Domnul nostru a legat in mod
indisolubil iertarea lui Dumnezeu de cea pe care noi trebuie sa o dam oamenilor
care ne-au facut vreun rau (rugaciunea "Tatal Nostru", Mt.6,12, si
parabola celor doi datornici, Mt. 18,21-35).
In realitate, in cele mai multe
cazuri, pacatele pentru care cerem iertare lui Dumnezeu sunt rele facute
oamenilor. Prin urmare, trebuie sa cerem iertare nu numai lui Dumnezeu ci si
celor care au fost raniti de aceste pacate. Altfel Dumnezeu nu ne va ierta (Mt.
5,23-26). Indaratul oamenilor carora le-am facut rau Il aflam totdeauna pe
Dumnezeu si, atunci cand am pacatuit impotriva lui Dumnezeu, ii aflam totdeauna
pe oameni. Dispretuindu-L pe Dumnezeu, rupem un resort moral in oameni,
dandu-le un exemplu rau. Omul care nu se comporta cu sensibilitate fata de
Dumnezeu nu are sensibilitate nici fata de oameni si face sa creasca
insensibilitatea lor fata de Dumnezeu.
De aceea Dumnezeu isi conditioneaza
iertarea pe care o acorda pentru pacatele comise impotriva Lui de cererea
iertarii fata de semenii nostri.
Dar daca, pentru a primi iertarea
lui Dumnezeu avem nevoie de cea a celorlalti oameni, acestia au si ei nevoie de
iertarea noastra pentru a o dobandi pe cea a lui Dumnezeu.
Pentru a dobandi de la Dumnezeu
iertarea, avem deci nevoie deopotriva sa iertam oamenilor care ne-au suparat si
sa cerem iertare celor carora noi le-am facut vreun rau. Nu e deajuns sa
acordam iertarea, trebuie sa o si cerem celorlalti. Si una si alta sunt foarte
dificile pentru noi. Ne este mai usor sa cerem iertare lui Dumnezeu, pentru ca
El ni se impune intr-un anume fel prin maretia Sa si pentru ca recunoastem fara
dificultate teoretica dependenta noastra fata de El - nu vorbesc de necredinciosi
ci de cei credinciosi. Dimpotriva, este foarte dificil, chiar si pentru
credinciosi, sa renunte la atitudinea de dispret fata de oameni care nu impun
prin valoarea lor vizibila.
Mai mult, dintre iertarea pe care
trebuie sa o acordam celorlalti si trebuinta de a le cere acestora iertare,
aceasta ultima atitudine este cea mai dificila. Cerandu-ne noua iertare,
ceilalti par sa se plaseze intr-o situatie de inferioritate si aceasta ne
atinge la inima, flatandu-ne orgoliul. A cere iertare altora pentru noi insine
implica coborarea noastra de pe soclul aparentei noastre superioritati,
recunoasterea dependentei de ceilalti.
Acelasi orgoliu se ascunde in
spatele refuzului nostru de a ierta si al dificultatii de a cere iertare. Dar
iertand n-am renuntat inca in mod necesar la orice orgoliu; in timp ce daca
mergem mai departe, pana la a ne cere iertare, am inlaturat astfel ultima
ramasita a orgoliului nostru. Doar in acest caz inima noastra este miscata
intr-un mod sincer si curat, fara vreun motiv ambiguu.