7.7.13
VIDEO. Marturisitorii (Parintele Arsenie Papacioc, Parintele Justin, Aspazia Otel Petrescu, Elena Codreanu, D. Moldovan, N. Itul, N. Purcărea) despre fratii de suferinta, care s-au jertfit pentru credinta stramoseasca. VIDEO
Sfinţi români din închisori. Părintele Stăniloae despre detenţie: În afară de regretul pentru suferinţele familiei mele, nu-mi pare rău că am împărtăşit suferinţa fraţilor români
- Rostiţi un Cuvânt despre rostul suferinţei în temniţă, acum că am ilustrat cât m-am priceput nenorocirea abătută asupra unora dintre clerici - desigur, cei mai buni. Totul este atât de absurd în contrastul dintre aspiraţia lor la o viaţă în puritate şi nevolnicia la care i-a condamnat ateismul izbânditor... Simt că nici eu nu mai înţeleg nimic din aceste destine la care am meditat atâta timp...
Venerabilul Profesor, cu chipul asemănător aceluia al
Sfântului Nicolae, datorită bărbii scurte albe şi marii bunătăţi
înscrisă pe el, îmi dezleagă misterul smeririi ne- cesare a tuturor
celor din lotul lor:
- În afară
de regretul pentru suferinţele familiei mele - revine Sfinţia Sa la
durerea sa cea mai de seamă - nu-mi pare rău că am împărtăşit suferinţa
atâtor fraţi români, pentru a fi dovedit că şi dintre preoţi au fost
unii, au fost destui care au împărtăşit durerea poporului nostru.
Îi revăd pe rând pe toţi cei pomeniţi în această revărsare a memoriei surprinsă de creion până aici.
-
Acolo, în temniţă, am meditat mult la suferinţă, iar aceste reflecţii
se oglindesc şi în scrisul meu de după aceea. Nu am lăsat nici o clipă
să treacă fără o vorbă adresată oamenilor despre Credinţă; Sărbători;
Evanghelie; Crucea lui Hristos, ce te poate înnobila. Cred că a fost
bine că m-am aflat şi eu printre ei. Majoritatea celor care au fost
deţinuţi şi chinuiţi prin închisori a crescut şi s-a înnobilat prin Ea,
prin Cruce.
Vorbitorul rămâne o clipă adâncit în tăcere. Apoi:
-
Adeseori mă-ntreb ce cruzime sălbatică a putut lucra în reprezentanţii
sistemului comunist, de au aruncat în suferinţă atâtea zeci şi sute de
mii de oameni fără nici o vină, pe ei şi cu familiile lor. Ce umanitate
mai poate pretinde că reprezintă acest sistem? A fost cea mai eclatantă
dovadă despre răutatea fără margini la care poate ajunge un sistem
lipsit de credinţa în Dumnezeu.
În loc să răbufnească, glasul său s-a interiorizat, este mai vibrat.
-
Aceasta trebuie să învăţăm astăzi. Aceasta e concluzia noastră. Să
părăsim necredinţa - cel mai îngrozitor izvor al răului, al neînfricatei
răutăţi ce şi-o pot face oamenii prin lipsa de credinţă. Ar trebui ca
ziarele noastre să accentueze mai mult această consecinţă majoră pe care
ne-a adus-o eliberarea de regimul comunist. Din păcate, găsesc prea
puţin accentuată, în gazetele noastre, valoarea credinţei pentru armonia
dintre oameni. La alte popoare toată disidenţa avea şi are drept temei
fundamental afirmarea credinţei. De ce n-am văzut aceasta şi nu o vedem
şi la noi? Nu este aceasta o piedică în calea refacerii unităţii şi
puterii noastre, ca neam?
Părintele Profesor Academician Dumitru Stăniloae îşi cercetează cugetul câteva momente şi adaugă liniştit:
- Acesta e Cuvântul meu.
- fragment din volumul lui Mihai Rădulescu - RUGUL APRINS DE LA MÂNĂSTIREA ANTIM LA AIUD
Sfant romani care s-a savarsit in temnita Aiudului: Parintele Ilarion Felea
„Era
prin anii 1960-1961, în celularul din Aiud. Într-o zi se anunţă prin toate
formele de mass-media din puşcărie, morse la perete şi calorifer: A murit
părintele Ilarion Felea.
