„Pentru aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară, căci şi femeile
lor au schimbat fireasca rânduială cu cea împotriva firii; asemenea şi
bărbaţii, lăsând rânduiala cea după fire a părţii femeieşti, s-au aprins
în pofta lor unii pentru alţii” (Romani 1, 26, 27).
Toate patimile omeneşti sunt necinstite, dar mai ales pofta nebună după
bărbaţi; căci sufletul mai mult pătimeşte şi se necinsteşte în păcate
decât trupul în boli. Bagă de seamă cum şi aici, ca şi în cazul
dogmelor, îi lipseşte de orice iertare. Despre femei zice: „au schimbat
fireasca rânduială”. Prin urmare, nu se poate spune că au fost
împiedicate de ceva în relaţiile fireşti, nici că nu au avut cu cine
să-şi împlinească trebuinţa şi au fost silite să se arunce în această
cumplită nebunie. Căci „a schimba” presupune a avea ce schimba; după cum
atunci când vorbea de credinţă zicea că „au schimbat adevărul lui
Dumnezeu în minciună” (l, 25). Bărbaţilor iarăşi le reproşează acelaşi
lucru, spunând: „lăsând rânduiala cea după fire a părţii femeieşti”.
Astfel şi pe femei ca şi pe bărbaţi îi lipseşte de orice iertare,
învinovăţindu-i deopotrivă, pentru că nu numai că au avut prilejul de
a-şi împlini plăcerile, şi lăsând la o parte ceea ce aveau, au ajuns la
asemenea absurdităţi, dar încă şi că necinstind ceea ce este firesc, au
alergat la ceea ce este potrivnic firii. Or, cele potrivnice firii sunt
şi mai grele, iar în acelaşi timp şi mai dezgustătoare, astfel încât
nici nu le-ar putea numi cineva plăcere, fiindcă adevărata plăcere este
cea conformă cu natura. Însă când Dumnezeu părăseşte pe cineva, totul se
întoarce pe dos! De aceea nu numai credinţa le era satanică, ci şi
viaţa le era demonizată. Atunci când le vorbea de credinţă, le-a pus
înainte lumea şi cugetul omenesc, spunându-le că, prin mintea dată lor
de Dumnezeu, ar fi putut prin cele ce se văd să se ridice la Creatorul
lor, însă fiindcă nu au voit, au rămas fără nici o justificare. Aici
însă, în locul lumii, le pune dinainte plăcerea cea după fire, de care
ar fi putut să se bucure cu mai multă libertate şi linişte, prin care ar
fi scăpat de ruşine, dar pe care nu au vrut-o. Drept care şi sunt
lipsiţi de orice iertare, fiindcă au defăimat însăşi firea. Şi ceea ce
este încă mai lipsit de cinste este faptul că şi femeile umblă după
asemenea legături nefireşti, în timp ce s-ar cădea să se ruşineze mai
mult decât bărbaţii.
Este şi aici demnă de admirat înţelepciunea lui Pavel, cum acesta
aruncându-se cu vorba în două lucruri contrare, le-a dezvoltat pe
amândouă cu toată exactitatea. Căci voia a vorbi şi demn, însă şi
înţepător în acelaşi timp pentru auditoriu; însă acestea nu erau cu
putinţă amândouă, fără ca una din ele să o excludă pe cealaltă. Dacă vei
spune ceva demn, nu vei putea atinge auditoriul, iar de voieşti a-l
atinge tare, atunci este nevoie a dezveli lămurit ceea ce spui. Dar iată
că acest înţelept şi sfânt suflet le-a putut uni pe amândouă la un loc,
şi le-a dezvoltat cu exactitate; căci în numele firii a mărit
învinovăţirea lor şi în acelaşi timp s-a servit de aceasta ca şi de un
văl pentru demnitatea povestirii sale.
