Mărturisitorul (Confessor) Radu Demetrescu Gyr:
Nu pentru-o lopată de rumenă pâine,
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mâine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mâine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sângele neamului tău curs în şanţuri,
pentru cântecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
pentru cântecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Nu pentru mânia scrâşnită-n măsele,
ci ca să aduni chiuind pe tăpşane
o claie de zări şi-o căciulă de stele,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
ci ca să aduni chiuind pe tăpşane
o claie de zări şi-o căciulă de stele,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Aşa, ca să bei libertatea din ciuturi
şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane
şi zarzării ei peste tine să-i scuturi,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane
şi zarzării ei peste tine să-i scuturi,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Şi ca să-ţi pui tot sărutul fierbinte
pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,
pe toate ce slobode-ţi ies înainte,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,
pe toate ce slobode-ţi ies înainte,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Ridică-te Gheorghe, pe lanţuri, pe funii!
Ridică-te, Ioane, pe sfinte ciolane!
Şi, sus, pe lumina din urmă a furtunii,
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Ridică-te, Ioane, pe sfinte ciolane!
Şi, sus, pe lumina din urmă a furtunii,
Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Sfîntul (Saint) Valeriu Gafencu:
- Dă-mi, Doamne, robia care mă eliberează, şi ia-mi libertatea care mă robeşte.
Grant me, o Lord, the slavery that frees me, and take away from me the freedom that enslaves me.
- Penitenciarul Aiud, 19 mai 1946:
Sunt fericit, căci dacă-mi este
îngrădită libertatea fizică prin legile omeneşti, în schimb mi s-a
dăruit libertatea sufletească prin taina iubirii şi această libertate
sufletească este bunul cel mai de preţ pe care l-aş fi putut câştiga în
lumea aceasta plină de deşertăciuni. Numai în măsura în care slujim lui
Dumnezeu slujim la salvarea neamului, la reînnoirea lui sufletească.
Aiud Penitenciary, May 19th 1946:
I am happy, for even if physical
freedom is restricted by human laws, in exchange I was granted the
spiritual freedom through the sacrament of love, and this freedom of
soul is the most precious thing I could have inherited in this world
full of vain things. Only in the measure by which we serve God we serve
the salvation of our nation and its spiritual renewal.
- De cele mai multe ori mă găsesc
luptând cu egoismul din mine. De aceea îmi este dragă singurătatea. Mi-i
tare drag să ascult foşnetul frunzelor şi murmurul apei. Sunt un om
liber. Hristos mi-a sfărâmat lanţurile robiei!
Most times I find myself fighting my
inner selfishness. That is why aloneness is so dear to me. I am really
fond of listening the whisper of the leaves and the murmur of water. I
am a free man. Christ has crushed the chains of my slavery!
Cuviosul Părinte (Elder) Justin Pârvu:
- A fi român înseamnă a muri pentru România. Cuvântul român, după mine, egal sfânt.
Being Romanian means to die for Romania. Romanian, in my opinion, equals saint.
- Libertatea nu înseamnă să fac ceea ce
vreau, căci, de multe ori, făcînd ceea ce vrem, facem voia diavolului.
Libertatea se cunoaşte în discernămîntul omului, în capacitatea lui de a
alege între bine şi rău. Omul trebuie să conştientizeze faptul că numai
în adevăr poate trăi liber, că în lumea aceasta este şi multă amăgire,
de care el trebuie să se ferească. Sufletul pe cruce cîştigă adevărata
libertate.
Freedom does not mean doing one`s
will because many times that will is the devil`s. Freedom is proven in a
man`s discernment, one`s capability to choose between good and bad. Man
must be aware of the fact that only in Truth one can live free, for in
this world there is also much untruth, which he must shun. On the cross
the soul earns the true freedom.
- Sînt un om liber. Nu mă tem de oameni.
I am a free man. I am not afraid of people.
- Dacă nu era cartea, cărţile, ce s-ar
fi ales de noi în închisoare? Ne-ar fi supus cu forţa, ne-ar fi
dezumanizat. Aşa am respirat libertate prin cărţi, am văzut lumea de
dincolo de gratii prin intermediul cărţilor. Despre ce am fi vorbit
între noi, dacă n-am fi avut cărţile, dacă n-am fi avut amintirea lor,
educaţia şi răbdarea pe care ni le-au conferit? Oamenii fără cultură,
fără amintiri, fără o cultivare a răbdării nu pot rezista în condiţii
extreme.