Cine nu-l cunoaşte pe părintele
Ilarion Felea din Aiud ?
Toţi ştiam, unul de la altul, că a fost profesor la Academia Teologică
Ortodoxă din Arad şi mie mi-a fost profesor şi mai ales pedagog. Îl cunoşteam
noi bihorenii şi arădenii, îl cunoşteam sibienii şi bucureştenii şi mai ales
Academia Română care i-a premiat cărţile. A fost un predicator de performanţă
la Catedrala din Arad şi oriunde îl chemau rosturile Bisericii. La Catedrală,
credincioşii şi studenţii ar fi fost în stare să reproducă predica lui din ziua
aceea.
La Academia teologică catedra
lui se transforma în amvon; avea şi o voce baritonală care te cucerea. Douăzeci
de stilouri aşterneau pe caiet, toată lecţia din ziua aceea. Fizic, era o
figură impunătoare de bărbat, faţa încadrată de barbă arăta ca un cap de
efigie, era generos şi comunicativ, de aceea era simpatizat de toţi.
Era moţ la rădăcină, de pe
valea Crişului Alb, poate că şi aceasta i-a dat destinul înalt pe care l-a
avut. La manifestări şi diferite ocazii, îl invitau unii şi alţii:
-
Părinte, cântă-ne ceva din ale Iancului!
Şi cânta tărăgănat şi duios şi
te ducea pe meleagurile Iancului şi ale lui Horea, în vremile de vrednicie ale
moţilor.
Scria cu duh deosebit despre
cele vrednice de istorie ale neamului nostru. Eu l-am luat ca mentor
duhovnicesc în viaţa mea de preot şi păstor de suflete, pe unde am trecut. De
aceea era aşa de cunoscut de mulţi şi în lumea ortodoxă şi la celelalte
confesiuni. În Aiud şi în celelalte închisori era cunoscut pentru expunerile şi
textele biblice pe care le transmitea pe banda minţii, mai ales de cei tineri.
În Aiud erau feţe înalte din
alte confesiuni, dar nimeni nu avea popularitatea: Părintelui Stăniloae, a ieromonahului
Anania şi a Părintelui Ilarion Felea, toţi fiind la Aiud la ora aceea.
Când moare cineva afară, vin
toţi cei dragi şi-l petrec după toată rânduiala creştinească. Pe Părintele
Felea l-am petrecut, cu sufletele, noi „fraţii şi rudeniile lui de idealuri şi
suferinţă”. N-a fost bătrân dar a murit pentru că nu i s-a dat asistenţă
medicală; aşa se „planifica” în puşcăriile comuniste.
Oamenii, respectiv noi,
deţinuţii, am urmărit mersul bolnavului, până a închis ochii. Aflând vestea
mutării sale la Domnul, am stat de veghe două seri, până l-au dus la groapă la
Trei Plopi, cimitirul deţinuţilor politici. A doua seară, au şi dat alarma cei
de jos de lângă morgă, unde era mortul:
-
Acum îl duce la groapă pe Părintele Felea!
Într-adevăr, se auzea o căruţă, o droşcă braşoveană, trasă de un cal, cu
doi gardieni pe capră, ducând sicriul. Erau trei porţi până la poarta
principală şi în liniştea nopţii se auzea mersul calului.
Noi stăteam sub pătură, era
după ora 10, ora stingerii, nu ne mişcam. Acum începea prohodul. Toţi cei 5000
de prizonieri politici din Aiud, asistaţi de cei 400 de preoţi ortodocşi, se
rugau după rânduială: Cu sfinţii odihneşte, Doamne, sufletul adormitului
robului tău, Ilarion preotul, unde nu este durere, nici întristare, nici suspin,
ci viaţă fără de sfârşit. Acestea le rosteau toţi, chiar dacă în celulă nu era
preot, dacă era preot se făcea o rânduială mai dezvoltată, tot sub pătură.