După ce, deci, aduce reproşuri mai întâi femeilor, de îndată merge mai
departe asupra bărbaţilor, spunând: „asemenea şi bărbaţii, lăsând
rânduiala cea după fire a părţii femeieşti”. Iată dovada celei mai de pe
urmă nebunii, căci când amândouă genurile [sexele] sunt corupte – şi
bărbatul, care este menit dascăl al femeii, ca şi femeia, căreia i-a
fost poruncit a fi de ajutor bărbatului -, nu doar că nu mai îndeplinesc
cu sfinţenie datoriile lor, dar se şi duşmănesc unii cu alţii. Bagă de
seamă, apoi, şi cât de reprezentative sunt cuvintele de care s-a slujit,
căci nu spune simplu că s-au îndrăgostit şi s-au dorit unul pe altul,
ci că „s-au aprins în pofta lor unii pentru alţii”. De unde se vede că
toată dorinţa cea nesăbuită vine din lăcomia poftei, care nu poate răbda
să stea în hotarele ei. Aşadar, tot ceea ce pofteşte cineva, din cele
ce depăşesc legile puse de Dumnezeu, este absurd şi pierzător, căci sunt
schimbate cele îngăduite şi folositoare cu cele neîngăduite şi
nefolositoare. După cum sunt unii care, lăsând la o parte pofta firească
a hranei celei de obşte, ajung să înghită prafuri şi pietricele, iar
alţii, stăpâniţi de o sete nebună, râvnesc până şi la apa din mocirlă,
tot aşa şi aceia s-au înfierbântat de acea dragoste nelegiuită. Şi de
întrebi, poate, de unde oare s-a iscat şi s-a lăţit această senzualitate
în afara firii, răspunsul este: de la părăsirea lui Dumnezeu. Dar
părăsirea lui Dumnezeu de unde vine? De la nelegiuirea celor ce L-au
părăsit.
„Bărbaţi cu bărbaţi, săvârşind ruşinea”, zice mai departe. Să nu-ţi
închipui, zice, dacă ai auzit spunând că „s-au aprins”, că boala aceasta
provine numai din dorinţă, ci mai mult din trândăvia lor, care a şi
aţâţat focul dorinţei. De aceea nici nu zice „fiind târâţi”, sau
„căzând”, după cum zice în alte părţi, ci „lucrând”, adică faptul că
acţionaseră în păcat, şi nu oarecum, ci cu o voinţă determinată. Şi nu
zice „dorinţa”, ci „ruşinea săvârşind”, fiindcă au făcut de râs firea şi
au încălcat legile rânduite de Dumnezeu.
30.1.13
Minune făptuită de Sf. Trei Ierarhi cu deţinuţii închisorilor comuniste, povestită de Părintele Justin Pârvu
La
tăiat de stuf sau pe terenul agricol au înfruntat vânturi năprasnice,
arşiţă şi ger, încât cu nimic nu erau mai prejos aceste nevoinţe decât
cele ale asceţilor stâlpnici şi numai darul lui Dumnezeu a putut să-i
menţină în viaţă pe aceşti sacrificaţi ai neamului, că prin puteri
omeneşti era imposibil. Întărim cuvântul printr-o minune a lui Dumnezeu
pe care ne-a povestit-o Părintele Iustin:
Ieroschimonah Teognost, Părintele Justin Pârvu şi bogăţia unei vieţi dăruită lui Hristos, vol. 1, Ed. Credinţa strămoşească, pg. 197-200.
„De aceea doresc să povestesc ceea ce s-a făcut în 30 ianuarie 1962, ziua „Sfinţilor Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie şi loan”.
O dimineaţă ceţoasă şi rece – o ceaţă şi o umiditate, care pătrundea
în tot corpul. Eram îmbrăcaţi în uniformă vărgată, specifică
deţinuţilor. Numai o haină, o cămaşă ruptă pe care o purtam, fie că era
o căldură de 40° C, fie era frig de – 30° C. Noi stăteam în bacuri în
Delta Dunării la frontiera rusă. Pentru obţinerea căldurii, aveam un
butoi de metal cu un volum de 200 litri.
Noi foloseam stuful tăiat ca
lemn de foc. Era în mijlocul iernii, ger cumplit. Ne întorceam complet
uzi până la piele. Ei ne dădeau nişte şosete de cauciuc care treceau de
genunchi, dar după 2-3 zile aceste şosete erau despicate pentru că noi
le purtam în timpul tăierii stufului, şi le puteam tăia. Apa pătrundea
înăuntru şi noi eram trimişi în colonie. Ziua următoare trebuia să te
îmbraci în aceleaşi zdrenţe umede şi să te duci la aceeaşi muncă.
