din “Omilii la Postul Mare”
„Asa va fi bucurie in cer
pentru un pacatos ce se pocaieste”
(Lc. 15. 7)
Omul nu trebuie sa deznadajduiasca pentru pacatele sale, dar nici sa nu fie lenes si usuratic la minte
Cand noi stim ca suntem pacatosi, nu trebuie nici sa deznadajduim, nici
sa fim usuratici la minte si lenesi, caci amandoua acestea ne-ar duce
la pieire. Adica deznadajduirea ne impiedica de a ne scula din caderea
in pacate, iara usuratatea mintii face, ca si cei ce stau, sa se
poticneasca si sa cada. Aceasta, asadar, ne rapeste binele pe care il
posedam, iara aceea, adica deznadajduirea, nu ne lasa a ne elibera de
relele sub care noi suspinam.
Usuratatea mintii ne impinge iarasi afara din cer, unde noi ne aflam,
iara deznadajduirea ne arunca in bezna rautatii. Daca noi insa nu
deznadajduim, putem curand sa scapam de aceasta bezna. Socoteste acum
puterea amandurora, atat a usuratatii de minte, cat si a deznadajduirii!
Satana a fost la inceput un inger bun, clar fiindca din capul locului a
fost usuratic la minte si apoi a deznadajduit, de aceea a cazut asa de
adanc, incat niciodata nu se va mai scula. Cum ca el la inceput a fost
un inger bun, invatam din cuvintele Sfintei Scripturi, unde se zice:
„Vazut-am pe Satana ca un fulger din cer cazand” (Lc. 10, 18). Aceasta
asemanare cu fulgerul ne arata atat stralucirea cea dinainte a Satanei,
cat si repeziciunea caderii sale.
Pavel a fost la inceput un hulitor al lui Iisus Hristos, prigonitor si
vrajmas al credinciosilor. Dar pentru ca nu a deznadajduit dupa ce a
cunoscut ratacirea sa cea grozava, de aceea el s-a facut asemenea
ingerilor.
Iuda dimpotriva, dintai inceput a fost Apostol, dar pentru ca era
usuratic la minte, s-a lasat smintit de pacat, si s-a facut vanzator al
Dumnului. insa talharul cel de pe cruce, macar ca savarsise asa de
multe pacate, nu a deznadajduit si de aceea a intrat in rai.
Fariseul, usuratic fiind la minte, s-a bizuit prea mult pe faptele sale
cele bune, si de aceea a cazut in pieire; vamesul, dimpotriva, nu a
deznadajduit, si de aceea s-a inaltat asa, intrecandu-i pe altii.
Trebuie oare sa va mai arat ca aceasta s-a intamplat si unei cetati
intregi? Toata cetatea cea mare Ninive s-a mantuit, pentru ca nu a
deznadajduit, macar ca hotararea cea dumnezeiasca ii luase toata
nadejdea. Adica proorocul nu zisese: „Daca va veti pocai, va veti
mantui”; ci el zisese de-a dreptul: „inca 40 de zile si Ninive se va
prapadi” (Iona 3, 4). insa cu toate ca Dumnezeu ii amenintase, cu toate
ca proorocul le vestise aceasta, iar cuvintele lui nu cuprindeau nici
amanare, nici conditii, ei totusi nu au deznadajduit, nu au parasit
increderea. Dumnezeu nu le pusese conditii, iar proorocul nu le zisese:
„Daca va veti pocai, va veti mantui”; si el n-a facut aceasta pentru ca
si noi, cand auzim asemenea hotarare a lui Dumnezeu, sa nu ne indoim
si sa nu parasim nadejdea, ci sa privim la exemplul Ninivei. Nici o
sageata a Satanei nu este asa de tare si primejdioasa ca
deznadajduirea, si cand noi deznadajduim, ii facem chiar mai multa
bucurie decat cand pacatuim.
Dumnezeu, insa, totdeauna este gata a ierta si pe cel mai mare pacatos,
daca ei da prilej de a fi crutat, adica daca vine la pocainta. Voiesc
sa va arat cum insusi Domnul ne asigura si ne fagaduieste aceasta,
printr-o pilda.
Au fost doi frati care erau mostenitori ai tatalui lor. Unul dintre
dansii a ramas in casa, iar celalalt, care a cheltuit toata mostenirea
sa, s-a dus in strainatate, pentru ca nu putea suferi ocara saraciei. Eu
va amintesc aceasta pilda, ca sa vedeti ca pacatele noastre se iarta
numai daca deschidem ochii asupra starii noastre. Eu insa zic aceasta,
nu spre a face pe cineva usuratic la minte, ci mai vartos pentru a feri
pe oricine de deznadajduire, caci deznadajduirea este inca si mai rea
decat usuratatea mintii. Fiul cel pierdut este icoana pacatosului. Dar
ce a grait acest fiu, cand se afla in cea mai mare ticalosie?
„Intoarce-ma-voi la tatal meu”, a zis el (Lc. 15, 18). Tatal nu-1 oprise
de a se duce in strainatate, pentru ca el sa invete, din incercare,
cat de norocit era fiul care ramasese acasa. Adica adeseori Dumnezeu
oranduieste asa, ca noi, cand nu ne folosesc cuvintele, sa ne invatam si
sa ne facem mai cu minte printr-o incercare amara. Aceasta a spus-o
insusi Dumnezeu iudeilor, prin profetul Ieremia. Cand profetii de mii de
ori sfatuisera si indemnasera pe acest popor, iar el nu urma si nu
asculta, Dumnezeu le-a trimis certari si profetul le-a zis:
„Cerceta-te-va viclenia ta, si rautatea ta te va pedepsi” (Ier. 2, 19).