Cei de jos ne comunicau că s-a ajuns la poarta principală, unde se
petrecea scena cea mai sinistră: venea ofiţerul de seviciu cu o bară ascuţită
de fier şi o înfigea în inima mortului, să se convingă „stăpânirea” de moartea omului.
Ce scenă sinistră şi lugubră, demnă de evul mediu şi ea se petrecea în evul
modern, în era comunistă.
Carul funebru se ducea la Trei Plopi, la cap i se punea un stâlp de
lemn, pe care se bătea o tinichea cu numărul matricol din dosarul deţinutului.
După codurile comuniste, atâta mai rămânea din viaţa omului.
Când se încheia prohodul cu
cuvântul Amin, se mai auzeau morsele la perete şi la calorifer: Dumnezeu să-l
ierte, în veci să fie pomenirea lui!”
(Preot Ioan Bărdaş, articol
preluat din Telegraful român, Nr.31-34/1994, p.4), via GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
Sfinti romani din inchisorile comuniste. Parintele Nicolae Grebenea despre marturisitorul Dumitru Uta, doctorul fara arginti, care a fost inchis la Poarta Alba, Aiud si Gherla timp de 28 de ani
Dintre cei vreo 200 de dezertori de pe
front ce se găseau la Aiud jumătate erau cu răni mari la picioare. Le
degerase răpicioarele. La unii le-au căzut călcâiele, la altii carnea de
pe tălpi. Administratia nu era acum în măsură să se ocupe de vindecarea
lor. Inimosul doctor Dumitru Uță, ce „căzuse” tocmai când îsi lua doctoratul la Cluj, primi permisiunea să meargă la Cluj după leacuri.
El reusi să aducă două geamantane de
medicamente. Clujul fusese generos. El începu tratamentul degeratilor cu
o pasiune deosebită. Am privit si eu pe unii. El îi ungea cu niste
alifii galbene, îi pansa si îi cerceta mereu.
Dar vindecarea, cu toată grija lui,
mergea foarte greu. Şi după sase luni de tratament unora nu le crescuse
toată carnea pe tălpi. Se vindecaseră, dar cu o lipsă de carne pe tălpi.
Mă miram. Cum e cu putintă asta? Medicina clasică vindecă mai slab
decât medicina empirică?
Văzusem la mine în sat câteva cazuri de
degerături asemănătoare. Dar ele au fost vindecate deplin de femei din
sat după 5-6 săptămâni. Nu stiam exact cu ce. Dar mi-amintesc că
piciorul era învăluit în ceva ca un aluat dintr-un amestec de faină de
grâu, poate si de in, fasole, grăsime, plante ce toate au stat împreună
la foc, si apoi l-au strâns cu cârpe. Nu stiu proportia elementelor din
compozitia aceasta. Dar rapiditatea vindecării mă mirase. Şi acum
asistam la aceste străduinte admirabile de vindecare, dar cu efecte atât
de mici.
Dar admirabilul doctor Uță nu se
multumea cu atât. El căuta să nu le lipsească hrana sufletească nu
dezertorilor, ci tuturor detinutilor: cartea. El căuta să ducă tuturor o
carte, două, după nevoile lui. Cerea de la altii, împrumuta, ducea
înapoi, alerga mereu, dar ducea tuturor ceva.
Şi nimeni nu era uitat. Foarte
credincios, el căuta mai ales cartea religioasă sau cu subiecte
religioase, cea care era cerută mai mult acum.
Cerea celor de acasă să aducă astfel de
cărti. În temnită, la câteva mii de detinuti, el era omul care se
interesa mai mult de fiecare.
Era neobosit. Eram în temnită câtiva
preoti, dar nu eram noi samarineanul milostiv care spală cu untdelemn
si vin rănile celui căzut între „tâlhari”, ci el, doctorul Dumitru Uță.
Şi el le făcea toate cu un suflet smerit, ca si când era obligat să le
facă.
În lungul timp al detentiunii mele nu am
întâlnit un alt om atât de devotat cauzei altora. E drept că, mai
târziu, în izolările si controlul ce era, nici nu se mai putea face
asta. Dumitru Uță, acest legionar sublim, rămăsese ca un model ales de
dăruire, de jertfă si dragoste pentru altii.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)