Had there been no book, the books,
what would have happened with us in prison? They would have submitted us
by force, they would have dehumanized us. But so, it was through books
that we were breathing freedom, we could see the world outside of the
bars. What would we have talked amongst ourselves, hadn`t we had
the books and their memory, the education and the patience which they
conferred? Cultureless people, with no memories, without the fostering
of patience, cannot stand in extreme conditions.
- Să trăieşti în afara păcatului – aceasta este libertatea în duh; omul despătimit.
To live outside of sin – that is spiritual freedom: one`s sinlessness.
- Omul trebuie să trăiască precum
pasărea, unde este libertate deplină. Aşa cum pasărea din înălţimi vede
nimicnicia pământului, la fel şi omul în libertate poate să-şi vadă
păcătoşenia.
Man must live like a bird, where
there is full freedom. Just as a bird from the heights sees the
smallness of the earth, so too man in freedom is able to see his own
sinfulness.
- Credeţi că este vreo diferenţă între
acest lagăr şi cel comunist? Dragii mei, nu este nici o diferenţă. Că
este comunism sau neocomunism, că este sub Ceauşescu, sau sub Iliescu,
sau sub oricare alt x-ulescu, prizonierul tot prizonier rămâne. De aici
putem vedea noi arta şi dibăcia la care au ajuns aceşti stăpâni ai
lumii, după cum au reuşit sa transpună în minţile noastre comunismul
drept democraţie, cenzura drept libertate, încât au ajuns să
desăvârşească această artă demonică, arta minciunii; trăim într-un veac
al minciunii şi al înşelării, încât nimic nu mai e autentic, nici noi,
ca persoane, nici plantele sau hrana pe care le consumăm, toate sunt
modificate şi nefireşti. Se lucrează cu informarea şi dezinformarea în
aşa grad, încât nici tu nu mai ştii care este partea reală a lucrurilor.
Ca să distingi azi adevărul de minciună e greu şi pentru oamenii
duhovniceşti şi cât de cât aşezaţi; este nevoie de o mare atenţie şi
trezvie, să ne cunoaştem inamicul ce ne stă înainte. Este însuşi tatăl
minciunii şi îşi adună în laboratorul minciunii toate uneltele acestea
prin care lucrează şi pe care le compromite neîncetat. Ei folosesc
astfel de tehnici pentru un scop foarte important – să inducă confuzia –
prin îndoială şi confuzie anulezi tot, chiar orice fundament care a
stat la baza unei civilizaţii. Adică este o descompunere şi morală, şi
spirituală a omului, încât el nu mai există ca fiinţă umană; este o
depersonalizare a fiinţei umane. Acesta a fost de altfel şi scopul lor,
de a aduce omenirea într-un stadiu de neîncredere. Diavolul, vrăjmaşul
de moarte al omului, a reuşit să îl dezmoştenească pe om de toate
calităţile cu care a fost înzestrat în rai.
Do you believe there is any difference between this [modern] prison
and the communist one? My dears, there is no difference. There could be
communism or neo-communism, under Ceauşescu or under Iliescu, or under
any other, a prisoner remains a prisoner. Thus we see that this art and
wit at which these masters of the world have arrived, got to transpose
within our minds communism as democracy, censorship as liberty, so that
they managed to perfect this demonic art, the art of lying. We live in
the era of lies and deceit, nothing is authentic anymore,
neither us as persons, nor the plants or the food we eat, all is
modified and unnatural. They work with information and disinformation to
such a degree, that you don`t know which is the real side of things. To
distinguish truth from lies today is hard even to the spiritually
steadfast; great attention and awakefulness are
needed to know the enemy in front of us. He is the father of lies
himself and he is gathering in the laboratory of lies all the tools
through which he works and which he ceaselessly compromises. They use
these techniques for a very important purpose: to induce confusion.
Through doubt and confusion everything is annulled, even
the very base upon which an entire civilization was fundamented, meaning
there is both such a moral and a spiritual decay of man, that he no
longer lives as a human being, but rather in a depersonalization of his
being. This is their purpose, to bring manking in a state of
faithlessness. The devil, man`s death enemy, succeeded to disinherit man of all the qualities with which man was endowed in heaven.