Adica fiindca ei erau atat de nebuni, incat nu ascultau sfatuirile si
mustrarile lui Dumnezeu si petreceau in pacatele lor, de aceea El i-a
predat nenorocirii, pentru ca sa se certe si iarasi sa se invredniceasca
de Dansul.
Deci, in acelasi chip, fiul cel trecut prin o amara incercare,a invatat
sa cunoasca cat de rau este a pierde casa parinteasca, drept care el
acum s-a intors indarat. Iara tatal n-a pomenit ratacirea lui, ci 1-a
primit cu bratele deschise. Pentru ce a facut el aceasta ? Pentru ca el
era tata al lui, iara nu judecator. De aceea, el a poruncit sa se faca
sarbatoare de bucurie si ospat, si toata casa sa serbeze si sa se
veseleasca.
Ce gandesti tu ? Pacatul oare se rasplateste asa? Nu, nu pacatul, ci reintoarcerea; nu calcarea de lege, ci indreptarea.
Iara cand fratele cel mare s-a suparat ele toate acestea, tatal 1-a
linistit cu cuvintele: „Tu in toata vremea esti cu mine, acesta insa era
pierdut si s-a aflat, era mort si a inviat” (Lc. 15, 31-32).
Cu acestea el vrea sa zica: cand este vorba de a mantui pe un pierdut,
nu este locul de a-i face judecata si a porni aspra cercetare asupra
lui, ci trebuie cineva sa fie milostiv si sa ierte. Aceasta este ca la
doctor. Cand cineva s-a imbolnavit din pricina unei vieti fara
randuiala, doctorul nu-i face mustrari in loc de a-i da doctorii, nici
nu-1 pedepseste in loc de a-1 tamadui. Cata vreme a fost departat de la
noi, gandeste parintele, el a fost lasat foamei, rusinii si celor mai
infricosate ticalosii de tot felul. De aceea zice el: „A fost pierdut si
s-a aflat, mort si a inviat”. El prin aceasta voieste sa zica
celuilalt fiu: „Uita-te nu la cele de fata, ci cumpaneste marimea
ticalosiei lui celei de dinainte. Tu ai acum inaintea ta un frate, nu
un strain”! El s-a intors la tatal, si acesta nu-si mai poate aminti
cele de dinainte, ci isi mai aminteste numai de acele ce il misca la
compatimire, la indurare, la pogoramant si crutare. De aceea el si
vorbeste numai ele cele ce patimise fiul sau, nu insa si de cele ce
facuse el. Nu pomeneste ca acela cheltuise in destrabalari toata averea
sa, ci numai ticalosia cea inmiita cu care avusese a se lupta.
Cu aceeasi ravna, ba chiar cu mai mare, pastorul cel bun a cautat oaia
cea pierduta, in pilda cea dinainte, fiul cel ratacit s-a intors singur;
insa pastorul a alergat dupa oaia cea ratacita, iar cand a aflat-o, a
luat-o pe umerii sai si s-a bucurat pentru dansa mai mult decat pentru
celelalte, care nici cand nu se pierdusera (Lc. 15, 5). Dar socoteste
cum a adus el indarat oaia cea pierduta. El n-a certat-o, nici n-a
pedepsit-o, ci a luat-o pe umerii sai si a adus-o el insusi la turma
indarat.
Deci, stiind noi ca Dumnezeu pe pacatosii ce se intorc la El nu numai ca
nu-i respinge, ci ii primeste tot asa de prietenos ca si pe cei
drepti, si nu numai ca nu-i pedepseste, ci El insusi umbla dupa dansii
si-i cauta, si aflandu-i se bucura de ei mai mult decat de cei drepti;
stiind noi acestea, de suntem pacatosi, sa nu deznadajduim, iara, pe de
alta parte, nici de faptele cele bune ale noastre sa nu ne inchipuim
nimica.
Sa tremuram pentru noi, ca nu cumva prin bizuinta sa cadem in pacat; iar
daca am cazut, sa aducem pocainta. Precum am zis de la inceput, doua
lucruri ne arunca in pierzare, adica bizuirea noastra cea falsa, cand ne
semetim, si deznadajduirea, cand am cazut. De aceea, Pavel, spre a-i
face atenti pe cei ce cred a sta neclintiti, zice: „Celui ce i se pare
ca sta neclintit, sa ia aminte sa nu cada”(I Cor. 10, 12). Iara pentru a
scula iarasi pe cei cazuti, si spre a destepta in ei o ravna noua mai
mare, scrie el catre Corinteni: „Voi plange pe multi [dintre voi], care
au pacatuit si nu s-au pocait” (II Cor. 12, 21).
El socoteste prin aceasta ca aceia care nu s-au pocait sunt mult mai de
jelit decat cei ce au pacatuit. Iara profetul Ieremia a zis: ,,Au doara
cel ce cade nu se scoala; sau cel ce se abate nu se intoarce?” (Ier.
8, 4). La fel ne sfatuieste David, cand zice: „O de I-ati auzi glasul
care zice: „Sa nu va invartosati inimile voastre…” (Ps. 104, 8).
Asadar, sa nu deznadajduitii, ci sa avem nadejde tare la Dumnezeu, sa
gandim la noianul cel nemasurat al harului Sau si al iubirii de oameni,
sa ne scapam de constiinta cea rea si, cu toata ravna si osardia, sa ne
sarguim la fapta cea buna, facand pocainta sincera si serioasa; pentru
ca noi inca de aici sa lepadam toate pacatele cele savarsite, ca sa ne
putem infatisa la scaunul judecatii lui Hristos si sa dobandim
imparatia cea cereasca, careia fie ca noi toti sa-i fim partasi prin
harul si iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, caruia
impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant se cuvine cinstea si marirea, acum
si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu