Experţii polonezi au găsit urme de explozivi pe epava avionului prezidenţial polonez care s-a prăbuşit în aprilie 2010 la aterizarea pe aeroportul Smolensk din Rusia, relatează agenţia France Presse, citând ediţia de marţi a cotidianului conservator polonez Rzeczpospolita.
"Testele au confirmat prezenţa unor urme de TNT şi de nitroglicerină pe un număr de 30 de scaune. Aceste substanţe au mai fost descoperite şi pe joncţiunea carlingii cu o aripă”, mai scrie cotidianul polonez. Unii experţi au emis ipoteza că aceste urme de explozivi ar putea proveni de la obuze neexplodate rămase în regiunea Smolensk din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Încă se analizează
Purtătorul de cuvânt al Parchetului militar polonez care supervizează ancheta asupra catastrofei aeriene de la Smolensk a refuzat să comenteze informaţiile. "Trebuie să vedem mai întâi concluziile Parchetului, interpretările sale, să aflăm de unde provin aceste substanţe”, a afirmat, la rândul său, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Pawel Gras.
Testele efectuate de experţii ruşi şi polonezi imediat după catastrofă au exclus prezenţa unor substanţe explozive pe resturile aparatului.
Avionul de producţie rusească Tupolev 154, care transporta la 10 aprilie 2010 delegaţia poloneză care urma să asiste la comemorarea a 70 de ani de la masacrul din pădurea Katyn, cu ocazia celei de-a 70-a comemorări a execuţiei zecilor de mii de militari polonezi, din ordinul lui Stalin, în 1940, în URSS, s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze în condiţii de ceaţă densă pe aeroportul din Smolensk, preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa Maria şi celelalte 94 de persoane aflate la bord pierzându-şi viaţa. Anchetatorii ruşi ai accidentului au spus că de vină pentru prăbuşirea avionului au fost piloţii polonezi care au ignorat avertismentele de ceaţă. În Polonia continuă să circule şi în prezent teorii conspiraţioniste legate de acest accident.
Moarte suspectă
În plus, unul dintre martorii-cheie în ancheta asupra cauzelor prăbuşirii aeronavei Tu-154 lângă Smolensk a murit în circumstanţe încă neelucidate, fiind descoperit spânzurat sâmbătă seara la domiciliul său din apropierea Varşoviei, transmit Polskie radio şi Wiadomsci, citate de Agerpres.
După cum a declarat presei un reprezentant al Parchetului, Dariusz Slepokur, anchetatorii consideră că este vorba de o sinucidere, neavând deocamdată motive pentru a suspecta o crimă.
Corpul neînsufleţit al lui Remigiusz M. (42 de ani), inginer de bord pe Yak-40, a fost descoperit în subsolul casei în care acesta trăia împreună cu soţia sa.
În ziua fatidică de 10 aprilie 2010, Remigiusz M. se afla în cabina aparatului de zbor Yak-40, care aterizase cu o oră mai devreme pe aeroportul militar Severnîi de lângă Smolensk, unde avea să se prăbuşească Tu-154. Prin staţia de bord, el a auzit convorbirea dintre echipajul aeronavei oficiale şi turnul de control de pe aeroportul de lângă Smolensk.
În depoziţiile sale, el susţinea că dispecerul rus i-a permis aeronavei prezidenţiale poloneze să coboare "până la înălţimea luării unei decizii” de 50 de metri, în pofida ceţii dense. Potrivit versiunii oficiale, dispecerul nu ar fi permis coborârea decât la o altitudine de 100 de metri. Conform mărturiilor pilotului polonez, turnul de control rus permisese înainte coborârea până la altitudinea de 50 de metri pentru aparatul său de zbor Yak-40.
Doi martori-cheie
Şeful Comisiei parlamentare de anchetă a catastrofei aeriene de lângă Smolensk, Antoni Macierewicz, comentând moartea inginerului de bord, a remarcat că acesta a fost unul dintre cei doi martori-cheie ai dosarului. Al doilea este pilotul de pe Yak-40, Artur Wosztyl, care ar trebui plasat sub pază, în opinia sa. "Am impresia că se strânge laţul în jurul nostru, al celor care pot să spună adevărul despre Smolensk", citează portalul Niezalezna.pl. o declaraţie a şefului Comisiei de anchetă, vicepreşedintele partidului Lege şi Justiţie, al fraţilor Kaczynski, susţinător al teoriei că Rusia este responsabilă în cazul tragediei de lângă Smolensk.
În august, comisia condusă de acesta a dat publicităţii un raport care menţiona o explozie produsă la bordul aeronavei preşedintelui Lech Kaczynski înainte de prăbuşire.
Exhumări
Corpurile neînsufleţite ale fostului preşedinte polonez în exil Ryszard Kaczorowski şi al unei alte victime a prăbuşirii avionului prezidenţial în aprilie 2010 la Smolensk, au fost exhumate la 22 octombrie la Varşovia, ca urmare a unei identificări eronate, transmite AFP. ''Îndoielile privind identitatea rămăşiţelor pământeşti, apărute în documentaţia judiciară, au determinat Parchetul militar să procedeze la exhumarea a două cadavre'', a declarat pentru AFP purtătorul de cuvânt al Parchetului, Zbigniew Rzepa, refuzând să precizeze numele persoanelor exhumate. Potrivit media poloneze, este vorba de Ryszard Kaczorowski, al cărui corp a fost schimbat cu cel al unei alte victime îngropate în locul său. ''La cererea familiei, nu putem dezvălui identitatea persoanelor exhumate'', a declarat Rzepa. ''Rămăşiţele pământeşti au fost transportate la Cracovia pentru teste, după care vor fi transferate la Academia de medicină legală din Wroclaw pentru alte examene, îndeosebi teste ADN'', a adăugat el.
Erori de identificare
O altă eroare de identificare a victimelor catastrofei aviatice de la Smolensk a determinat deja în septembrie exhumarea rămăşiţelor pământeşti ale Annei Walentynowicz, eroina luptei muncitoreşti împotriva comunismului şi cofondatoare a Mişcării Solidaritatea, simultan cu exhumarea osemintelor unei alte femei, una dintre ele fiind înhumată în locul celeilalte. Cea de-a doua înmormântare a dnei Walentynowicz a avut loc apoi la Gdansk, în prezenţa familiei şi a lui Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al preşedintelui Lech Kaczynski, mort în tragedia de la Smolensk. Parchetul prevede exhumarea a încă cel puţin două alte corpuri, a precizat Rzepa.
Sursa: Jurnalul
Naţional