- Dacă alte sisteme politice au înjugat
drepturile oamenilor, acest sistem electronic dictatorial, va înjuga
sufletul, gândirea umană. Pentru că ei vor să devenim nişte numere, cum
purtam, noi, deţinuţii, să desfiinţeze relaţiile interumane şi relaţia
omului cu Dumnezeu. Este o robotizare a societăţii, din care va dispare
uşor, uşor omul obişnuit, şi vor rămâne roboţii supravegheaţi de oamenii
“superiori”, care conduc lumea. Cetăţeanul nostru de azi nu își dă
seama, în orbirea lui, de situația în care se află, şi de faptul că
acceptă ca o vită propria-i desfiinţare. Trebuie să stârpim acest sistem
electronic din faşă şi să facem tot posibilul să nu acceptăm această
nouă ordine electronică, această civilizaţie virtuală, pe internet.
Asistăm la declinul omului de la persoană, de la nume, la număr. Omul
este după chipul lui Dumnezeu şi are în el toate resursele de a rămâne
în Harul divin şi de a nu pica în această capcană extrem de înşelătoare
prin care ne vindem libertatea şi dreptul de fi asemenea Celui
Preaînalt.
If other political systems subdued
people`s rights, this dictatorial electronic system will subdue the
soul, human thought. They want us to become some numbers, like we used
to wear in prison, in order to abolish inter-human relations and man`s
relation to God. It`s a robotisation of society, out of which normal
man will slowly disappear, and who will remain are the robots supervised
by “superior” men who run the world. In his blindness, the citizen of
today does not realize the situation he`s in, and the fact that he
accepts like cattle his own destruction. We must crush this electronic
system from its inception, and do everything we can not to accept this
new electronic order, this virtual civilization on the internet. We are
witnessing man`s decline from person to number. Man is according to the
image of God and has withing himself all the resources to remain in the
divine Grace and not to fall into the extremely deceiving trap by which
we sell our freedom and our right to be like the Lord.
- Istoria se face cu jertfă şi curaj, şi
avem modele destule în acest neam. Noi nu am luptat împotriva unei
armate. Lupta noastră nu a fost „împotriva trupului şi a sângelui, ci
împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva
stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii,
care sunt în văzduh”(Efes. 6:12). Am luptat împotriva unui satanism cu
care ne luptăm şi astăzi, şi care a pătruns în viaţa noastră creştină
prin aceste cipuri care vor permite desfiinţarea noastră ca
personalitate, ca demnitate şi ca libertate pe care ni le-a dăruit
Marele Creator: să gândim liber, să trăim liber, să ne manifestăm după
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.
History is made with sacrifice and
courage and we have plenty of models in this nation. We did not fight
agains an army. Our fight was “not against the body and
the blood, but against the powers and dominions and the rulers of
darkness of this time, against the spirits of evil who are in the sky”
(Eph. 6:12). We fought against a satanism that we are fighting today as
well, and that sneaks into our christian life through these microchips
that will enable the disintegration of our personality, dignity and
liberty that the Great Creator gave us: to think freely, to live freely,
and to manifest according to the image and likeness of God.
- Dacă am şti să ne folosim libertatea,
am fi pe pământul acesta îngeri toţi. Ar fi doar cântări de slavoslovie,
colinde permanente şi viaţă fericită în bucurii.
If we would know how to use our
freedom, we would be on this earth like angels, all of us. There would
be only songs of praise, Christmas carols all the time and happy life in
joys.
- Adevărul ne face liberi, nu ne pune
cip. Aceasta este dovada că societatea în care trăim este una a
minciunii, potrivnică Evangheliei.
Truth sets us free, does not “microchip” us. This is the proof that the society we live in is deceiving and enemy to the Gospel.
- Acum persecuţia Bisericii îmbracă o
altă formă, forma diplomaţiei politice; acum vin cu „drepturile omului”,
cu „principiul egalităţii”, cu „libertatea de gândire” – lucruri care
în fond ascund multă imoralitate şi mârşăvie. Problemă scoaterii
icoanelor de pe pereţii şcolilor pare minoră, dar nu este deloc aşa.
Ţinta este alta, de distrugere a neamului, şi de aceea se atacă ce are
mai profund în el: credinţa strămoşească. Mâine scot icoanele, poimâine
troiţele, şi mai urmează bisericile… Acesta e scopul lor.
Now the persecuting the Church has a
different form, that of political diplomacy, now they come with human
rights, the principle of equality, or the freedom of thought, – things
that in depth hide much immorality and lowliness. The issue of removing
icons from schools seems minor, but it is not so at all. The target is
another, to destroy the nation, and that is why what is more profound is
attacked: our ancient faith. Tomorrow they remove the icons, the day
after, the triptychs, and next, the churches… This is their goal.
- Ortodoxia noastră românească, alături
de celelalte popoare ortodoxe mai apropiate sau mai îndepărtate este în
același cuget ortodox de a apăra fiinţa şi libertatea umană în faţa
celui mai aprig atac îndreptat asupra vieţii noastre creştine, prin
implementarea forțată a cipurilor electronice în actele noastre de
identitate. Este un atentat asupra libertăţii umane, dăruită de Dumnezeu
în actul creației. Nici o forță din lume nu are dreptul sa atenteze sau
să anihileze această libertate a omului, care este de origine divină.
Vrem să fim tratați ca fii ai lui Dumnezeu, liberi, după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu, iar nu ca infractori sau ca niște mașini, după
chipul şi asemănarea omului modern, a omului satanizat. Nu avem nevoie
de libertatea lor democratică, ci de libertatea deplină a conştiinţei.
Pentru că nouă în conştiinţă ne vorbeşte Dumnezeu.
Our Romanian Orthodoxy, together with
all other orthodox peoples, near and far, is in the same orthodox
thought to defend human being and human liberty in the face of the most
fierce enemy of our christian life through forced implementation of
electronic microchips in our ID papers. It is an offence to human
liberty, granted by God through the act of creation. No force in the
world has the right to breach or annihilate this liberty which is of
divine origin. We wish to be treated as God`s children, free, according
to His image and likeness, and not as criminals or machines, according
to the image and likeness of satanized modern man. We do not need their
democratic freedom, we need total freedom of conscience. For in the
conscience God speaks to us.
- Libertatea e greu de dus pentru
oamenii care nu trăiesc în timpul vieţii lor, iar creştinii noştri ajung
greu din trecut în prezent.
Freedom is hard to bear for those who do not live during their lifetime, and our christians arrive hard from past to present.
- Vocea noastră, puternică şi
netemătoare, va fi un îndemn permanent pentru cei încă slabi de fire,
pentru cei gata să se plece în faţa celor dornici să ne pună pe toţi în
starea de deţinuţi pe care mulţi dintre noi am trăit-o în anii
comunismului, va fi un reazem în lupta pentru libertatea de credinţă şi
pentru dreptul nostru la viaţă creştină: Domnul să vă binecuvânteze şi
să vă aibă în paza Lui!
Our strong and fearless voice shall
be a permanent urge for those still weak by nature, for those ready to
bow to the willing to put us all in the state of detainees that many of
us lived in the communist years, our voice shall be a support in the
fight for the freedom of faith and for our right to a Christian life.
May the Lord bless you and guard you!
Cuviosul Monah (Elder Monk) Nicolae Steinhardt:
- “Domnul este Duh, şi unde este Duhul
Domnului acolo este libertate.” Dacă nu suntem liberi nu suntem vrednici
a ne chema – cum Îi place lui Hristos să ne socotească – prietenii Săi.
“The Lord is Spirit and where dwells the Spirit of the Lord there is freedom.” If we aren`t free, we aren`t worthy to be called as He like to call us – His friends.
- Hristos, boier, iartă totul. A şti să
ierţi, a şti să dăruieşti, a şti să uiţi. Hristos nu numai că iartă, dar
şi uită. Odată iertat, nu mai eşti sluga păcatului şi fiu de roabă;
eşti liber şi prieten al Domnului.
Christ, gentleman, forgives
everything. To know how to forgive, to know how to give, to know how to
forget. Christ not only forgives, but also forgets. Once forgiven,
you`re no longer a slave to sin and the son of a handmaid, but free and
friend to the Lord.
- Omului liber (în cavalerism se confundă cu nobilul) îi pasă prea puţin dacă a fost şmecherit de un mişel.
A free man (in chivalry that is the same thing to a nobleman) couldn`t care less if he`s been cheated by a lowlife.
- Credinţa în coexistenţa libertăţii cu
surparea principiilor e o glumă sau o inconştienţă. Morala e izvorul
libertăţii, morala e condiţia libertăţii, morala e pavăza libertăţii.
