Iar el cu mult mai mult striga: Fiule al lui David, fie-Ţi milă de mine! (Luca 18, 39)
Iubiţi credincioşi,
Cuvîntul lui Dumnezeu este izvor
de învăţături duhovniceşti, din care noi putem să scoatem în lumină
multe feluri de sfaturi folositoare de suflet. Din Sfînta şi
dumnezeiasca Evanghelie care s-a citit astăzi despre vindecarea orbului
din Ierihon, lăsînd la o parte alte învăţături ce se pot desprinde din
cuprinsul ei, ne vom opri numai la cuvintele orbului pe care le-aţi
auzit. Căci fiind oprit de popor cu certare să tacă, el mai tare striga
către Iisus Hristos: “Fiule al lui David, miluieşte-mă!”
Vedeţi, fraţii mei, credinţă
statornică şi fără de îndoială? Acest fericit orb care cu ochii trupului
nu vedea, dar cu mintea şi cu inima lui credea că Hristos poate să-i
vindece lumina ochilor, nu lua aminte la cei care îl certau şi îi ziceau
să tacă. El credea cu toată inima, că negreşit Mîntuitorul îl va
vindeca şi îi va lumina ochii. De aceea cu toată oprirea de restul
mulţimii el mai tare striga; “Fiule al lui David, miluieşte-mă!” El
auzise de la mulţi oameni despre minunile ce le făcea Mîntuitorul în
toată Palestina; auzise că Iisus este din neamul lui David şi de aceea,
neştiind mai mult, striga fără de îndoială la Iisus. Pentru credinţa lui
statornică, orbul a fost auzit de Preaînduratul nostru Mîntuitor, Care
i-a zis: Credinţa ta te-a mîntuit! Şi îndată a văzut (Luca 18, 42-43).
Iubiţi credincioşi,
Fiind vorba despre credinţă este bine să ştim că în multe feluri se împarte credinţa oamenilor pe pămînt. Este credinţă cunoscătoare pe care o au şi diavolii, căci ei, cunoscînd puterea lui Dumnezeu, cred şi se cutremură (Iacob 2, 19). Este credinţă lucrătoare, adică
acea credinţă care este urmată de fapte bune sau, altfel spus, credinţă
care lucrează prin dragoste (Galateni 5, 6). Este credinţă îndoielnică sau puţină, pentru care a zis Mîntuitorul lui Petru: Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit? (Matei 14, 31). Este credinţă făţarnică pe
care Mîntuitorul nostru de atîtea ori a mustrat-o în faţa cărturarilor
şi a fariseilor (Matei 23, 13-29; I Timotei 1, 5). Este credinţă bigotă (bolnavă, fanatică), mai bine zis nelămurită (II Timotei 3, 8). Este credinţă superstiţioasă a celor ce cred în visuri, vedenii false, descîntece, ghicitori şi vrăjitorii (Înţelepciune lui Isus Sirah 34, 1-7). Este credinţă strîmbă şi rătăcită de la adevăr pe care o au sectarii şi toţi ereticii (I Timotei 1, 3; 1, 19-20; 4, 1-2; 6, 14; 6, 21). Este credinţă păgînă care nu are nimic din adevăr, a popoarelor care nu cred în Evanghelie şi în Hristos Mîntuitorul lumii (II Timotei 3, 8).
S-ar putea vorbi şi de alte
feluri de credinţă, dar nu este locul aici. Să revenim cu cuvîntul
nostru la credinţa cea neîndoielnică şi statornică a orbului din Sfînta
Evanghelie de azi. Credinţa lui fiind dreaptă, a fost auzită de
Mîntuitorul şi încununată de minunea mai presus de fire.
Unii din Sfinţii şi
dumnezeieştii Părinţi arată că temerea de Dumnezeu este începutul
credinţei, deoarece aceasta eliberează sufletul de teama păcatului şi a
morţii, ajutîndu-l să intre în stăpînirea harului (Matei 10, 28; Luca
12, 5). Din credinţă începe şi se sfîrşeşte mîntuirea, căci fără de credinţă nu este cu putinţă a plăcea lui Dumnezeu (Evrei 11, 6).
Apostolul Iacob zice: Bărbatul îndoielnic este nestatornic în toate căile sale (Iacob
1, 8). Dacă orbul din Sfînta Evanghelie de astăzi, auzind pe cei ce îl
opreau să nu strige la Hristos, s-ar fi îndoit şi ar fi tăcut a mai
striga la Mîntuitorul, nu căpăta vindecarea ochilor săi. Dar cu cît mai
mult îl opreau cei de faţă să nu strige şi să tacă, el mai tare striga: Fiule al lui David, miluieşte-mă! Şi
aşa, ştiutorul inimilor, văzînd credinţa lui cea din inimă şi fără de
îndoială, l-a vindecat de orbirea ochilor. La acest orb s-a împlinit
Scriptura care zice: Cel ce crede în Hristos nu se va ruşina(Isaia 28, 16; Romani 10, 11).