada Ucrainei, unde și-a expus părerea față
de situația tensionată din Biserică. “Nu trebuie să uităm că avem zone
vorbitoare de limbă română care sunt tulburate de zvonurile precum că
protestatarii de pe Euromaidan merg să ocupe mănăstirea unde au un azil
de copii cu 500 de suflete (referire la mănăstirea Bănceni, n. r.). Sunt
vorbitori de limbă română, sunt foarte tulburați și au și început a
răspândi zvonul că vor cere ajutorul României să-i ajute, că România ar
putea să bage trupele armate în Odessa. În această perioadă tulbure
orice este posibil, de aceea vă rog să faceți totul pentru a preveni
orice confruntare”, a declarat mitropolitul Onufrie.
Și o revistă rusească scria că
autorităţile de la Bucureşti pregătesc lansarea unui plan numit „România
Mare“. Potrivit publicaţiei, profitând de războiul civil din Ucraina şi
la solicitarea cetăţenilor români, România urma să introducă noaptea
trecută trupe în regiunile Cernăuţi şi Odesa. Mai departe, Rusia 1,
televiziunea publică din Federaţia Rusă, a realizat un reportaj despre
efectele devastatoare ale integrării României în Uniunea Europeană.
Sărăcie, infrastructură şi industrie la pământ, ţigani şi din nou
sărăcie. “Este una dintre acele ţări pentru care statutul de membru al
Uniunii Europene a fost de rău augur. Nu a fost de folos nici României,
nici UE”, spune, la început, influentul jurnalist Dmitri Konstantinovici
Kiseliov, recent numit de preşedintele Vladimir Putin în fruntea
agenţiei “Russia Today“ şi considerat omul numărul unu al propagandei de
stat.
Un reportaj istoric despre România a fost
difuzat recent tot la televiziunea publică din Rusia. Sub titlul
ironic “România, albă şi pufoasă“, este prezentată comemorarea a 70 de
ani de la bătălia din Crimeea. Sunt amintite cele 80.000 de crime comise
în Odesa de armata română sub conducerea mareşalului Antonescu. Tamara
Guzenkova, directorul interimar al Institutului Rus de Cercetări
Strategice, declară: „Nu se ştie nici până astăzi numărul exact al
oamenilor care au murit în perioada ocupaţiei române în Odesa şi
Transnistria. Conform unor estimări, 300.000 de oameni au murit în
ghetouri şi în lagărele de concentrare din aceste teritorii. România nu
s-a pocăit pentru păcatele de atunci şi tocmai de aceea, în prezent,
acţiunile revanşarde ale României sunt atât de puternice şi
determinate“.
Mai mult, Moscova transmite României să o
lase mai ușor cu retorica "anti-rusă", în contextul crizei din Ucraina.
Ministerul rus de externe a emis acest avertisment, într-un comunicat de
presă, preluat de jurnaliștii agenției France Presse. În reacție, MAE a
luat notă cu surprindere de comentariile purtătorului de cuvânt al MAE
rus arătând că: România a susținut și susține în continuare, împreună cu
partenerii săi din UE si NATO și în termeni întru totul similari,
necesitatea respectării independenței, suveranității și integrității
teritoriale a Ucrainei… Tentația MAE rus de a transfera criza grava pe
care Federația Rusă o traversează, în prezent, în relația sa cu
comunitatea europeană și euro-atlantică în zona relațiilor bilaterale cu
Romania este nefundamentată și constituie o greșeală.”
Și cum subiectul crizei din Ucraina
acaparează presa mondială în mod constant, nu ne surprinde un articol
“profetic” din presa germană: Ținutul Secuiesc va fi următorul conflict
separatist de pe harta Europei. Mai mult decât un an al alegerilor
pentru Parlamentul European, 2014 este un an al ruperilor,
referendumurilor şi al separatismului, consideră săptămânalul german de
stânga, Der Freitag. “Încleştarea steagurilor în România. Următorul
conflict separatist se coace în ţinutul Secuiesc, o enclavă maghiară
este în pragul autonomiei”, consideră autorul reportajului din Der
Freitag, Martin Leidenfrost. La începutul lunii martie, el s-a aflat în
România pentru a lua pulsul situaţiei de aici şi pentru a găsi răspunsul
la întrebarea “de unde vin şi ce vor secuii”. “Găgăuzia, Crimeea,
Veneţia, tensiuni în Bosnia şi Belgia, referendum pentru independenţă în
Scoţia şi Catalunia, dar să nu uităm nici tensiunile dintre Moldova şi
Transnistria. Dacă mă întrebaţi unde va izbucni următorul conflict
separatist în Europa, atunci eu mizez pe Ţinutul Secuiesc. Insula
lingvistică majoritar maghiară din centrul României vrea autonomie.
