Florin Stuparu a venit la Mănăstirea
Petru Vodă în anul 2000, chemat de Părintele Justin, ca să se ocupe de
educaţia copiilor de la internatul schitului Paltin. Era nevoie de mai
mulţi profesori pentru a veghea la bunul mers al educaţiei şi
învăţăturii celor mici, iar Părintele Justin a hotărît ca de acest lucru
să se ocupe cîţiva mireni, profesori de meserie. Pentru ei s-a început
construcţia casei în care mai apoi a funcţionat prima versiune a
azilului de bătrîne. Aşa a şi început anul şcolar 2000-2001, cu Florin,
cu un monah şi cu cîteva maici ca şi corp profesoral. Visul părintelui
stareţ era să întemeieze acolo, lîngă schit, o şcoală, iar copiii să
primească o educaţie creştină, nu numai morală, ci chiar şi
intelectuală. Se mai gîndea părintele atunci să fie scrise nişte manuale
care să se potrivească, în mare, cu programa de învăţămînt, dar care să
devină temeiul unui învăţămînt creştin ortodox, de care poporul român
fusese văduvit acum 150 de ani prin crearea statului modern ateu al lui
Alexandru Ioan Cuza.
Dorinţa Părintelui Justin privitoare la
şcoală, la programa şi manualele elevilor nu s-a împlinit, pentru că
legislaţia nu permitea, oficial, întemeierea unei astfel de instituţii.
La aceasta s-a mai adăugat ceva, anume exodul românilor în lumea largă.
Distrugerea economiei naţionale a dus la falimentarea industriei în
întreaga ţară, inclusiv pe plan local. Sătenii din Petru Vodă s-au văzut
nevoiţi să plece din ţară ca să îşi găsească de lucru, şi au plecat cu
familiile lor în ţările unde şi-au putut găsi ceva de muncă. Aceasta a
dus la împuţinarea numărului de copii al şcolii generale din satul Petru
Vodă, şi, în consecinţă, conducerea şcolii s-a adresat Părintelui
Justin Pârvu rugîndu-l să nu întemeieze la schit o altă şcoală, pentru
că şcoala din sat ar fi trebuit să fie închisă, din lipsă de copii.
Astfel s-a luat decizia rămînerii la un simplu internat.
Cu mai cîţiva ani înainte de aceasta
maicilor adunate la schit li s-a părut că metoda de predare a lui Florin
Stuparu este prea depărtată de programa de studii. Pentru aceea, au
insistat pe lîngă Părintele Justin să renunţe la Florin ca profesor. În
cele din urmă, părintele l-a rugat pe Florin să rămînă lîngă schitul de
maici, chiar dacă nu se mai ocupa direct de copii, şi să continue lucrul
la cartea pe care o începuse. Această carte, începută în anul 2000 şi
numită “Educarea” patimilor, organizată după înţelegerea
antropologică a Sfinţilor Părinţi şi conţinînd citate din manualele
claselor I-XII care loveau în credinţă şi în învăţătura Bisericii
Ortodoxe despre faptele bune, nepublicată pînă astăzi, s-ar fi
constituit într-un instrument extrem de ultil în mîna Bisericii pentru a
asana moral şi duhovniceşte învăţămîntul de stat în România. Din
păcate, nici un editor nu a avut curajul să o publice integral, iar la
nivelul anului 2014 este uşor depăşită, cea mai mare parte a manualelor
şcolare schimbîndu-se de atunci pînă azi.
După încheierea cărţii, Florin a
continuat să lucreze la cărţi. Şi-a dorit foarte mult să îşi aducă
aproape familia, adică soţia şi cei trei copii, dar ispitele cu care a
avut de a face au fost prea mari, şi în cele din urmă a fost de acord cu
întoarcerea acestora la Craiova. Pentru ei s-a şi întors în Bucureşti
în anul 2006, încercînd atunci să îşi ajute prietenii să pună bazele
unei mişcări politice, intitulată “Mişcarea Conservatoare”, care a
funcţionat pentru scurtă vreme, fără mari rezultate. Cu toate că grupul
de prieteni ce a constituit nucleul mişcării a primit un sprijin imens
din partea Părintelui Justin, mai ales pentru publicarea statornică a revistei Axa,
exodul atîtor milioane de români rămaşi fără locuri de muncă, indolenţa
generală şi optica anti-creştină, anti-naţională şi extrem de îngustă a
trusturilor de presă a dus la un eşec. Florin Stuparu s-a întors la
Mănăstirea Petru Vodă în anul 2010 şi a continuat să lucreze la cărţi,
în dorinţa de a duce la bun sfîrşit casa pe care a ridicat-o între cele
două mănăstiri şi de a crea premizele unui viitor sănătos copiilor săi.
Între anii 2000-2011 a editat următoarele lucrări:
1. “Educarea” patimilor, 2001, nepublicată
2. Anul 1848 la români, 2001, nepublicată
3. Rugăciunile Postului Mare, ed. Egumeniţa, 2003
4. Ceaslov, după ediţia Neamţ 1874, nepublicat
5. Fericitul Theodorit al Kyrului – Tâlcuirea celor 150 de Psalmi ai Prorocului David, Mănăstirea Petru Vodă, 2003
6. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolei către Romani, ed. Sophia, 2005
7. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni şi a Epistolei a doua către Corinteni, ed. Sophia, 2005
8. Rugăciunile Sfîntului Efrem Sirul, ed. Scara, 2006
9. Sf. Theofylact al Bulgariei si Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolelor către Galateni, Efeseni, Filipeni şi Coloseni, ed. Sophia, 2006
10. Două numere din revista Oglinda vremii, ed. Scara 2007, 2008
11. Cuvinte ale Sfinţilor Părinţi la Naşterea şi Întruparea Cuvântului, ed. Sophia 2007
12. Sf. Theofylact al Bulgariei – Tîlcuire la Faptele Apostolilor, ed. Sophia, 2007
13. Justin, ed. Scara, 2007, reeditare 2014
14. “Educarea” curviei (extras din “Educarea” patimilor), Fundaţia Sfinţii Martiri Brîncoveni, Constanţa, 2006
15. Sîntul Andrei, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei – Tîlcuire la Apocalipsă, ed. Sophia, 2007
16. Cuvinte ale Sfinţilor Părinţi la Moartea şi Învierea Domnului, ed. Sophia, 2008
17. Mărgăritare – Cuvinte ale Sfântului Ioan Gură de Aur şi ale multor sfinţi şi dascăli, ed. Sophia, 2009
18. Vieţile, Acatistele şi Paraclisele Sfinţilor grabnic ajutători Nicolae, Mina si Haralambie, ed. Sophia, 2009
19. Plînsurile Sfintului Efrem Sirul, ed. Sophia, 2010
20. Cartea omului sau Un bărbat şi o femeie, de la facerea şi pînă la înnoirea acestei lumi, ed. Scara, 2010
21. Cuvinte împotriva beţiei şi pentru buna folosire a vinului, ed. Scara, 2010
22. Vladimir Guette – Papalitatea eretică, ed. Scara, 2010
23. Fericitul Theodorit al Kyrului – Zece cuvinte pentru Dumnezeiasca Pronie, Fundaţia Justin Pârvu, 2010
24. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tîlcuirea Epistolei către Evrei, ed. Sophia, 2011
25. Cartea ascultării, ed. Sophia, 2011
26. Arhiepiscopul Nichifor Theotokis – Kyriacodromion la Apostolii şi Evangheliile Duminicilor de peste an, Sophia, în curs de apariţie
27. Arhiepiscopul Evghenie Vulgaris – Tîlcuire la Pentateuh, ed. Sophia, 2012
28. Sfântului Ioan Damaschin – Izvorul cunoştinţei, traducere şi note de Cuviosul Gherontie Dascălul, Sfântul Grigorie Dascălul şi Episcopul Iosif al Argeşului, în curs de apariţie
2. Anul 1848 la români, 2001, nepublicată
3. Rugăciunile Postului Mare, ed. Egumeniţa, 2003
4. Ceaslov, după ediţia Neamţ 1874, nepublicat
5. Fericitul Theodorit al Kyrului – Tâlcuirea celor 150 de Psalmi ai Prorocului David, Mănăstirea Petru Vodă, 2003
6. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolei către Romani, ed. Sophia, 2005
7. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolei întâi către Corinteni şi a Epistolei a doua către Corinteni, ed. Sophia, 2005
8. Rugăciunile Sfîntului Efrem Sirul, ed. Scara, 2006
9. Sf. Theofylact al Bulgariei si Sf. Nicodim Aghioritul – Tâlcuirea Epistolelor către Galateni, Efeseni, Filipeni şi Coloseni, ed. Sophia, 2006
10. Două numere din revista Oglinda vremii, ed. Scara 2007, 2008
11. Cuvinte ale Sfinţilor Părinţi la Naşterea şi Întruparea Cuvântului, ed. Sophia 2007
12. Sf. Theofylact al Bulgariei – Tîlcuire la Faptele Apostolilor, ed. Sophia, 2007
13. Justin, ed. Scara, 2007, reeditare 2014
14. “Educarea” curviei (extras din “Educarea” patimilor), Fundaţia Sfinţii Martiri Brîncoveni, Constanţa, 2006
15. Sîntul Andrei, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei – Tîlcuire la Apocalipsă, ed. Sophia, 2007
16. Cuvinte ale Sfinţilor Părinţi la Moartea şi Învierea Domnului, ed. Sophia, 2008
17. Mărgăritare – Cuvinte ale Sfântului Ioan Gură de Aur şi ale multor sfinţi şi dascăli, ed. Sophia, 2009
18. Vieţile, Acatistele şi Paraclisele Sfinţilor grabnic ajutători Nicolae, Mina si Haralambie, ed. Sophia, 2009
19. Plînsurile Sfintului Efrem Sirul, ed. Sophia, 2010
20. Cartea omului sau Un bărbat şi o femeie, de la facerea şi pînă la înnoirea acestei lumi, ed. Scara, 2010
21. Cuvinte împotriva beţiei şi pentru buna folosire a vinului, ed. Scara, 2010
22. Vladimir Guette – Papalitatea eretică, ed. Scara, 2010
23. Fericitul Theodorit al Kyrului – Zece cuvinte pentru Dumnezeiasca Pronie, Fundaţia Justin Pârvu, 2010
24. Sf. Theofylact al Bulgariei şi Sf. Nicodim Aghioritul – Tîlcuirea Epistolei către Evrei, ed. Sophia, 2011
25. Cartea ascultării, ed. Sophia, 2011
26. Arhiepiscopul Nichifor Theotokis – Kyriacodromion la Apostolii şi Evangheliile Duminicilor de peste an, Sophia, în curs de apariţie
27. Arhiepiscopul Evghenie Vulgaris – Tîlcuire la Pentateuh, ed. Sophia, 2012
28. Sfântului Ioan Damaschin – Izvorul cunoştinţei, traducere şi note de Cuviosul Gherontie Dascălul, Sfântul Grigorie Dascălul şi Episcopul Iosif al Argeşului, în curs de apariţie
Precum se vede, rîvna sa pentru cărţile
Sfinţilor Părinţi a fost foarte mare, în ultimele 12 luni de viaţă
pregătind pentru tipar 9 volume, dintre care ultimul, la care lucra în
ziua în care s-a săvîrşit, Tîlcuirea Sfintelor Evanghelii, este de
departe cea mai complexă lucrare şi cea mai voluminoasă totdeodată.
Pasiunea sa pentru frumosul vieţii
creştine s-a materializat între anii 1996-1997 prin sculptarea unei
troiţe ce era destinată Pieţei Romane din Bucureşti. Din păcate, pentru
că foarte multe lucruri s-au petrecut din acei ani pînă în 2012, troiţa
sa nu a mai fost pusă în Piaţa Romană, ci în cimitirul mănăstirii
noastre, unde a fost adusă din Bucureşti, prin voia Părintelui Justin.
Între 2001-2002 a lucrat în Mănăstirea
Petru Vodă o altă troiţă în lemn de stejar, care acum străjuieşte
intrarea în Mănăstirea Paltin.
Cu cîteva săptămîni înainte de plecarea
dintre noi avusese ideea de a scoate un album color cu frescele
mănăstirii noastre, iar pornind de la album, în ultima săptămînă fusese
preocupat de ilustrarea video a scenei Judecăţii de apoi. Pe 31 Iulie
2011 a montat următorul filmuleţ:
În ziua de 1 August 2011 a coborît în
satul Petru Vodă pentru a trimite nişte bani familiei sale să vină în
vacanţă aici. S-a oprit seara la doi prieteni de ai săi, cu care a stat
cîteva ceasuri de vorbă. La ora 22 mi-a dat un telefon şi mi-a spus: “Vreau
să ştii că sînt foarte recunoscător lui Dumnezeu pentru toate cîte mi-a
dat în această viaţă, şi mai ales pentru faptul că, deşi nu văd mai
nimic prin ochelarii ăştia, aici la Petru Vodă e cel mai frumos cer din
lume şi vreau să-I mulţumesc Domnului a făcut că a făcut acest cer atît
de frumos şi pentru mine, Florică Stuparu. Înţelegi? Pentru mine!…“.
I-am spus să urce la mănăstire şi să ne vedem dimineaţă. Ceva mai
tîrziu, pe la ora 2 dimineaţa, un prieten comun mi-a spus că a căzut de
pe pod lîngă casa sa şi acum se duce cu el la spital, şi să-l pomenesc
în rugăciuni. Căzuse de pe podul de la ieşirea din sat spre mănăstire,
care nu era luminat niciodată, şi unde foarte mulţi alţii au fost la un
punct de a cădea, fără a avea cele -12 dioptrii ale lui Florin. A rămas
în apă, neputîndu-se mişca (a avut cîteva coaste rupte şi fractură
craniană), spunînd cu glas tare “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“,
vreme de 2 ceasuri, pînă cînd cineva, care mergea la slujbă la
Mănăstirea Paltin, l-a auzit cînd a trecut prin apropiere. L-au scos pe o
pătură din apă, l-au dus cu maşina la Părintele Justin (care se afla
atunci la slujba de noapte în mănăstirea de maici), căruia i-au spus ce
s-a întîmplat. Părintele le-a zis să-l ducă la spital imediat. La
intrarea în curtea spitalului, Florin Stuparu a trecut din viaţa aceasta
trecătoare spre o alta, plină de lumină, unde nu este durere, nici
întristare, nici suspin, ci viaţă fără de sfîrşit. Orice încercare de
resuscitare a eşuat. La ora aceea, 4 a dimineţii, se terminase Sfînta
Liturghie.
O scurtă biografie a lui Florin a alcătuit Mugur Vasiliu, prietenul său de o viaţă, în revista Axa.
*
Tot astăzi am săvîrşit pomenirea de un
an de zile a lui Costel Condurache, un bun creştin şi un apropiat al
mănăstirii noastre, care a lucrat cu timp şi fără de timp la cunoaşterea
pătimirilor sfinţilor din închisori şi la recunoaşterea sfinţeniei lor,
din 1990 pînă la 29 Iulie 2013, cînd a plecat către prietenii săi din
ceruri în urma unui accident auto în Bulgaria. S-a săvîrşit în pace,
spovedit şi împărtăşit, deşi paralizat de la gît în jos în urma
accidentului.
*
Veşnica lor pomenire!
a consemnat monahul Filotheu Bălan
Sursa: Manastirea
Petru Voda