“Pacea
sufleteasca se obtine prin dureri. Semnul vietii duhovnicesti este
adancirea omului inlauntrul sau si tainica lucrare in inima sa“. Sf.
Serafim de Sarov
Sfantul
Serafim de Sarov s-a nascut in 1759, in orasul Kursk. Parintii sai
erau niste crestini ortodocsi evlaviosi, pilde de adevarata duhovnicie.
La varsta de 10 ani, Serafim a fost tamaduit in chip minunat dintr-o
boala grea cu ajutorul icoanei Nascatoarei de Dumnezeu din Kursk. De
copil, s-a afundat in scrierile si in slujbele bisericii. A inceput
viata monahala in manastirea Sarovului, la varsta de 19 ani. A fost
tuns calugar cand avea 27 de ani si, curand dupa aceea, hirotonit
diacon. Profunzimea si curatia participarii Sfantului Serafim in
slujbele dumnezeiesti sunt vadite, deoarece i s-a ingaduit sa vada
ingerii, si in timpul Sfintei Liturghii din Joia Mare l-a vazut pe
Domnul Insusi.
La
34 de ani a fost hirotonit preot, si a fost numit duhovnic al
manastirii de maici Diveievo. In acelasi timp, a primit si blagoslovenie
pentru a incepe o viata de pustnic in padurea ce inconjoara Sarovul.
Traia intr-o cabana mica, daruindu-se in intregime rugaciunii, postului
si citirii Scripturii si a scrierilor Sfintilor Parinti. Sfantul
Serafim obisnuia sa mearga la manastire Duminicile pentru a primi
Sfanta Impartasanie; apoi se intorcea in padure.
In
1804, Sfantul Serafim a fost atacat de talhari si batut de moarte.
Ranile provocate de acest atac l-au facut sa umble de acum inainte
aplecat de spate, avand trebuinta de un toiag pentru a merge. Dupa
aceasta intamplare, Sfantul a inceput sa se roage continuu, mult mai
fierbinte, timp de o mie de zile si o mie de nopti, petrecand cea mai
buna parte a timpului sau in genunchi pe o piatra de langa chilia sa si
strigand "Doamne, miluieste-ma pe mine, pacatosul". Apoi a petrecut
trei ani in zavorare, in tacere desavarsita. Supunandu-se cererii
Staretilor (Batranilor) manastirii, s-a intors in manastire in 1810,
continuandu-si insa viata in rugaciune si zavorare tacuta pentru inca
zece ani. Ascultand de o vedenie dumnezeiasca, Serafim si-a incetat
tacerea si a inceput sa vorbeasca, spre folosul celorlalti. Sfantul
intampina pe oricine venea la el cu o inchinaciune, un sarut duhovnicesc
si cuvintele urarii pascale "Hristos a Inviat!". Ii numea pe toti
"bucuria mea". In 1825 s-a intors la chilia sa din padure, unde primea
mii de pelerini din intreaga Rusie. Fiindu-i dat darul inainte-vederii,
Sfantul Serafim de Sarov, facatorul de minuni, oferea tuturor mangaiere
si povata. Sfantul Serafim a raposat la 2 ianuarie 1833, ingenuncheat
fiind in fata icoanei Nascatoarei de Dumnezeu.
O
pilda al harului Duhului Sfant lucrator in viata si cuvintele
Sfantului Serafim a ajuns la noi cand, in noiembrie 1831, un crestin
ortodox evlavios pe nume Nikolai Motovilov s-a intalnit cu Sfantul
Serafim, notand convorbirea avuta. Notele lui Motovilov au fost
transcrise si publicate de catre Serghei Nilus, care a scris urmatoarea
introducere:
Aceasta descoperire este fara indoiala de importanta mondiala. Intr-adevar, in esenta nimic nu este nou in ea, pentru ca intreaga revelatie a fost data Apostolilor din chiar ziua Pogorarii Duhului Sfant, la Rusalii. Dar acum, cand oamenii au uitat adevarurile fundamentale ale vietii crestine si sunt afundati in intunecimea materialismului sau in indeplinirea rutinata si de suprafata a "nevointelor ascetice", descoperirea Sfantului Serafim este cu adevarat extraordinara, asa cum si el insusi a socotit-o. "Nu-ti este dat numai tie sa intelegi aceasta", spune Sfantul Serafim catre sfarsitul descoperirii, "ci prin intermediul tau, este data intregii lumi!" Ca stralucirea unui fulger, aceasta minunata convorbire lumineaza intreaga lume ce era deja cufundata in nepasare si moarte duhovniceasca, cu mai putin de un secol inainte de lupta impotriva crestinismului din Rusia si intr-o vreme in care credinta crestina se afla intr-o decadere accentuata in Vest. Aici Sfantul lui Dumnezeu ni se infatiseaza asemenea proorocilor prin care Insusi Duhul Sfant a vorbit.
Aceasta descoperire este fara indoiala de importanta mondiala. Intr-adevar, in esenta nimic nu este nou in ea, pentru ca intreaga revelatie a fost data Apostolilor din chiar ziua Pogorarii Duhului Sfant, la Rusalii. Dar acum, cand oamenii au uitat adevarurile fundamentale ale vietii crestine si sunt afundati in intunecimea materialismului sau in indeplinirea rutinata si de suprafata a "nevointelor ascetice", descoperirea Sfantului Serafim este cu adevarat extraordinara, asa cum si el insusi a socotit-o. "Nu-ti este dat numai tie sa intelegi aceasta", spune Sfantul Serafim catre sfarsitul descoperirii, "ci prin intermediul tau, este data intregii lumi!" Ca stralucirea unui fulger, aceasta minunata convorbire lumineaza intreaga lume ce era deja cufundata in nepasare si moarte duhovniceasca, cu mai putin de un secol inainte de lupta impotriva crestinismului din Rusia si intr-o vreme in care credinta crestina se afla intr-o decadere accentuata in Vest. Aici Sfantul lui Dumnezeu ni se infatiseaza asemenea proorocilor prin care Insusi Duhul Sfant a vorbit.
Redam totul, cuvant cu cuvant, fara nici o interpretare proprie.
S. A. Nilus
S. A. Nilus
Scopul vietii crestine
“Era
joi”, scrie Motovilov. “Ziua era posomorata. Stratul de zapada masura
20 de centimetri; fulgi uscati si tari cadeau abundent din cer, atunci
cand Sfantul Serafim si-a inceput conversatia cu mine, pe un camp din
apropierea chiliei sale, de cealalta parte a raului Sarovului, la
poalele dealului ce se coboara spre mal. Mi-a spus sa sed pe buturuga
unui copac pe care tocmai il taiase si s-a asezat inainte-mi.
“Domnul
mi-a aratat” spuse marele Staret (batran), “ca in copilarie ati avut o
puternica dorinta de a cunoaste scopul vietii crestine, si ca ati
intrebat, mereu, multe persoane duhovnicesti despre acesta”.
Trebuie
sa recunosc ca de la varsta de 12 ani acest gand m-a macinat continuu.
De fapt, am intrebat multi preoti despre el, dar raspunsurile lor nu
m-au satisfacut. Acest lucru nu avea de unde sa fie stiut de batran.
“Dar
nimeni”, continua Sfantul Serafim, “nu v-a dat un raspuns potrivit.
Vi s-a spus: “Mergi la biserica, roaga-te lui Dumnezeu, pazeste
poruncile Domnului, fa fapte bune - acesta este scopul vietii
crestine”. Unii au fost chiar indignati de faptul ca va macina o
asemenea curiozitate profana si v-au spus: “Nu cerceta lucruri care te
depasesc”. Dar nu v-au explicat asa cum ar fi trebuit. Acum umilul
Serafim va va explica care este cu adevarat acest scop”.
"Rugaciunea,
postul, privegherea si toate celelalte practici crestine, nu
constituie scopul vietii noastre crestine. Desi este adevarat ca ele
slujesc ca mijloace indispensabile in atingerea acestui tel,
adevaratul scop al vietii crestine consta in dobandirea Duhului Sfant
al lui Dumnezeu. Cat despre rugaciune, post, priveghere, pomeni si
toate faptele bune savarsite de dragul lui Hristos, sunt doar mijloace
spre a dobandi Duhul Sfant. Tineti minte vorbele mele, numai faptele
bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului
Sfant. Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos, chiar daca
ar fi ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare, nici harul
Domnului in viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis:
"Cel ce nu aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). Nu ca o fapta
buna ar putea fi numita altfel decat agoniseala, caci chiar daca o
fapta nu este facuta pentru Hristos, este totusi socotita buna.
Scriptura spune: "In orice neam cel care se teme de Dumnezeu si face ce este drept este primit la El" (Fapte 10:35).
"Precum
vedem intr-o alta pilda sfanta, omul care face lucruri drepte este
placut Domnului. Vedem Ingerul Domnului infatisandu-se, la vremea
rugaciunii, lui Cornelie, sutasul cel drept si cu frica lui Dumnezeu,
si graindu-i: "Trimite la Iope şi cheamă pre Simon, cel ce se
numeşte Petru. Acesta iti va spune cuvintele vietii vesnice, prin care
te vei mantui tu si cei ai casei tale". Astfel Domnul
intrebuinteaza toate mijloacele Sale dumnezeiesti pentru a-i darui
unui astfel de om, in schimbul faptelor sale bune, sansa de a nu-si
pierde rasplata din viata ce va sa vina. Dar pana se sfarseste aceasta
viata, trebuie sa punem inceput cu o dreapta credinta in Domnul nostru
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit in lume sa mantuiasca
pe cei pacatosi si care, prin dobandirea de catre noi a harului
Duhului Sfant, aduce in inimile noastre Imparatia lui Dumnezeu si ne
deschide calea spre castigarea binecuvantarilor vietii ce va veni. Dar
primirea de catre Dumnezeu a faptelor bune care nu sunt savarsite din
dragoste de Hristos se limiteaza la aceasta: Ziditorul daruieste
mijloacele pentru a le face sa vieze (cf. Evrei 6:1). Sta in puterea
omului a le face sa traiasca sau nu. De aceea Domnul a spus iudeilor: "Daca ati fi orbi n-ati avea pacat. Dar acum ziceti: noi vedem. De aceea pacatul ramane asupra voastra"
(Ioan 9:41). Daca un om precum Cornelie este placut in fata Domnului
pentru faptele sale bune, desi acestea nu sunt facute de dragul de
Hristos, si apoi crede in Fiul Sau, asemenea fapte ii vor fi socotite ca
fiind facute din dragoste de Hristos. Dar in situatia contrara, omul
nu are nici un drept sa se planga atunci cand binele pe care l-a facut
este nefolositor. Acest lucru nu se petrece niciodata atunci cand
binele este savarsit din dragoste pentru Hristos, intrucat fapta buna
pentru El nu numai ca ne aduce o cununa a dreptatii in lumea ce va
veni, dar si in aceasta viata ne umple cu harul Duhului Sfant. Mai
mult, s-a zis: "Dumnezeu nu da Duhul cu masura" (Ioan 3:34-35).
"Acesta
este, iubitorule de Dumnezeu! Dobandirea Duhului Sfant este adevaratul
scop al vietii crestine, in vreme ce rugaciunea, postul, pomenile si
alte fapte bune facute din dragostea de Hristos, sunt doar mijloace ale
dobandirii Duhului Sfant."