The belief in the coexistence of
freedom with the demolishing of principles is a joke or a lack of
conscience. Morals are the fountain of freedom, the condition of
freedom, freedom`s shield.
- Cea mai extraordinară cugetare citită
vreodată, în afara textelor evanghelice, e a lui Kierkegaard:
‘Contrariul păcatului nu e virtutea, contrariul păcatului e libertatea’.
The most extraordinary thought ever written, other than the texts of the Gospel, is that of Kierkegaard: “Contrary to Sin is not Virtue, contrary to Sin is Freedom”.
- Punerea în joc a libertăţii şi vieţii, mai mult decît semn de ţinută morală e semn al trăirii.
Risking one`s freedom and one`s life is, more than a sign or moral height, is a sign of true living.
- În prima zi, cînd au fost transferaţi
de la Securitate la închisoare şi băgaţi într-o celulă unde erau numai
preoţi, părintele arhimandrit Benedict Ghiuş – citîndu-l pe Leon Bloy –
i-a spus pastorului Wurmbrandt: „Dacă sunt mîhnit de ceva, este că nu
suntem sfinţi.”
The first day, when they were
transferred from Security to jail and put in a cell where there were
only priests, archimandrite Benedict Ghiuş told pastor Wurmbrandt
(citing Leon Bloy): If I`m sad for something, it`s for not being saints.
- La onoare ne invită creştinismul, nu
la onoarea de comandă şi ceremonie, ci la neînfricata asumare a
calităţii de om înzestrat cu duh divin. Noblesse oblige. Frica n-are ce căuta în domeniul spiritului, nici meschinăria. Frica nu poate fi un atribut al spiritului liber.
Christianity beckons us to Honour,
not the honour of commandment and pomp, but the fearless assuming of the
quality of being a man endowed with divine Grace. Noblesse oblige. Fear has no place in the domain of the spirit, nor meakness. Fear cannot be an attribute of a free spirit.
- Hristos ne conferă calitatea de oameni
liberi, adică de nobili. Dar ne cere efortul păstrării noii noastre
stări, efortul – ar spune existenţialiştii – de a fi ceea ce suntem:
„Staţi deci tari în libertatea cu care Hristos ne-a făcut liberi.”
Christ bestows upon us the quality of
free men, meaning that of noble men. Nevertheless He asks our effort to
maintain our new state, the effort of – as existentialists would put it
– of being what we are: “Stand firm in the freedom with which Christ
made us free”.
Robul se cunoaşte de îndată şi de
departe, îl trădează amănuntele: neliniştea, pofta, tremurul mîinii,
susceptibilitatea… Şi cu atît mai mult îl cunoaşte Dumnezeu, Care „nu Se
lasă batjocorit.”
The slave is known right away and
from far away, the details betray him: the anxiety, the desire, the
trembling of hand, the susceptibility… And moreover he is known by God,
Who “shall not allow Himself mocked”.
- Virtutea personală a tiranului, oricît
de incontestabilă, nu justifică tirania. Calităţile personale n-au la
oameni de felul acesta nici o valoare, sunt anihilate de păcatul
strigător la cer al desfiinţării libertăţii omului, de groaznicul păcat
al prefacerii semenilor în dobitoace; dobitoace, desigur, de vreme ce li
se răpeşte principala însuşire a duhului: libertatea.
A tyrant`s personal virtue, however
incontestable, does not justify tyrany. Personal qualities in people of
this sort have no value, they are anihilated by the crying out sin of
destroying the human freedom, the terrible sin of turning his kindred
into animal; animals, of course, since they are being robbed of the main
spiritual quality: their freedom.
