(...)Un fost ministru şi profesor universitar, Trancu-Iaşi, murind, a
lăsat să fie incinerat, fiind întovărăşit la crematoriu de numeroşi
foşti şi actuali miniştri, de profesori universitari şi de o mare
mulţime de intelectuali şi de studenţi. S-au ţinut cu ocazia aceasta
cuvântări, scoţându-se în relief personalitatea celui ce avea să fie
peste câteva minute mistuit de flăcări, o companie de feciori români,
îmbrăcaţi în haina militară pentru o altă misiune, cu mult mai sfântă, a
dat onorul.
Câte suflete mai naive, impresionate de asemenea vorbe şi de asemenea
cinstiri, nu vor fi rămas cu hotărârea să urmeze şi ele la moarte pilda
unei asemenea „personalităţi”? Şi, mai ales, ce vor fi zis în sufletul
lor atâţia oameni din popor despre credinţa domnilor noştri şi ce
concluzii vor fi tras pentru necesitatea lor de a mai crede?
Să te laşi incinerat, când Biserica osândeşte acest lucru şi când nu-ţi
acordă, prin preoţii ei legiuiţi, asistenţa şi rugăciunile ei,
echivalează cu o nesocotire a Bisericii şi deci şi a creştinismului.
Nici în Vechiul Testament, nici în cel Nou, nici în istoria creştinismului nu se practică şi deci nu se aprobă incinerarea.Ea nu se conciliază cu consideraţia ce-o dă creştinismul trupului omenesc. Trupul
este, în credinţa creştină, chipul sufletului şi este creat de Dumnezeu
printr-un act de atenţie deosebită. El nu este o închisoare regretabilă
a sufletului, ci organul prin care acesta se manifestă, imprimând
asupra lui pecetea caracterului său. Trupul face atât de mult
parte din fiinţa omului, încât viaţa veşnică, cea deplină, va fi tot în
trupul pe care l-am avut. Trupul acesta omenesc se bucură de atâta
cinstire în ochii lui Dumnezeu, încât Fiul Său Şi l-a făcut trup propriu
şi stă cu el în vecii vecilor pe tronul dumnezeiesc.
Cum spune Berdiaev undeva, faţa omenească îndeosebi este asemenea unei
taine, o minunată fuziune de materie şi spiritualitate. Când priveşti în
ochii omului, vezi înţelesuri şi sentimente, nu materie. Trupul este
materie transfigurată şi spiritualizată. Spiritul omenesc n-are altă
posibilitate de a-şi arăta splendorile sale, puterile creatoare, decât
prin trup. Numai prin trup ne îmbogăţim sufletul, chiar cu adevărul şi
cu harul dumnezeiesc, şi numai prin trup comunicăm altora ideile şi
sentimentele noastre.
Creştinismul nu dispreţuieşte trupul, nu-l schimonoseşte şi nu caută
să-l omoare, ci se sileşte să-i descopere adevărata frumuseţe, făcându-l
organ al nobleţei spirituale, al harului şi îndumnezeirii.
Cu câtă veneraţie şi duioşie înconjoară cei apropiaţi ai mortului
trupul lui! Ce înălţime de suflet transpiră din această intimitate şi
curăţenie de simţiri, în care se manifestă şi mai departe legăturile
între cel plecat şi cei rămaşi!
S-ar putea obiecta: bine, înţelegem toată valoarea trupului şi toate
cinstirile ce i se dau atâta timp cât este sufletul în el Dar după ce
este părăsit de suflet, de ce să-i mai dăm vreo consideraţie?
Pentru multe din motivele de ordin mai înalt religios pe care le-am amintit, dar şi pentru următoarele:
Pe faţa celui dispărut rămân imprimate caracterele sufletului şi după ce a murit.Când
priveşti la ea, nu poţi să nu ai impresia că cel mort trăieşte, că faţa
lui continui să aibă un sens, să exprime un caracter, un ansamblu de
sentimente, aceleaşi pe care le-a exprimat cât era viu. Cum să arunc în foc aceste sensuri, cum să ard o faţă care continuă să-mi exprime ceea ce mi-a exprimat o viaţă întreagă?
Cum să dau focului o imagine scumpă, un vas în care a palpitat un
suflet ce mi-a fost drag şi respectat? Preţuieşti o haină veche, un
obiect de care te-ai servit odată tu sau cei apropiaţi; cum să nu preţuieşti trupul care a cuprins tot sufletul şi toată viaţa celui scump?
Nu este mai bine apoi pentru sufletul meu să rămână cu impresia că cel
mort a plecat numai, decât să-mi produc pe cale silită senzaţia
distrugerii lui? Nu corespunde mai bine credinţei creştine această
impresie de plecare a celui răposat, decât senzaţia dură de distrugere?
Când este ars în faţa mea şi mi se dă la urmă un pumn de cenuşă, mi-am
produs tocmai această senzaţie de definitivă distrugere, pe când, dacă
i-am acoperit faţa cu giulgiul pământului, rămân în adâncurile
sufletului cu un sentiment că numai cel mort a plecat într-o altă lume,
în care continuă să trăiască, că numai el doarme; doarme în relaţie cu
noi, căci cu o faţa interioară este întors spre o altă viaţă mai
frumoasă.