România, cel mai centralizat stat din UE, plănuieşte o regionalizare”,
notează Der Freitag.
Când evenimentele sunt în plină
desfășurare o concluzie este greu de formulat. De aceea, un sfat
duhovnicesc și un moment de reflecție sunt întotdeauna binevenite. Ne
oprim acum asupra îndemnurilor și gândurilor vrednicului de pomenire Pr. Iustin Pârvu despre România, despre UE, despre Basarabia și România Mare:
“Se mai poate naște din poporul român un Constantin Brâncoveanu sau un Mihai Viteazul?
Acum nu. Un astfel de om la noi se naște o
dată la 200 de ani. Deocamdată statul rămâne în somnul cel de moarte,
nu se interesează, este insensibil la durerea poporului. Față de un
conducător necreștin nu poți avea încredere, ci doar să te temi de el.
Iar dacă supușii lucrează de frică, acela nu mai este stat democratic.
Este democrație comunistă, o formă mai plăcută la vedere și înșelătoare
simțurilor. Deja acum nu se mai pune problema să ne salveze un
conducător român, acum se pune problema să ne salveze Europa și băncile
internaționale. Azi românul simplu nădăjduiește în această Europă fals democratică...
Ne apropiem de un sfârșit al Europei, în forma pe care o știm noi de
odată; ea tinde acum către un guvern unic, ce va stăpâni toată lumea, în
mod autoritar, ce va conduce toată politica și viața noastră economică.
Dar acesta va fi sfârșitul libertății noastre, pentru că această guvernare va fi fără Dumnezeu.
Ce se întâmplă în Basarabia e un caz aparte. Ei sunt puși acolo între ciocan și nicovală, între Moscova și Bruxelles. Rușii nu au niciun interes să îi scape din mână pe basarabeni, ca nu cumva să se alieze cu Europa, sau cu România. Toți se tem, și Europa și Moscova, de o Românie unită.
De aceea se și introduc fel și fel de diversiuni între români pentru a
nu se putea coagula ceva trainic, special pentru a menține și accentua
dezbinarea. Toți au nevoie să fure bunurile și pământurile României
bogate. Și unii și alții au interes să folosească țara noastră pentru
un eventual front aici între cele două puteri. Dar, bineînțeles, în
afară de aceasta, basarabenii sunt și oameni credincioși care au stat
acolo în picioare, zi și noapte, militând pentru drepturile lor.
Da, din păcate aceeași dezbinare
persistă și în rândul credincioșilor din Biserică. Cum vom reuși să
distingem pe viitor lupii de adevărații păstori?
Bineștiind că se urmărește convocarea unui
mare Sinod Ecumenic, prin care ierarhii ecumeniști să își întemeieze cu
canoane mincinoase faptele lor neortodoxe. Deja sunt divergențe între
Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I și mai mulți ierarhi necompromiși din
Sinodul Greciei pe această temă. În cazul acesta e bine că la ei sunt
divergențe, asta înseamnă că mai ai dreptul la opinie, la noi cine să
protesteze dintre episcopi? La noi se supun cuminți. Aici e liniște, nu
cumva să vorbească cineva de vreo problemă internă a Bisericii. Noi nu
ne amestecăm și rămânem mai bine dezinteresați în „pace”. Se vrea distrugerea Bisericii Ortodoxe, singura forță care mai ține omenirea. Au
început cu Iugoslavia, pe care au fărâmițat-o, au trecut în Grecia, tot
ortodocși, unde au creat anarhie și criză economică, urmăm noi. Prin
aceste măsuri anarhice pe care le vedem luate la nivelul țării noastre, se urmărește distrugerea României și a Ortodoxiei, după modelul iugoslav.
Tot o intenție de distrugere a Ortodoxiei este și ecumenismul, una mai
subtilă, din interior, prin care i se distrug bazele și principiile
canonice, fără de care Biserica nu poate exista. Dar ea va exista prin
episcopii și păstorii care vor alege adevărul...
Dar dacă noi supunem Biserica Statului, o facem o instituție omenească,
în care păstorii sunt aleși de politicieni… Iar cum politica se
schimbă, așa și cei care se ghidează după guvernări politice. Noi mai
întâi trebuie să fim oameni ai Bisericii, apoi ai Statului. Ierarhul nu amestecă politica cu Biserica, merge după dispozițiile Domnului, nu ale Statului… ” – Interviu realizat de Monahia Fotini pentru Revista Atitudini. Integral la sursă.
Sursa: Porunca iubirii
Foto: Cristina Nichitus Roncea
Sursa: Porunca iubirii
Foto: Cristina Nichitus Roncea