- Bukovski povesteşte că atunci cînd a
primit prima convocare la sediul KGB n-a putut închide un ochi toată
noaptea. Firesc lucru, îşi va spune cititorul cărţii sale de amintiri,
cum nu se poate mai firesc; nesiguranţa, frica, emoţia. Dar Bukovski
urmează: n-am mai putut dormi de nerăbdare. Abia aşteptam să se facă
ziuă, să fiu în faţa lor, să le spun tot ce cred eu despre ei şi să
intru în ei ca un tanc. Fericire mai mare nu-mi puteam închipui. Iată de
ce n-a dormit: nu de teamă, de îngrijorare, de emoţie. Ci de nerăbdarea
de a le striga adevărul de la obraz şi de a intra in ei ca un tanc! Şi
mă întreb dacă nu cumva universul acesta, cu toate roiurile lui de
galaxii cuprinzînd fiecare mii ori milioane de galaxii fiecare cu
miliarde de sori şi cel puţin cîteva miliarde de planete, dacă nu cumva
toate spaţiile, distanţele şi sferele acestea măsurate în ani-lumină,
parseci şi catralioane de mii de mile, toată viermuirea aceasta de
materie, aştri, comete, sateliţi, pulsari, quasari, găuri negre, pulberi
cosmice, meteori, toate erele, toţi eonii, toate timpurile şi toate
continuumurile spaţio-temporale şi toate astrofizicile newtoniene ori
relativiste au luat fiinţă şi există numai pentru ca să fi putut fi
exprimate aceste cuvinte ale lui Bukovski.
Bukowski recounts that when he received his first call to the KGB quarters he couldn`t
sleep all night. Naturally, the reader of his journal would say – the
insecurity, the fear, the emotion. But Bukowski goes on: I could not
sleep for my impatience. I couldn`t wait for daylight so I could be in
front of them and tell them everything I think about them and go into
them like a tank. A greater happiness I could not imagine. That is why
he could not sleep: not out of fear, out of worry, out of nervousness,
but out of the impacient to cry out the truth in their face and to go
into them like a tank! And I wonder if not this universe, with all its
myriad of galaxies encompassing each thousands of millions of galaxies
each with billions of suns and of at least a few billion planets around,
if not all spaces, distances and spheres measured in light-years,
parsecs and billions of thousands of miles, all this worminess of
matter, planets, comets, satellites, pulsars, quasars, black holes,
cosmic dusts, meteors, all the eras, all eons, all times and all
spatio-temporal continuums and all newtonian or relativist, all took on
being and exists only so that these words of Bukowski could have been
said.
- Celula 34 e un fel de tunel întunecat
şi lung, cu numeroase şi puternice elemente de coşmar. E o limbă, e un
canal, e un maţ subpămîntean, rece şi profund ostil, e o mină stearpă, e
un crater de vulcan stins, e o destul de izbutită imagine de iad
decolorat. Domneşte un frig cumplit, mîncarea e cu totul pe sponci, apa
continuă să fie viermănoasă, încăperea e apăsătoare ca într-un film de
groază, bruftuielile curg gîrlă, orice observaţie a caraliilor e
însoţită de ghionţi sub fălci şi pumni în cap.
În celula 34, bucuria e izvorîtă din
aristocraţie, poezii şi sfidare, încît totul, inclusiv durerea, se
preface în fericire extatică şi înălţătoare.
Cell 34 is a sort of a long and dark
tunnel, with many and strong elements of nightmare. It`s an isthmus, a
hole, an underground intestine, cold and profoundly hostile, a barren
mine, a dead volcano crater, a pretty successful image of decoloured
hell. A terrible cold reigns, the food is scarce, the water continues to
be infested, the room is oppressive like a horror movie, offences run
over, any observation from the guards comes together with punches
underjaw and in the head.
In cell 34 the joy is sprung out of
aristocracy, poetry and defiance, so that everything, including pain,
turns into extatic and heightening bliss.
- În noaptea aceea sunt dăruit cu un vis
miraculos, o vedenie. Nu-L văd pe Domnul Hristos întrupat, ci numai o
lumină uriaşă – albă şi strălucitoare – şi mă simt nespus de fericit.
Lumina mă înconjoară din toate părţile, e o fericire totală, şi înlătură
totul; sunt scăldat în lumina orbitoare, plutesc în lumină, sunt în
lumină şi exult. Ştiu că va dura veşnic, e un perpetuum immobile. Eu
sunt îmi vorbeşte lumina, dar nu prin cuvinte, prin transmisiunea
ghidului. Eu sunt: şi înţeleg prin intelect şi pe calea simţirii –
înţeleg că e Domnul şi că sunt înlăuntrul luminii Taborului, că nu numai
o văd, ci şi vieţuiesc în mijlocul ei. Mai presus de orice sunt
fericit, fericit, fericit. Sunt şi pricep că sunt şi mi-o şi spun. Şi
lumina parcă e mai luminoasă decît lumina şi parcă ea vorbeşte şi-mi
spune cine e. Visul mi se pare a dura mult, mult de tot. Fericirea nu
numai că durează încontinuu, dar şi creşte mereu ; dacă răul n-are fund,
apoi nici binele n-are plafon, cercul de lumină se lăţeşte din ce în
ce, iar fericirea după ce m-a învăluit mătăsos, deodată schimbă tactica,
devine dură, se aruncă, se prăvăleşte asupră-mi ca nişte avalanşe care –
antigravitaţional – mă înalţă; apoi, iar, procedează în alt fel: duios;
mă leagănă — şi-n cele din urmă, fără menajamente, mă înlocuieşte. Nu
mai sunt. Ba sunt, dar atît de puternic încît nu mă recunosc. De atunci
îmi este nespus de ruşine de prostii, de răutăţi, de scîrnăvii. De
toane. De viclenii. Ruşine.