Autorităţile erau foarte periculoase în acea dimineaţă deosebită, când
noi am ieşit în coloană către locul de muncă, niciodată nu i-am văzut
călare, dar în acel moment toţi gardienii erau înarmaţi cu pistoale şi
pe cai. Nu ni se dădea voie să mergem şi să vorbim în timpul mersului
de la lagăr, de la bac, până la locul de muncă. Nu ni se dădea voie să
spunem un cuvânt, o şoaptă, pentru care am fi fost sever pedepsiţi, 6
zile de izolare, o dată pe zi o mică bucăţică de pâine cu un pahar de
apă caldă cu sare. Aceasta era timp de 6 zile, hrana sa. Dacă izolarea
se repeta mai mult de 2-3 ori, sfârşitul tău nu mai era departe. Dar,
spre surprinderea noastră, cu mai puţin de 200 de metri înainte de a
ajunge unde tăiam de obicei stuf pentru Germania, ei ne-au orientat
într-o altă direcţie. „Hei, ce se întâmplă, unde ne duceţi?”. „Probabil
într-un alt loc unde creşte stuf”, şopteam între noi. Ei ne-au oprit
pe partea braţului Chilia. Acolo sunt aproximativ 84 de râuri mici care
se varsă în Deltă. Acolo se forma un Iac de aproximativ 4-5 hectare,
şi în centrul acestui lac creştea un mănunchi de stuf, un mănunchi
frumos, dens şi numeros. Şi, dragii mei, cum am ajuns acolo, fiecăruia
dintre noi i s-a ordonat să intre în lac şi să aducă 2 mănunchiuri de
stuf. Un mănunchi avea cam 45-50 cm grosime. Noi trebuia să le adunăm
acolo, să le legăm bine în trei locuri şi să le aducem pe bac. Îmi
amintesc că am întrebat: „Domnule, cum putem să intrăm direct în apă,
nu suntem capabili să tăiem stuful acolo”. Noi de obicei mergeam pe
gheaţă şi le tăiam – acesta era modul în care muncisem până atunci.
„Dacă vreunul dintre voi stă la discuţii şi nu intraţi toţi în apă, vă
împuşcăm pe loc”. Noi am văzut că erau agitaţi, nervoşi, şi că aveau o
intenţie diabolică. Încet, cu enormă cantitate de curaj, unul câte
unul am început să intrăm în apă. „Haideţi să mergem”. Acum pentru noi
toţi era acelaşi lucru. Întâi am intrat până la glezne, apoi până la
genunchi, apoi până la talie, şi am ajuns la locul unde trebuia să le
tăiem. Eram aproximativ 86 de bărbaţi, un detaşament. Celălalt
detaşament a fost dus într-un alt loc. Frigul a pătruns în corpuri.
Toţi ne-am gândit la cei 40 de martiri. „E în regulă”, ne gândeam noi
înşine, „noi vom fi victorioşi”.
Fiecare
dintre noi şi-a făcut propriul balot şi s-a întors. Dar n-a fost de
ajuns – ei voiau altul! Au văzut că începem să numerotăm, şi au început
să apese pe trăgaci ca să ne intimideze. Ne-am dus, am făcut alt
balot, şi apoi altul. Era aproximativ 12,30 când am terminat al treilea
balot.
Dragii
mei, lucrul important este că atunci când ne-am întors cu al treilea
mănunchi, soarele a ieşit, a luminat şi a încălzit la peste 25°C. A fost
o minune care ne-a dat cea mai mare bucurie. Gardienii erau amărâţi.
Ne-au lăsat acolo. Căldura devenea din ce în ce mai puternică. Ne-am
stors hainele, ne-am spălat, şi ne-am uscat pe drumul de întoarcere în
lagăr de aproximativ 2 km şi jumătate. Noi am plecat de acolo cu emoţia
că Dumnezeu, pentru neputinţa noastră de a mai îndura, săvârşise o
minune.
Credeţi că
aceşti ticăloşi au spus ceva? Când au văzut că după 2-3 zile nici unul
dintre noi nu se îmbolnăveşte, au gândit cu siguranţă, uluiţi fiind:
„Aceşti bandiţi sunt într-adevăr ticăloşi. Chiar şi Dumnezeu este cu
ei”.
O minune ca să aibă rezonanţă în
sufletul unui necredincios, este necesar ca acel suflet să aibă o cât
de mică dorinţă de a vedea adevărul, căci altfel minunea trece pe lângă
el şi el rămâne neîndreptat asemenea lui Faraon cel împietrit la
inimă. Comunismul a fost pentru poporul român Faraonul de la Răsărit,
care a asuprit în modul cel mai mârşav acest neam, dezrădăcinând din
sufletele multora credinţa în Dumnezeu. Martirii închisorilor comuniste
au fost cei ce au trecut acest popor creştin prin Marea Roşie a
închisorilor şi l-au eliberat de sub robia lui Faraon, ducându-l la
Înviere. Şi dacă mai există acum biserici deschise şi tradiţie
creştinească, aceasta se datorează lor.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)