Porunca dumnezeiască de a nu ucide are apoi referinţă şi faţă de trup.
Nimic din ce este omul n-avem voie să ucidem, ci să lăsăm să sfârşească
prin aceeaşi voie dumnezeiască - pe cale naturală - prin care s-a şi
creat. Precum n-avem voie să ucidem sufletul, aşa n-avem voie să
distrugem trupul, ci să lăsăm legea naturală să-şi urmeze cursul ei după
plecarea sufletului.
Arderea este actul în care se manifestă cel mai mare dispreţ al omului
pentru ceva. Tocmai de aceea el nu arde nimic, decât doar mărăcinii. Mai
arde lemne ca să se încălzească, potrivit tot unei legi a firii. Deci o
ardere cu un folos pozitiv. Dar pentru ce să arzi trupul omenesc?
Trebuie să-l dispreţuim atât de grozav? Sau aduce aceasta un folos
întreţinerii noastre? Sau este aceasta potrivit cu legea firească a
vieţii?
În arderea trupului se manifestă pur şi simplu instinctul păcătos şi absurd de a destrăma credinţa creştină. Ea
arată o totală necredinţă în Dumnezeu şi în demnitatea omului, făcut
după chipul lui Dumnezeu. Ea descoperă un suflet pustiu de orice
credinţă, găsind în cenuşă şi în praf simbolul cel mai nimerit al
pustiului din el. Căci actele noastre au şi funcţia de a simboliza
credinţele noastre. Cine respectă trupul, chiar mort, îşi
simbolizează prin aceasta credinţa în veşnicia lui, iar cine lasă să i
se ardă trupul arată că nu crede în nimic.
Necredinţa desigur că este o chestiune care interesează Biserica. (...)
A fost şi la căpătâiul lui Trancu-Iaşi, ca la alţi incineraţi, un
„preot” care a citit rugăciuni. Noi ştim că acel preot este depus de Sf.
Sinod. Iar în baza legilor în vigoare statul trebuie să oprească un
preot depus de a parodia slujbele bisericeşti. Este o ocrotire şi un
ajutor minim care trebuie acordat Bisericii. Statul recunoaşte
manifestarea numai a anumitor culte. Cărui cult aparţine acel „preot”?
Încheind, ne exprimăm credinţa fermă că de aici înainte nu se vor mai
întâmpla cazuri ca acestea. (...) Suntem siguri că într-o bună zi, nu
prea depărtată, vom citi în Monitorul Oficial decretul de desfiinţare a crematoriului, cuptor de trupuri omeneşti şi loc de sfidare a credinţei româneşti. Cine vrea să se ardă s-o facă acasă la el, cu uşile zăvorâte. Sufletul poporului nostru n-are nevoie de asemenea spectacole.
(Fragment din: Pr. Dumitru Stăniloae, „Incinerare”, Telegraful Român, an LXXXVIII, nr. 3, 14 ian. 1940, p.1)
Sursa:
DOXOLOGIA
18.1.13
Cuviosul Seraphim Rose despre ecumenism si New Age
Duhul serghianist al legalismului si al compromisului cu duhul lumii acesteia se afla azi pretutindeni in Biserica Ortodoxa. Dar noi suntem chemati a fi ostasi ai lui Hristos in ciuda acestui fapt! (Pr. Serafim Rose, 1980)
In
revista lor, fratii sustinusera puritatea credintei ortodoxe, aparand-o
impotriva compromisului si tradarii unora dintre reprezentantii ei
aflati la conducere. Ca madulare credincioase ale Bisericii Ruse din
Afara Granitelor, ei nu au incetat niciodata sa ia partea „adevaratei
Ortodoxii", cum o numeau ei, o Ortodoxie nefalsificata si nediluata.
In apararea Ortodoxiei de compromisuri, principalul subiect al zilei era socotit ecumenismul. In conceptia vechii Biserici, termenul oikoumene („intregul pamant locuit") se folosea de obicei pentru a desemna intarirea tuturor popoarelor in plinatatea si curatia Adevarului; dar in epoca moderna sensul s-a schimbat in opusul sau: diluarea si poleirea adevarurilor mantuitoare in scopul unirii exterioare cu neortodocsii. Pentru Eugene, fireste, acest lucru era inca un pas spre unitatea antihristica a lumii,
despre care scrisesera limpede Sfintii Parinti. De-a lungul istoriei,
nenumarati marturisitori murisera pentru a pastra Biserica sloboda de
rataciri teologice si pentru a-i pastra curatia de Chivot al mantuirii.
Iar acum unii dintre ierarhii de frunte, potrivit „luminatei” lor
conceptii moderne, incercau sa treaca cu vederea ratacirile, cautand cai
de a se uni cu cei ce le sustineau.