That night I was granted a miraculous
dream, a vision. I did not see Christ the Lord incarnate, but only a
huge light, white and bright, and I felt overly blissful. The light
surrounds me from all sides, in a total happiness, and removing
everything, I am bathed in the blinding light, floating in light, I am
in light and exulting. I know it will last forever, it is a perpetuum
immobile. I AM, the light speaks to me, but not through words, through
the transmission of the thought. I AM, and I understand by intellect and
by feeling, that it is the Lord, and that I am inside of the light of
Tabor, that not only do I see it, but I also live amidst it. More than
anything I am happy, happy, happy. I am and I understand that I am and I
tell it to myself too. And that light looks brighter than this light
and it appears to speak to me telling me who it is. The dream seems to
last a long, long time. Bliss not only lasts continually, but it is also
increasing all the time. If evil has no bottom, good has no limit
either, the circle of light expands more and more, and the joy that
surrounded me silky changes tactics all of a sudden, seems rough, throws
itself, topples itself onto me like avalanches that antigravitationally
lifts me up, and then again proceeds another way: tenderly it cradles
me, and finally, without a thought, replaces me. I am no more. But I am,
and yet so powerful that I don`t reckognize myself. Since then I have
been terrible ashamed of stupidities, of mischief, of abjections. Of
moods. Of wickedness. Ashamed.
- Occidentalii (Beckett, Ionescu,
Cioran…) sunt nenorociţi pentru noi; iar noi – noi, care ştim ce poate
fi un petic de cer, o felie de pîine, un pat propriu, un cui, un creion –
suntem fericiţi pentru ei.
Westerners (Beckett, Ionesco,
Cioran…) are unhappy for us, and we, who know what could mean a piece of
sky, a slice of bread, a bed of your own, a nail, a pencil – we`re happy for them.
- Creştinismul e dogmă, e mistică, e
morală, e de toate, dar e în special un mod de a trăi şi o soluţie şi e
reţetă de fericire. Mai că aş spune că e supradeconectare, supra-LSD. Pe
lîngă doctrina creştină, cerinţele şi rezultatele ei, toate
stupefiantele şi halucinogenele sunt leac băbesc, diluţie Hanemann
minimală, roabă neolitică.
Christianity is dogma, is misticism,
is morals, is everything, but is especially a way of life and a solution
and a recipe for happiness. I`d almost say that it is
over-deconnecting, over-LSD. Compared to the christian doctrine, its
requirements and its results, all drugs and halucinogens are grandma`s
remedy, Hanemann minimal dilution, neolithic slave.
- Isihie = fericire. Şi nu numai în anumite locuri, la Sfîntul Munte. Pretutindeni. O reţetă universală.
Hesychia = bliss. And not just some places or the Holy Mountain. Everywhere. A universal recipe.
- Creştinismul = reţetă de fericire (în
înţelesul cel mai american, mai practic) şi tortură de neîndurat.
Simultan, deopotrivă. Naşterea din apă şi duh preface – fără a o
desfiinţa – suferinţa în fericire. Dacă Hristos n-ar fi înviat, raportul
ar fi fost altul, invers. Dar a înviat. O ştim.
Christianity = recipe for happiness
(in its most american, more practical understanding), and also
unbearable torture. Simultaneously, equally. Only that the birth out of
water and spirit changes – without destroying – and the suffering into
happiness. Had Christ not resurrect the rapport would be inverse. But He
did resurrect. We know it.
- Creştinul e liber, aşadar fericit.
The Christian is free, thus happy.
Continuare la: