din “Omilii la Postul Mare”
„Asa va fi bucurie in cer
pentru un pacatos ce se pocaieste”
(Lc. 15. 7)
Omul nu trebuie sa deznadajduiasca pentru pacatele sale, dar nici sa nu fie lenes si usuratic la minte
Cand noi stim ca suntem pacatosi, nu trebuie nici sa deznadajduim, nici
sa fim usuratici la minte si lenesi, caci amandoua acestea ne-ar duce
la pieire. Adica deznadajduirea ne impiedica de a ne scula din caderea
in pacate, iara usuratatea mintii face, ca si cei ce stau, sa se
poticneasca si sa cada. Aceasta, asadar, ne rapeste binele pe care il
posedam, iara aceea, adica deznadajduirea, nu ne lasa a ne elibera de
relele sub care noi suspinam.
Usuratatea mintii ne impinge iarasi afara din cer, unde noi ne aflam,
iara deznadajduirea ne arunca in bezna rautatii. Daca noi insa nu
deznadajduim, putem curand sa scapam de aceasta bezna. Socoteste acum
puterea amandurora, atat a usuratatii de minte, cat si a deznadajduirii!
Satana a fost la inceput un inger bun, clar fiindca din capul locului a
fost usuratic la minte si apoi a deznadajduit, de aceea a cazut asa de
adanc, incat niciodata nu se va mai scula. Cum ca el la inceput a fost
un inger bun, invatam din cuvintele Sfintei Scripturi, unde se zice:
„Vazut-am pe Satana ca un fulger din cer cazand” (Lc. 10, 18). Aceasta
asemanare cu fulgerul ne arata atat stralucirea cea dinainte a Satanei,
cat si repeziciunea caderii sale.
Pavel a fost la inceput un hulitor al lui Iisus Hristos, prigonitor si
vrajmas al credinciosilor. Dar pentru ca nu a deznadajduit dupa ce a
cunoscut ratacirea sa cea grozava, de aceea el s-a facut asemenea
ingerilor.
Iuda dimpotriva, dintai inceput a fost Apostol, dar pentru ca era
usuratic la minte, s-a lasat smintit de pacat, si s-a facut vanzator al
Dumnului. insa talharul cel de pe cruce, macar ca savarsise asa de
multe pacate, nu a deznadajduit si de aceea a intrat in rai.