Pe atunci, cel mai vadit ecumenist ortodox era insusi Patriarhul Constantinopolului, Athenagora I. Intalnindu-se cu Papa Paul al Vl-lea in Tara Sfanta, in anul 1963, el a inceput sa urmeze o cale a dialogului ecumenic de orientare adogmatica, afirmand ca „Dogmele trebuie puse in camara” si ca „Vremea dogmelor a trecut”.
In luna decembrie a anului 1965, printr-un act de "iertare reciproca",
facut simultan cu Papa Paul al Vl-lea, el a incercat sa uneasca Biserica
Ortodoxa cu cea Romana, fara a cere mai intai ca aceasta din urma sa se
lepede de invataturile ei mincinoase. Iata ce scria unul dintre
consilierii patriarhali ai sai: „Schisma
din anul 1054 d. Hr., care a despartit Bisericile Ortodoxa si
Romano-Catolica, nu mai este in vigoare. Ea a fost stearsa din istorie
si din viata celor doua Biserici prin intelegerea reciproca si prin
semnaturile Patriarhului Constantinopolului, Athenagora I, si
Patriarhului Apusului, Papa Paul al Vl-lea". In luna
decembrie a anului 1968 Patriarhul Athenagora declara ca a introdus
numele Papei Paul al Vl-lea in Diptice, vrand sa spuna ca Papa era in
comuniune cu Biserica Ortodoxa.
Dar
fiindca Ortodoxia nu are un singur conducator „infailibil" precum
Romano-Catolicismul, Patriarhul nu a reusit, de fapt, sa duca pana la
capat acest lucru fara acordul lumii ortodoxe. Au fost unii care l-au
salutat pe Patriarhul Athenagora ca pe un „profet" al noii ere,
cerand chiar canonizarea sa inca din timpul vietii, dar cele mai multe
Biserici Ortodoxe locale nu l-au urmat. Ca si in epocile anterioare,
cand unii ierarhi tradau credinta ortodoxa, cei ce iubeau cu adevarat credinta au ramas vigilenti, pazind-o astfel de intinari teologice dogmatice.
Intre oponentii de frunte ai programului unionist al Patriarhului
Athenagora se afla intai-statatorul Bisericii Ortodoxe a Greciei,
Arhiepiscopul Hrisostom, apoi un staret grec vazator cu duhul si facator
de minuni, Arhiman-dritul Filotei Zervakos (f 1980), si un renumit
teolog sarb, Arhimandritul Iustin Popovici (|1979).
Intre
anii 1966-1969 Eugene si Gleb au publicat in Cuvantul Ortodox articole
care aratau abaterile Patriarhului Athenagora, cerandu-i sa se
reintoarca la adevarata Ortodoxie. Spre a aseza evenimentele
contemporane in perspectiva istorica, in 1967 ei au publicat si cateva
texte de si despre Sf. Marcu al Efesului,
marele marturisitor al Ortodoxiei care in veacul al XV-lea dejucase o
incercare de unire a credintei ortodoxe cu ratacirea latineasca la
Sinodul de la Florenta.
Amintindu-si de reactia initiala la articolele lor despre Patriarhul Athenagora, Eugene scria: „La
primele numere, cand am inceput sa primim plangeri fiindca eram atat de
categorici in privinta Patriarhului Athenagora..., ne-am dus la Vladica
loan cu o oarecare indoiala - oare n-ar fi fost mai bine sa nu fim asa
de categorici? Dar slava Domnului, vladica loan ne-a sprijinit fara
rezerve si ne-a blagoslovit sa continuam in acelasi spirit".
Intrucat
traiau in America, fratii s-au simtit obligati sa-si exprime
nemultumirea fata de intai-statatorul Arhiepiscopiei Ortodoxe Grecesti
din America, Arhiepiscopul Iacov. Numindu-l pe Patriarhul Athenagora
„parintele duhovnicesc al renasterii Ortodoxiei", Arhiepiscopul Iacov
urma indeaproape politica acestuia, participand la tot felul de
evenimente si slujbe ecumenice.
Ca filosof ce se afla, Eugene nu se multumea sa cunoasca erorile ecumenismului modern, sa stie ca sunt straine constiintei adevaratei Biserici a lui Hristos. Voia sa patrunda si mai adanc si sa
inteleaga de ce oameni ca Patriarhul Athenagora si Arhiepiscopul Iacov
credeau ceea ce credeau, ce anume a pricinuit vadita reorientare a
conceptiei traditionale a Bisericii, cea una, sfanta, soborniceasca si
apostoleasca. Raspunsul l-a aflat chiar in afirmatiile acestor ierarhi.
Am vazut ce simtea Eugene fata de „noul creştinism“, nou-deghizatul umanism si idealism lumesc al papilor romano-catolici contemporani.
Ne putem imagina deci ce mult s-a tulburat vazand cum ierarhi din
propria Biserica Ortodoxa mergeau pe drumul deschis de acesti papi,
imbratisand aceleasi idei la moda. In spatele acestor idei Eugene vedea
ceea ce identificase inca de la inceputul anilor 1960 drept primul corolar al nihilismului: conceptul inaugurarii unei „epoci noi”, a unui nou fel de timp.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)