- Părinte, Biserica este astăzi clătinată de multe devieri. Ce atitudine să avem faţă de ele?
- Cei ce mărturisesc apărându-şi
credinţa sunt ca nişte apologeţi ai vremurilor acestora. Este dovadă de
curaj şi de sacrificiu să mărturiseşti pentru că astăzi, când adevărul
este sistematic ascuns cu meşteşugire diplomatică, riscul este foarte
mare: să-ţi pierzi serviciul, să ajungi pe drumuri, să intri la
puşcărie, să fii caterisit…
- Nu poate fi vorba despre un eroism exagerat?
- Nu este un eroism deloc, ci frica de a
nu-ţi vinde sufletul, este o datorie. A nu mărturisi este exagerat, a
tăcea este mai grav.
- Şi când trebuie să taci?
- Când o fi timpul. Trebuie să ştii când
să taci şi când să mărturiseşti. Dar de cele mai multe ori tăcerea este
ascundere a acestor realităţi, o trădare a adevărului. Ştim că un
ucenic al Sf. Paisie cel Mare, pe când trecea prin lume, a tăcut în faţa
unui evreu care i-a ocărât credinţa lui cum că nu e dreaptă. Şi urmarea
a fost că Sf. Paisie, când a ajuns el la mănăstire, nu l-a mai
recunoscut ca ucenic, văzând că darul de la Botez s-a depărtat de la el.
A fost de acord [cu evreul] şi a căzut din Darul lui Dumnezeu (…).
Nu e justificat să stai de-o parte.
Aceasta se întâmplă când eşti într-o poziţie defavorizată, când nu ai pe
ce să te sprijini. Dacă ai un sprijin puternic, ai mai multă
îndrăzneală să mărturiseşti, te avânţi fără frică precum copilul care
are lângă el pe tatăl. Păi, noi nu-l avem pe Hristos şi pe sfinţii săi
şi tot adevărul la care ne-am angajat? Credinţa noastră nu-i puţin
lucru, este mărturisită de sfinţii Părinţi prin viaţă, cu cuvântul şi
chiar cu moartea lor. Stăm pe un reazem neclintit, pe care ceilalţi nu-l
au. Biserica noastră creştină Ortodoxă nu e o scornire omenească, e din
veşnicie, nu-i o instituţie pământească, e de la Dumnezeu. Trebuie să
păstrăm linia Sfinţilor; ei nu treceau uşor cu vederea, povăţuiau,
mustrau şi săreau când era vorba de erezie.
- Dar aceia erau Sfinţi. Noi, păcătoşi fiind, putem mărturisi la fel ca ei?
- Bineînţeles. Oricând o putem face.
Harul lui Dumnezeu este cel care lucrează, iar harul este cel care
lucrează, iar harul acelaşi este, ieri şi azi şi în veci. Noi suntem
fiinţe nevrednice şi ne facem şi mai nevrednici dacă rămânem căldicei;
nu suntem nici reci, nici fierbinţi.
- Cine-i îndreptăţit să mărturisească?
- Cine are unele convingeri şi le
mărturiseşte. Oricine. Nu ne băgăm în probleme pe care nu le cunoaştem
şi nu suntem în stare să le susţinem, dar de cele pe care le cunoaştem
ne ţinem de ele. Iar dacă vrei să faci o apologie mai serioasă trebuie
să ai o cunoştinţă duhovnicească, un har special de la Dumnezeu să faci
aceasta, cum făceau Sfinţii. De nu – trebuie să ai o raţiune bogată care
să sintetizeze corect ce au spus dascălii Bisericii.
- Ce amestec este justificat cu celelalte credinţe, cu celelalte biserici?
- Biserica Ortodoxă este veşnică prin
Hristos Dumnezeu, e netrecătoare, nu are nevoie să se amestece cu nimic
altceva ca să nu se dilueze. Se apropie, dar nu se amestecă. Nici măcar
nu poţi avea o relaţie. Vin foarte mulţi oameni şi mă întreabă ce să
facă: să mai intre sau nu în bisericile în care s-au făcut slujbe
ecumenice? Eu le-am spus că, atunci când vor vedea că se vor împărtăşi
unii de la alţii, să nu mai stea. Dar nici aşa. Ne temem de cuvintele
Sfinţilor Părinţi care interzic să stăm sub acelaşi acoperiş cu
ereticii. Ba canoanele spun că nici cu creştinii necununaţi să nu stai
la masă, darmite cu ereticii. În cazul acesta ea nu mai e Biserică. De
altfel e şi prorocit că toate organizaţiile ecleziastice vor cădea
groaznic şi deodată, chiar şi instituţia Bisericii. Sf. Ignatie
Briancianinov spune asta. Biserica decade prin primirea umanismelor.
Umanismul este închinare la idoli, iar dogma infailibilităţii papale
este o latură a umanismului, după cum spune şi Sf. Iustin Popovici,
reînviind idolatria. Toţi se închinau şi venerau Partidul ca pe un idol.
Iar cei care au tăcut şi s-au supus ideologiei comuniste chiar siliţi,
socotesc că sunt asemenea închinătorilor la idoli.
- Oamenii nu mai sesizează aceste pericole, fiind manipulaţi uşor prin mass-media. Cum mai pot fi treziţi?
- Din ignoranţă turma nu are habar pe
cine preamăreşte. E foarte greu să convingi o masă de oameni când toţi
preamăresc acelaşi lucru. Ce să-i mai spui bietului om? Face şi el
precum aceia din antichitate, când se hotăra moartea unui filosof. Se
dăduseră nişte scoici pe care să scrie oamenii votul lor. O bătrână a
scris să fie omorât. Cineva o întreabă: cunoşti mata pe acesta? Nu-l
cunosc, răspunde ea. Apoi cum de l-ai condamnat?… Dacă aşa au făcut
toţi, am făcut şi eu ca ei.
- Dar dacă nu ai o trăire ortodoxă, ce putere mai are mărturisirea ta?
- Dacă nu ai trăire ortodoxă nici să nu
îndrăzneşti să spui ceva. Dar chiar aşa, când ai cât de puţin şi te temi
să nu pierzi dreapta credinţă, îţi dă Dumnezeu şi putere, şi
înţelepciune să mărturiseşti, şi curaj, şi spirit de jertfă. Cel mai
important e să fii acolo, pe calea cea strâmtă. Ce credeţi, că trăitorul
este musai cel ca face paraclise şi acatiste şi crede că face mare
ascultare, ignorând adevărurile de bază ale Bisericii? Ascultarea se
face până la măntuire. Adică, când ţi-a periclitat starea de mântuire,
nu mai asculţi.
- Şi cum îţi dai seama?
- Foarte simplu. Când trăieşti puţin,
Dumnezeu îţi descoperă mult. Tu să-ţi faci datoria ta de creştin, că-ţi
dă El înţelepciunea căreia nu-i vor putea sta împotrivă toţi
potrivnicii.
- Dar dacă apără adevărul cu răutate?
- Depinde. De unde ştim noi că un
apărător al Ortodoxiei o face cu răutate? Păi, nu este decât să mă mânii
pe păcat şi pe eretici. Am tot dreptul acesta. Sf. Ioan Gură de Aur
spune că-i sfinţită palma celui care-l loveşte pe eretic. Nu pot să spun
eu că cel ce face o constatare, o analiză, o face numaidecât pătimaş. O
fi şi asta, dar nu întru totul. Mai este şi puţină jertfă. Că n-o fac
pentru a câştiga drepturi personale, moşii, ci pentru că-mi ia credinţa.
Atunci nu mai e de stat pe gânduri. Atunci când îmi confiscă căsuţa
mea, să zic: Fie numele Domnului binecuvântat! Însă ce a făcut Iov când
voia vrăjmaşul să se atingă de sufletul lui? Nu l-a predat, măi. De trup
să nu ne pese, dar sufletul trebuie păzit. Dacă ne pierdem dreapta
credinţa, asta înseamnă că ne pierdem sufletul. Cum să ni-l vindem?
Rămânem ortodocşi.
Continuare la: Petru
Voda